Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Jarrujen parantaminen => Aiheen aloitti: skebazu - 25.05.2011, 18:31:55

Otsikko: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: skebazu - 25.05.2011, 18:31:55
oletteko tehneet minkälaisia jarru päivityksiä 700-sarjaan ?

itsellä tuo projekti menossa vaparista turboksi ja muutoskatsastus vaati vähintään turbon jarrut, toki ne kelpaavat mutta oletteko tehneet jotain vielä radikaalimpaa muutosta jarruihinne ? esimerkiksi käyttäneet kokonaan toisen mallin satuloita ym ?

Otsikko: Vs: 700-sarja jarruparannukset
Kirjoitti: Lankku - 25.05.2011, 21:40:02
Vakiot pienetkin jarrut riittävät turbotukseen koska turboja on niilläkin ollut saatavilla. Mutta eihän se pahaa tee vaihtaa. Takanahan on kaikissa samat.

Helppo päivitys (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/740%206d%20-88/Muut/44.jpg) on 940/960 yksmäntäiset satulat jalkoineen ja Biltemasta 960 95->/850 sporttietulevyt. Satulajalan ja tolpan väliin tarvitsee 6-6,5mm väliholkit (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/740%206d%20-88/Muut/46.jpg). Levy jää halkaisijaltaan 7mm pienemmäksi kuin 740 suurin vakio levy, mutta koska kaikissa uusikorisissa 960:ssä on samat etujarrut, ei pitäisi ainakaan tulla riittämättömyyden takia naputtamista konttorilla :) Ja luonnollisesti etupäästä tulpataan molemmin puolin toinen lähtö ristikkäisistä jarrupiireistä.

700 ja 900 etupaloissa on se "ongelma", että ei saa esimerkiksi EBC:ltä kuin Greenstuffia ja mitä katselin niin monella muullakin valmistajalla on tarjolla katupalasta pykälää parempaa. Tosin toimii Greenstuff radalla kuulemma ihan kelvollisesti.
Taakse (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/740%206d%20-88/Muut/42.jpg) saakin sitten samalta valmistajalta vaikka Yellowstuffit ja levyiksi Turbo Groovet. Ebaysta saa briteistä halvempiakin uritettuja jarrulevyjä ainakin taakse, niistä ei ole kokemusta.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Teuwo - 26.05.2011, 09:32:34
Joku viisaampi voi kertoa onko 7 ja 9 tolppa näiltäosin sama mutta vanhalle foorumille kirjoitettua:

<quote>
9-sataseen saa minimaalisella vaivalla kohtuu hyvät jarrut soveltamalla 850/wanhakoppa V70 302mm levyjä, vastaavia satulankannakkeita ja ihan normo '92 850 => '00  *70 satuloita.
Letkukin käy suoraan.

Ainoat ei valmiina saatavat Volvo osat joita tarttee on 4kpl 6,3mm paksuja prikkoja satulankannakkeen ja tolpan väliin jolla kompensoidaan 9-satasen ja etuvetoisten jarrulevyn erisuuri offset.
Niin ja 35mm pitkät 12.9 laadun kiinnikepultit kannakkeiden ja tolpan väliin. (M12*1,75 L=35 12.9 kuusiokolo)

Minimi vannekoko on 16" - hydrat käy ihan varmasti, kaikista tarvikevanteista en ole varma.

Volvo osanumerot ovat:
Levyt 272276 16" vanteille. (2kpl)
Satulakannake 8602456 (2kpl)
Vasen etusatula 8602344
Oikea etusatula 8602345
Etujarrupalat 30793799

Vastaavat tarvikkeetkin toki käy, itsellä on Zimmermanin levyt ja EBC redstuff ceramic palat.
</quote>

Kuten aiemminkin oli puhe jousittamatonta massaa tulee lisää, mutta esim. Hydrien kanssa sitä jää vähemmän kuin vakiojarrut 17" polaristen kanssa - edes rengasta huomioimatta - joten en jaksaisi olla kamalan huolissani asiasta.

Kuten Lankku jo sanoikin, jos orggis satulaan tulee kaksi letkua pitää toinen tietysti tulpata tai yhdistää samaan paineeseen.   
Käsittääkseni '95=> 960 on sama levyjen offset kuin etuvetomalleissakin joka on syy miksi tässä konversiossa tarvitaan saman paksuiset spacerit kuin Lankun ehdottamassa.

Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Lankku - 26.05.2011, 23:50:14
700 ja 900 tolpat ovat samanlaisia poislukien tietysti 960 vm. 95->.

305mm levyn ja S60/V70/S80 satulan kanssa kanssa 240:ssä(linjaushan on sama vaikka ois 700/900:ssa) tekee Galaxyn kanssa tiukkaa saada mahtumaan varsinkin uusilla paloilla. Eikä edes matala liimapaino mahdu vanteen ja satulan väliin sekä satulan ulkoreunaan tuleva jousi hipoo puolia. Geminin kanssa tilaa jää vaikka kuinka paljon.

Käsittääkseni '95=> 960 on sama levyjen offset kuin etuvetomalleissakin joka on syy miksi tässä konversiossa tarvitaan saman paksuiset spacerit kuin Lankun ehdottamassa.
Ainakin 850/x70I peruslevy ja 960 95-> on sama. Sen takia ne samassa yhteydessä mainitsinkin.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: rausku - 05.08.2011, 00:07:07
http://viewitem.eim.ebay.fi/Volvo-940-20-1093597-Front-Drilled-Brake-Discs/300348915111/item

Ei kyllä hinta paljoa päätä huimaa :p
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: AnttiR - 17.07.2012, 16:44:35
Mitäs taakse kun on tuo multilink niin taitaa olla jarrutkin erilaiset? Passaako 960 tarkoitetut levyt?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: sekokupu - 21.07.2012, 10:39:56
Sitten vielä 940:stä uudempi pääsylinteri ja jarrupolin niin saa tuntumaan paremmaks.

