RallyBaron  Samppasport

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
S/V40 96-04 / Vs: Nokka-akselin lukitustyökalu
« Uusin viesti kirjoittanut TunturiPappa 30.11.2025, 19:57:07 »
Tein kulmaraudasta tuommosen työkalun ja sorvasin M8 pulteista M7 pidätinpultit.

Kymmenkunta remonttia tehty sillä.
92
850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) / Vs: Öljynerotin huohottimeen d5252t
« Uusin viesti kirjoittanut TunturiPappa 30.11.2025, 19:52:26 »
Paljonko on ajettu että tarvii tuohon huohotukseen alkaa puuttumaan?
93
850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) / V70 -00 2.4 nykiminen
« Uusin viesti kirjoittanut TunturiPappa 30.11.2025, 19:50:16 »
Hiukan päälle 300 tkm. ajettu, ei ole vaihdettu koskaan kaasuläppää. Vetää hyvin, mäessäkin jos vain turbiinilukko pitää menee ihan tasaisesti 1600 kierrosta, kunnes lukko aukeaa. Täyskaasu kiihdytyksessä vetää hyvin nykimättä ja puhtia tuntuisi olevan, välillä saattaa lyödä tyhjää kun petaalin runttaa lattiaan.

Ärsyttävä nykiminen vaivaa ajettaessa osakuormalla, vakkarilla ajaessa vielä voimakkaampana. Tässä on kohtalaisen voimakas moottorijarrutus, tuntee hyvin kun rullaa risteykseen ja vaihteisto vaihtaa pienempää. Tasanopeutta ajaessa tuntuu että vetää ja jarruttaa vuoroin. Ongelma on juurikin 1600-2000 kierrosalueella, missä moottori useimmiten käy. Jos pitää kierrokset yli 2000 vetää tasaisesti.

Tyhjäkäynti on satunnaisesti ihan tasaista, yleensä heittelee mittarista katsottuna 800-850 joskus kylmänä saattaa heilua 800-900.

Polttoainesuodatin vaihdettu 20 tkm. sitten, itse ajattelisin että jos vika olisi polttoainepumpussa olisi se enemmän on-off.

Tulpat vaihdettu alle tuhannen km.

Pakoputki vuoti ostaessa ja viikolla katin ja takavaimentajan välinen panta hävisi ja sorvasin siihen uuden. Tuntui että tuo putken tiivistäminen aavistuksen pahensi tuota vaivaa.

Kaasuläppä pesty jarrukliinerillä ja tuntui että se auttoi hiukan. Tällä oli taipumus esim. risteyksestä lähdettäessä ensin nykäistä ja sitten miettiä, ennen kuin alkoi vetää. Se vaiva mielestäni poistui tuolla puhdistuksella.

Mitä muuta kannattaisi katsoa ennen kuin alan hankkia uutta kaasuläppää?
Ymmärtääkseni uusi läppä vaatii sovituksen. Liekö Salossa tai Turussa pajaa joka sen sovituksen voisi tehdä. Keskusautohajottamo ei ole vaihtoehto, meni sukset ristiin jo toisatakymmentä vuotta sitten.

Vikavaloja ei pala, mutta ajattelin hankkia tuon täälläkin kehutun Bilteman vikakoodin lukijan ja katsoa näkeekö sillä mitään. Moottorin häiriövalo on palanut pari kertaa aiemmin ilman selkeätä syytä.
Toinen samanvuotinen odottaa inspiraatiota, että ei sen käyttö tähän jäisi.
94
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Volvo on Call vaatii huollon
« Uusin viesti kirjoittanut McCloud 30.11.2025, 19:37:51 »
Autoilu tuppaa olemaan arvokasta. Vaihtoehtona onneksi noita vanhoja dieseleitäkin riittää.
Tuolla logiikalla esimerkiksi umpiot, tuulilasi ym ym kuuluisi jonkun muun korvattavaksi. Nekin tarkastetaan katsastuksessa. Ikävä tosiasia on, että yhä enemmän osia on koodisuojattuja ja asiakas joutuu kaivamaan taskuaan entistä syvemmältä. Ja yhä enemmän ominaisuuksia tarjotaan kuukausivuokralla :).

Ehkäpä nyt ei kuitenkaan kannata rinnastaa ulkoisten seikkojen aiheuttamia vaurioita esim. mainitsemasi tuulilasi harvemmin särkyy muusta kuin ulkoisesta vauriosta. Sen sijaan umpioon mahdollisesti integroidun ohjainyksikön vikaantumisessa saattaakin olla jo kysymys tuotteesta jossa on vika.

Mutta niin tai näin, kun autoihin laitetaan yhä enemmän kaikenlaisia elektronisia järjestelmiä, eivätkä ne sitten kestä kuin hetken - kuka uskaltaa ostaa takuuajan ulkopuolisen sähköauton tai hybridin? No vastauksena tähän on tietysti, että sellainen jolla on ns. "pinkka kunnossa" eikä esim. 5000+ euron rempat tunnu missään. 

