Proturbo  Autodiagnoosi

V70 T5 2005 "Lalli" pelastusprojekti

  • 6 Vastauksia
  • 1663 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
V70 T5 2005 "Lalli" pelastusprojekti
« : 13.08.2024, 13:04:48 »
Tuli hommattua tuommoinen 2005 V70 T5.

En ole täysin varma tarvitsiko pihani neljännen Volvon mutta Sulo vileeni jne... ( vaimolla on tähän kyllä mielipide)
Koneena tässä on tuo 81 mm porauksella oleva B5244T5, joten jos tästä kori tai tekniikka muuten loppuu niin hyvä moottori siirtää vaikka takavetoon ;)
Kaukaa kaunis ja ihmeekseen ehjä nahkasisusta joten tuli taloon vaikka hieman epäilytti mihin sitä lyö kätensä, eikö yksi projektiauto olisi riittänyt ?

1. kuva " As bought"


Hommaa riittää mutta piti ensin kokeilla miten reagoisi kevyeen myllyyn.



Sitten De-tuning vai onko tää De teining ? Tehtaalta jo tummemmat takalasit mutta oli koettu tarpeelliseksi laittaa vielä mustat kalvot päälle, minä en tarvitse. Kiesus mikä homma pestä nuo liimat pois laseista. Yksi putsattu, muut odottaa inspistä. Pahoittelen rumaa kuvajaista.



Tekniikka tuntui päällisin puolin toimivan mutta vasta syvempi perehtyminen kertoo mitä tää on syönyt. Dokumenttien mukaan n 10 tkm sitten tehty jakopää / stefat mutta sohlot VVT:t tässä on.

Ensiksi nyt jakopää, stefat, VVT:t ja samalla purkamisella laitan myös huohotusjärjestelmän uusiksi niin ei tarvitse niistä toivottavasti ihan heti huolehtia ja onpahan sitten auottu ja käyty läpi kun satunnaisia vikakoodeja lähtee jahtamaan. Tuulilasi ja pissapojan toimimattomuus oli kirjattu jo maaliskuussa konttorilla mutta vissiin kiireitä ollut kun ei oltu korjattu ;) Pissapojan pumppu maksoi kokonaiset 11.90eur ja vaihto onnistui ilman työkaluja.  Bensansuodattimen vaihdoin taisi olla 2011 leimat siinä.
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Vs: V70 T5 2005 "Lalli" pelastusprojekti
« Vastaus #1 : 13.08.2024, 14:13:28 »
Siistin näköinen koppa kun myllyllä saa tuollaisen vaikutuksen maalipintaan.

Kun jakopää on auki niin samalla vaihtaa öljypumpun tiivisteen ettei se sitten ole jo tehty joskus..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 2005 "Lalli" pelastusprojekti
« Vastaus #2 : 21.10.2024, 15:42:52 »
Huoh. on tämä työmaa, s&%¤#na, ko mikkään ei mee kohtuuella...

Huohotinjärjestelmä kaikkine putkineen ja letkuineen vaihdettu, on uskomaton työmaa kun imusarjaa myöten ihan kaiken saa purkaa pois. Se imusarjan laitimmainen pultti ja ne kaksi banjopulttia saa ihmisen murhanhimoiselle tuulelle, poishan ne banjopultit ottaa mutta laitappa paikoilleen niin että kupariprikatkin ois paikoillaan... Ei ollut onneksi öljypohjaan myöskään reitti tukossa, nyt mennee noilta osin pitkään..

Sitten jatkoin jakopään , VVT pyörien, vesipumpun ja nokka-akselien stefojen vaihdolla. Ei kovin yksinkertainen sekään. Hommaa ei helpota yhtään se että kampiakselin pyörään on tehty merkit jotka on lähes mahdoton nähdä. Vidan ohjetta sai lukea useamman kerran ennenkuin selvisi miten ne VVTt ajoitetaan oikein. VVT: pääsee liikkumaan nokka-akseliin nähden, VVT:n säätöalueen mukaan ja vielä niiden hihnapyörien säätöalueen mukaan. Perehtymistä ei aiheuta yhtään juutubin videot joista jokainen kertoo eri tavan ja osa ihan väärinkin :)

VVT:t oli tosiaan sohlona, ja vuotivat öljyä Oli muka 10 tkm sitten jakopää tehty, varmaan remmi ja vesipumppu mutta jätetty sohlot VVT.t. Apulaitehihna kiristimineen uusittu myös.

IMM, bensapaine anturi ja lopulta bensapumppu vaihtoon niin sammui siltä osin vikavalot.

