Autoracing  KL-varaosat

S80 01 2.4T Ahdot kateissa TCV vaihdettu ja ihmetykset jatkuu

  • 9 Vastauksia
  • 1199 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Juu elikkäs nyt on hukkahävösessä ahdot. Ahtoa löytyy kyllä kun runttaa lappua lattiaan mutta heti kun ajetaan tasakaasulla niin menee alipaineen puolelle. Hukkiksen kello ei vuoda mutta säädöstä ei ole tietoa kun ei ole käspumppua millä laittais  painetta kelloon ja säätäis tankoa. Vakio By-pässiä en ole testannu vielä, pitää kaivella sen letku esille ensin.



Vika kohteita voi olla letkut, välijäähy, TCV, Bypass ja tuo hukkaportti. Paikallaan kun kähäyttää niin ei ainakaan kuulu ylimääräisiä suhinoita että vuotais välijäähy/letkut, eikä ole muoviputketkaan halki kun kädellä kävi läpihte. Sitten joukko tyhmiä kysymyksiä...

1. Hukkaportti on kiinni, kunnes ollaan säädetyssä ahtopaineessa = säädetään turbon paine ??
2. Bypass toimii vasta kun löysätään kaasu nopeasti,  ei tule paineiskua turbolle/sen siiville ??

Kyseisessä kuvassa siniseen letkuun tulee alipaine joka on yhteydessä keltaiseen letkuun, eli tässä tapauksessa vedetään hukkaportti kiinni ? ja punaiseen tulee ahtopaine joka sitten alkaa painamaan hukkista auki, eikös vain ? ja tuo TCV saa tietonsa ECM:ltä joka saa tiedon ahtopaineen tunnistemelta joka on kaasuläpälle menevässä putkessa.

Olenko ihan kujalla tässä hommassa? Mulla on Pierburg mallin TCV joka näissä vissiin aika yleinen vian syy vai kuinka
« Viimeksi muokattu: 02.07.2022, 15:49:17 kirjoittanut Juupeli »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
Vs: S80 01 2.4T Ahdot kateissa
« Vastaus #1 : 28.06.2022, 12:40:34 »
Ahtoa löytyy kyllä kun runttaa lappua lattiaan mutta heti kun ajetaan tasakaasulla niin menee alipaineen puolelle.
Näinhän sen kuuluu toimiakin, vai ymmärsinko jotain väärin? Osakaasukiihdytyksessä paineen pitäisi tietenkin myös nousta, mutta normaalisti tasakaasulla ja moottorijarrulla pitäisi olla alipaineen puolella.

1. Hukkaportti on kiinni, kunnes ollaan säädetyssä ahtopaineessa = säädetään turbon paine ??
2. Bypass toimii vasta kun löysätään kaasu nopeasti,  ei tule paineiskua turbolle/sen siiville ??
Kyllä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6654
  • Global alligator
Vs: S80 01 2.4T Ahdot kateissa
« Vastaus #2 : 28.06.2022, 14:30:52 »
Näinhän sen kuuluu toimiakin, vai ymmärsinko jotain väärin? Osakaasukiihdytyksessä paineen pitäisi tietenkin myös nousta, mutta normaalisti tasakaasulla ja moottorijarrulla pitäisi olla alipaineen puolella.
Näin se on ellei sillä tasakaasulla mennä kolmeasataa mutta normaali maantienopeudet niin toimii kuin imumoottori.

Voihan sen tcv:n uusia kun kuluva osa on.
Paljonko se maksimissaan ahtaa kun sulla tuntuu mittari olevan kiinni?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 01 2.4T Ahdot kateissa
« Vastaus #3 : 28.06.2022, 16:25:28 »
Näin se on ellei sillä tasakaasulla mennä kolmeasataa mutta normaali maantienopeudet niin toimii kuin imumoottori.

Voihan sen tcv:n uusia kun kuluva osa on.
Paljonko se maksimissaan ahtaa kun sulla tuntuu mittari olevan kiinni?

Minäpä katon tarkemmin ku ajelen että mitä se on ja kahon myös mitkä on piikki paineet.

Juu siis olen ajatellut että koneessa on ahto "päällä" kokoajan kun ollaan turbon toiminta alueella ja se ei mene alipaineelle.


Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 01 2.4T Ahdot kateissa
« Vastaus #4 : 28.06.2022, 16:59:09 »
Turbodieselissä on yleensä pieni ylipaine aina kun ei ole kaasuläppää ahistamassa. Bensaturbossa kun tehonsäätö tehdään kaasuläpällä niin osakuormalla tahtoo olla alipaine. Ajattele se niin, että jos olis vapari, niin vasta täyskaasulla olis ilmakehän paine (tai vähän alle). Turbokone siis tuottaisi ilmakehän paineessa jo sen mitä sama kone maksimissaan vaparina, noin karkeesti.

