RallyBaron  Samppasport

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Venttiilikö jumissa?
« Uusin viesti kirjoittanut time 27.11.2025, 12:03:26 »
Täällä on tullut niin kovasti ainoita oikeita vinkkejä ettei enää oikeen kehtais. :)
Mut mut mistä sä sitä vettä sinne imukanavaan lorottelisit? ??? Vähän haasteellista tässä ruiskukoneessa.

Sinuna antaisin olla koko homman.
Se tulee uudestaan jos tulee jos ei heti lähde käyntiin ja pääsee sammumaan. Tilannetta ei auta se että kylmällä koneella antaa reilusti soppaa ja jos ei heti lähde niin tuppaa pesemään bensalla öljyä pois sylinteristä.
Tee niinkus tykkäät. ELK






Kiitos valaisevasta selvennyksestä. Nyt on sitten niin, että homma saa jäädä ennalleen ja seurataan tilannetta. Öljyt kyllä vaihdan heti suodattimineen. Itekkin tosiaan sitä mietin että jos vaikka lorottas imuletkun juuresta, mutta konehan ei käy kunnolla ja ties mitä tulee sitten. Ennen oli ennen ja nyt on ihan eri asia autojenkin kanssa.
92
Muut menopelit / Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Uusin viesti kirjoittanut Vanhus 27.11.2025, 11:16:37 »
kun tämä on valmis on siinä muuten monella katsomista ja ihmettelyä, kuten oli kulmamiehen rodissa, teidän molempien rakenteluja on ollut ilo seurata, ja onhan meillä toisiakin jotka tekee tällei pitkällä kaavalla autoja.


Eipä tämä nyt ihan Kulmamiehen levelillä ole *karkuun->, mutta rohkaisevia sanoja joista  -H-

Tässä on kosolti sitä kuuluisaa suomalaista sisua  :)

Kun noi suunnitelmavaihtoehdot toteutuksesta alkoi realisoitumaan, ni lähtökohtana oli koeponnistaa vähän trafia, notta kuinka paljon voi tehdä. Aika paljon :). Ja vastoinkäymisethän on vaan jono ratkaisua odottavia asioita ::)
93
Muut menopelit / Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Uusin viesti kirjoittanut Kulmamies 27.11.2025, 11:07:28 »
Tässä on kosolti sitä kuuluisaa suomalaista sisua  :)
94
S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) / Vs: V50 1.8 moottorin "sivuääni"
« Uusin viesti kirjoittanut hessu80 27.11.2025, 10:46:27 »
Ääni kuulostaa niin pahalta, että jos se tulisi laakerista tai venttiilinnostimesta, niin arvelisin auton jättäneen jo tielle ajat sitten.

Kaksoismassavauhtipyörä saattaa kolistella noin ja ääni voi lakata, kun vedätetään enemmän. Jos on vikaa kytkimen suunnalla, niin kytkimen painamisen luulisi vaikuttavan ääneen.
95
Ainakin tuota hieman vanhemmassa D5-versiossa eli harmaakoppaisessa P2-korisessa EGR ei antanut vikakoodia jos se oli liikaa auki. Vein pajalle kohonneen kulutuksen ja heikentyneen alaväännön vuoksi. Livedatasta näkyi, että EGR-pyyntiarvo vaihtui mutta mitattu arvo pysyi auki-asennossa. Ohjainlaite oli sähköisesti rikki. Samalla putsattiin venttiilin mekaniikka joten rikkoutumisen oli saattanut aiheuttaa ohjaimen ylivirta tjsp. Ja datan tulkinnasta, että ainakin tuossa vanhemmassa moottorityypissä EGR-arvot olivat ohjearvossa ja mitatussa keskenään käänteiset eli kun toinen 0% niin toinen 100%.
96
Oman härvelin D5244T15 myös korotti kulutustaan, usean viikon ajan oli hieman kohollaan ja lopulta löytyi syykin.
Ahtoletkussa halkeama, joka kasvoi ja kun äityi tarpeeksi isoksi, tuli toki ilmoitus mittaristoon ja vikakooditkin.
Viimeisin 2pv ja noin 200km ajon aikana ilmoitteli tuosta aina vähänkään reippaammin kiihdytettäessä, kunnes lopulta löysin syypään apukuskin puolelta välijäähyn letkusta.
PS. Tuon viimeisen parin päivän aikana kerrytti lähes 50g nokea DPF:n, kun letku oli vaihdettu, niin pakkopoltto otti joku 45min...
97
Niin joo hitto, ei tullut kyllä mieleen että sieltä voisi tappi olla poikki... Täytyy kyllä tutkia. Tässä oli muistaakseni jäähdytinnesteellä jäähdytetty egr, ja sen sijainti on varmaan jossain moottorin ja tulipellin välissä, voi olla haasteellinen tutkittava...

