Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 1st - 14.03.2018, 21:34:58
-
Tuo vajaa 3viikkoa sitten hankkimani ajokki on muutaman kerran tehnyt oireen, että tuntuu vauhti hiipuvan maantiellä ja ei reagoi kaasupolkimeen.
Ekan kerran kun huomasin vaivan, ajoin vakkari päällä muttei ollut vaikutusta vaikka painoi itse kaasua.
Tänäiltana viimeksi teki, 80kmh vauhdissa loivassa ylämäessä. Enemmän kun polkee, pudottaa automaatti pienemmän pykälän mutta tuntuu silti että on tehot hukassa. (Rajoittaa samaan tyyliin tehoa kuin ois luistonesto päällä) Lähes pohjaan painettuna "hyökkää" kyllä, eli lähtee vetämään. Sitten hetkeä myöhemmin taas alkoi toimia normaalisti..
Mitään vikavaloa ei ole polttanut ja kaasuläppäkotelon oli edellinen omistaja noin vuosi sitten lähettänyt saksaan korjattavaksi, korjauksen jälkeen on ajettu alle 20tkm.
Jos läppäkotelo oireilisi, niin eikö sen pitäisi vikavaloja poltella? Vikakoodeja ei ole vielä luettu, kun en ole ehtinyt käyttää tuttuni luona.
Silloin kun tuntuu että veto häviää, jos samalla hetkellä nostaa jalan kaasulta, on tyhjäkäynti ihan normaali 800&900rpm välissä(eikö viallinen etm yleensä oireile epätasaisilla tyhjäkäyntikierroksilla?
Ekan kerran jälkeen käytin läppäkotelon ja ilmanputsarin välistä kumiputkea irti ja putsailin bräk kleeniin kastellulla rätillä sisäpintoja sen mitä siitä läppää raottaen pystyi. Kumiputkessa oli kiinnitysklemmarin reunan kohdalla pieni murtuma muttei kyllä käynti muutu kun letkua puristelee..
Rätti kyllä meni hyvin mustaksi vaikkei se kotelo nyt kauhean likaiselta näyttänyt, uskaltaako sitä ihan suihkutella yllämainitulla aineella vai onko vaarana sähkölaitteiden vioittuminen? Ja ennenkaikkea, voisiko se vuoden käytöllä jo likaantua niin että alkaisi oireilemaan ja voisiko korjautua kunnollisella puhdistamisella?
Edit: tulipa melkoinen romaani kirjoitettua, toivottavasti saatte selkoa :)
-
Vikakoodeissa mitään ilmennyt ? Itsellä kaasuläppä oireili nykimisenä ja vakkarin poisputoamisena.
Ja Samppasportissa eivät löytäneet tallentuneita vikakoodeja tuosta kaasuläpästä
-
Vikakoodeissa mitään ilmennyt ? Itsellä kaasuläppä oireili nykimisenä ja vakkarin poisputoamisena
Niinkuin tossa eilisessä viestissä puoliunissani kirjoitin( :D) niin en oo ehtinyt vielä luetuttaa, tarkoitus kyllä on lähiaikoina.
Kumma vaan kun vikavalot ei loista jos siellä jotain ois..?
Ne vikavalot syttyy ja sammuu kyllä virrat päälle laittaessa ja käynnistäessä, että ei entinen omistaja ole tainnut yllätyksiä tehdä ;D
-
Tänään katsottiin jollain bsr lukijalla vikakoodit, eipä sieltä mitään löytynyt ::)
Mutta saman oireen teki taas illasta kun rampista kiihdytti, tuntui että veto häviää ja sitten kun hieman enemmän painaa, nykäisee ja lähtee kiihtymään.
Mietin että voisko itse kaasupoljin aiheuttaa moista oiretta, myöskin vakkari päällä ajaessa?
-
Vaihteisto luistaa? :-X
-
Ei se mielestäni luistamista ole, koska kierrokset ei nouse.
Maantiellä esim turbiinilukko päällä huomaa hyvin kun kaasua painaa oireen tullessa, tuntee kun ei jaksa kiihtyä. Enemmän kun polkee kaasua, tiputtaa yleensä pienemmälle vaihteelle mutta silti tehonpuutetta..