Noista EBC:n paloista oli bricksillä juttua jossain vaiheessa, yksi rata-ajoa harrastava 740:ssä ainakin totes että alkuperäiset pitää paremmin, mutta ikä on aika murto-osa esim red stuffeihin verrattuna.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: volgaman - 09.09.2012, 20:48:04
http://viewitem.eim.ebay.fi/Volvo-940-20-1093597-Front-Drilled-Brake-Discs/300348915111/item
onko joku tilannu noita?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: järviin - 09.09.2012, 20:52:51
Itsellä ollut visio, että laittaisin 40mm takajarrusylinterit, koska mielestäni taka-akseli ei jarruta riittävästi.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: volgaman - 09.09.2012, 21:03:12
mistäs kannattas ostaa uritetut/reitetyt levyt 740?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Xuppo - 09.09.2012, 21:19:53
onko joku tilannu noita?

Mää tilasin tollaiset seiskaan eteen ja botnialla tuli kesämiitissäkin kokeiltua että toimivat radalla/kovemmassakin käytössä.

(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/09102011410.jpg)
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: volgaman - 09.09.2012, 21:40:11
täytyy vissiin pistää tilaus menee
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: järviin - 09.09.2012, 21:43:55
täytyy vissiin pistää tilaus menee
En tiedä käyttötarkoitusta, mutta katuautossa hukkaan heitettyä rahaa.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Paskakuski - 27.11.2012, 19:20:19
Onko tietoa käykö -92 940 turboon -94 850 t5:n jarrusatulat noiden uudempien s60 305mm levyjen kanssa jos laitan ne 6,3mm prikat väliin?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: AnttiR - 27.11.2012, 20:48:33
Tarvitset ne 302mm levylle tarkoitetut länkiraudat.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: kerma - 12.08.2013, 22:34:07
Meneekö 740 kaikki satulat suoraan paikalleen ilman muokkauksia. Esim kun on takana muistaakseni 38mm mulla niin että sais ne 40mm. Ja kuinkas etulevy jota on kahta kokoa, nyt on se 262mm levy, niin meneekö toi 287mm paikalleen suoraan, tietty kai satulan vaihto mutta muuten?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: järviin - 13.09.2013, 19:00:17
Meneekö 740 kaikki satulat suoraan paikalleen ilman muokkauksia. Esim kun on takana muistaakseni 38mm mulla niin että sais ne 40mm. Ja kuinkas etulevy jota on kahta kokoa, nyt on se 262mm levy, niin meneekö toi 287mm paikalleen suoraan, tietty kai satulan vaihto mutta muuten?

Taakse menee suoraan.
Eteen tulee isot jarrut(girling), kun vaihdat levyn, satulan ja sen satulan kiinnitysraudan.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Makru - 24.02.2014, 13:08:19
Mites toi vanhempi 700 sarja eli niissä on vissiinki napa levyssä? Kasipätkän 302mm levyt ja kannakkeet löytyy, mutta ne ei vissii tuohon sitten mene? Meneekö uudemman 700 sarjan napa/olka-akseli vanhan malliseen suoraan?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: TVS - 24.02.2014, 14:13:47
Mites toi vanhempi 700 sarja eli niissä on vissiinki napa levyssä? Kasipätkän 302mm levyt ja kannakkeet löytyy, mutta ne ei vissii tuohon sitten mene? Meneekö uudemman 700 sarjan napa/olka-akseli vanhan malliseen suoraan?
84-87 tolppa on muuten sama kuin uudempi, mutta laakerointi on erilainen, eli uudempaan tolppaan käy vanhasta nivelet ja iskari jne.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Makru - 26.02.2014, 13:00:27
Mitenkäs kun suunnitelmissa tohon 740 laittaa sittenkin uudemman 960 olka-akseli, niin mahtaako siihen istua 850 jarrusatula + kannake?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Lankku - 26.02.2014, 23:47:42
Vm. 95-> 960 olka-akseliin käy kiinnityksen puolesta 700/900 satula ja satularauta. Vakio levy on sama 280mm kuin 850:ssä, sen kanssa 940/960 yksimäntäinen satula ja rauta.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Makru - 09.03.2014, 15:35:55
Mitenkäs ne ylimääräiset jarruputkien lähdöt sitten tulppais jarrupääsylinteristä?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Xuppo - 09.03.2014, 16:03:33
Ilmausnippa käy vallan mainiosti tulpaksi
(http://supperi.dy.fi/kuvat/volvo/2013-04-25-323_zpsa132e933.jpg) (http://supperi.dy.fi/kuvat/volvo/2013-04-25-323_zpsa132e933.jpg.html)

Kierre on M10x1
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: 240-gl - 11.03.2014, 20:51:29
Saako suomesta mitään vakiota parempaa levyä tuon 740.n isomman tilalle kun kuitenkin pitää uudet ostaa, olisko halkaisija ollut 287mm.
Biltemastakin tainnut joskus saada jotain uritettuja.

Onko ne 940.n satulat sitten selvästi paremmat kuin nyo 740.n?
Entä jos muokkaisi 240.n satulat kun niitä löytyy jo nurkista?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: vokelius - 18.04.2014, 08:42:41
Ilmausnippa käy vallan mainiosti tulpaksi
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/2013-04-25-323_zpsa132e933.jpg) (http://s92.photobucket.com/user/xuppo/media/2013-04-25-323_zpsa132e933.jpg.html)

Kierre on M10x1


minäkin laitoin kasipätkästä jarrut tohon seiskaan ja tukin samalla konstilla nuo ylimääräiset lähdöt.

kumman lähdön tukit jarrupääsylinteristä?
minä tukin ensin sen etummaisen niin jarrupoljin ei liikkunut montaa senttiä niin sitten vaihdoin paikkoja niin rupes toimimaan, mutta jarrutuntuma on kyllä ihan ihmeellinen. välillä ottaa aika ylhäällä ja välillä ihan pohjassa.

voi toki olla johonkin jäi vielä ilmaa.


Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Xuppo - 18.04.2014, 13:23:28

minäkin laitoin kasipätkästä jarrut tohon seiskaan ja tukin samalla konstilla nuo ylimääräiset lähdöt.

kumman lähdön tukit jarrupääsylinteristä?
minä tukin ensin sen etummaisen niin jarrupoljin ei liikkunut montaa senttiä niin sitten vaihdoin paikkoja niin rupes toimimaan, mutta jarrutuntuma on kyllä ihan ihmeellinen. välillä ottaa aika ylhäällä ja välillä ihan pohjassa.

voi toki olla johonkin jäi vielä ilmaa.

