Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: KariL - 28.04.2018, 11:50:45

Otsikko: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: KariL - 28.04.2018, 11:50:45
Nykyäänhän Volvon huolto-ohjelmaan ei kuulu automaattilaatikon öljynvaihto, vaan omistajan pitää tilata se erikseen. Yleensä sitä ei tehdä lainkaan. Etsin 2010-2011 max 200.000 km ajettua autoa, enkä ole vielä yhdenkään huoltovihosta löytänyt, että öljyä olisi vaihdettu.
Onko kokemusta miten pitkään samoilla öljyillä voi ajaa rikkomatta laatikkoa?
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: TapioR - 28.04.2018, 12:44:39
EI, öljy kestää laatikon iän.  ;)
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: tuomaril - 28.04.2018, 12:54:46
Tuohon kysymykseesi ei voi antaa ihan yksinkertaista vastausta. Riippuu niin paljon esim. käyttöolosuhteista ja ajotyylistä. Puhtaassa kaupunkirallissa noita on tietääkseni levinnyt jo reilusti alle 200tkm ajettuinakin. Pitkää taivalta ajaessa luonnollisesti taas laatikko ja öljyt pääsevät paljon helpommalla ja saattaa kestääkkin sitten ihan hyvin.

Itse ostin tuossa jokunen vuosi takaperin V70:sen, jossa ei oltu tietääkseni vaihdettu 280tkm ajosuoritteen aikana kertaakaan vaihteistoöljyjä. Mutta tiesin, että auto on ollut koko elämänsä pitkässä ajossa, joten uskalsin sen ostaa. Koeajolla ei mitään mainittavaa puutetta ollut laatikon toiminnassa, mutta uusin kuitenkin öljyt heti oston jälkeen ja olihan ne öljyt suht tummat. Nyt mittarissa 337tkm ja tässä välissä öljyjä on vaihdeltu laatikkoon noin 10-20tkm välein ja vaihteisto toimii juuri niinkun pitääkin, vaihdot ovat pehmeitä ja sivistyneitä pääosin.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Ribbe - 28.04.2018, 16:40:59
Nykyäänhän Volvon huolto-ohjelmaan ei kuulu automaattilaatikon öljynvaihto, vaan omistajan pitää tilata se erikseen. Yleensä sitä ei tehdä lainkaan. Etsin 2010-2011 max 200.000 km ajettua autoa, enkä ole vielä yhdenkään huoltovihosta löytänyt, että öljyä olisi vaihdettu.
Onko kokemusta miten pitkään samoilla öljyillä voi ajaa rikkomatta laatikkoa?
Siis se kuuluu samalla tavalla huolto-ohjelmaan kuin kaikki muutkin erikseen tilattavat lisätyöt. Siinä huoltolapussa se mainitaan samalla tavalla kuin vaikkapa jarrunesteet, jäähdytineste tai nokkaremmi.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: KariL - 28.04.2018, 18:25:47
Näin on saatu huoltokustannukset näyttämään edullisilta, kun määräaikaishuolto sisältää lähinnä vain moottorin öljynvaihdon. Auton pito tulee halvaksi, kun jätetään huollot tekemättä. Seurauksethan ovat seuraavan omistajan ongelma. Who cares.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: brax - 28.04.2018, 19:19:44
Itselläni on pari esimerkkitapausta, kun olen parin edellisen auton kanssa harrastanut ex-taksien ostamista. S80 -08 D5 aut. oli laatikko kestänyt n. 230 tkm taksiajoa Hesassa, ja sitten mennyt vaihtoon. Itse ostin auton n. 350 tkm ajettuna ja nyt ajeltu n. 100 tkm lisää, automaatin öljyt vaihdettu pariin kertaan, ja hienosti vaihtaa.

Sitten tämä tuoreempi tapaus on V70 -13 D4, jossa automaatti meni juuri ennenkuin ostin sen, n. 290 tkm kohdalla. Tämäkin ollut taksiajossa Hesassa. Ostaessa oli autossa siis "uusi" automaattilaatikko, joka vaihtoi ihan ok, mutta ei niin hyvin kuin voisi. Vaihdatin siihen saman tien öljyt ja oli kuulemma melkoista mönjää ollut öljyinä, vaikka laatikko oli uuden näköinen. Ilmeisesti vaan tehdaskorjattu.

