Samppasport  Futurez

Tinakoneen paino

  • 10 Vastauksia
  • 2118 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Tinakoneen paino
« : 13.04.2019, 23:39:06 »
Mitäköhän nämä alumiinimöykyt painaa?

T4?
T5?
T6?
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5489
  • T4
    • Teemu Lehtisaari Photography

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 627
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #2 : 14.04.2019, 18:55:10 »
Muistelen vihreäkantisen ilmoittavan vitosen painoksi 173kg, kun sellaista tietoa katsastusta varten kerran satuin tarvitsemaan. Ei mainittu mitä kaikkea tuohon sisältyy, mutta ilmeisesti perus apulaitteet. Vinokone 155 kg (E-moottori +10kg) vertailun vuoksi.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • vapari
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #3 : 14.04.2019, 21:30:01 »
Tina 6 ilmoitettu paino oli jossain korjausoppaassa noin 180kg sisältäen öljyt ja apulaitteet.
Tarkoittaen B6254 tai B6304F moottoreita.

Omassa koneessa alakerta nipussa moottoripukissa, niin sen punnitseminen ehkä mahdollista jos saa jotenkin vaa'alla pysymään.
Ja kansi erikseen. Mutta alakerran punnitseminen henkilövaa'alla voipi olla vähän kinkkinen.. :D

Kiinnostaisi kyllä tietää pitääkö tuo ilmoitettu paino miten hyvin paikkansa, jos heittää muutamia oletuksia mitä kaikkea käytännössä apulaitteet on volvolla tarkoitaneet.
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 627
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #4 : 15.04.2019, 18:48:44 »
Mutta alakerran punnitseminen henkilövaa'alla voipi olla vähän kinkkinen.. :D

Vauhtipyörä tai kytkikoppa vaa`alle ja jakopää taivasta kohti onnistuu?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • vapari
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #5 : 15.04.2019, 20:06:33 »
Irrallista koppaa ei löydy, mut vauhtipyörästä pitää muutenkin poistaa nykyiset ohjaintapit niin sitä voisi kyllä käyttää.
Pitää muistaa punnita, kun alakertaa ei tarvitse pitää pukissa esim. ympärille tulevien palikoiden sovittelujen vuoksi.

E:
Tyhjä lohko (eli molemmat lohkon osat) = 33kg vaa'an mukaan.
Tuon moottorin alakerran (= vain vauhtipyörä+kytkinpaketti puuttuu ja kansi sekä tietenkin nesteet) kyllä jaksaa nostaa moottoripukin kanssa ilmaan, mut en sitä saanu pois pukista 'käsin' kun sen verran takerteli..  :buck2:
Eli pitää punnita sitte samalla kun pulttaan vauhtiksen, kytkimen yms. palikkaa ja vaihdelaatikon hetkeä ennen autoon asentamista.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2019, 20:42:50 kirjoittanut Juho_ »
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • vapari
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #6 : 28.12.2019, 23:17:46 »
Punnitsin B6294S (2001 S80 muistaakseni) alakerran:
- automaatin vetolevy
- etuvedon öljypohja
- ei apulaitteita (apulaiteteline kuitenkin)

103.5kg näytti henkilövaaka.
Saman moottorin kansi ilman paininkuppeja ja nokkia 26.2kg.
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #7 : 29.12.2019, 16:20:57 »
B5244t5 ilman turboa turbonputkia ja siihen liittyviä härpäkkeitä, mutta muuten täydellinen eli apulaitteet paikoillaan. 135kg purkaamolla punnittuna ja kaukokiidolla toimitettuna niiden mittaama paino lavan kanssa 158kg.

Peruskone ilman apulaitteita on keveämpi kuin vinokone. Jaksan kantaa vauhtipyörää vaille täydellistä tinakoneen alakertaa ihan ok:sti nostossa apuna liina joka kiertää hartioiden ympäri.