(http://supperi.dy.fi/kuvat/volvo/2013-04-25-317_zpsdbdfdabc.jpg)

lähempänä tulipeltiä oleva lähtö on mulla tulpattuna. Eli vasen etujarru ja oikea takajarru on samassa jarrupiirissä jne.
Kuulostaisi vähän siltä että jäänyt hieman ilmaa vielä järjestelmään.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: ässäarpa - 18.05.2014, 20:03:13
Kellään kokemusta?
http://www.ebay.com/itm/Big-Brake-Kit-Volvo-740-760-13-4-pstn-WIlwood-calipers-/151201783596?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2334541f2c&vxp=mtr

Loppuunsa edullista, mutta saako edullisemmin mistää?

Isompia ei kannata laittaa, kun nuokin menee nippanappa 17" vanteen sisää, joka alkaa olemaa jo 740 koppaan jo iso sekin.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: kerma - 27.05.2014, 06:49:39
Varsin herkullisen oloinen paketti.. Mahtaako käydä suorilta käsin kiinni?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: j_tapio - 31.05.2014, 12:19:12
Noita wilwoodeja ku on hankkimassa ni kannattaa vertailla malleja ja miettiä omaa käyttötarkotusta. Nuo kun on suunniteltu kilpakäyttöön ja suurimmassa osassa malleista ei ole pölykondomia ollenkaan. Soveltuvat hyvin suoranajoon, radalla ym. jopa ralliin, mutta sit käyttöautot ja vielä suomen suolaloskatalvessa, hmm. Kukaan ei viitsi puhdistaa jarruja joka ajon jälkeen.

(http://www.jegs.com/photos/900/950/950-120-11783-RDparent_big.gif)

(http://www.premiermotorsportdevelopments.co.uk/ekmps/shops/craigdriscoll/images/wilwood-narrow-forged-superlite-4-pot-caliper-799-p.jpg)

Typo
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: ässäarpa - 10.06.2014, 02:30:10
Kyllä minusta vähän näyttäisi, että ihan bolton setti 7/9

Ja tapiolta hyvä pointti, ei näytä kortsuja olevan tuossa setissä.. Vai mitehä?


Vähän tekisi mieli sanoa emännälle, että pakkaaha aurikovoiteet, nyt lähetään lomalle rapakon toiselle puolelle.  :D


Säästäisi pitkän pennin kun sisäistäisi lomaan hakureissun.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Makru - 30.07.2014, 01:26:18
Sitten vielä 940:stä uudempi pääsylinteri ja jarrupolin niin saa tuntumaan paremmaks.

Tää olis vissiin ihan bolt on ratkasu? Absillisessa ja absittomassa vissiin erilainen pääsylinteri?  On tossa omassa seiskassa aika tunnotomat jarrut vs 850 vaikka samat jarrut edessä. Seiskassa ei abs, 850 tietty on.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 19.02.2015, 23:45:08
Mitäs paloja porukat käyttää?

Muhkean hintaisia ainakin nuo ebc yeallow stuffit :o 287mm etusille reipas 70€ ja taaksekin reipas 60€
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 24.02.2015, 18:48:51
Jos vaihdan 960 mkII olka-akselit 74x:een, käykö 2-piiriset etusatulat niihin suoraan?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Xuppo - 24.02.2015, 19:15:57
Jos vaihdan 960 mkII olka-akselit 74x:een, käykö 2-piiriset etusatulat niihin suoraan?
Ei käy suoraan. jarrusatulan kannakeraudan kiinnityskohta on 6mm ulompana.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 24.02.2015, 19:23:28
Ei käy suoraan. jarrusatulan kannakeraudan kiinnityskohta on 6mm ulompana.

Eli pultin ja kannakeraudan väliin 6mm "prikat"? Kö
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Xuppo - 24.02.2015, 19:28:13
Eli pultin ja kannakeraudan väliin 6mm "prikat"? Kö

Ne pitäisi laittaa 6mm sisäkkäin. yksi ei niin suositeltava vaihtoehto on tietysti koneistaa kannakeraudasta ja olka-akselista kummastakin 3mm tavaraa pois.
Kun 960 mkII tai 850 jarrut laitetaan 740 tolppaan niin silloin tarvitaaan tuo 6mm prikat.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 24.02.2015, 19:42:34
Eli se on keskilinjasta sisäänpäin? Okei, ne se ei välttämättä ole hyvä, tosin luulisi tuon normaalikäytössä kestävän. Toisaalta, kun nuo satulat menee uusiksi kuitenkin, niin samalla ostaa ne 940 yksimäntäset ja raudan niille, saapahan sitten vähän paksummat levyt ja isommat palat :) vai onko niissäkin keskitys sisäänpäin?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Xuppo - 24.02.2015, 19:55:23
960 mkII (280mm levy) ja 850 (280 tai 302mm levy) volvon jarrut ovat suoraan paikalleen sopivat tuohon 960 II olka-akseliin.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 24.02.2015, 20:23:05
Ok, kiitoksia :) Hemmetti kun on vaivaa, jousituksen pähkäilyssä :D Pitää miettiä joka perkeleen osa-aluetta :D

Tuli sitten vaihdettua suoraan 960:seen ;D
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Kalamies - 08.03.2015, 14:37:39
Ne pitäisi laittaa 6mm sisäkkäin. yksi ei niin suositeltava vaihtoehto on tietysti koneistaa kannakeraudasta ja olka-akselista kummastakin 3mm tavaraa pois.
Eikö levyä saa tuotua 6mm ulospäin?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: j_tapio - 08.03.2015, 15:03:06
Eikö levyä saa tuotua 6mm ulospäin?

Tokihan levyn sisään vois tehdä spacerin, mutta levyä on hankala saada sit keskitettyä ku levyssä on 68 reikä jolle on sovitus vain siellä navan pohjalla ja loput ulospäin on 65mm.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: s73 - 12.05.2015, 21:03:05
Kokemuksia ebc levyistä ja greenstuffeista, tuleeko miten äkäiset jarrut?

Kannattaako tilata ulkomailta?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Lankku - 13.05.2015, 00:19:24
Greenstuffit on ok päivitys tarvikepaloihin verrattuna. Alkuperäisiin paloihin verrattuna ei taida olla juuri teholleen olla eroa. Pölyävät selvästi vähemmän.

