Autoracing  KL-varaosat

940 B230FK outo nestekierto-ongelma.

  • 43 Vastauksia
  • 20844 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5847
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #30 : 13.10.2011, 14:03:29 »
Mutta siis ylimääräistä painetta.
Ylävesiletku kylmä = ei kierrä kuuma vesi. Joko termostaatti on jumissa (vaihdoit joten hankala uskoa) tai sitten kansipahvin välistä tulee painetta joka syrjäyttää veden. Sitten kun ylittyy paisarin korkin raja niin se päästää paineen ulos ja taas toimii. ::)

Tai sitten yksi villi veikkaus, vesipumpun siipipyörä rikki. Tällein kävi yhdessä S4 audissa jossa muovinen pumppu. Vaikka kone oli lämmin, ei ylävesiletkussa ollut lämpöä eikä sisälle tullut lämpöä ja lämmöt oli korkealla. ::)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #31 : 13.10.2011, 16:57:13 »
Mutta siis ylimääräistä painetta.
Ylävesiletku kylmä = ei kierrä kuuma vesi. Joko termostaatti on jumissa (vaihdoit joten hankala uskoa) tai sitten kansipahvin välistä tulee painetta joka syrjäyttää veden. Sitten kun ylittyy paisarin korkin raja niin se päästää paineen ulos ja taas toimii. ::)

Tai sitten yksi villi veikkaus, vesipumpun siipipyörä rikki. Tällein kävi yhdessä S4 audissa jossa muovinen pumppu. Vaikka kone oli lämmin, ei ylävesiletkussa ollut lämpöä eikä sisälle tullut lämpöä ja lämmöt oli korkealla. ::)


Siis painetta on edelleen saman verran kuin ehjänäkin, en ole siinä huomannut minkäänlaista muutosta.

Vesipumppu nyt ois aika kummallinen vikakohde, miten se itsekseen sitten korjaantuu kun lämmöt käväsee ylempänä (ja varsinkin silloin kun palaa takaisin normaaliin) :)

Mutta voi se siis olla pahvivikakin, mutta aika oudosti se oireilee, luulisi että sitä painetta/kaasua tulisi sillon myös paisariin. Mutta siellä ei tapahdu mitään ihmeellistä silloin kun rupeaa lämmöt nousemaan.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 16:59:30 kirjoittanut sekokupu »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #32 : 13.10.2011, 18:26:09 »
Vesipumppu nyt ois aika kummallinen vikakohde, miten se itsekseen sitten korjaantuu kun lämmöt käväsee ylempänä (ja varsinkin silloin kun palaa takaisin normaaliin) :)

Teoriassa se voisi luistaa kylmänä ja lämmettyään alkaa pyöriä. (Esim. löysä kiilahihnahan tekee näin, hihnan ja hihnapyörän välinen kitka lisääntyy kun hihna lämpenee sutiessaan.)

Luulen vaan että jos se luistaisi hihnasta niin olisit sen kyllä huomannut ja toinen luistomahdollisuus olisi pumpun akseli, mutta siinä taitaa olla alkuperäisosassa semmoinen lämpösovite ettei se kyllä siitä saumasta sudi ensimmäisenä... Ettei siellä koneessa ole nyt joku halpistarvike pumppu jossa on muovinen siipipyörä?
765 B280 -85,  MB EQC -22

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #33 : 13.10.2011, 18:41:19 »
Ettei siellä koneessa ole nyt joku halpistarvike pumppu jossa on muovinen siipipyörä?
No näitähän on porsinut varsinkin tinavitosista. Onko tuohon vinolohkoon pumppuja olemassa noilla muovipyörillä? Ei oo tullut vastaan ja vaikka oliskin, en olis ottanut.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #34 : 13.10.2011, 18:58:28 »
Voisiko kokeilla tällaista?

Lähtee ajamaan kylmästä ja kun viisari saavuttaa normaalin mutta kabiiniin puhaltaa vielä kylmää eli vika päällä, niin heti tienlaitaan seis ja motti sammuksiin. Siinä hetken odottelee niin koneessa lämminneestä vedestä johtuu lämpö systeemissä ympäriinsä. Sitten pistää motin käymään niin alkaako tulemaan kabiiniin lämmintä ja asettuuko kone normilämpöihin käymättä liian kuuman kautta?

Tuokaan ei vielä todista että vesipumppu luistaisi kylmänä, mutta kertoo ainakin että liittyykö ilmiö koneen kylmyyteen vai siihen että se oli seisonut.

Vaihtoehtoisesti jos on lohkolämppäri tai pa-lämmitin niin voisi kokeilla esilämmittää mottia ennen ajoon lähtöä.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #35 : 13.10.2011, 19:42:52 »
Ilmaa siellä nesteen seassa on jos kone on lämmin mutta lämppäristä tulee kylmää (tai sitten nesteet ei kierrä kennossa). Kupla lähtee liikkeelle -> nesteet lähtee kiertämään -> lämppäristä rupeaa tulemaan lämmintä. Lämpömittariin ei ole luottamista jos nestekierrossa on ilmaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #36 : 13.10.2011, 21:44:38 »
Ilmaongelmaltahan tuo kuulostaa. Onkos sulla missä jamassa se syyläriltä paisarille menevä pienenpieni letku, että varmasti kaikki ilma pääsisi poies?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #37 : 13.10.2011, 22:04:13 »
Ilmaongelmaltahan tuo kuulostaa. Onkos sulla missä jamassa se syyläriltä paisarille menevä pienenpieni letku, että varmasti kaikki ilma pääsisi poies?