Tuota vuosi sitten korjattua kaasuläppäkoteloa epäilen, mutta kumma kun se ei anna vikakoodia eikä sytytä vikavaloja ::)
Kärsiikö kaasuläppäkoteloa suihkia irrotettuna suoraan esim bräk cleenillä ja paineilmalla sieltä sisäosista, läppäakselin juuresta ym.?
Mites se kotelon tiiviste, täytyykö irrotuksen yhteydessä uusia, vai meneekö vanha jos vaikkapa levittää ohuelti sinistä hylomaria(sitä kun löytyy hyllystä)?
Edit: kaasuläppäkotelossa on tarra, jossa on sen korjanneen firman kotisivut (ecu.de). Katselin sivuilta ja siellä mainitaan että koteloon vaihdetaan hall-tyyppinen anturi, eikai sen luulisi vielä ~17tkm ajolla menevän hajalle.. ::)
-
Polkimen tunnistin voisi oireilla noin, ainakin kerran omassa tuli tiukka paikka rekkaa ohittaessa kun meno hyytyi.
Tunnistimen irroitus ja purku+putsaus poisti oireet.
-
Polkimen tunnistin voisi oireilla noin, ainakin kerran omassa tuli tiukka paikka rekkaa ohittaessa kun meno hyytyi.
Tunnistimen irroitus ja purku+putsaus poisti oireet.
Sytyttikö se mitään vikavaloja?
Juuri vein lapset hoitoon, huomasin omalla pihatiellä kävelyvauhdissa kun painoi kaasua että on taas tehonpuutetta. Pysähdyin ja lähdin uudestaan liikkeelle niin toimi taas normaalisti.
Se polkimen tunnistin on varmaan siellä polkimen juuressa, pahentaisko tai parantaisikohan tilannetta jos juureen suihkisi esim wd40:iä? Iltavuoroviikko, niin ei ennen viikonloppua ehdi taas purkamaan mitään ::)
Edit: lisäpäivitystä, iltavuorosta juuri kotia palasin. Alkumatkasta kiinnitin huomiota että vakkari päällä lähes tasaisellakin tiellä kiihdyttelee itsekseen ja sit hiljentelee. Jalkakaasulla kun ajoi, tunsi selvää nykimistä, joka vakkarin päälle laittaen rauhoittui mielestäni.
Tyhjäkäynti kuitenkin tasainen, eikä vieläkään vikavalot loista ::)
-
Päivitystä: tiistaiaamuna suhuttelin wd40:llä ja sen perästä paineilmalla sinne polkimen juureen mitä nyt paikallaan ollessa pystyi.
Eilen kävin töissä omalla ajokilla, menomatkalla en huomannut mitään mutta tulomatkasta kiinnitin huomiota että vakkari päällä kulkee tasaisesti, mutta jos kaasupoljinta painaa vakkarin ollessa päällä senverran ettei kuitenkaan kiihdytä vauhtia, alkaa ehkä aavistuksen nykimään(tällainen vikadiagnoosi muutaman tunnin yöunien, sekä 10h iltavuoron jälkeen puolinukuksissa ajellessa :D).
Kuulostaako tää nyt teidän viisaampien mielestä kaasupolkimen anturilta?
Vikavalot ei edelleenkään loista ja käynti muuten ok ::)
-
Viisautta ei täältä löydy, mutta jos ja kun vakkarillakin temppuilee, niinei olisi välttämättä poljinkaan?
Mulla manuaalissa kanssa havaittavissa kulmikkuutta polkimen toiminnassa, tosin vakkarillakin satunnaisesti "nykäisee".
-
Hankin tutulta purkuautosta otetun polkimen, sekä putsasin läppäkoteloa(irroittamatta sitä) bräk cleeniä suihkimalla sekä hammasharjalla hangaten sen mitä paikallaan ollessa pystyi.
Näiden jälkeen sitä tasakaasulla välillä esiintynyttä selvää nykimistä ei ole esiintynyt, mutta se alkuperäinen ongelma eli satunnainen tehojen häviäminen ei hävinnyt. Lie olleet kaksi eri vikaa sitten ::)
Kävin eilen hakemassa merkkiliikkeestä vvt solenoidin tiivisteen, jos nyt pääsiäisen pyhinä ehtisi sen solkun putsaamaan.
