Carcom Oy  Ateho

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 203 Vastauksia
  • 96825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 556
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #195 : 11.07.2018, 20:10:21 »
Kiitos kommenteista.

Mitä aikaan ja kustannuksiin tulee niin tässäpä suunnilleen:

Eli noin 1200h

Sähkötöihin kulunut aika selittyy osin sillä, kun piirsin kytkentäkaavat. Voi olla että helpottaa kummasti, jos jotakin tarvitsee joskus tehdä..



Pidin tästä taannoin koulua varten "kirjanpitoa" ja vaikka jo vuosi sitten valmistuin, niin olen sekalaisiin lappusiin noita tunteja kirjaillut vielä senkin jälkeen ihan uteliaisuuttani. Tulipahan nyt kirjattua loputkin siihen laskentapohjaan, eli kesäkuun loppuun tunnit ja kuitit. Suunnittelu ja tuumailutunteja ei ole laskettu, eikä omista/isän varastoista hyödynnettyjä varaosia.

Maalit ym. osastoon kuuluu puhallushiekat, hiomapaperit sun muut enemmän ja vähemmän siihen hommaan liittyvät tarvikkeet ja aineet.

Varaosiin on laskettu kaikki mitä on joutunut rahalla ostamaan ja pientarvikkeisiin kuuluu sitten niin hitsauslangat, ruuvit kuin rälläkänlaikatkin. Kallein "varaosa" oli peräkolaroitu S40 350€ kustannuksellaan. Jarruihin ja iskareihin meni myös suhteessa muihin osiin aika paljon. Pienistä puroista se Torniojokikin alkaa?

Sisustaan on laskettu sohvat, ompelukoneen neulat, liimat ym.

Niin, eipä tuosta laskennasta oikeastaan mitään hyötyä ole, enkä tämän jälkeen enää laskekaan, mutta tulipahan taltioitua historiaa. Jos vaikka joku argeologi joskus tietoja kaipaa, tuskinpa.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #196 : 12.07.2018, 08:54:10 »
Niin, eipä tuosta laskennasta oikeastaan mitään hyötyä ole, enkä tämän jälkeen enää laskekaan, mutta tulipahan taltioitua historiaa. Jos vaikka joku argeologi joskus tietoja kaipaa, tuskinpa.

Tee proggiksesta referaatti, liitä siihen mukaan linkki tänne, kalvota se ja laita sitä argeologia varten se valmiiksi vaikka penkin selkänojan taakse!
145 -70, 240 -91, 940 -94

Poissa make84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
  • Itse tekemällä tulee sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #197 : 03.08.2018, 20:15:02 »
Hieno on

ex. volvot 240 -86, volvo 850 -96, volvo s40 -04 nykyhetki volvo v70 2008

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 556
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #198 : 14.08.2018, 15:15:00 »
Kaikkea ne ihmiset heittää pois. Tarkoitus lähteä käymään naapurissa, joten oli tarvetta "FIN-lätkälle". Sellainen löytyi näppärästi poisheitetyn tammiparketin palan sisältä taltan ja hiomakoneen avulla:

Ensin teksti esiin


Sitten kappaleen irroitus laudasta ja kolvilla vähän väriä, että näkyy paremmin.


Lakattuna paikoillaan.

Ei se kaikkein nätein ratkaisu, mutta parempi kuin EU-kilpi? Joutaa sitten reissun jälkeen pois. Huoltokirjaan tuli ensimmäinen merkintä, kun vaihtelin öljyt koneeseen ja perään. Olen ajellut nyt vanhan huoltovälin, tosin vasta puolet uuden koneen 10 000km huoltovälistä, mutta onhan sitä jo vuosikin käyttöönotosta kulunut.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #199 : 15.08.2018, 07:33:40 »
Kaikkea ne ihmiset heittää pois. Tarkoitus lähteä käymään naapurissa, joten oli tarvetta "FIN-lätkälle". Sellainen löytyi näppärästi poisheitetyn tammiparketin palan sisältä taltan ja hiomakoneen avulla:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ensin teksti esiin

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Sitten kappaleen irroitus laudasta ja kolvilla vähän väriä, että näkyy paremmin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Lakattuna paikoillaan.

Ei se kaikkein nätein ratkaisu, mutta parempi kuin EU-kilpi? Joutaa sitten reissun jälkeen pois. Huoltokirjaan tuli ensimmäinen merkintä, kun vaihtelin öljyt koneeseen ja perään. Olen ajellut nyt vanhan huoltovälin, tosin vasta puolet uuden koneen 10 000km huoltovälistä, mutta onhan sitä jo vuosikin käyttöönotosta kulunut.

Iso peukku toteutuksesta, omaan silmään tuo on hieno  S*
Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #200 : 16.08.2018, 09:22:53 »
Tosi hieno ja omalaatuinen idea!
VW Golf VII 2016 1.4TSI DSG 125hp —> 160hp
Toyota Proace 2016 2.0HDi 122hp —> +200hp
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 556
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #201 : 31.08.2018, 19:22:11 »
Tulipahan vähän ajeltua, tarkemmin sanottuna hieman yli 2000km viimeisellä kesälomaviikolla. Lähdin siis käymään VROM:ssa Göteborgissa. Isompia teitä vältellen, mm. Vättern tuli kierrettyä rantoja pitkin ja muutenkin siksakkia nähtävyyksiä katsellen. Mm. Turussa kun oli hyvä keli palatessa, niin tuli vielä ajeltua rannikkotietä Korppooseen ja takasin.


