Carcom Oy  Elekma

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Venttiilikö jumissa?
« Uusin viesti kirjoittanut time 26.11.2025, 14:26:02 »
Olen kuullut että RED LINE öljyjä ei pitäisi laittaa normiajoon, koska ovat raskaaseen käyttöön tehtyjä. Enivei, mikähän öljy olisi väliaikaisesti hyvin pesevä, mutta ei hirmu kallis? Vai olisiko sitten se Forte, mutta miten kaasun saa jumiin pariin tonniin, niin siihen pitää keksiä konsti.
92
Missä kunnossa ilmansuodatin? Jää hyvin usein vaihtamatta..

Ilmansuodattimen vaihdan kahdesti, keväällä ja syksyllä yhdessä raikkarin kanssa. Ilmansuodattimen vaihdoin viikkoa ennen moottoriöljyjen vaihtoa.

Pahoin pelkään että tuo pirun dpf alkaa olla tuhkasta täynnä tai jotain...
93
Vaimon veljen XC60ssä vm 2008 tai 09, ajovalon pesimet nousevat sähköisesti. Näistä mykistyi ensin toinen siten että se ei laskenut kunnolla alas. Silti sieltä ei tullut vettä, vaikka se oli osittain pitkällään. Toinen pesimistä pelasi silti.

Kaveri on nuuka mies, eikä halunnut satsata autoon, joten otettiin pesin runkoineen puskurista irti, purettiin se ja laskin varren alas. Eikä tämä enää toiminut. Otettiin sitten kummastakin pesimestä johdot irti.

En kyllä yhtään muista mitä moinen pesin maksoi...

Katsastuksessa saattaa jossain kohtaa tulla sanomista kun autossa on xenonit, ja ne tietääkseni vaatii toimivat pesurit...
94
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Venttiilikö jumissa?
« Uusin viesti kirjoittanut Shadow_Fi 26.11.2025, 13:21:26 »
Hah, jaa. Motox on Motox, ja ei ole varmasti kenenkään kanssa niin naimisissa ettei voisi vaikka viikottain vaihtaa toimittajaa, tai esim. kerran vuodessa. Joo, datasheetit joskus viittaavaat Euroliin joskus Commaan (ja joitain mahdollisesti Eurol tekee Commalle). En ala ottamaan kantaa onko Eurol tai Comma jotenkin huonoja tai hyviä, mutten ikinä kaatais fränkkärin öljyjä jonka kasvojen menetys asiakkaiden edessä edes olis ongelma. Hieman isompi isku se on suurille pelureille, jotka jos kusevat ovat koko maailman edessä häpeämässä ja menettämässä isoja rahoja. Voi olla että on hyvä öljy, voi olla ettei ole. Who knows.

P.S.
Kallein osa öljyssä, on se perusöljyn päälle laitettava lisäainepaketti. Se voi olla todella halpa ja paska (eli kuoleutuu todella nopeasti), keskihintainen (jo vähän sentään yritetty laittaa synteettisiä aineita) tai kallis (kuten erikoismerkeillä jolloin litrahinta voi olla sellaiselle valmiille öljylle ainakin tuplat). Mikä tässä hauskinta on se että halpaöljyjen valmistaminen kannattaa enemmän, koska voi laittaa lisää katetta, sen verran puoli-ilmainen on lopputuote, kun taas esim. Redline ei niin voi tehdä koska öljyn hinta pomppaisi aivan pilviin eikä kukaan ostaisi sen. Lisäaineiden hinnat voivat vaihdella kymmenkertaisesti, joilla kuitenkin saavutetaan täysin samat autovalmistajan speksit (eri asia per 1000km vai 7000km, miten antavat anteeksi ääritilanteissa joita standardit eivät edes kuvaile jne. jne. jne.).
95
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: S90 sim-kortin paikka
« Uusin viesti kirjoittanut Niclashki 26.11.2025, 13:12:53 »
Minulla ei ollut VoC, mutta korttipaikka oli. Eiköhän ainakin ”Suomi”-autoista tuo löydy?

Se on eriasia onko siinä mitään toiminnallisuutta. Mutta jos on, niin silloin pystyy käyttämään omaa dataa autossa, ilman että jakaa puhelimesta. Tiedä sitten, että onko miten paljon hyötyä hintaan nähden kk veloituksessa kun ainakin nykyisessä puhelimen kauttakin datan jako riittäny ja hyvin kaikki päivittänyt ja spotifyt yms toimineet. Edellisessä mulla oli ostettuna erillinen datakortti, kun sain joskus Moi:lta sen johonkin hassuun 5€/kk hintaan.
96
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Venttiilikö jumissa?
« Uusin viesti kirjoittanut time 26.11.2025, 13:10:00 »
Öljyt Motox 5W-40 vaihdettu 6kk sitten ja yleensä n. kerran vuoteen. Voishan sitä kokeilla jotakin muutakin ööliä. Motox on Comman öljyä ja ei pitäs olla ihan paskimmasta päästä.
97
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: S90 sim-kortin paikka
« Uusin viesti kirjoittanut Scraab 26.11.2025, 13:09:41 »
Jos autossa ei ole Volvo on call -järjestelmää niin ei löydy
Minulla ei ollut VoC, mutta korttipaikka oli. Eiköhän ainakin ”Suomi”-autoista tuo löydy?
98
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Uusin viesti kirjoittanut Shadow_Fi 26.11.2025, 11:40:08 »
Järjen puute on tehdä ohjeiden vastaisesti. Ei Volvo hyväntekeväisyyttä harrasta kun tekee kalibrointiajon jos esim. takuuseen vaihtaa orkkiksen sinne (ja kyllä muuten olisi jättänyt tekemättä jos vain suinkin olisi voinut, säästää ison pennin näin korporaation tasolla). Kaikki muu on tätä mututietoa ja paskanjauhantaa.
99
S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 / Vs: Venttiilikö jumissa?
« Uusin viesti kirjoittanut Shadow_Fi 26.11.2025, 11:34:55 »
En oikein meinaa uskoa että venttiili voi olla jumissa. Jousi sen verran jäykkä ja nokka-akseli taputtelisi sen ihan mukavasti. Ennemmin uskoisin että kulahtanut moottori, ja kuivuneet männänrenkaat esim. jäähdytysnesteen vuodosta, jolloin öljykalvon/hoonauksen puute auiheutti surkeita puristuksia kunnes öljyt teki työnsä. Mutta tämähän selviää puristuspaineita mittaamalla. Venttiili jos taas seuraa pahasti jäljessä eikä saa turpaan männältä, niin on kyllä paskat öljyt koneessa, kun mikään muu ei siihen oikein enään vaikuta.

Mut hei, voihan näitä vielä jonkun vuoden miettiä. Samalla kerkiää auton vaihtaa. Olisin jo itse vaihtanut öljyt nyt heti tuollaisen jälkeen ilman sen kummempaa jaarittelua.
100
Showroom / Vs: V70R AWD "Lazer" -00
« Uusin viesti kirjoittanut Ribbe 26.11.2025, 11:30:18 »
Toista autoa ei kyllä vieläkään oo tarvinnu
Sinä ajat nykyään joka paikkaan pyörällä :)

Tuo on kyllä helkkarin hieno yksilö S*
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
Autoracing  KL-varaosat