Lueskelin täältä foorumilta että ne vvt-yksikön ongelmat aiheuttaisivat juurikin tehon häviämistä?
Vvt pyörässä on muutama milli väljää sivuttain kun hihna päällä sitä liikuttaa. Hihna myös vaeltaa hieman pyörän päällä koneen käydessä.
Öljyvuotoa ei kuitenkaan näkynyt, eikös se pyörä yleensä sitten vasta ole vaihtokunnossa kun alkaa vuotaa?
Olikos jossain ohjeita mistä liittimistä solenoidia pystyy suoralla virralla liikuttamaan kun otan sen pöydälle?
-
No eihän siinä liittimessä ole kuin 2 napaa niihin syötät 12VDC.
https://volvo.oemdtc.com/154/vvt-solenoid-cleaning-2001-2006-volvo
Toi ohje uudemman mallin solkkuun, mut jos siihen on jo vaihdettu sellainen, niin sit pystyy purkaan. Vanhepaa mallia ei.
Sent from my SM-G930F
-
Pitkän perjantain päätteeksi kävin tallissa kuuntelemassa radio novan retroperjantaita ja irrotin/putsasin sen solenoidin.
Eihän se ollut purettavaa mallia mutta bräk cleenillä, wd40:llä ja paineilmalla sitä suihkuttelin ja naksuttelin suoralla virralla.
Ennen puhdistusta en muistanut naksutella, mutta ainakin puhdistelun jälkeen näytti toimivan hyvin.
Noin 15km koeajolla ei taas oireillut, katsotaan seuraavalla ajokerralla onko yhtä hyvä päivä..
Vvt-pyörän sivuttaisvälystä mittailin digitönärillä. Ei siinä itseasiassa hihnan ollessa päällä ole väljää kuin vajaa 0.4mm, näin se koneistajan silmä heittää kun ilman mittausta arvioin pariksi milliksi ;D
Kuvasin hieman sitä hihnan vaellusta, onko tämä normaalia?:
https://youtu.be/CUqFRDbSPLs
Hihna on kulkee kuitenkin lähes keskellä pyörää..
-
Päivitystä. Yhen päivää se pelas nätisti putsauksen jälkeen, sitttemmin on taas satunnaisesti käynyt tehot hukassa.
Tänään viimeksi maantiellä 100kmh alueella hävisi teho, kaasun kun painoi pohjaan, vaihtoi kyllä pienemmälle vaihteelle muttei jaksanut oikein 110kmh lujempaa mennä.
Oisko ehkä parin kilsan verran menty kun taas palasi normaaliksi :idiot2:
Nappasin motonetin pihassa vvt solkun liittimen irti, ajellaan nyt muutama päivä silleen niin nähnee että onko se vika edes siellä ::)
Moottorin vikavalon luonnollisesti sytytti nyt liittimen irroitettua, eikai tosta muuta haittaa pitäs aiheutua?
-
Päivitystä jälleen.
Viime päivityksestä eiliseen ajelin vvt liitin irtaallaan, erittäin laiska alle 4000rpm :D
Mutta eilen töistä lähtiessä oli taas kerran veto hukassa, lievempänä tosin mutta voi olla tunnepuolta kun muutenkin oli niin laiska...
Laitoin vvt liittimen takaisin, tän päivän ajolla ei taas mitään oireita mutta tuskinpa se itsestään on korjautunutkaan....
Hain nyt imm:n puhdistussprayta, jos koittas sitä suihkia sekä kaasuläppäkotelon irroitus ja kunnollinen puhdistus.
Alkaa neuvot loppua pian kesken, melkoista hakuammuntaa ilman vikavaloja. Ei viittis kokeillaakseenkaan ostella osia :idiot2:
-
Millä testerillä koodit on luettu?
Haiskahtaa oireet vaan tuonne kaasuläpän suuntaan.
Kaasuläppä voi hajota muualtakin, kuin asentotunnistimesta. Sisäinen vika tosin yleensä antaa vikakoodin.
Mulla hajos tehdaskunnostettu boksi alle 20tkm ajettuna.
Täyttä kuraa ne marengit on.
-
Millä testerillä koodit on luettu?
Haiskahtaa oireet vaan tuonne kaasuläpän suuntaan.