Omalla V60 D4:lla käyttöönotettu 2020 on nyt ajettu hieman yli 70tkm. Korjauksiin on mennyt koko aikana n. 300 euroa - toinen takaluukun nostin alkoi ääntämään, niin vaihdoin molemmat.

Todella harmillista, että uusia diesel Volvoja ei enää saa, mutta ajetaan sitten näillä wanhoilla. Pidän itseasiassa ko. autoa sangen luotettavana ainakin toistaiseksi... Jos tuosta nyt sattuisi hajoamaan esim. tuo mainittu n. 1600 maksava VCM-moduuli, niin todellakin valmistajan vastuusta silloin keskusteltaisiin.
95
Tuli ajeltua pe-su autoreissu Haminaan RUK läheistenpäivään ja mennessä n. 250km pätkä ensin keskikulutuksella 7,7L ja siitä loput n. 340km 7,5L lukemalla.
Mennessä oli kovempi vauhti ja hiljainen liikenne, nyt tullessa oli aika paljon porukkaa tien päällä ja hiljaisempi nopeus. Vähän yli rajoitusten mentiin... :P
Tänään takaisin tullessa 3 pätkää (150-270km osuuksia), kulutukset 7,2 6,9 ja 6,7. Alla upouudet Continental Vikingcontact 8 kitkat 19" 235/55. Yhteensä ajoa
tuli jotain 1200km ja autossa tuli istuskeltua n. 16-17h... Torstaina auto akkumoduulin huoltoon ja taas pääsee latailemaan. Autoon tuli 140tkm täyteen eli reilu 19tkm
jää vielä akkutakuuseen ajelua. Marraskuussa mennyt bensaan jo 300€ eli kyllä se pelkkä bensa-ajelu kuluttaa myös lompakkoa :-\ Kokonaiskulutus kuitenkin vielä
varsin kohtuullinen vajaat 4,9L. Viikolla pitää sitten tankkailla plugin-kulutuksia varten ennen huoltoon vientiä ja siitä alkaa sitten taas tasoittumaan...
96
Offtopic / Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Uusin viesti kirjoittanut Scraab 30.11.2025, 19:03:49 »
Juuri sitä pelkäsin. D4:n maine on surkea ja vissiin juuri noissa vm. 2014 ja 2015 Volvoissa.

OK. Pysyn erossa.
Missä se maine on surkea? Perä-Tuppulan Teboilin nurkkapöydässä?
Montakohan VEA-moottoria maanteitämme mittaa? Tuollakin yksilöllä taivallettu ihan kohtuullisesti ja tekniikka sentään pääosin tältä vuosituhannelta. Taloudellinen moottori ja hieno voimalinja.

Masokisti nauttii 6-pykäläisen oikuista ja asentelee apulaitehihnan suojarautoja, onhan vitosen käynti kulutuksen arvoista :)!
97
Projektipäiväkirjat / Vs: Juizzuboin ensiauto. Volvo 850 /2025-look/
« Uusin viesti kirjoittanut ImportTuning 30.11.2025, 18:19:18 »
Hyvän näköistä tekemistä jatkakaa samaan malliin  O0

Kattospoilerien historiasta mitään tiiä mut eiköhä ne oo nuo ruottalaiset hurjat niitä viritelly jo joskus 2000 luvun alussa varmaan ekat jostain farmareiden spoilereista ite muokattuja.

Ite oon aina ollu vähän kahden vaiheilla tuon kanssa että käykö se sedanin katolle tavallaan kyllä mut ehkä ei...en edelleenkään osaa päättää ja aikaa mennyt n.20v tässä  :2funny:

Noita saa edelleen uusia ruotsista lähes kaikkiin näihin vanhempiin volvoihin...850, 700, 900, s40mk1 yms yms... Realcar.se sivuilta vaan kahtomaan ja ostamaan lisää  ;)
99
Renkaat ja Vanteet / Vs: Volvo v70 käykö pösön vanteet?
« Uusin viesti kirjoittanut Alanen_01 30.11.2025, 17:47:39 »
Eipä siinä muuta ole kuin ET luku enään mikä kannattaa tarkistaa. Tuommoseen menee ainakin 42-49et vanteet hyvin.
100
Etu- ja nelivetoiset / Vs: Tarvikesuodattimien "alkuperäislaatu"
« Uusin viesti kirjoittanut Juhizz 30.11.2025, 17:34:53 »
Keväällä sain Motonetista alkuperäislaadulla UFI:n öljynsuodattimen ja nyt syksyllä saman kategorian suodatin oli Hengst.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
Puotilan autokorjaamo  RallyBaron