Tiesin että kun oli halpa että jotain on mutta oli sitten huoltovelkaa ihan nokko. Myyjä unohti mainita lämmityslaitteen toimimattomuudesta, tiesi sen toki koska vas. puolen lämmönsäätömoottori löytyi kontin kannen alta. Ai että onkin mukava vaihdettava se. Vaihtaessa onnistuin napsauttamaan irti sen vivuston, kyllä on mukava sorkkia ne paikoilleen pää alaspäin kuskin jalkatilassa. Syyssateet alkoi, unohti myös näköjään mainita että apukuskin lattialle tulee vesi.

Ölyt, suodattimet ja kaikki muu perushuolto. Nyt alkaa olla teknisesti bueno (kop, kop) vielä vaihteistoöljyn vaihto.

SAS anturi vikoo satunnaisesti, tietenkään sekään anturi ei kovin edullinen ole, taidan koittaa juutuubin ohjeilla purkua ja puhdistusta.

Huoltovelka kuitattu ja lopuksi ajoin 315Hp ohjelman sisään ;)
Tämä oli siis se käyttis, nyt kun kerkeäis projektiVollen ajaa talliin.
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70 T5 2005 "Lalli" pelastusprojekti
« Vastaus #3 : 21.10.2024, 15:59:17 »
Mikäs ohjelma tuo on vai "tein ihan ite."
BSR tai joku vastaava? BSR lupaa 318hp mutta eipä niihin tarvii uskoa. Ehkä joku 280-90 löytyy.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 2005 "Lalli" pelastusprojekti
« Vastaus #4 : 21.10.2024, 16:14:04 »
VDASHilla latasin
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 2005 "Lalli" pelastusprojekti
« Vastaus #5 : 08.11.2024, 09:24:01 »
Huoltokirjassa ei merkintöjä automaattilaatikon öljynvaihdoista  :'(, joten tuumasta toimeen.
Jäähdyttimen öljyn paluulinjassa klipsi oli murtunut, toivottavasti se tarkoittaa että olisi kuitenkin joskus vaihdettu. Tässä on ilmanputsari samoin kuin ärrässä ja on irroitettava että mittatikulle ja täyttöputkelle pääsee, silti jää imuputki, jäähdyttimen letku ja paksu johtonippu eteen että on hankala päästä käsiksi.

Öljynvaihdon tein valuttamalla aina öljypohjasta sen noin 3 l pois ja saman verran ohuen letkun ja ratin (puuilosta) Mannolia tilalle. Vaihtojen välillä ajoin pukeilla muutamia kilometriä ja annoin parin dumppauken välillä yönkin yli seisoa niin laskeutuu mahdolliset mujut öljypohjaan. 20 litraa Mannolia huuhdoin läpi kun oli ihan mustat öljyt. Onneksi ei ollut kiire tämän kanssa :)

Homma oli viimeisiä tarkistuksia ja lisäyksiä vaille valmis kun mittatikku napsahti poikki ja tippui putkeen. Sitä kun pitää vähän taivuttaa että saa pujoitettua paikalleen/pois ja 20 v vanha kovettunut muovi ei kestänyt.

Talliraivokohtaus meinasi päästä päälle ja kirosanojen saattamana pois tallista rauhoittumaan. Seuraavana päivänä takaisin talliin ja miettimään vaihtoehtoja. Ainut toivo on että täyttöputki pois ja ei olisi tippunut laatikkoon sisälle kokonaan. Putki ihan saa%¤!an vaikea saavuttaa ja kun sai pois niin altapäin ahtaastä välistä sain kurkittua että muutama milli keltaista näkyy. Nokkapihtien kärjellä ahtaasta välistä onnistuin saamaan tikusta kiinni ja ulospäin. Vähänkään jos tönäiset sisäänpäin niin game-over. Kuvassa tikuntynkää jo vedetty poispäin. Se putken takaisinlaitto ja sen kiinnityspultin kierteille laitto se vasta tympeä rasti oli.

Toisessa kuvassa nippusiteistä tehty tilapäinen mittatikku johon siirsin merkinnät. Suosittelen kaikille jotka hommaan ryhtyy, sujahtaa helposti putkeen ja riski siihen että vanha kovettunut tikku katkeaa pienenee.

Mikkään ei mee kohtuudella...





V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 2005 "Lalli" pelastusprojekti
« Vastaus #6 : 23.11.2024, 08:08:50 »
Lisävalon asennus. Ylimääräistä Lazerin Elite 12 valoa koitin myydä torissa mutta kyllästyin oman elämänsä huutokauppakeisareiden , " hullu se on joka ei puolta tarjoa"  Laitetaan sitten tähän. Ei viitsi puskurin päälle laittaa ko joku sen kuitenkin repii mukaansa. Koitin vähän"Stealthimpaa" asennusta.
Volvon merkkiä en halunnut tuhota joten vähän valotehoa uhrattiin ulkonäön vuoksi. Versioon kaksi luovun symmetriasta ja siirrän valoa vähän sivuun keskilinjasta



« Viimeksi muokattu: 23.11.2024, 08:11:48 kirjoittanut jumo »
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

 

Elekma  Autoracing