Kaasuläppä voi hajota muualtakin, kuin asentotunnistimesta. Sisäinen vika tosin yleensä antaa vikakoodin.
Mulla hajos tehdaskunnostettu boksi alle 20tkm ajettuna.
Täyttä kuraa ne marengit on.
Joku sellainen bsr:n kapula se oli?
Saisko varmemmin luettua koodit esim. Motonetin testerillä?
Joo niin olen käsittänyt että kaasuläpän viat yleensä antavat vikakoodin ::)
Niinkuin aiemminkin mainitsin, kotelo on siis saksassa korjuutettu. Koteloon liimatun tarran perusteella tämä korjaaja on ecu.de.
Se oli ex omistajalla alkanut oireilla, oli aluksi hankkinut käytetyn tilalle, joka oli sitten muutaman kuukauden pelannut. Sitten oli lähettänyt alkuperäisen korjattavaksi, jonka jälkeen on juurikin tuo vähän alle 20tkm ajettu
-
Joku sellainen bsr:n kapula se oli?
Saisko varmemmin luettua koodit esim. Motonetin testerillä?
Joo niin olen käsittänyt että kaasuläpän viat yleensä antavat vikakoodin ::)
Niinkuin aiemminkin mainitsin, kotelo on siis saksassa korjuutettu. Koteloon liimatun tarran perusteella tämä korjaaja on ecu.de.
Se oli ex omistajalla alkanut oireilla, oli aluksi hankkinut käytetyn tilalle, joka oli sitten muutaman kuukauden pelannut. Sitten oli lähettänyt alkuperäisen korjattavaksi, jonka jälkeen on juurikin tuo vähän alle 20tkm ajettu
Vidal/Dice combollahan saa ihan kaikki luettua ja osin tarkemmpia alakoodeja. Sit sillä pystyy ajaan läpän diagnoosin.
Kyl mä sain halpislukijallakin kaasuläpän vikakoodin luettua, et tuskin tuo BSR sen huonompi on. Kaasuläppävika sytyttää usein myös ETS- vikalampun kojelautaan.
-
Tiistaiaamuna putsasin imm:n siihen tarkoitetulla crc:n suhupullolla.
Senverran muutosta että oireet taisi pahentua ;D
Tänään iltavuorosta kotiinajellessa vähän väliä oli teho hukassa. Kotipihaan tultua nappasin immusta liittimen irti käydessä, mitään muutosta käyntiin ei ollut, moottorinvikavalo vaan syttyi..
Kuuluuko näin ollakin vai voidaanko vikaa nyt alkaa metsästää tuolta suunnalta?
Pitää huomenna(tai perjantain puolellahan tässä nytkin jo ollaan) käydä ajamassa liitin irtaallaan, että onko eroa..
Eikös sen pitäisi peruskarttojen mukaan kulkea eikä heittäytyä mihinkään limb-modeen?
-
Sain lainaan samalla numerolla olevan immun, kunnosta ei varmuutta muttei kyllä oireet muuttuneet mihinkään vaikka käytin tiistaina akunkenkää irti muutaman tunnin nollatakseni boksit ::)
Perjantaina nakkasin vanhan takaisin, samalla tavalla kun lämpömittari nousee normaaliin, niin sillä hetkellä katoaa hetkeksi veto, joskus aiemminkin.
Kivaa oli yksi päivä töistä lähtiessä ohittaa tukkirekka kun rinnalla ollessa katosi ylämäessä veto ;D
Nyt ei siis viimeisimmän nollauksen jälkeen ajossa muuten ole oireillut, ainostaan tolleen jonkinmatkaa liikkeellelähdön jälkeen.
...
Kävin perjantaina siniseltä tiskiltä kyselee osien hintoja. Varaosamyyjä sanoi että kuulostaa kyllä läppäkotelolta, hänellä itselläänkin oli alkanut oireet samallain ilman vikavaloja ::)
Kai se pitää purkaa ja epätoivoisesti koittaa putsata bräkleenillä aluksi
...
Edit2: Jos siellä läppäkotelossa on joku sisäinen vika, niin pystyykö sellaista korjuuttamaan vai onko silloin ainoa vaihtoehto uusi kotelo?