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 01 2.4T Ahdot kateissa
« Vastaus #5 : 28.06.2022, 20:16:28 »
Turbodieselissä on yleensä pieni ylipaine aina kun ei ole kaasuläppää ahistamassa. Bensaturbossa kun tehonsäätö tehdään kaasuläpällä niin osakuormalla tahtoo olla alipaine. Ajattele se niin, että jos olis vapari, niin vasta täyskaasulla olis ilmakehän paine (tai vähän alle). Turbokone siis tuottaisi ilmakehän paineessa jo sen mitä sama kone maksimissaan vaparina, noin karkeesti.

Kiitos tämä selventi asiaa ihan kivasti. Katon ne paineet loppu viikosta kun töiltä kerkeen.

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 01 2.4T Ahdot kateissa
« Vastaus #6 : 29.06.2022, 20:06:50 »
Näin se on ellei sillä tasakaasulla mennä kolmeasataa mutta normaali maantienopeudet niin toimii kuin imumoottori.

Voihan sen tcv:n uusia kun kuluva osa on.
Paljonko se maksimissaan ahtaa kun sulla tuntuu mittari olevan kiinni?

Juu semmosen pikatestin otin vanhalla TCV:llä jäi tuo ahto jonnekkin 8psi alueelle ja heitteli aika rajusti, uudella TCV:llä n.16psi (torgue:lla) ja kiinan ELM:llä mitattu ja nämä kiihdytyksessä. UUdella TCV:llä sitten tiputti sinne 12PSI:in ja oli aika vakaana siinä. Senkin huomasin että vetoa on paremmin heti huomattavasti ja ei odottele 3tonnin kierroksilla että mitä tehään vaan vetää koko kierrosalueella. 

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6654
  • Global alligator
Vs: S80 01 2.4T Ahdot kateissa
« Vastaus #7 : 29.06.2022, 20:41:51 »
No tuo 0.8 bar on ihan hyvä, ellei täydellinen. :).  (12psi)

Mulla on vähän huono toi lukija tai sit en osaa käyttää kun ei saa näyttään baareja, vain psi tai hpascaleita
Sit siinä näkyy se vallitseva ilmanpaine niin pitää se aina vähentää tuloksesta, se kun vaihtelee korkeuden mukaan.
Muuten "ahtaa" niin perkeleesti. :D
« Viimeksi muokattu: 30.06.2022, 21:35:17 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 01 2.4T Ahdot kateissa
« Vastaus #8 : 01.07.2022, 19:53:38 »
No tuo 0.8 bar on ihan hyvä, ellei täydellinen. :).  (12psi)

Mulla on vähän huono toi lukija tai sit en osaa käyttää kun ei saa näyttään baareja, vain psi tai hpascaleita
Sit siinä näkyy se vallitseva ilmanpaine niin pitää se aina vähentää tuloksesta, se kun vaihtelee korkeuden mukaan.
Muuten "ahtaa" niin perkeleesti. :D

No itellä tosiaan tuo ELM234 WiFi malli ja Torgue äppi puhelimessa, torguesta valinnu kohdan ahto- ja alipaine se kanskaan ei näytä baareja vain PSI:tä silloin ku on ahdon puolella ja alipaine inHg. Noista Kiinan kilkkeistä ja niiden tarkkuukista ei ole tietoa mutta kyllä se suunntaa antavaa on.

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Juu muokkasin vähän tuota otsikkoa, noh vaihoin sen uuden TCV:n kun vanha vuoti mutta nyt tämä uus pitää jännää pärinä ääntä kun auto on sammutettu mutta sammuu heti kun jotkin releet napsahtaa konehuoneessa varmaan joku ohjaus venttiili. Pitääkö olla huolissaa ? vai onko tälle oikeasti joku ohjain rele ? pärinän kuuluessa kun käpistelee kyseistä venttiiliä niin tuntee että siellä liikkuu se kara melko vilkkaasti. Tässä on samanlainen ääni kuin itellä --> https://www.youtube.com/watch?v=cBjTT9g-w-E. Tuota ääntä ei tule jos auto on ollu pitempään käynnissä mutta jos käyttää käynnissä ja heti miten sammuttaa niin tulee tuo ääni. Oisko tää uus särki kans, tosin se ei falskaa läpihte.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2022, 18:19:55 kirjoittanut Juupeli »

 

Proturbo  Autodiagnoosi