Kannattaako tilata ulkomailta?
Kannattaa kysäistä ihan kotimaasta Autoracingilta. Camskillilta ostin aiemmin useammat palat, nykyisellä punnan kurssilla ei varmaan suurta hyötyä tule(?).
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: s73 - 13.05.2015, 17:39:54
Greenstuffit on ok päivitys tarvikepaloihin verrattuna. Alkuperäisiin paloihin verrattuna ei taida olla juuri teholleen olla eroa. Pölyävät selvästi vähemmän.
Kannattaa kysäistä ihan kotimaasta Autoracingilta. Camskillilta ostin aiemmin useammat palat, nykyisellä punnan kurssilla ei varmaan suurta hyötyä tule(?).
Tämä selvä.
Onko ebc levyissä jotain eroa bremboon,kuluminen, vingunta?
Brembot on hyvät ja toimivat.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: håkan740 - 17.06.2015, 14:25:10
Onkos kukaan laittanut ysineljäkumppiin noita 302mm levyjä ja 850 satuloita? Jarru remppa edessä ja päivitystä ajattelin samalla tehdä. Kysymykseksi nousee vaan mitä noi absit tähän toteaa. Saako toimimaan ja kelpaako leimamiehelle  :o ? Alle on tulossa myös 17" vanteet niin oon myös katellut noita 320mm levyjä v70mk2 ja siihen sopivat satulat, sovitettuna paikalleen L.M.R v70R jarru adaptereilla?
Elikkä tiivistettynä meneekö v70mk2 suoraan vakio satuloiden tilalle ärrän satulat?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: o_j - 13.09.2015, 19:27:36
Myöhässä tulee mutta vastaan silti. Mitäs se abs jarrulevyn koosta tietää, hammaskehä on kumminki laakerissa ja anturi olka-akselissa kiinni.

Semmonen huomio, että ainakin v70 mk1 280mm levyillä kannakerautaa joutuu viilaamaan ettei se ota kiinni abs-kehään. Ei paljoa, mutta kantti pois kumminkin. Sopivat shimmit saa 12mm korinaluslevyjä rälläkällä muotoilemalla. Tavan prikkoja ei 3mm paksuina tahdo löytyä.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: ImportTuning - 09.12.2015, 10:15:18
Täällä kun näitä päivityksiä jarruihin kerran kyselty niin tuolla omasta takajarrujen kuvia. --> http://s84.photobucket.com/user/ImportTuning06/Jarrut/story (http://s84.photobucket.com/user/ImportTuning06/Jarrut/story)

Reseptinä siis taakse V70 mk2 R takalevyt 330mmx28mm ja satulana camaro ss brembot, eteen tulee sitten samasta autosta satulat kanssa ja levynä käytetään 345mmx30mm Amg mersun levyä.
Etusista kuvaa kunhan saadaan adapterit tehtyä ja romut paikoilleen.

Rupeaa olemaan jo ahdasta takana tuolla 17" eikerillä ja 30mm spacerilla, ilman spaceria ihan turhaa kokeilla ei nimittäin mahdu kun ottaa satulaan kiinni :)
Eli minimi vannekoko on ilmeisesti siis 18" jos se vaan eteen mahtuu sitten, muussa tapauksessa 19"
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: 740esedu - 08.03.2016, 12:43:06
Mitäs raati neuvoo pistämään 740 etupäähän, 960 olkavarret on kiinni ja vois kerralla laittaa vähän paremmat jarrut tohon.. Löytyy turboseiskan satulat , mutta eipp sovi

16" vanteelle eli ei xc90 levyjä ym mörköjä kuitenkaan ::)

Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Xuppo - 08.03.2016, 13:01:37
850 volvon 302mm levyt + kannakeraudat ja satulat on bolt on ratkaisu 960 olkavarteen
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: 740esedu - 09.03.2016, 02:06:49
Koitin noita kannakkeita ettiä muttei ainakaan uutena satu silmään.. Missä malleissa pitäs olla originellinä?? Satula vissiin sama pienemmälläkin levyllä?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 09.03.2016, 03:48:37
Eipä oikein näytä missään olevan tarjolla, pirauta siniselle, josko ne olis saanut tehtyä niitä?

Volvo C70 (-2005)
Volvo S70, V70(-2000)

edit: onhan noita, 27.5€ näkyy olevan kipale skandixilla

Verrattuna 280mm systeemiin, jarrutusteho kasvaa 8% :)
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 09.04.2016, 21:59:27
Ne on skandixilla, sillä toisella numerolla, mikäs se nyt oli?

Jeps, eli 8251319
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Chall - 10.04.2016, 01:58:06
Ne on skandixilla, sillä toisella numerolla, mikäs se nyt oli?

Jeps, eli 8251319


Tääkin on nyt uusi, ei ollut pari kuukautta sitten kun omaan ysiin hain näitä. Ei skandixilla, ei missään.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: kumimuumi - 11.04.2016, 10:54:28
Onkohan kukaan sovitellut Nissanin satuloita Volvoon? Z32 300ZX:n nelimäntäsatuloita pyörii kavereilla nurkissa ja äkkiseltään voisi olla helpot sovitella ysin tolppaan? Löytyy alumiinista ja rautaista, 26mm tai 30mm männillä 280mm levylle.

Aihetta liipaten, mulla on 945:ssa absit, 1-mäntäset etusatulat ja 40mm takaset. Poljintuntuma on jokseenkin epämääräinen, jarrut kyllä löytyy mutta tyhjää liikettä on aika reippaasti ja ilmaus on joka kerta yhtä kummallisen tuntuista. Meneekö pääsylkky vaihtoon jos sovittelee isompia satuloita keulalle?
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Lankku - 11.04.2016, 11:07:42
Ne on skandixilla, sillä toisella numerolla, mikäs se nyt oli?

Jeps, eli 8251319
Tää olikin hyvä tieto ja noin edullisiakin. Ei ole viime vuoden kevään jälkeen viitsinyt etsiä, koska silloin saatavuus oli nolla joka paikassa.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: rocktie - 11.04.2016, 12:44:35
Eipä oikein näytä missään olevan tarjolla, pirauta siniselle, josko ne olis saanut tehtyä niitä?

