RallyBaron  Samppasport

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Hermot menee takaoviin
« Uusin viesti kirjoittanut Beagle 16.12.2025, 21:24:58 »
Minä olen nyt laittanut parin viikon välein x1r PSL rasvaa yläpultista sisään. On ollut toimivaa, ei ole ollut lukot jäässä.

Uskomatonta on minusta se ettei lukot ja se kuuluisa egr putki mene mihinkään takaisinkutsun piiriin, vaikka kaikissa on samat ongelmat.
92
Showroom / Vs: Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita
« Uusin viesti kirjoittanut Turbo 242 16.12.2025, 21:19:56 »
Anturi tilattu tänään, pitäisi olla huomenna noudettavissa. Vidaan tutustuttu sohvalla ja siitähän löytyi vaikka mitä jännää. Saas nähdä onnistuuko anturin kalibrointi kun se on ajankohtaista.
93
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Hermot menee takaoviin
« Uusin viesti kirjoittanut HomBre 16.12.2025, 21:04:26 »
Siinä käsityksessä olen itsekkin, että 3 eri generaatiota löytyy. Ei kyllä mitään hajua mistä lähtien ovat käyttäneet niitä viimeisiä malleja.

Entiseen V60 vaihdettiin talvella 23-24 lukot. Ja silloin jäin ymmärrykseen että ovat uusimmat eli GEN3set.
94
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / V90 T6 2023 etupään kolahdus
« Uusin viesti kirjoittanut HomBre 16.12.2025, 21:03:05 »
Varoituksena etukäteen, tulee pitkä saarna. Tällä en ehkä hae vastauksia mutta enemmänkin vertaistukea.

Kyseinen mobiili V90 T6 LongRande 2023 malli. Ajettu nyt noin 78tkm. Ostin auton Heinäkuussa, ollut Autosalvan omana autona uudesta asti yhdellä henkilöllä. Täydellinen huoltokirja sekä ERAD että vaihteistoöljyt vaihdettu noin 65tkm kohdalla. Kaikki siis näennäisesti kunnossa.

Miltein heti oston jälkeen havaitsin että etupäästä vasemmalta tulee terävä kolahdus, ehkä vähän jousimainen joka jää resenoimaan noin sekunniksi, tuntuu polkimissa asti ja on selvästi havaittavissa. Auto tekee tämän joskus kun lähtee liikkeelle, ei väliä mihin suuntaan,eteen tai taakse. Kun pyörät ovat pyörähtäneet noin kierroksen kolahdus ilmenee. Välillä yhden päivän aikana monta kertaa välillä loistaa poissaolollaan. Tämä siis ilmenee kun auto ollut parkissa, VIELÄ ei ainakaan ole tehnyt missään muualla esim valoista lähdettäessä tai ajossa ylipäänsä.

Auto kävi miltein heti oston jälkeen tarkastuksessa tästä asiasta merkkihuollossa. Kävivät läpi alustan ja mitään ei löytynyt, kaikki mintissä. Jousihan tuota ääntä ei voi pitää koska ei liiku ohjauksen mukana koska alusta konstruktoitu näin.
Vikahan ei korjaantunut tarkastuksessa joten pari kuukautta tästä vein sen merkkihuoltoon ja yksi mekaanikko otti auton ns. omaan ajoon luvallani. Ajoi kaksi päivää ja sai äänen kerran ilmaantumaan. Hän sitten kävi alustan uudelleen läpi ja mitään ei tälläkään kertaa löytynyt. Epäili mahdollisesti voimansiirtoa tai vaihdelaatikkoa mutta näille ei tehdä mitään koska ei ole varmuutta, nyt sitten odotellaan jos "pahenee".

Taannoin ajoin 400km matkan, jossa renkaat eivät ns. tärisseet (tasapainotus). Kutienkin määränpäässä ajellessani huomasin että tärinää on, oletin toki että joku paino vanteesta hävinnyt yms. Ajoin taas viikon jälkeen kotiin 400km ja tärinää oli. Ei ehkä sellaista tasapainoista johtuvaa vaan kuvailisin sen enemmänkin pysty pompinnaksi. Aivan kuin renkaassa olisi patti. Noh, kotiin päästyäni kävin tasapainottamassa renkaat ja heittoa niissä ei ollut eikä silmin nähtävää muutakaan vikaa.
Pompotus kuitenkin jatkuu, huomaa jo 40kmh ja siitä vaan pompottaa enemmän mitä kovempaa ajaa. Ratissa vähän tuntuu. Nyt on Talvikitkat alla, kesärenkailla en havainnut mitään isompaa tärinää, täsinää kuitenkin mutta oletan johtuvan loppuun ajetuista kesärenkaista ja suomen ihanista tienpinnoista.