Kummankaan auton aiemmassa historiassa ei ole merkintöjä siitä, että olisi automaatin öljyjä vaihdeltu - oletan, ettei ole. Tällä otannalla siis nuo AW:n 6-portaiset laatikot kestää kaupunkiajoa siis sinne 230-290 tkm kieppeille ilmeisesti alkup. öljyillä.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Valkama13 - 28.04.2018, 20:08:00
Öljyn voiteluominaisuudet varmaankin säilyy hyvin pitkään . Suurin ongelma lienee kytkinlevyistä irtoava lika ,joka öljyn seassa aiheuttaa ohjausventtiilien jumitusta ja sitä kautta tilanteen , jossa kaksi vaihdetta on päällä samanaikaisesti .Tästä seuraa laatikon rikkoutuminen. Itselläni hajosi AW laatikko noin 320000 kohdalla. Öljyjä ei ollut vaihdettu kertaakaan. Purin laatikon. Hampaissa ei ollut havaittavaa kulumista samoin välykset kohdallaan. Yhden vaihteen kytkinkotelo hajonnut johtuen todennäköisesti em . syystä .Jos kotelon olisi saanut varaosina niin sen vaihdolla ja ohjainyksikön puhdistuksella laatikko olisi taas toiminut ,mutta koteloa ei löytynyt mistään. Laatikon arvo nolla.Jos laatikko olisi mennyt tehdaskunnostukseen olisi varmaankin tuo kotelo vaihdettu ja uudet kytkinlevyt sisään ja laatikko takaisin markkinoille . Eli riittävän usein tehdyllä öljynvaihdolla laatikko kestää varmaankin hyvin pitkään eli auton iän.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Jyrsivon - 30.04.2018, 11:58:40
Öljyn voiteluominaisuudet varmaankin säilyy hyvin pitkään . Suurin ongelma lienee kytkinlevyistä irtoava lika ,joka öljyn seassa aiheuttaa ohjausventtiilien jumitusta ja sitä kautta tilanteen , jossa kaksi vaihdetta on päällä samanaikaisesti .Tästä seuraa laatikon rikkoutuminen. Itselläni hajosi AW laatikko noin 320000 kohdalla. Öljyjä ei ollut vaihdettu kertaakaan. Purin laatikon. Hampaissa ei ollut havaittavaa kulumista samoin välykset kohdallaan. Yhden vaihteen kytkinkotelo hajonnut johtuen todennäköisesti em . syystä .Jos kotelon olisi saanut varaosina niin sen vaihdolla ja ohjainyksikön puhdistuksella laatikko olisi taas toiminut ,mutta koteloa ei löytynyt mistään. Laatikon arvo nolla.Jos laatikko olisi mennyt tehdaskunnostukseen olisi varmaankin tuo kotelo vaihdettu ja uudet kytkinlevyt sisään ja laatikko takaisin markkinoille . Eli riittävän usein tehdyllä öljynvaihdolla laatikko kestää varmaankin hyvin pitkään eli auton iän.

Samaa mieltä. Autot suunnitellaan nykyisin about 200-300k eliniälle, mikä tekee 50km/h keskinopeudella vain 4000-6000 tuntia, mikä taas ei ole hyvälle öljylle lainkaan mahdoton elinikä. Veikkaan myös, että laatikot tappaa tuossa vaiheessa lika.

Sivuhuomautuksena vielä: pääsin työn puolesta viime vuonna juttelemaan erään ison öljymerkin labran kaverin kanssa ja hän sanoi ettei moottoriöljyillä kannattaisi ikinä ajaa yli 15 000km.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: mulugren - 06.05.2018, 01:55:36
pääsin työn puolesta viime vuonna juttelemaan erään ison öljymerkin labran kaverin kanssa ja hän sanoi ettei moottoriöljyillä kannattaisi ikinä ajaa yli 15 000km.

Hän katsoo asioita omasta kapeasta vinkkelistään ja elelee omassa kuplassaan.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: J2K - 06.05.2018, 06:43:12
Hän katsoo asioita omasta kapeasta vinkkelistään ja elelee omassa kuplassaan.
Niitä kuplassa olevia on tälläkin foorumilla vaikka kuinka paljon, meikä mukaan luettuna. 10tkm välein on mielestäni järkevää jos haluaa että moottori pysyy kunnossa.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: paku97 - 06.05.2018, 06:47:30
...kannattaahan seuraavalle omistajalle pitää kunnossa. :o
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: J2K - 06.05.2018, 09:20:55
Tai itselleen kun ei ole varaa vaihtaa autoa parin vuoden välein.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Dave - 06.05.2018, 09:23:26
Varmaan jossain fantasiamaailmassa öljy kestää ikuisuuden mutta täällä tuskin sellaista ei ole keksitty. Ja moottorin öljyjäkin kannattaa alkaa useammin vaihtelemaan iän ja kilsojen myötä. Pieni asia, joka auttaa :)
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Valkama13 - 06.05.2018, 10:33:06
Vielä noista öljyjen kestävyydestä vaihteistoissa . Voimalaitosten turbiinien perässä olevissa vaihteissa ei öljyä käytännössä vaihdeta koskaan ,niitä puhdistetaan suodattimilla seisokeissa tai käynnin aikana. Käyttötunteja tulee vuodessa n. 8000 h. Olen työni puolesta käynyt vesivoimalaitoksissa ,jossa samat öljy jo 50 vuotta. Puhdistus irtoliasta tärkeää.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.05.2018, 11:32:57
Samaa mieltä. Autot suunnitellaan nykyisin about 200-300k eliniälle, mikä tekee 50km/h keskinopeudella vain 4000-6000 tuntia, mikä taas ei ole hyvälle öljylle lainkaan mahdoton elinikä. Veikkaan myös, että laatikot tappaa tuossa vaiheessa lika.
Harvat asuvat maaseudulla, jossa on sitä 80km/h kantatietä joka suuntaan... ::)