Volvo C70 (-2005)
Volvo S70, V70(-2000)

edit: onhan noita, 27.5€ näkyy olevan kipale skandixilla

Verrattuna 280mm systeemiin, jarrutusteho kasvaa 8% :)
Eli kunnon paloilla tekee saman vaikutuksen.
Huomanneeko normaalissa tai rata-ajossa 8% parannuksen entiseen?
Enpä näistä tiiä mutta en rahoja laittais tuollaseen parannukseen.??
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 11.04.2016, 13:01:51
No, se on vain yksi osa-alue, pitää miettiä kokonaisuutta. Samallahan voisi jättää ostamatta isommat vanteet jne
Tuleehan tuossa muitakin etuja mukana, eikä ne "kunnon" palat ilmaisia ole, halvemmaksi nuo tulee pitkän päälle
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: rocktie - 12.04.2016, 10:31:04
Tuleehan tuossa muitakin etuja mukana, eikä ne "kunnon" palat ilmaisia ole, halvemmaksi nuo tulee pitkän päälle
Kerrotko tyhmälle mitä muita etuja tuossa tulee kun kasvattaa inasen levyn halkaisijaa?
Suurempi jousittamaton paino?

Kyselen kun en ole ihan vakuuttunut eduista, suurempi levy on tietysti näyttävämmän näköinen mutta entäpä ne todelliset hyödyt?
Juu tiedetään, ehkä jopa 8% jarrutehon lisäys. Vau! Kuka tutkinut?

Enkä tässä mitenkään Orloville vänkäile vaan olisin kiinnostunut faktoista. :)

Kiitos jos joku valaisee tosiasioilla ja tutkimustuloksilla tätä dilemmaa.
Tietäisi maksaako ulkonäöstä vai ajettavuudesta.

Ps. Mitä hyötyä niistä isommista vanteista sitten on, muutakuin huonontunut kiihtyvyys koska välitykset tavallaan pitenevät.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: M1kk0 - 12.04.2016, 12:19:06
Levyn massan kasvamisen johdosta se on lämpötilavakaampi. Jarrujen lämpötila pysyy täten vakaampana toistuvissa jarrutussykleissä, esimerkiksi rata-ajossa ja yleisesti lämpötila pysyy hieman alempana, kun on enemmän jäähdyttävää pinta-alaa. Totta on, että jousittamaton massa kasvaa, mikä ei ole ajettavuudeltaan hyväksi. Siksi autot eivät vakiona tule 400 mm jarrulevyillä, mikäli pienemmät on laskettu riittäväksi, sen lisäksi että pienemmät ovat materiaalikustannuksiltaan halvemmat. Jarrutusteho on kuitenkin tärkeämpi kuin jousittamaton massa, ja varsinaisesti eroa ajettavuudessa ei huomaa samassa autossa eri levyjen aiheuttamalla jousittamattomalla massalla, ainakaan voimakkaasti, tälläisissä yleisissä muutamankymmenen millin muutoksissa.

Jarrutehon lisäystä ei tarvitse "tutkia". Se on ihan puhtaasti mekaniikkaa/fysiikkaa/matematiikkaa. Jarrulevyn suuremman halkaisijan kautta muodostuu suurempi vipuvarsi. Tällöin samalla kitkavoimalla joka jarrupalojen ja levyjen välissä tuotetaan, saadaan suurempi jarruttava vääntömomentti pyörälle, ilman että palojen tai levyn kitkakerrointa tai pinta-alaa muutetaan tai paloja painavaa voimaa muutetaan (tietty määrä voimaa (N) jarrupalojen kohdalla * levyn säde (m) = jarruttava vääntömomentti (Nm)). Tästä johtuu tuo jarrutehon lisäys. Ero on huomattava, varsinkin massaan nähden pienijarrulevyisissä autoissa jo noin 20 mm halkaisijamuutoksella, ainakin omasta mielestä. En ole prosentuaalista eroa itse laskenut. Harmi kun nyt tarkkaan muista, mutta oliko myös niin, että tuon halkaisijan johdosta kulmanopeuden kasvaessa jarrupalat tekivät suuremman kitkatyön jarrulevyn kasvaessa? Tätä puolta asiasta en nyt muista, joku voisi muistuttaa. :)

Tästä S. 915 -> (http://www.amazon.com/Bosch-Automotive-Handbook-9th-Edition/dp/0837617324) löytyy tosiasioita tästä aiheesta jonkun verran, että jyvälle pääsee.

Varsinaisesti asiassa ei ole yhtään mitään tutkittavaa, se on puhtaasti matematiikkaa asioiden perusteella jotka on havaittu/todettu vuosisatoja sitten. Joitain töitä/tarkasteluja voi netistä koittaa kaivella asiaan liittyen jos et usko.

Maksat ulkonäöstä, jos jarrusi ovat riittävät teholtaan ja lämmönsiirtokyvyltään. Jos jarrusi ovat heikot, niin maksat ajettavuudesta ja turvallisuudesta. Eli riippuu lähtökohdasta.

Isommistta vanteista on hyötyä, sillä suurempi rengashalkaisija pienentää epätasaisissa olosuhteissa vierintävastusta vähentäen kulutusta (tiet ovat loppujenlopuksi todella epätasaisia). Isommilla vanteilla mahtuu myös isommat jarrut. Välitysten pidentyminen voi jossain tapauksessa myös parantaa kiihtyvyyttä, johtuen vähentyneistä vaihteenvaihdoista, jolloin vetovoimaton aika kiihdytyksen aikana vähenee. Toisaalta, tämä vaatii laaja-alueisen ja suorituskykyisen moottorin, jotta pienemmästä välityksestä  huolimatta saadaan välitettyä riittävän suuri vetovoima pyörälle. Tämän vuoksi laiskassa lusmussa kiihtyvyys huononee, kun välitykset pitenee. Joissain tehokkaammissa autoissa voi ykkösvaihde riittää yli 90 km/h nopeuteen, ja silläkin kumi käryää. Siinä tapauksessa pidemmät välitykset ovat vain eduksi, kun jokatapauksessa saadaan riittävä momentti pyörälle, mutta ei jouduta vaihdetta turhaan vaihtelemaan. Ei autonvalmistajat rengaskokoa ihan puhtaasti ulkonäkösyistä ole suurentanut... En toisaalta kyllä yritä millään tavalla väittää, että 70-luvun Ladassa ajettavuus paranee kun siinä on 20" vanteet. Renkaan koko lisäksi vaikuttaa alustan käytökseen ja laakerirasitukseen, tämä lienee syynä sille miksei Trafi ole sallinut koon muuttamista miten mieli tahtoo. Tässäkin rengaskoon suurenemisessa on varmasti jotain joka jäi kertomatta ja olen unohtanut. Mutta foorumi kun on kyseessä niin joku paikkaa sen mitä toinen missaa.