Olen tulossa hulluksi, kuitenkin kuvitelmissani ostin kartano Volvon joka kulkee tiellä kuin tiellä tasaisesti varsinkin tässä hintaluokassa. Mutta paskan marjat, toki rikkoutuminen ei ole arvattavissa etukäteen mutta epätietoisuus mistä kaikki johtuu raastaa. Tässä tuskin joutuu itse mitenkään köyhtymään kun on takuuta varsinkin voimansiirron sekä vaihteiston osalta mutta nyt ajelen kalliilla autolla joka kuitenkin tuntuu huomattavasti halvemmalta.

Ajattelin vielä itse kerran kiellon päälle käydä suuntaamassa renkaat sekä vielä tasapainottamassa.
Mutta kuitenkin ajatuksen alkavat kääntymään siihen suuntaan että ovat yhteyksissä toisiinsa.

Ei se kivaa ole ajella etelästä Lappiin tärisevällä autolla jossa kuitenkin käymme jokusen kerran vuodessa.

Mutta loppujen lopuksi, ei sen tarvitse iso vika olla jos se on korvien välissä...
Harmittaa vaan vietävästi, autohan muuten on kuin unelma. Tilaa on enemmän kuin edellisessä V60.
95
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Hermot menee takaoviin
« Uusin viesti kirjoittanut Modifier 16.12.2025, 21:02:36 »
Siinä käsityksessä olen itsekkin, että 3 eri generaatiota löytyy. Ei kyllä mitään hajua mistä lähtien ovat käyttäneet niitä viimeisiä malleja.
96
Virrat päällä noita liittimiä ei kannata irroitella, koodeja saa varmasti lisää. Vidan päässä jos mahdollista käyttää niin saa testattua silläkin ja varmistuu korjattava paikka. kalibrointikin voi olla sekaisin syystä tai toisesta, näitäkin välillä on ja bitti tai toinenkin vinossa jolloin jo pelkkä akku kaapelin irroitus vartiksi on jo auttanut.
97
Veteraanit / Vs: B18, B20 tappikoneen rullakeinuvipu keskustelua
« Uusin viesti kirjoittanut lolvo_ 16.12.2025, 20:43:14 »
Tein kans ekan prototyypin ihan Fe52 että näkee onko mitat ja muoto ylipäänsä sinne päinkään.  :)
Josko huomena ehtis masentaa itseänsä sovittamalla ja toteamalla että ei oo siä päinkään.  ;D
Tein vaan suorilta 22mm läven kun suotta näkee vaivaa ja tekee orkkis laakerilla tuota ekaa kun kyseessä vaan mittojen todennus malli.





Onko tämä projekti edennyt? Mistäs keinuvivun rulla on peräisin?
98
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Hermot menee takaoviin
« Uusin viesti kirjoittanut HomBre 16.12.2025, 20:36:32 »
Onhan nämä Volvon lukot täysi vitsi. Ollut monia autoja ennen Volvoja ja niissä jäätymiset on yhden käden sormilla laskettavissa.
Edelliseen Volvoon, V60 T6 2021 vaihdettiin kaikki lukot goodwillinä, sen jälkeen pelasi kaksi talvea kunnes vaihdoin tähän nykyiseen V90 2023. Ja tässä... Nyt kun ensimmäiset parin asteen pakkaset etelässä niin kuskin ovi jo kolme kertaa jäässä. Aukeaa sisältä mutta ei ulkoa. Tämäkin jo sen kokoinen auto että pungertaminen avaamaan repsikan puolelta on jo suoritus.
Emännän edelliseen saman vuotiseen V60 2021 (hänen edellinen V90 D3 2017 teki samaa, ei vaihdettu lukkoja koska oli sen verran tyyristä) vaihdettiin myös lukot goodwillinä jonka jälkeen ongelmat kaikkosivat. Nyt hänellä on Polestar 2 jossa samoja ongelmia varsinkin takaluukun kanssa.

Nyt herääkin kysymys, oletan että tässä omassa V90 on jo viimeisimmän generaation lukot. Vai onko? Olen ymmärtänyt että niitä on 3 generaatiota yhteensä tällä hetkellä SPA alustoilla?

Onneksi on Autosalpa takuu joka SAA korvata uuden lukon jos jatkaa temppuilua.

Eihän tämä jäätyminen olisi ongelma mutta kun saat auki ei välttämättä mene kiinni. Ja jos ei esim takaovi aukea ja on jäässä niin voi "aueta" kesken moottoritien varoituksineen..
99
Nappaa sieltä penkin alta boxista liittimen/liittimet irti, niin voi testata että palautuuko järjestelmän toiminta..
Vois olla väriltään musta mihin tulee penkistä johdot liittimelle.

Kiitos!

Pitää tutkia...  Aiemmin tossa katsoin, ni siel on kaksi moduulia... Isompi ja pienempi... Mut pitää tutkia kumpi se olisi.... Ahdas paikka vaan
100
Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet / Vs: Vikakoodi B1D2692 ja B15B693
« Uusin viesti kirjoittanut jak900 16.12.2025, 20:24:19 »
Juuri näin, näissä monessa vaan avattava webaston liittimet että eivät ole yhteydessä auton puolelle testauksien ja nollausten aikana, koskee myös monta muutakin auto merkkiä.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
Samppasport  Futurez