Jotkut öljyt menettävät ominaisuutensa, kun kerran kunnolla ylikuumenevat. Oli sitten moottori tai vaihteistoöljyä. Samaten öljyn värin vaihtuminen kertoo epäpuhtauksista, joka on vaihdon merkki.


Voimalaitoksissa turbiinit pyörivät yleensä paljon tasaisemmalla rasituksella, kuin auton vaihteisto/moottori. Samaten voimalaitoksen vaihteistoa ei tarvitse jyräyttää -20°C pakkasista käymään sitä omaa ominaistehoaan, joten senkin puolesta on jo lähtökohtaisesti helpompi tehdä vaihteisto joka kestää pitkään vaikka samoilla öljyillä.

Esimerkki:
Isoon kärkisorviin harvoin tarvitsee vaihtaa vaihteistoöljyjä. Olen useampaakin 50-/60-/70-/80-luvuilta olevia sorveja käyttänyt, joissa on vielä "orkkisöljyt" sisällä. Onhan se tummunut jo ja haisee, muttei aiheuta toimenpiteitä. Käyttötunteja sorveilla takanaan aivan syötävästi (jokainen laskekoon itse, ammattikäytössä vaikka 30 vuotta keskimäärin 4-5h/päivä).

Auton vaihteisto olisi jo aika läpeensä loppu, varsinkin niillä rasituksilla mitä sorvin vaihteisto välittää. Toki sorvin vaihteisto on paljon paljon järeämpi, eikä pyöri siellä pakkasissa, jolloin se voidaan tehdä pienemmille toleransseille erilaisin laakerein.

Mutta jos sille sorville tekee saman, kuin autolle. Eli halliin -20°C yön ajaksi ja aamulla "kahva alas ja lastua lentämään", niin kuuluu jännä ulahdus ja pääsulakkeen laukeaminen. Tuon jälkeen se sorvin vaihteisto on joltain osin yhtä puuta. ::)
Auto lähtee ja menee omia teitään, ilman kiinnileikkautumisia.


Eli joskos jätettäisi teolliset paikoillaan olevat vakiokierrosmoottorit vaihteistoineen autotekniikan ulkopuolelle. ;)
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: mulugren - 06.05.2018, 12:07:24
Niitä kuplassa olevia on tälläkin foorumilla vaikka kuinka paljon, meikä mukaan luettuna. 10tkm välein on mielestäni järkevää jos haluaa että moottori pysyy kunnossa.

Käykääpäs joskus kattoo romiksella. Siellä niitä itsekunkin silmäteriä lepää vierivieressä.

Auto on hyödyke jolla on rajallinen elinkaari. Tottakai harrastaminen on kivaa ja itsekin tykkään puuhailla auton parissa ja olisi mukava saada se kestämään ikuisesti mutta meitä on aika vähän suhteessa maailman autokantaan. Siinä mielessä tuo ”öljyt vaihdettava max 15tkm välein” on kuin kärpäsen surinaa
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.05.2018, 13:11:02
Käykääpäs joskus kattoo romiksella. Siellä niitä itsekunkin silmäteriä lepää vierivieressä.

Auto on hyödyke jolla on rajallinen elinkaari. Tottakai harrastaminen on kivaa ja itsekin tykkään puuhailla auton parissa ja olisi mukava saada se kestämään ikuisesti mutta meitä on aika vähän suhteessa maailman autokantaan. Siinä mielessä tuo ”öljyt vaihdettava max 15tkm välein” on kuin kärpäsen surinaa
Mitä sinä horiset?

Moni ajaa iäkkäämmällä autolla myös siksi koska haluaa ja voi. Ei siksi että olisi pakko.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: TOK - 06.05.2018, 17:24:01
Harvat asuvat maaseudulla, jossa on sitä 80km/h kantatietä joka suuntaan... ::)

Harvat autoilusta paljoakaan kiinnostuneet myöskään autoilevat pelkästään yhden ainoan ruutukaavan alueella.

Meiltä on alle kilometri yliopistosairaalaan ja päivittäinen liikenne on käytännössä ainoastaan taajamaa. Silti viimeisen ~vuoden ajalta keskinopeus 47.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.05.2018, 19:19:51
Harvat autoilusta paljoakaan kiinnostuneet myöskään autoilevat pelkästään yhden ainoan ruutukaavan alueella.