Hirvittää vaan ajatella tonnin kotteroon hankkia 500e arvoista uutta osaa, toki jos ei muuta vaihtoehtoa ole niin pakko kai se on. Ei viitsisi oikein ajokkia purkuunkaan pistää tms. kun harvinaisen siistikorinen eikä öljyäkään näytä syövän yhtään ::)
-
Itse ostin induktiivisen korjausarjan, mutten saanut niitä ohmeja täsmäämään ohjeissa olleisiin arvoihin. Olis kai vaan kannattanut kiikuttaa sopeutettavaksi niillä lukemilla. Mutta kun ei edes käynnistynyt. Seuraavaksi ostin ebaysta käytetyn kaasuläpän .n120$ ja kävi tuuri, jotta tuli jenkeistä ilman postikuluja ( oli myyjä sössinyt ilmoituksen ja koitti niitä multa tingata jälkikäteen, mutta ebayn kautta sen sain komutuksi. Käyntiin lähti nilokuttaen, mutta sinisellä sopeuttivat n.120€:llä sen toimimaan.
-
Kävin tänään kotipaikallani naapurikunnan puolella lasten kanssa päiväajelulla,
purin&putsailin samalla läppäkotelon.
Ei se kyllä kauhean likainen ollut, mutta irroittaessa kiinnitin huomiota sen peltitiivisteen olevan märkä molemminpuolin.. Ettei sitä nyt sitten entinen omistaja olis kasannut korjauksen jälkeen vanhalla tiivisteellä ja jäänyt imuvuotoa... Nyt kuitenkin uusi välissä ::)
Päädyn antureissa molemmissa marellin logot, oiskohan siellä nyt kuitenkin alkuperäistyyppinen anturi eikä kärjetön ::) (http://i.imgur.com/kJJgTcJ.jpg)
(http://i.imgur.com/6jebmQL.jpg)
Tässä vielä korjanneen firman tarra(taisin kyllä tästä laittaa kuvan jo aiemminkin:
(http://i.imgur.com/Iw9qcto.jpg)
Kotimatkalla(~40km) ei oikutellut kertaakaan, mutta seuraavalla ajokerralla näkee tökkääkö kylmänä...
-
Orggis marenki on. Jos ois vaidettu niin lukis Sacer, tai sit sekin ois viilattu pois. Eikä kauheen prolta näytä tuo kannen kiinnitys, ei edes tiivistemassaa välissä :nohnoh
Jos tuon kannen repii irti, niin näkee heti onko siellä tehty yhtään mitään.
-
Orggis marenki on. Jos ois vaidettu niin lukis Sacer, tai sit sekin ois viilattu pois. Eikä kauheen prolta näytä tuo kannen kiinnitys, ei edes tiivistemassaa välissä :nohnoh
Jos tuon kannen repii irti, niin näkee heti onko siellä tehty yhtään mitään.
Joopa, eli tässä on siis vielä toivoa saada vanha kuntoon anturi vaihtamalla jos ja kun putsailusta ei ole hyötyä ::)
Kumpiko anturi se on mikä sieltä menee, paikallaan ollessa se eteen- vaiko taakse koneeseenpäin jäävä?
Enpäs tajunnut tuota kannen kiinnitystä kuin vasta nyt kun mainitsit asiasta ja kuvia katsoo ;D
Ex omistaja muisteli kuitit olevan tallessa korjauksesta, pitänee kysellä häneltä näin jälkikäteen niitä jos vaikka sieltä selkeis pikkaisen mitä on tehty...
Edittiä: Mikäli nyt ex. Omistajan sanaan on luottamista, niin tuo kotelo on ton ajokin orkkis ja kyllä sille jotain on tehty koska nykimisien ym takia se oli korjattavaksi lähetetty.
Tää vikahan ei luonnollisesti heti ostohetkellä ollut, vaan muutamaa viikkoa myöhemmin alkoi
-
Voi toki olla, että tuollainen puoti on saanut hankittua noita marengin orggis asentoantureita ja sit vaihtanut sellaisen paikoilleen.
Molemmat anturithan sieltä kuluu, mutta tuolla hall mallilla korvataan vain toinen:
https://youtu.be/lB-QJlnfRkY
https://youtu.be/rCNvsag0dig
Ota tuo kansi auki noin näet heti onko nuo päät ronkittu auki.