Ison veden äärellä


Vätternin itäpuolella

Rompetorilla olisi ollut paljon kaikenlaista mielenkiintoista ja museossa sekä piha-alueellakin tuli käveltyä melkoisen paljon. Volvoja oli paljon ympäri Eurooppaa tullut, kuinka monta lie? Ensi vuonna uudestaan, suosittelen vaikka matkaa onkin. 

Mielenkiintoinen ilmiö oli PV:n kanssa, kun kävin autolla syömässä ja istuskelemassa välillä. Moni käveli ohi, mutta aina välillä joku tuli kysymään miksi maskissa lukee "B4184" tai mistä ovenkahvat ovat. Yhtäkkiä auton ympärille kertyi sitten enemmänkin porukkaa katsomaan mikä siinä suomipojan autossa oikein on. Sitten taas sai jatkaa rauhassa syömistä auton ollessa vain muiden seassa. Eli ensisilmäyksellä ei ole mitenkään erikoinen, jos ei kiinnitä huomiota yksityiskohtiin.

Nopeusmittari lakkasi ajoittain toimimasta, muuten ei ole ollut mitään remontin tarvetta vaikka kilometrejä on tullut tasaiseen tahtiin. Bensamittarin sain melkein toimimaan tarvikeanturilla. Sen piti olla painetun tekstin mukaan olla 0-100ohm, mutta yleismittarin mukaan 0-200ohm. Säädin varren siten että näyttää nyt täyttä jonkin aikaa, ennen kuin alkaa viisari laskemaan.

Maantieajossa kulutus lähenee 7 l/100km, sekalaisessa ajossa ehkä 9 l/100km. 90km/h on ollut aika mukava matkanopeus, sen jälkeen alkaa pikkuikkunat suhista turhan paljon ja mäkisessä maastossa välitys on liian harva ajaa 80km/h. Cruisekin tästä vielä puuttuu..

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 556
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #202 : 25.05.2019, 09:02:15 »
Vapusta asti ollut jälleen liikenteessä, vaikka Lahden reissu jäi lumen takia tekemättä. Pikku ulkonäköpäivitys tuli tehtyä ja uraherkkyyskin vähän parani, kun raideväli hieman kaventui.




Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 556
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #203 : 10.06.2019, 20:58:10 »
Pikku parannuksia ja korjailuakin piti viime viikolla tehdä. Vaihdoin laturinhihnan ja toisen eturoiskeläpän uusiin, kun niihin oli ilmestynyt murtumia. Myös toinen takaluukun kaasujousi alkoi väsyä ja ne ostin tänään uudet. Kierroslukumittarin kytkennöistä poistin diodit, joten se näyttää nyt edes puoliksi oikein. Selvisi samalla, miksi moottori tuntuu maantiellä ”laiskalta”. Satasen vauhdissa vitosella mittari näyttää 1100 rpm… Voisi tiheämpi välitys olla huomattava parannus. Nopeusmittariin laitoin 240:n mittarista viisaria käyttävän käämin, kun perässä kerran on siihen sopiva anturi. Trippi ja piirilevy eivät tuohon Ø80 mm koteloon mahdu, joten ne ovat pakasterasiassa koetaulun uumenissa. Nyt olisi cruiselle nopeustieto saatavilla, jos löydän siihen kaikki osat ja tilaa koetaulun sisältä.

Pääsin sitten torstaina töiden jälkeen hyvillä mielin matkaan. Suunta kohti Turkua ja iltalaivalla Ahvenanmaalle. Laivahan saapui tietysti Långnäsiin, josta oli noin tunnin ajomatka Käringsundiin, Suomen Volvo kerhon kesän kokoontumisajoihin. Hyvissä ajoin perjantai aamuna paikalla ja koska itse tapahtuma oli lauantaina, ehti perjantaina tutustua saareen muilta osin. Kelit suosi ja niska paloi. Käytiin Uffe på Bergetillä, Kastelholman linnassa, Bomarsundin raunioilla, Mariehamnin satamakorttelissa ja -merenkulku museossa. Sunnuntaina vielä ennen laivan lähtöä Getabergetillä.


Mariehamnin vesitornin mäellä.



Ajomatkaa tuli yhteensä vähän vajaa tuhat kilometriä ja nyt laskin todellisen kulutuksenkin. Tosin netin karttapalvelun mukaan, koska tripin seuraus sieltä rasiasta ei suju kovin helposti... Suurin kulutus tankkausvälillä oli menomatkalla Turkua kohti 8,2 l/100 km ja pienin sunnuntain turisti ajolenkki 6,4 l/100km. Kolmen tankkauksen (808km) keskikulutus 7,35 l/100 km. Ei hassummin, matkanopeus kuitenkin pitkiä aikoja 90-100km/h.

 

KL-varaosat  Carwist