Uudessa Koenigsegg Regerassa on pitkät välitykset, siinä ei ole vaihdelaatikkoa ja se kulkee yli 400 km/h, moottorit ovat kiinteävälitteisiä, polttomoottori on pultattu suoralla vedolla perävälitykseen. Silti se kiihtyy aika haipakkaa, ainakin minun ymmärryksen mukaan. :) Se on vain voiman puutetta jos välitysten piteneminen huonontaa kiihtyvyyttä.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: rocktie - 12.04.2016, 13:01:44
No kiitoksia vaan runsaasta tietopaketista vaikka mitään merkkikohtaista tuossa ei olekaan.
Sen olen huomannut jos auto on tuollainen laiska lusmu ja tehoja vain n. 250-300hp niin pyöräkoon suurentaminen ihan oikeasti huonontaa kiihtyvyyttä jos rengas vain pitää ja samankokoinen aluvanne on myös painavampi kuin peltivanne.
Matematiikkaa siihen ei tarvita, kello riittää.

Uskon kyllä sen että suuremmat jarrut ovat tehokkaammat, nyt vain on kyse siitä että mistä on valmis maksamaan, saavutettuun hyötyyn nähden.
Toki jos tehdään nopean ajon autoa niin jarruja tarvitaan aina enemmän, se mikä on järkevää lienee jokaisen oma asia.
Itse kun teen vain normaalikäyttöön autoja niin mietin kyllä tarkkaan mihin euroni laitan. Vieläpä kun autoja on monta, eikä vain se yksi ratahirnu...
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 12.04.2016, 13:21:03
Siinähän se tulikin, varsin kattavasti :) Vanne asioita ei tässä käsitellä, mutta sanotaan nyt senverran, että on vanteita ja sitten on vanteita :D
Esim 15" koossa peltivanne painaa(pyöristetysti) 10kg, niin vastaava vanne köykämiinisenä painaa 5kg. Näitähän on tehty ihan tuotantoautoihinkin esim citroen C5
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: rocktie - 12.04.2016, 14:42:25
Itse kun punnitsee ne vanteet niin saa todelliset painot.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Orlov - 12.04.2016, 15:02:19
No, alumiini painaa noin 1/3 teräksen painosta.

Itse minä olen vanteeni punninnut tähänkin asti :D Nettipunnitukset sitten erikseen ja omaan painoarvoonsa ;)
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Lankku - 12.04.2016, 17:31:35
rocktie, Tämän aiheen tarkoituskaan ei ole miettiä kiihtyvyyden huonontumista ja vannekoon kasvamisen aiheuttamia haittoja, vaan jarrutehon parantamista. Joillekin jarrujen suurentaminen on ulkonäkökysymys, isolle osalle kuitenki osa kokonaisuutta joka tehonlisäyksen myötä vaatii isommat jarrut.

Mitä painavampi auto(ja enemmän tehoa), sitä selvemmin jarrujen tehoero tulee esiin jo normaalissa ajossa ja korostuu radalla. Sopivalla jarrupalalla voi parantaa alkuperäisiä jarruja varsinkin rata-ajossa. Isompi levy samanlaisella palalla vielä tilannetta muuttaa parempaan. Harvalla jarruja suurentavalla on kynnyskysymys suurentaa vannekoko 15->16" tai suurempaan. Todennäköisesti monella ei 16" pienempää edes ole. Tarvittavat asia onkin noin muuten käsitelty edellisissä viesteissä.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: s73 - 08.06.2016, 16:49:20
Kukaan asennellut tavallisia Ferodon tai Ebc ultimax jarrupaloja, vinkuuko ja onko muuten toimivia? ???
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: o_j - 21.06.2016, 15:46:04
Joku viisaampi voi kertoa onko 7 ja 9 tolppa näiltäosin sama mutta vanhalle foorumille kirjoitettua:

<quote>
9-sataseen saa minimaalisella vaivalla kohtuu hyvät jarrut soveltamalla 850/wanhakoppa V70 302mm levyjä, vastaavia satulankannakkeita ja ihan normo '92 850 => '00  *70 satuloita.
Letkukin käy suoraan.

Ainoat ei valmiina saatavat Volvo osat joita tarttee on 4kpl 6,3mm paksuja prikkoja satulankannakkeen ja tolpan väliin jolla kompensoidaan 9-satasen ja etuvetoisten jarrulevyn erisuuri offset.
Niin ja 35mm pitkät 12.9 laadun kiinnikepultit kannakkeiden ja tolpan väliin. (M12*1,75 L=35 12.9 kuusiokolo)

Minimi vannekoko on 16" - hydrat käy ihan varmasti, kaikista tarvikevanteista en ole varma.

Volvo osanumerot ovat:
Levyt 272276 16" vanteille. (2kpl)
Satulakannake 8602456 (2kpl)
Vasen etusatula 8602344
Oikea etusatula 8602345
Etujarrupalat 30793799

Vastaavat tarvikkeetkin toki käy, itsellä on Zimmermanin levyt ja EBC redstuff ceramic palat.
</quote>

Tämän päivityksen haittapuoli on tullut havaittua tänä kesänä. Liittynee hiekkateillä täristelyyn "matalaprofiilisilla" renkailla ja "madalletulla" alustalla. N. kuukausi sitten ajoin pikkuteiden risteystä kohti kun yhtäkkiä auto jymähti jumiin. Luulin perän pettäneen, mutta viaksi paljastuikin alakiinnityksestään irronnut satula joka esti eteenpäin liikkumisen. Kiristin satulan paikalleen ja tarkistin myös kuskin puoleisen satulan. Tänään sitten alkoi kuulumaan kolinaa töyssyissä etunurkasta, ja nyt kuskinpuolen etusatula oli irtoamassa!

