Potilas on 270 tonnia ajettu M90L vuosimallin '98 autosta eli oletettavasti niitä jotenkin paremmin rakennettuja. Ei ikinä rääkätty voimalla eikä runnottu vaihteita väkisin sisään.
Ensimmäiset oireet tuli kesällä 2016 kun kolmonen alkoi putoilla pois heti vaihdon jälkeen kytkintä nostaessa. Korjauksena kepin alapään helat vaihdettiin ja se toimi kolme ja puoli vuotta moitteetta. Tänä talvena ongelmat kuitenkin palasivat, ja erilaisina kuin ennen.
Yhtenä pakkasaamuna ajettuani ensin kuutisenkymmentä kilometriä maantietä lähdin valoista ja kolmoselle vaihdon kohdalla kuului rohinaa ja veto loppui siihen kun vaihde hyppäsi melkein vapaalle asti, uusi yritys ja vaihde päälle, nelonen normaalisti, ja vitoselle vaihtaessa piti käyttää epätavallisen paljon voimaa kuin jonkun jousivoiman ylittääkseen. Tämä siis lähtötilanne ja se muuttui tuollaiseksi kertaheitolla siinä yhdessä kiihdytyksessä.
Sittemmin on ollut jatkuvat arpajaiset. Vitonen tuntuu edelleen kummalliselta mutta menee joka kerta ja pysyy päällä, kolmonen on sitten ihan oma lukunsa. Suurimman osan ajasta se tuntuu normaalilta, M90 nyt on sellainen vähän mekaanisen tuntuinen laatikko muutenkin, mutta sitten on muutama vaihtoehto. Suunnilleen esiintymistiheyden mukaisessa järjestyksessä.
1. Vaatii tavallista enemmän voimaa, menee kuitenkin rutisematta, liikerata normaali, pysyy päällä. Esiintyy 2-3 vaihdoissa.
2. Menee käytännössä ilman vastusta kuin tyhjään työntäisi, liikerata normaali, pysyy päällä. Esiintyy 4-3 vaihdoissa.
3. Kuin kohta 2 mutta liikerata tuntuu jäävän selvästi vajaaksi ja liike loppuu oudon pehmeästi, ei todennäköisesti pysy päällä. Esiintyy 4-3 vaihdoissa.
4. Tuntuu normaalilta, menee päälle, mutta hyppää hetken kuluttua ilman muutoksia vedossa "melkein vapaalle" koko voimansiirron matkalta kuuluvan kolinan saattelemana. Esiintyy 2-3 vaihdoissa.
5. Tuntuu epätavallisen kevyeltä, liikerata tuntuu vajaalta, hyppää pois heti kytkimen nostaessa. Esiintyy 2-3 vaihdoissa, sama oire kun aikanaan ennen helojen vaihtoa.
Vaihtoehto 1 on tavallisin kylmällä laatikolla, vaihtoehto 2 esiintyy olosuhteista riippumatta, vaihtoehdot 3 ja 4 on sikäli erikoiset että ne tapahtuu yleensä jopa samoissa paikoissa käytännössä aina pitkähkön ajon jälkeen ja vaihtoehto 5 on "paikkariippumaton" mutta esiintyy sekin vain pidempään ajettuna. Öljyt on vaihdettu, ulos ei tullut metallipuuroa, sisään meni Volvon virallista M90:een tarkoitettua öljyä. Tilanne ei juuri muuttunut, parani ehkä hiukan.
Kytkimen nostaessa on usein kuultavissa vaimea mutta silti selvästi olemassaoleva kolahdus kun veto kytkeytyy, samoin vedolta moottorijarrutukselle siirryttäessä saattaa kuulua samankaltainen ääni ja vaihdekeppi liikahtaa näkyvästi eteenpäin mutta vaihde pysyy päällä. Ihan kuin jotain olisi löysällä jossain. Lisäbonuksena kepin liike sivusuunnassa oikealta vasemmalle, ja vain siihen suuntaan, on toisinaan hyvin nihkeää kuin olisi hiekkaa välissä. Esiintyy niin liikkeessä kuin paikallakin.
Eka ajatus oli että kolmosen synkro mennyt mutta kolmoselle vaihto ei riko vitosen synkroa vaikka miten yrittäisi, ja molemmat ongelmat ilmestyi samassa kiihdytyksessä. Eikä missään kohdassa ole kuulunut rutinaa vaihtaessa. Toinen oli että ne kolmosen siirtäjän helat murtuneet mutta ne ei kasva itsekseen takaisin toimiakseen taas seuraavassa vaihdossa moitteitta.