Nytpä on ilmennyt kuumien säiden mukana uusi, erikoinen ongelma. Auto starttaa huonosti kuumalla kelillä. Ulkolämpötilan ollessa noin 15 astetta tai vähemmän, auto starttaa hienosti. Nykyisillä lämpötiloilla, yli 20 astetta, startti on huono. Myös jos kone on lämmin, on startti huono. Jos starttaan kuumaa konetta, sanotaanko muutama minuutti sammuttamisen jälkeen, on startti hyvä. Jos käynnistys on esimerkiksi puoli tuntia sammuttamisen jälkeen, on startti vaikea.
Vaikea startti on seuraavanlainen. Starttimoottori pyörittää mielestäni hyvin, mutta ei vain starttaa. Starttia joutuu pitämään vaihtelevasti 2-5 sekuntia, ennenkuin kone starttaa. Tällöinkin ensimmäinen sekunti tai kaksi on vähän rykivää, kunnes kone lähtee pyörimään hyvin. Käynti on hyvää, kone toimii, kiihtyy, eikä tunnu olevan mitään ongelmaa.
Vikakoodeja ei ole. Ainoa poikkeava asia jonka olen obd lukijalla huomannut, on long term fuel trim, joka on miinuksella 7-10% tasaisessa matka ajossa. Tämänhän vissiin pitäisi olla nollan tietämillä optimitilanteessa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyi vastaava tapaus, jossa suuttimien vaihto auttoi. Ennenkuin alan niitä vaihtamaan ihan vain kokeilumielessä, kuulisin mielelläni muitakin näkökantoja.
Akku on mielestäni asiallisessa kunnossa yleismittarilla katsottuna ja laturikin tuottaa asiallisesti sähköä. Tulpat olen uusinut varmuuden vuoksi kun ongelma alkoi ilmetä. Puolisen vuotta sitten (eli talvella) tehtiin huohotusremppa mutta eipä se kait asiaan vaikuta. Obd lukijalla moottorin sekä imuilman lämpötilat vaikuttavat realistisilta. Myös maf anturi on uusi.