Autodocista tutkailin, ja ainakin MAP oli ihan inhimillissä hinnoissa, kumma että Motonetista en sellaista löytänyt. Pitää käydä kysymässä kivijalkaliikkeestä mitä maksaa ja mikä on toimitusaika.



Anturit varmaan heittää vikakoodia jos niiden antamat arvot menee yli rajojen mutta rajojen sisällä saattaa olla ecu tyytyväinen saamaansa tietoon vaikka pielessä olisi....tiedä sitten tapahtuuko moista liukumista, mutta luultavasti esim likaantuminen häiritsee mittauksia.

EGR osalta en tiedä millainen rakenne tuossa mallissa tarkalleen on mutta se on tullut itse todettua yhdessä toisessa autossa että vaikka siinä on sähköinen egr niin se ei tiedä toiminnastaan muuta kuin että läppämoottori toimii kuten pitää...eli siitä on katkennut kääntötappi moottorin ja egr läpän väliltä ja se on ollut vuosikausia tyytyväinen tuohon tilanteeseen. Eli egr moottori liikkuu kuten pitää mutta läppä ei liiku vaan on pysyvästi kiinni. Uudemmissa voi olla jotain lämpötilan seurantoja yms joista huomaa että jotain vialla....mutta tuo yksilö ei ole havainnut vikaansa. 2011 D5 luulisi jo olevan "parempi" valvonta mutta ei sekään antane vikaa päälle ennenkuin arvot on kunnolla pielessä. Eli voinee antaa jokusia kymmeniä prosentteja liikaa tai liian vähän pakokaasua imusarjaan ennen hälyä.
98
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Käsijarrun täystuho!
« Uusin viesti kirjoittanut Mustalaatikko 27.11.2025, 10:20:01 »
Mulla on 22v vanhat vaijerit tossa, säätöpaloilla saa niitä pidettyä yllä. Nyt pitäis katsoa pitääkö jarruille vihdoin tehdä muutakin, kun rupesi takapyörä lämpenemään.
99
Anturit varmaan heittää vikakoodia jos niiden antamat arvot menee yli rajojen mutta rajojen sisällä saattaa olla ecu tyytyväinen saamaansa tietoon vaikka pielessä olisi....tiedä sitten tapahtuuko moista liukumista, mutta luultavasti esim likaantuminen häiritsee mittauksia.

EGR osalta en tiedä millainen rakenne tuossa mallissa tarkalleen on mutta se on tullut itse todettua yhdessä toisessa autossa että vaikka siinä on sähköinen egr niin se ei tiedä toiminnastaan muuta kuin että läppämoottori toimii kuten pitää...eli siitä on katkennut kääntötappi moottorin ja egr läpän väliltä ja se on ollut vuosikausia tyytyväinen tuohon tilanteeseen. Eli egr moottori liikkuu kuten pitää mutta läppä ei liiku vaan on pysyvästi kiinni. Uudemmissa voi olla jotain lämpötilan seurantoja yms joista huomaa että jotain vialla....mutta tuo yksilö ei ole havainnut vikaansa. 2011 D5 luulisi jo olevan "parempi" valvonta mutta ei sekään antane vikaa päälle ennenkuin arvot on kunnolla pielessä. Eli voinee antaa jokusia kymmeniä prosentteja liikaa tai liian vähän pakokaasua imusarjaan ennen hälyä.

100
Muut menopelit / Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Uusin viesti kirjoittanut Ristus 27.11.2025, 09:24:16 »
kun tämä on valmis on siinä muuten monella katsomista ja ihmettelyä, kuten oli kulmamiehen rodissa, teidän molempien rakenteluja on ollut ilo seurata, ja onhan meillä toisiakin jotka tekee tällei pitkällä kaavalla autoja.

Rohkaisen ihan yhdistyksen puheenjohtajan roolissa kaikki julkaisemaan omia rakennelmiaan vaikka ei olekkaan volvoja, tämä ei ole ahdasmielisten paikka joten ihan rohkeasti vaan.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
Elekma  Autoracing