Hyvin lorottelee läpi vettä sieltä.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #38 : 14.10.2011, 09:05:02 »

Riipasin hieman nestettä pois paisarista kun olin hieman ylitäyttänytkin vielä kaikenlisäks. Mutta huomioita sen verran että kun kylmällä seisseellä autolla lähtee ajamaan, niin lämpöä alkaa tulemaan ok. Lämmöt kun lähenee puoliväliä niin sitten loppuu lämpimän tuleminen. Tässä vaiheessa rupeaa moottorin lämmöt nousemaan (tosin sitten tänä aamuna ei noussut ihmeemmin?), puhaltaa kylmää ja jonkin ajan päästä sitten tokenee taas ja toimii normaalisti.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #39 : 14.10.2011, 10:17:31 »
Yritäs seuraavalla kertaa, kun lämpösen tulo loppuu, ehtiä pellin alle pällistelemään että miltäpä paisarissa näyttää? Veikataan, että paisari on ääriään myöten täynnä, ja hetken päästä pinta putoaa kun vesi taas lähtee kiertämään eli ilmatasku poistuu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #40 : 14.10.2011, 11:21:37 »
Yritäs seuraavalla kertaa, kun lämpösen tulo loppuu, ehtiä pellin alle pällistelemään että miltäpä paisarissa näyttää? Veikataan, että paisari on ääriään myöten täynnä, ja hetken päästä pinta putoaa kun vesi taas lähtee kiertämään eli ilmatasku poistuu.

Juu, sen oon käyny mulkoilemassa, varmaan jossain tuolla muitten viestien välissä se lukeekin.
Eli käy täydempänä ja sitten laskee.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #41 : 15.10.2011, 10:13:19 »
Juu, sen oon käyny mulkoilemassa, varmaan jossain tuolla muitten viestien välissä se lukeekin.
Eli käy täydempänä ja sitten laskee.
Syystä tahi neljännestä tekee siis ilmaa järjestelmään, ja koska se kertyy lämppärille, tuo ilma tullee kannen seudulta. Turbon aiheuttama luulisi matkaavan suoraan paisariin, eikä täten sotkisi lämppärin toimintaa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #42 : 15.10.2011, 13:39:09 »
Minun korvaani tuo kuulostaa kaasukuplalle, joka menee lämppäriin kun neste alkaa kiertämään syylärin kautta.

Toki, syy voi olla myös kannen tiivisteessä, joka päästää vesitilaan kaasua ja kehittää sinne kuplan. Tai myös tuo kuvattu vesipumpun siipipyörä voi olla ongelma mutta hitusen epäilen.

Joskus miekan ja kypärän aikaan nokikone opelix teki saman moisia oireita kadotellessaan nesteitä. Varsin V-mäinen motti ilmata, varsinkin kun se kannen jakoblokin ilmaus/täyttö-tulppa oli jäminyt kiinni.
Tuolloin kaiken kaasukuplailun ja nesteen katoamissen syynä oli jumalattoman etsimisen jälkeen paisarin korkki, joka vuoti paineen alla. Em. kotterossa oli 92C termari ja ilmeisesti kannessa lämpötila nousi yli kiehumispisteen, koska nestettä katosi vain kuumalla koneella ja ongelma katosi sitten korkin vaihdon jälkeen vuosiksi.

Eli ongelma kuulostaa minusta sille, että kone kun alkaa lämmetä ja termari edes hitusen avautuu ja nesteen kiertoreitti muuttuu, imaisee se kuplan sinne lämppärin kennolle. Jonne ei muuten kummoista kuplaa tarvita, kun lämmön tulo vähenee dramaattisesti. Samaten se kupla kiertää myös kannessa, jolloin lämpömittarin lukemat ovat RAHI-arvoja.

Joten, jos systeemissä ei ole yhtään painetta ja siellä kiertää kaasukupla, niin väitämpä, että syy on paisarin korkissa. Koska ehjässä jäähdytysjärjestelmässä on aina painetta kuumalla koneella (termari auki). Se, että alussa huomasit, korkin olevan löysällä sopii kuvailtuihin oireisiin ja teki saman kuin rikkinäinen korkki (ei pidä painetta). Muistaakseni kontin paisarinkorkin tulee pitää noin 1,4 baaria painetta, ennenkuin päästelee sitä ulos (kiehumispiste n. 125C).

B23X-sarjan koneiden ilmauksesta en omaa suurempia kokemuksia, joten en tiedä, jääkö sinne ilmaa helposti.

Jokaisessa ehjässä jäähdytys systeemissä, joka on omalle kohdalle sattunut, niin ylävesiletku on selvästi kova (ei kivikova), kun termari aukeaa, oli kyseessä sitten, köyhien ferrari, takapotkukartano, Saksalaisten kapteenien ja amiraalien kulkine, Konkassa oleva ruotsalais-auto, ralliartin siviiliversio tai "Toi ota jos et muuta saa" tms.  Joten jos näin ei ole, niin korkki vaihtoon.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10124
  • Teiden tukko
Vs: 940 B230FK outo nestekierto-ongelma.
« Vastaus #43 : 15.10.2011, 13:47:07 »
B23X-sarjan koneiden ilmauksesta en omaa suurempia kokemuksia, joten en tiedä, jääkö sinne ilmaa helposti.

Mielestäni vinokoneita ei tartte ilmailla sen kummemmin. Nesteet sisään ja kovaa ajoa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Proturbo  Autodiagnoosi