Meiltä on alle kilometri yliopistosairaalaan ja päivittäinen liikenne on käytännössä ainoastaan taajamaa. Silti viimeisen ~vuoden ajalta keskinopeus 47.
No siellä sujuu kyllä sitten liikenne. :o

Jyväskylä - pihtipudas väli niin, että lähtö kotoa kello 15-17 ja kulku joko keskustan läpi tai ympäröivän taajaman läpi toiselle puolen kaupunkia.

Perillä keskinopeus on hyvällä tuurilla 70km/h.

Jos ajaa illalla, yöllä tai keskipäivällä, nousee keskinopeus yli 80km/h.

Työmatkat viimeisen vuoden ajalta AINA (suoraan kaupungin toiselle laidalle) keskinopeudella 30-35km/h.

kysymys:
Huomioiko porukalla auto/navi josta keskinopeuden katsotte, myös paikallaan olemisen? Ikävän moni laskuri lopettaa ajan laskemisen, kun seisoo valoissa hetken.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: mulugren - 06.05.2018, 20:17:04
Mitä sinä horiset?

Moni ajaa iäkkäämmällä autolla myös siksi koska haluaa ja voi. Ei siksi että olisi pakko.

Jep. Me täällä Suomessa ajamme euroopan vanhimmalla kalustolla siksi että se on kivaa ja romanttista :2funny:
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.05.2018, 20:27:03
Jep. Me täällä Suomessa ajamme euroopan vanhimmalla kalustolla siksi että se on kivaa ja romanttista :2funny:
Emme. Ajamme pakon sanelemana pääosin. Uuden auton hankinta on kallista. Se on yleensä edelleen se elämän toiseksi arvokkain hankinta ikinä, heti oman asunnon/talon jälkeen.

Se porukka, joka haluaa ajaa vanhemmalla autolla, koska ei näe uusissa mitään vaivan arvoista (minä lukeudun näihin), on todella pieni osuus.

Se porukka, joka pitää siitä "vanhasta" (10-15 vuotiaasta) autosta "ylihuolta" että sillä voisi ajaa pitkään, tekee sen ns. pakosta, koska ei koe järkeväksi sijoittaa isoa summaa rahaa uuteen autoon aina määrävälein.

Nämä 30tkm öljynvaihdot ovat karua katsottavaa, kun moottorin menee avaamaan. Laadukas moottoriöljy voi kestää maantiepainoitteisessa ajossa tuon 30tkm suhteellisen helposti "perinteisellä" moottoritekniikalla. Kaupunkiajossa....ei ikinä. Öljy menettää ominaisuutensa.


Tähän soppaan kun vielä lisätään, että nykymoottoreissa öljy joutuu todella suurelle rasitukselle (on VVT:tä, ketjukiristintä, hydraulista venttiilivälin säätäjää, pienet laakeripinnat yms), niin kyllä se öljy on usein täysin loppu jo 15tkm kohdalla.
Enkä kyllä ole vielä yhdenkään auton huolto-ohjelmaa katsellut, jossa olisi suoraan ollut "vaihtoväli 30tkm". Kyllä siellä on maininta "vaihtoväli 30tkm/12kk" aika usein (mahdollisesti jopa 24kk). Suomalainen lukee tuon "aha, 30tkm kiitoos" ja rytkyttää kaupunkia 1-2 vuotta edes tikkuun katsomatta.


Automaattivaihteiston öljylle ihan suurinta myrkkyä on lämpö. Hinataan sitä omakotitalon kokoista vessaa isolla turbodieselillä heinäkuun helteillä toiselle puolen suomea, on öljyille myrkkyä muttei hajota mitään. Tosin, tämä kun toistetaan joka vuosi kymmenen vuoden ajan, alkavat öljyt olemaan jo melko loppu, kuten laatikkokin.
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Kojontti - 06.05.2018, 23:35:32
Vaihteistoöljy kestää auton suunnitellun käyttöiän, valmistajasta riippuen 200-300Tkm. Persaukiset suomalaiset vaan potkii vastaan kun eivät tajua pistää paaliin loppuunajettuja romujaan ELK Sisältää ehkä jonninverran sarkasmia, omassa kalustossa vähiten ajettu on S60, alle 200Tkm, kaikki ajo toki on matkaa maantiellä...
Otsikko: Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 08.05.2018, 05:51:12
Kyllä Slerba on oikeassa.

Meitä vanhemmilla (mutta vahvemmilla?!) autoilla ajavia on paljon. Näissä tosiaan kannattaa vaihtaa niin automaattiaskin kuin moottorinkin öljyt vaikka vähän tiheämmin! Hyvin kestävät Volvot ja automaattiaskit - siis hyvällä huolenpidolla.  8)