Eli tuo 180kg on kyllä reilusti yläkanttiin, veikkaan että vaihteiston kanssa punnittu paino.


edittiä sen verran että olin kirjottanut et jaksan kantaa vinokoneen alakertaa kun siinä piti lukea tinakoneen alakertaa, menee tinat ja vinot sekasi  :)
« Viimeksi muokattu: 18.01.2020, 00:45:48 kirjoittanut Vmax »
944 B230FT - 745 B230FT museoprojekti - 242 B5234T projekti.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2617
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #8 : 17.01.2020, 23:37:28 »
B5244t5 ilman turboa turbonputkia ja siihen liittyviä härpäkkeitä, mutta muuten täydellinen eli apulaitteet paikoillaan. 135kg purkaamolla punnittuna ja kaukokiidolla toimitettuna niiden mittaama paino lavan kanssa 158kg.

Peruskone ilman apulaitteita on keveämpi kuin vinokone. Jaksan kantaa vauhtipyörää vaille täydellistä vinokoneen alakertaa ihan ok:sti nostossa apuna liina joka kiertää hartioiden ympäri.

Eli tuo 180kg on kyllä reilusti yläkanttiin, veikkaan että vaihteiston kanssa punnittu paino.

180kg 6 pyttynen öljyineen sekä apulaitteineen taitaa olla aika linjassaan? 5 kone on pätkän kevyempi.

Vertailun vuoksi 1JZ Toyota painaa Toyotan mukaan (kahdella turbolla) 207kg ja äkkiä googletettu ilman imusarjaa sekä turboja, öljyjä ja jotain apulaitteita n. 150kg.
Aika massiivinen valulohko niissä. Tosin vapari olisi vain 200kg, noh japanissa vähän pyöristelty tasa lukemiin.  :D
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1813
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #9 : 18.01.2020, 15:50:05 »
Toki Jaakko-Zorroissa on rautalohko ja taitaa olla muutoinkin aika raskastekoisia verrattuna tinakutoseen  ???
Käyttiksenä - Audi A3 2.0tdi quattro '06
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 ??? '80

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2617
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Tinakoneen paino
« Vastaus #10 : 18.01.2020, 18:10:30 »
Toki Jaakko-Zorroissa on rautalohko ja taitaa olla muutoinkin aika raskastekoisia verrattuna tinakutoseen  ???

No, aika yksinkertaisia nekin on. Ne on perus rakenteeltaan todella lähellä toisiaan, jos ei venttiilikoppaa lasketa tinakoneista.

180kg tina vs 200kg valurauta lohko on aika lähellä varmaankin totuutta ajokuntoisena vapareina.
BMW M50/M52 rautalohko vs alumiinilohko pelkällä pinnoituksella (tai viimeisissä oli tosi ohut rautaputki) säästi parhaimmillaan 23kg. Muuten identtisiä.

Lähinnä tarkotin vain, että putkitetut (paksut putket) alumiinilohkot on yllättävän painavia. Nissanilla alumiinimoottori ei pudottanut painoa yhtään, rautalohko CA18DET ja alumiinilohko SR20DET oli kiloilleen samoja. Molemmissa lähes identtiset turbot jne. Ilmoitettu paino 160kg vapari, 180kg turbo. Mikä sitten syy alumiinilohkoon, en tiedä.

Tämä vaan tuli siitä mieleen tähän topikkiin, kuin mittasin konttorilta lainaamilla puntareilla, projektiauton olevan aika liki täysin vakion painoinen 1jz + cd009 (painava) askilla.
Todellisuudessa virallisilla painoilla olisi pitänyt tulla n. 80kg enemmän painoa moottorista ja vaihteistosta.

ps. Voin mitata tuon 1JZ jos sattuu vaaka olemaan käsillä samaan aikaan kun kone on irti, ihan mielenkiinnosta. Olisi kiva tietää tinakoneidenkin painoja.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2020, 18:13:57 kirjoittanut puliukk0 »
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

KKD Motorsport  Samppasport