Eli laittakaa sinne satulan kiinnityspultteihin tippa kierrelukitetta, ilmeisesti kauemmas kiinnitetty satula ja lisääntynyt liitospintojen määrä aiheuttaa pientä liikettä tuonne.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Jambo - 21.06.2016, 16:40:44
4 prikkaa "saattaa" vaikuttaa  ;)
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: o_j - 21.06.2016, 21:20:27
Shimmauksestahan tuo varmaan johtuu, mutta seurailin asiaa viime kesänä eikä ongelmia ilmennyt. Tänä kesänä on kumminkin tullut vähän erilaista ajoa autolle. Ihan vaan vinkkinä muille jotka näitä lukee ja tekee.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Teuwo - 22.06.2016, 17:38:44
Niin tuota, jos ostaa siniseltä tiskiltä Volvon alkuperäiset jarrulevyt niissä tapaa tulla uudet satulan pultit mukana - joissa on kierrelukite valmiina.

Toisin sanoen jarrut on tarkoituskin kasata lukitteen kanssa ihan vakio kokoonpanollakin.

Itse olen ajanut 302mm jaruilla useamman kymppitonnin uretaani/uniball alustalla ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Jarrut on kasattu lukitteen kanssa ja kaikki kiristetty momenttiavaimella, jos ohjearvo on ollut saatavilla.



Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: o_j - 23.06.2016, 13:40:25
Niin tuota, jos ostaa siniseltä tiskiltä Volvon alkuperäiset jarrulevyt niissä tapaa tulla uudet satulan pultit mukana - joissa on kierrelukite valmiina.

Toisin sanoen jarrut on tarkoituskin kasata lukitteen kanssa ihan vakio kokoonpanollakin.

Itse olen ajanut 302mm jaruilla useamman kymppitonnin uretaani/uniball alustalla ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Jarrut on kasattu lukitteen kanssa ja kaikki kiristetty momenttiavaimella, jos ohjearvo on ollut saatavilla.

Ahaa, itse en ole koskaan uusia osia käsitellyt. ;D Ja mullakin pysyi satulat ilman lukitetta kiinni ihan hyvin viime kesänä kun pysyttiin enimmäkseen asvaltilla. Auto ei siis ole mitenkään jäykkä tai matala, että ei tuo siitä johtunut. Nytkin vaadittiin toista tuhatta kilometriä nimismiehenkiharaa ja kalliomursketta joka on muutenkin sellaista ajoa mitä kesäautolla ei mielellään ajaisi.

Mutta muistakaa varmuuden vuoksi käyttää sitä kierrelukitetta. :)
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: håkan740 - 27.06.2016, 13:05:16
Oman -89 740 turbon jarrut oli sen verran heikossa hapessa, että pitää kaikki vaihtaa ja nyt oon punninnut tommosta L-M-R.ässä myytävää xc90 jarru settiä. Onko kellään kokemusta kyseisestä muunnoksesta? vakio 16" hydrojen sisään ei ole mitään toivoa ees noita mahduttaa, mutta mulla löytyis valmiina jo 17" vanteet joihin noi pitäis aika passelisti sopia :). Levyt 328mm halkasijalta ja muutenkin vähän isompaan autoon noi suunniteltu, niin luulisi myös pysähtyvän noilla :D

Setissä näyttäisi tulevan kaikki kamat mukana. Eli aika bolt-on setti kunhan toisen jarruputken poistaa!

http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/bromsar-37/paket-1979/bromskit-fram-xc90-bromsar-till-volvo-740-940-960-5604.html
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Teuwo - 28.06.2016, 19:05:02
En ole kokeillut 328 kittiä.

Jos hyväksyy muutoksen 17" vanteisiin DVS tarjoaa myös Focus ST / S40/V50 T5 AWD 320mm jarruille sovikkeita.

Sarja on P80 eli 850 - *70 =>'00 autoille, joten takavetoisiin tarttee edelleen ne 6,3mm prikat levyn offsetin eron kompensoimiseksi.

Muutossarjan manuaali .pdf muodossa.
http://www.vivaperformance.com/content/pdf/dvs-p80-320mm-brake-conversion.pdf (http://www.vivaperformance.com/content/pdf/dvs-p80-320mm-brake-conversion.pdf)
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: håkan740 - 29.06.2016, 10:18:50
Joo multa löytyy valmiina jo 17" vanteet suurin huolenaihe on, että miten noi 328mm jarrut mahtuu niihin. Eilen vähän mittailin niitä niin pitäisimahtua, mutta ei tonne yhtään liikaa tilaa jää  ;D . xc90 mahtuu toi 17" vanne ihan hyvin, mutta mulla on kolmeosaset oz.tat tarkoitus laittaa alle niin voi olla vähän erimuotoiset verrattuna 1 osasiin vanteisiin. Spacerit pitää jokatapauksessa laittaa niin tilanpuute on lähinnä halkaisijan puolesta.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: håkan740 - 08.08.2016, 12:12:57
Nyt on L-M-R.än xc90 jarrusetti alla. Ajamaan en ole vielä päässyt, kun spacerit uusille vanteille uupuu. Muuten olen ollut sarjaan tyytyväinen, mutta sovitteet xc.n satuloille ei vakuuttanut, joten pitää varmaan ne vielä itse piirrellä cadilla paremmat! Ihan toimivat tommosenaankin, mutta voisi ne paremmatkin olla ;). Ja tuli samalla vedettyä jarrulinjatkin uusiksi, kun kerran rempattiin :D
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Teuwo - 16.08.2017, 19:12:40
Hieman sivuten aihetta:
P80 eli 850 - *70 =>'00 etupuristimiin, joiden sovittamisesta 7- ja 9-sarjaan oli ketjussa puhetta, on hieman haastavaa saada oikeasti kunnollisia HiPo paloja.

Kun purin omastani pois EBC RedStuff Ceramicit, oli kahdesta palasta kitkapinnan liimaus yli puolelta pinta-alastaan irti.
Samaten kaveriltani poistui OlympiaVolkkarista takajarrusta Ferodon suht. vastaavasta palasta kitkapinta Motoparkin takasuoran jarruissa.
Toiminta oli perus OK, mutta ei mitään ihmeellistä.

No jarruissakin tuntuu saavan aikalailla sitä mistä maksaa.

Purin luotia ja kokeilin CarboTechin XP8 seosta (alin merkin raasinkipaloista) ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Palat pitävät kylmänä aivan tarpeeksi ja kuumana erinomaisesti.
Likaavat vähemmän kuin RedStuffit ja mitään melua eivät ole pitäneet.
Paloissa on kitkapinnan kiinnityksessä redundanssina niittaus paistamisen ja liimauksen lisäksi.