Paljon muutahan ei sinne pysty tekemään, kun kaikki on valettu hartsiin, tai mitä lie mössöä se nyt sit onkaan.
-
Luettiin tänään erään harrastajatoverin älypuhelin sovelluksella vikakoodit.
Sieltähän löytyi tällainen:
"P0328 Knock Sensor 1 Circuit High Input (Bank 1 or Single Sensor)"
Viittaako tuo nyt nakutustunnistimeen? Voiko sellainen aiheuttaa ko. Oireita??
-
Muutamia nakuantureita on joutunut vaihtamaan vapareihin ja oireet on olleet kyllä kuvatunlaisia. Ei välttämättä anna vikakoodia sieltä, mutta ajon aikana seuraamalla näkyy miten tiputtaa ennakkoa omia aikojaan. Anturi antaa signaalia nakutuksesta vaikka sitä ei ole.
-
Muutamia nakuantureita on joutunut vaihtamaan vapareihin ja oireet on olleet kyllä kuvatunlaisia. Ei välttämättä anna vikakoodia sieltä, mutta ajon aikana seuraamalla näkyy miten tiputtaa ennakkoa omia aikojaan. Anturi antaa signaalia nakutuksesta vaikka sitä ei ole.
Pystyykö tämän vikamahiksen eliminoimaan esim anturin liitin irroitettuna koeajolla?
Sijaitsee vissiin aika vitsimäisessä paikassa mitä googlailin, ei kehtais anturin numerosarjan tarkistamiseksi tms. käyttää irtaallaan huvikseen..?
-
Ei ole tullut koskaan kokeiltua liitin irti.
Sinnehän ne imusarjan taakse jää. Anturin mallin tietää siitä onko liitin anturissa vai etupalkissa jolloin molemmat anturit ovat samassa liittimessä ja tulevat parina. Erilliset anturit on samat kuin vanhoissa tinakoneissa ja ainakin ulkoisesti aivan samat kuin vinokoneissakin.
-
Ei ole tullut koskaan kokeiltua liitin irti.
Sinnehän ne imusarjan taakse jää. Anturin mallin tietää siitä onko liitin anturissa vai etupalkissa jolloin molemmat anturit ovat samassa liittimessä ja tulevat parina. Erilliset anturit on samat kuin vanhoissa tinakoneissa ja ainakin ulkoisesti aivan samat kuin vinokoneissakin.
Okei, pitää tänään koittaa käsikopelolla tunnustella onko anturien juurella liitintä ::)
Liekö ne vaihdettavissa ilman imusarjan irroitusta, kun vaativat sen oikean momentinkin?
-
Voi olla aika paska vaihdettava imusarja paikoillaan. Enkä ees tiedä onnistuuko niin. Samallahan siinä sit huohottimen putsaa kun imusarjan pois repelee.
Sent from my SM-G930F
-
Luettiin tänään erään harrastajatoverin älypuhelin sovelluksella vikakoodit.
Sieltähän löytyi tällainen:
"P0328 Knock Sensor 1 Circuit High Input (Bank 1 or Single Sensor)"
Viittaako tuo nyt nakutustunnistimeen? Voiko sellainen aiheuttaa ko. Oireita??
Multa luettiin ensin Chall:n yleistesterillä koodit, ihme koodeja löytyi. Ei oireisiin liittyviä. Ahtopaineen ylitys tais olla yksi.
Perään VIDA/DICE kiinni, ei aktiivisia koodeja löytynyt ja vanhat koodit näkyivät mitä jokin aika sitten ollut. ABS- ja moottorinhärövalon palamisesta yms. Ne sit sai pois sillä.
-
Tutkailin tänään sijaintia, kyllähän se aika veemäisessä paikassa on. Yläkautta imusarjan alta sain ujutettua 12mm lenkin jolla sain kokeiltua onko anturi edes kiinni.
Irti sen kyllä sieltä ehkä saisi mutta takaisinlaitto voi olla haastavaa kun pultinpäätä saa just ja just sormenpäillä koskettua ;D
Anturista lähtee johto, jonka liitin on etupalkissa. Muttei siihen kaksinapaiseen liittimeen toista piuhaa tullut kun altapäin kuikuilin..?
