Moro,
Nyt täytyy kääntyä palstan puoleen josko joku keksisi missä on vika. Auto XC60 vuosimalli 2015 (rek. 12/2014) D4 AWD manuaalivaihteistolla. Autolla on ajettu 157tkm, mutta se tuskin tähän ongelmaan juurikaan vaikuttaa.
Ensimmäisenä talvena oston jälkeen vuonna 2018 alkoi tulla pakkasilla autoa käynnistäessä sellaista oiretta, että vaihdekeppi ei liikkunut tai sitä sai liikuttaa todella kovalla voimalla. Vaihdekeppi lähti liikkumaan kun auto oli käynyt jonkin aikaa ja paikat lämpesivät. Autossa oli Volvo Select vaihtoautotakuu, joten ilmoitin asiasta myyjälle ja korjaavana toimenpiteenä vaihdettiin vaihteiston öljyt ja tarkastettiin/voideltiin vaihdekepin ja vaihteiston väliset kaapelit, puslat ja nivelet. Mitään erikoista ei huomattu näitä tehdessä.
No sama homma jatkui, eli vähänkään kovemmilla pakkasilla ei meinannut saada vaihdetta silmästä/vaihdetta päälle vapaalta. Mainitsin asiasta uudelleen kun takuuta oli jäljellä, tällä kertaa eli huoltoliikkeelle. Ehdotin, että vaihdetaan molemmat vaihdekepin ja vaihteiston väliset kaapelit uusiin jos niihin on päässyt vettä vaijerikuoren ja vaijerin väliin. Volvo Select takuusta tuli kuitenkin päätös että vaihdetaan koko manuaalivaihteisto, tähän ei kuitenkaan olisi kuulunut vaijereita. No kyllähän se minulle kävi, mutta halusin että myös vaijerit vaihdetaan uusiin, koska mielestäni vika oli niissä. Vaijereiden vaihdon maksoin omasta pussista. Kilometrejä oli mittarissa tässä kohtaa noin 80tkm.
Ongelma ei ole kokonaan poistunut sen jälkeen, mutta jäykkyyttä on ollut huomattavasti vähemmän pakkasilla. Eipä parina viime talvena ole juuri kunnon pakkasia Tampereen seudulla näkynytkään.
No tänään täällä Tampereella on pakkasta sellainen -18 astetta. Auto oli vajaan puoli tuntia polttoainelämppärillä lämpiämässä ja vaihe 1. vaihteelle laitettuna. Vaihdetta ei saanut vapaalle vaikka kaksin käsin kiskoi vaihdekepistä. Autoa käytettiin paikallaan noin 5 minuuttia ja tämän jälkeen 1. vaihteella ajelua noin 10 minuuttia, jonka jälkeen vaihteen sai vapaalla aika runsasta voimaa käyttämällä ja eteen-taakse liikuttamalla. Tämän jälkeen vaihdekeppi liikkui jähmeästi, mutta liikkui kuitenkin. Keppi jumittaa pahemmin pituus kuin sivusuunnassa.
Mistä hitosta tämä voi johtua? Johonkin on pakko päästä vettä ja se jäätyessään laajeneen niin paljon, että jumittaa ainakin toisen vaihteiston vaijereista. Pienillä pakkasilla on pientä jähmeyttä, mutta tälläsillä kovilla pakkasilla ollaan ihan kunnolla ongelmissa. Plussakelillä toimii aivan normaalisti. Auton käytyä jonkin aikaa ja paikkojen lämmettyä vika poistuu vaikka olisi kovemmatkin pakkaset.
Yleensähän tälläistä, kylläkin paljon lievempää, vikaa tulee, jos vaiheistoöljyihin on päässyt kertymään (kondenssi)vettä tai vaihteenvalitsimen ja vaihteiston välillä joku paikka pääsee jäätymään (vaijerit, nivelet, yms.)
Itsellä on ideat vähissä mitä lähteä tarkastamaan/korjaamaan seuraavaksi. Vähän vittumaista jos sattuu olemaan kiirelähtö ja autoa pitää käyttää paikallaan tai ajella kulmilla vartin verran