ECE R90 katuhyväksyntäähän noilla ei ole, mutta ei taida kyllä olla millään muillakaan oikeasti haipakkapaloilla. 

Toki moni muukin valmistaja, kuten Pagid, Endless, yms. tekee varmasti yhtä hyvää tavaraa, mutta saatavuus vanhoihin Volvoihin on aika heikkoa.

Asia on tietysti eri jos autoon on vaihdettu myös jotkin laajalti käytössä olevat HiPo puristimet.




Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: vellu_volvo - 18.09.2018, 21:23:40
Oisko kellään heittää tänne kuvaa miten ootte tulpannu etujarrujen toiset lähdöt 740 volvossa? Tarkotus heittää Mk1 v70:n jarrut 302mm levyillä paikalleen.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Jambo - 18.09.2018, 22:16:06
Ilmausnippa tais olla Xupolla  ??? Itel ei ysis tarvinnu moisella päätä vaivata, mutta tos tiilikeulas aattelin kokeilla
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Lankku - 18.09.2018, 22:58:39
M10x1 ilmausnippa käy siihen tai sitten lyhyt pultti kuparitiivisteen kera.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: vellu_volvo - 01.10.2018, 08:02:03
Noniin nyt on seiskassa 302mm jarrut paikallaan ja kyllähän se jarruteho parani huomattavasti verrattaen jumittaviin 287mm vakiojarruihin.8)

Kuitenkin vaadittava poljinvoima on edelleen suht iso, niin mietin että auttaisko 9srj jarrutehostin mitään? Onko bolt on ratkasu 740 glt malliin jossa aw72 loota? Myös teräspunos letkut vois olla hankita listalla niin sais sitä kautta tuntumaa.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Jambo - 01.10.2018, 13:47:06
Mulla on ysissä uusilla satuloilla 302mm jarrut edessä ja kaikkialla teräspunosletkut. Sama huomio että vaatii enemmän poljinvoimaa pysähdykseen, mutta kyllä kanssa pysähtyy!
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: vellu_volvo - 01.10.2018, 14:12:37
Mutuna vois liittyä isompiin työsylintereihin. Täytyy ensiliukkailla kokeille ettei tästä johtuen jarruista tullu liian takapainosia.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: poju99 - 08.01.2019, 18:14:33
Olisko kellään tuota kuvaa missä näkyy miten muut on toteuttanut tuon toisten jarru putkien poiston. On näköjään kadonnut nuo vanhat kuvat.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: vellu_volvo - 08.01.2019, 21:41:07
Ei tullut valitettavasti otettua kuvia kun tein jarrupäivityksen. Hetken kun katselee pääsylinteriä ja mistä lähtee millekkin satulalle putket niin hoksaa kyllä mitkä lähdöt pitää tukkia.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: poju99 - 08.01.2019, 21:53:26
niin itekin aatelin aluks mutta ihmetytää kun lähtee kahdella putkella taakse ja ei ole ollenkaan paine ero venttiiliä.

edit: tosin tänään kun oikeen kahtomalla kahto ni hoksasin mitkä pitää tulpata.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: miro678 - 19.08.2019, 20:11:19
Onkos joku käyttänyt l-m-r tota s60r/v70r jarrupäivitys settiä eteen?

Kaipailis kokemuksia kyseisestä setistä ennen kuin tilailee ja onko nämä nyt siis 330mm levyllä kun sivuilla ei mainita, mutta muuten googlettelun perusteella kyseisissä autoissa näin olisi? Taitaa mennä heittämällä 18" vanteen kanssa, mutta entäs 17"?

Kyseessä siis tämä setti: https://www.l-m-r.se/p/paskrea/paskrea-1859/s60rv70r-r-bromskit-bak-till-740-940-7508.html
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: skipi - 17.09.2019, 15:30:48
Mahtuuko 302mm levyt 900-sarjan yksimäntäisten satuloiden kanssa 15" peltivanteen sisään..?  ???
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: sekokupu - 17.09.2019, 17:09:14
Mahtuuko 302mm levyt 900-sarjan yksimäntäisten satuloiden kanssa 15" peltivanteen sisään..?  ???

En usko. Osa 16" ei taida mahtua myöskään.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Teuwo - 25.09.2019, 12:56:38
En usko. Osa 16" ei taida mahtua myöskään.

Juuri näin, ei mahdu.

16" orggis vanteista Hydrat käy varmasti ja pellit, mutta ei automaattisesti kaikki muut.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: skipi - 25.09.2019, 17:25:43
Juuri näin, ei mahdu.

16" orggis vanteista Hydrat käy varmasti ja pellit, mutta ei automaattisesti kaikki muut.

Peltivanteet tulossa. Täytyy sitten hankkia 16" pellit aihioksi.
Kiitos tiedosta.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Teuwo - 25.09.2019, 18:23:21
Peltivanteet tulossa. Täytyy sitten hankkia 16" pellit aihioksi.
Kiitos tiedosta.

Sen verran vielä pitää tarkentaa että omat Ysisatasen pellit on Offset muutetut S80 mallin orggis vanteet.
Näin ollen en ole 100,0000% varma käykö Seiskaan ja Ysiin alun perin tarkoitetut, mutta mahdollisuus että _ei_ kävisi on kyllä häviävän pieni.
 
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Lankku - 25.09.2019, 21:10:55
Näin ollen en ole 100,0000% varma käykö Seiskaan ja Ysiin alun perin tarkoitetut, mutta mahdollisuus että _ei_ kävisi on kyllä häviävän pieni.
Eipä 16" peltejä ole kuin etuveto-ET:llä.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: skipi - 26.09.2019, 00:58:18
Kyseinen jarrupäivitys tulee 108 jaolle muutettuun amazoniin ja peltivanteet on tarkoitus muokata paremmin sopiviksi.
Otsikko: Vs: 700-sarja jarru parannukset
Kirjoitti: Teuwo - 26.09.2019, 13:12:54
Eipä 16" peltejä ole kuin etuveto-ET:llä.
Siis Volvon orggiksia, vai ylipäätään mitään aftermarkettiakaan ei ole tarjolla ?