Kävin ajamassa testilenkin piuha irtaallaan, oli koko matkan tasaisen tehoton ja käyttäytyi ehkä juuri silleen niinkuin vika päälläollessa tekee ::)
Eli se vissiin myöhäisti sytkää. Mietin että saisko anturia jollain hyppyjohdolla huijattua, taisiis ohitettua että näkisi taas testilenkillä häviääkö oireet??
-
En tiedä uskallanko vielä ääneen sanoa ettei ala uudestaan oikuttelemaan, mutta viime viikonloppuna ujutin sinne nakuanturille 12mm lenkkiavaimen, löysytin ja kiristin uudestaan käsivaralla suunnilleen samaan kuin ennen, niin ei ole oikutellut sen jälkeen kertaakaan..
Voisko siellä olla ollut joku kosketushäikkä tms? :idiot2:
-
Päivitystä.
P0328 vikakoodia se pukkaa edelleen satunnaisesti, eli kun kylmänä lähtee ajelemaan niin heti tai pienen ajon jälkeen hävittää vedot. Toisinaan palaa hetkeksi ja katoaa toistaen muutamia kertoja tuota. Sitten kun lämpenee, alkaa pelata normaalisti.
Mittailin netistä löydettyjen ohjeiden mukaan anturin liittimestä yleismittarilla ja kyllä se ihan oikeaa, eli 2.4-2.5V näytti jännitettä kylmänä kone sammuksissa.
Tuntuu että jos anturin liittimen irroittaa ja voitelee wd40:llä niin se pelaisi joitakin päiviä hyvin, kunnes taas alkaa temppuilut. Oiskohan liittimen juuresta piuhat murtuneet ::)
Voiko se anturi vikautuessaan tehdä noin että suht nopealla temmolla häviää veto ja tulee takaisin vai onko tuo p0328 joku syy ja seuraus muusta viasta?
Sitten se itse anturi, koneen etureunalla oleva liitin johon anturin piuha tulee, on vain kaksinapainen, eikä sinne tulekaan kuin yksi johto.
Tuohon nettikaupat kuitenkin tarjottelee sitä mallia jossa kaksi anturia samassa liittimessä, mikähän ihmeen välimalli tää minun auto on :idiot2:
-
Vaihdoinpa uuden(taisiis käytetty ehjä) nakuanturin, flektin kun irroitti ja siirsi sivuun niin sai senverran tilaa että käsi taipui väliin imusarjaa irroittamatta.
No sitten koeajolle. Tuttu hetkellinen vedon häviäminen puolilämpimänä, sekä P0328 vikakoodi :idiot2:
No yksi valttikortti on vielä, anturihan on käsivaralla kiristetty kun ei sinne edes hylsy mahtunut väliin, saatikka momenttiavain...
Eli kyllä se taitaa imusarjan irrotuttaa vielä että saa oikeaan momenttiin, jos se oikea kireys kerran toiminnan kannalta on niin tärkeää??
Onkohan ko. Operaatio miten isotöinen, riittääkö kun sarjan laipasta aukoo pultit, siirtyykö se senverran muuta purkamatta että saa anturin momenttiin ja uuden tiivisteen väliin?
-
Kesälomalla irroittelin imusarjan ja kiristin nakuanturin momenttiin.
No toimihan se reippaan kuukauden kunnes pari viikkoa sitten parempi puolisko ajeli kovassa vesisateessa ja soitteli perään että alkoi pätkiä niin että liikennevaloissa meinasi sammua.
No sytytyskatkoksiahan siellä, joka osoittutui puolaviaksi.
Tämän episodin jälkeen alkanut taas kadotella satunnaisesti vetoa ja jättää p0328 koodia muistiin... >:(
Eilen jo kokeeksi nakuanturin liittimen ohitin hyppyjohdoilla mutta ei apua.
Lukuisia konehuoneen liittimiä aukonut ja voidellut wd40:llä, bensansuodattimenkin vaihdoin sekä mittasin rengaspainemittarilla bensanpaineen(näytti ~4kiloa).
Voisiko maadoitusviat aiheuttaa moista? Onko nakuanturin toinen piuha maadoitus, voinko kokeeksi vetää siitä hyppyjohdon akun miinukseen?
