Kesäauton huoltoa osa 2: ABS vianselvitys

Ensimmäinen ABS-vika mitä koskaan on volvoissa ollut. Viime kesänä jo alkoi ABS-valo palamaan vähän miten sattui, välillä paloi ja välillä ei. Ja lopuksi alkoi palamaan jatkuvasti. Silloin ei ollut vikakoodin lukiaa tehtynä kun kaikki oli menneet myyntiin sitä tahtia mitä sai valmiiksi. Tehtiin sitten vain perinteiset helpot kokeilut; konehuoneesta ABS-härpäkkeen liitin auki ja kiinni, ettei ollut hapettumia ja molempien releiden vaihto -> ei hyötyä. ABS-boxin vaihto -> ei hyötyä. Palautettiin auton alkuperäiset palikat takaisin paikoilleen, kun vaihto-osista ei ollut apuja.

Ajokausi oli lopuillan viime vuonna niin ei sen enempää jaksanut tähän perehtyä. Nyt tuli asia taas ajankohtaiseksi ja vikalukija kauniiseen käteen ja kas, 1-5-5 koodiahan sieltä pukkasi eli perän anturi.

Noh, tähän suhtauduttiin tietysti asian vaatimalla ihmetyksellä ja epäilyksellä kun nopeusmittari ja Cruise kyllä toimi, niin miksei ABS.. Kaivettiin aluksi kytkinkaavio esiin ja etsittiin netistä löytyisikö apuja. Yksi artikkeli löytyi missä oli viittauksia tähän asiaan ja neuvoja mittauksiin.
1. If you can 'tap' pin 7 (+ sensor) and pin 9 (0/ground to sensor) of the ABS control unit, and connect a volt meter set to AC, you should see pulses of 0.5 to maybe 2V AC if you spin a rear wheel (with the ignition on)
2. If you disconnect the ABS computer (ignition OFF first), and connect an OHM meter between pins 7 and 9, you should see 800-1400 ohms.Siitä sitten ABS-liitintä auki ja kytkinkaaviosta johtovärit (vihr-valk & rusk-valk) ja liitinnumerot esiin ja mittaamaan.

Tunkilla takapyörät ilmaan ja pyöräytys niin kyllä sieltä pientä jännitettä näytti tulevan. Sitten anturin ohmimäärän mittaus ja 800 - 1400 sijaan tuli jotain paljon eksoottisempia lukemia. Eli kait sitä piti alkaa uskomaan anturivikaan. Ei muuta kun auto nosturille ja varastosta toinen peräkoppa rinnalle testiin. Testikopasta mitattiin 835 ohm, joten alueella oltiin. Liitin kiiinni ja kopalle maadotus kuntoon. Sitten testikäynnistys ja juma, ABS-valo sammui! Ei yhtään hassumpaa

.

Autosta lähti anturi irti mukisematta, mutta testikopassa oli sen verran pahasti päässyt kiinnitysruuvi ruostumaan, että piti uhrata yksi kuusioavain autohuollon alttarille. Auton anturi oli hieman eksoottisemman näköinen.

Ei tullut otettua kuvaa ennen kiinnitystä mutta vaihtoanturi oli ao. kuvan mukainen eli tuollainen perinteisempi.

Sitten kun kaikki testihommat oli fiksattu takaisin omille paikoilleen ja muutenkin oli korjaus valmiina, niin oli uuden testikäynnistyksen aika. Ja kyllähän tuo toimi vieläkin. Job well done, kuten Edd China aina sanoi.