-
....jatkan yksinpuhelua :D
Bensanpainehan oli sen ~4 kiloa tyhjäkäynnillä, googlaamalla selvisi että sen kuuluisi olla kolmen pintaan..?
Olikohan paineensäädin missä? Hammastangon tienoilta koitin katsella muttei siellä mennyt kuin bensaputki johkin lohkon tienoille..
Voisiko olla mahdollista että paineensäädin on viallinen ja bensanpaine heittelisi ajossa ylös-alas ja siitä tuo nakuanturihäly?
Kun joku nettisivu kertoi p0328 yhdeksi syyksi matalan bensanpaineen? ::)
-
En usko että haihtuva WD40 paljoa loppuen lopuks auttaa liittimissä vaan asiaan tehty rasva kuten Enston SR1. Itte käyttänyt miltein kaikkialla autossa jos avannut littimen ennen takaisin laittoa. Muunmuassa ABS liittimet törsäytin täyteen ja sormella ylimääräiset pois ja kiinni takaisin. :D
(https://www.ensto.com/files/catalogimages/SR1.jpg?preset=fullSizeProductat1)
Toiseen asiaan eli vikakoodiin liittyen se sanoo että korkea virta.. eli oikosulku enemmänkin eli jos yrität ohittaa nakutusanturia jossa on impedanssi suoralla johdolla et pääse kauemmas vikakoodista. Laita vaikka 1MOhm vastus sen tilalle jos haluat ohittaa sen testi mielessä. Tarkistan vielä kohta jos pystyn paljon resistanssia tuossa Volvossa käytetyn anturissa on niin saahaan tietokone tyytyväiseks edes.
-
Ilmaisinko itseni huonosti :D
En siis anturia ohittanut vaan sen liittimen joka on siinä koneen etupuolella johtosarjan päällä, sillä ajatuksella jos siinä liittimessä olisi huono kosketus tms...
Eli siis vikakoodi viittaisi johtosarjavikaan? Miten saan tämän todettua, mittaamalla anturin liittimestä ja boksin pinnistä johon tämä anturin johto tulee, niin niiden vastuksen? Mitähän sen pitäisi olla?
Jos kokeilun vuoksi ohitan itse nakuanturin, onko vaarana että hajotan koneen ajossa?
Eli säätääkö moottorinohjaus sytytyksen niin tarkalle ajossa että se menee tavallaan kokoajan nakutuksen rajalla anturin varassa?
-
Ilmaisinko itseni huonosti :D
En siis anturia ohittanut vaan sen liittimen joka on siinä koneen etupuolella johtosarjan päällä, sillä ajatuksella jos siinä liittimessä olisi huono kosketus tms...
Eli siis vikakoodi viittaisi johtosarjavikaan? Miten saan tämän todettua, mittaamalla anturin liittimestä ja boksin pinnistä johon tämä anturin johto tulee, niin niiden vastuksen? Mitähän sen pitäisi olla?
Jos kokeilun vuoksi ohitan itse nakuanturin, onko vaarana että hajotan koneen ajossa?
Eli säätääkö moottorinohjaus sytytyksen niin tarkalle ajossa että se menee tavallaan kokoajan nakutuksen rajalla anturin varassa?
Ai no ymmärrän sit tosin en tiedä miksi niin tekisit. Pahoittelen.
Esim. mittaat suoraan sieltä mihin se menee ECU:lle..
Otat anturin irti että hävisikö resistanssi eli jos jää OL lukema vain yleismittariin tietää että kaapelisarja on kunnossa. Menee 10 min.
Myös voit laittaa mittailun ajaksi hyppyjohdon anturin tilalle ja jos 0.01 Ohm tai vastaava pieni ja otat pois ja jää auki eli OL niin kunnossa on ja voidaan unohtaa mokoma teoria.
Kokeilussa et saa rikottua ellei jo rikki ole menossa.
Vikakoodi ei viita suoranaisesti mihinkään muuhun kuin vaan anturiin että ohi arvojen mitä se pitäisi olla (suuri virta kuten oikosulku eli päinvastainen kuin huono kosketus). Loppu päätelmän voi vetää itse että vaikka vääränlainen nakutinanturi, jonka tyyppiarvo eri kuin volvon oma tai johto ottaa hippoja viereiseen karvoihin.