KL-varaosat  Race.fi

Ajonesto temppuilee

  • 10 Vastauksia
  • 2634 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S40 2.0 T Classic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Ajonesto temppuilee
« : 20.05.2021, 12:13:31 »
126000 kilometriä ajetussa 2003 S40:ssä on ilmennyt ajonestolaitteen ongelma. Kun vika on päällä eli auto ei käynnisty, kummankaan avaimen käyttäminen ei ratkaise ongelmaa. Kun yrittää käynnistää auton muutaman tunnin kuluttua uudelleen, auto käynnistyy. Mitenköhän ongelman voisi ratkaista? Onkohan mahdollista ohittaa ja/tai purkaa ajonestojärjestelmä?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #1 : 20.05.2021, 23:37:12 »
Kokeilisin vaihtaa lukurenkaan virtalukon ympäriltä. Jos se ei toimi, ei tieto avaimen sirusta välity eteenpäin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa S40 2.0 T Classic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #2 : 21.05.2021, 21:29:52 »
Kiitos vinkistä, Lankku.
Volvoihin erikoistuneesta korjaamosta/purkuosakaupasta sanottiin, että lukurenkaan vaihto ei auttaisi, vaan pitäisi vaihtaa kaikki ajonestoon vaikuttavat osat moottorinohjausyksikkö mukaan lukien. Minusta tämä vaikuttaa erikoiselta. ??? Mitään muita vikoja tässä hyvin pidetyssä ja iläisekseen vähän ajetussa yksilössä ei ilmene.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #3 : 21.05.2021, 23:30:48 »
Tuskin näissä on tehty lukurengasta erilaiseksi kuin "isoissa" Volvoissa joissa sillä ei ole muuta virkaa kuin sirun lukeminen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa S40 2.0 T Classic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #4 : 24.05.2021, 16:12:47 »
Ok. Täytyyköhän uusi lukurengas "koodata" autolle ja avaimelle sopivaksi vai voikohan tilalle vaihtaa purkuauton lukurenkaan?

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #5 : 25.05.2021, 22:46:12 »
Tosissaan Volvoissa moduulit on ikävästi synkronoitu toisiinsa kiinni joten moottorinohjauksen lisäks voit joutua vaihtamaan CEM yksikön kanssa jos samoin kuin V70. Ellet käytä asiantuntijalla ohjelmoitavana.


Lukurengas on vain oikean kokoiseksi mitattu pätkä kuparia (käämikela), joten sitä vaihtamalla et aina korjaa ongelmaa joka voi johtua toisista asioista. Sen voi varmistaa lukuvehkeellä ja menet ajoneston tietoihin kun ei käynnisty että lukiko se sirun onnistuneesti, saiko se sirulta väärän vastauksen vai ei tunnistanut sirua (huom. Jos on monta sirua lähellä, tai yrität tunkea sirua liimalla lukurenkaan kehälle voi olla ettei renkaat magneettikenttä kykene tarjoamaan virtaa sirulle tarpeeksi enään).. jne onnistuu volvo 850 ajonestoissa jo. Ajonesto sirun alkuperäinen valmistaja lupaa vain yleensä 20 vuotta tiedon kestoksi vaikka pidempäänkin niillä on ajeltu jo.


Mutta kysyn miten päädyit siihen että ajonestossa ongelma? Ilmaisiko auto virheilmoituksessa sen kuten vilkkuvalla valolla mittaristossa jossa auton päällä risti? Vai kaiuttimen päällä oleva ledi vilkkuu?
« Viimeksi muokattu: 25.05.2021, 22:58:12 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa S40 2.0 T Classic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #6 : 26.05.2021, 13:54:41 »
Xanthe, kiitos lukurengasta koskevasta kuvauksestasi.

Valitettavasti en ole oivaltanut katsoa mittaristoa tarkemmin vian ilmetessä. Olen päätellyt, että vika on ajonestossa, sillä solenoidi ja starttimoottori eivät pidä minkäänlaista ääntä, vaikka avain kääntyy käynnistysasentoon asti. Mitään muita vikoja sähköviat mukaan lukien en ole havainnut. Hankin auton ensimmäiseltä omistajalta toukokuussa 2019. Ensimmäisen kerran ongelma ilmeni joulukuussa 2019. Sen jälkeen se on ilmennyt kerran tämän vuoden maalis-, huhti- ja toukokuussa, eli vika on ilmennyt kahden vuoden aikana yhteensä neljä kertaa.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #7 : 26.05.2021, 18:22:12 »
Tuosta ajonestovalosta oma tapahtuma. Omassa tuo ajoneston ristivalo syttyi ja paloi pari vuotta sitten talvella muutaman kerran vaikka lähti hyvin käyntiin ja toimi täysin ajaessakin.
Loppui syttyily kun laturi ja akku lopullisesti kosahti, niiden uusinnan jälkeen ei ole tuota ajonestovaloakaan syttynyt.
 
Onko perusjutut eli maadoitukset konehuoneesta, akun kengät ja cemmin liitin jalkatilasta jo läpikäyty?
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #8 : 26.05.2021, 22:03:33 »
Heikko heitto mutta onko mahdollista että esim. automaatissa kyseisen ilmiön saa aikaiseksi jos ei ole valittuna P tai N. Ihan hiljainen on jos yrittää startata. Tämän voi myös anturi tiedoilla varmistaa missä tilassa boxi luulee olevansa.

P.S. Risti ajoneuvon päällä oleva valo Volvon manuaalin mukaan sammuu vasta käynnistyksen jälkeen ja siis on päällä vaikka kaikki on ok. Jos jollain tarkempi toimintakuvaus siitä voi jakaa. Löysin eilen illasta lähimmän mahdollisen manuaalin https://www.myvolvolibrary.info/S40V40_ficheiros/S40V40_MY04_US_Manual.pdf -josta katselin mitä valoja siinä voisi olla (jos siis ei ole palanut polttimoja). PDF:n sivu 33 on mittaristosta kuva ja kohta 19 "Immobilizer on" -valo.

"Starting check
After a few seconds, all lights except 16 and 19 will go out. Once the engine starts, these lights will also go out. "


Ja jos rinkulaan tunkee monta avainta Volvo myös lisännyt:
"NOTE:
You should never keep more than one of your ignition keys on the ring at the same time. This could
cause conflicting signals to be transmitted to the ignition switch, making it impossible to start the car."


Kaiuttimen päällä joissain kyseisissä malleissa on lisäksi joku alarm ledi.


Jos vilkkuu ledi on silloin alarm aktiivinen (850 malleissa Alarm ja immobilizer on eri yksiköitä jotka hoitaa eri asioita) jolloin esim. 5 kertaa kaukosäätimestä painaa ovet lukkoon ja auki resetoi vanhemmissa malleissa Alarmin eli "hälytin" ja ei ajonestoa (siru)..
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa S40 2.0 T Classic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #9 : 27.05.2021, 11:30:23 »
Ajoin tänä aamuna kymmenisen kilometriä, sammutin ja lukitsin auton ja yritin käynnistää vartin päästä. Ei käynnistynyt. Kun käänsin avaimen käynnistysasentoon, rasti auton päällä -merkki paloi, mutta muutaman sekunnin päästä se sammui (klikkaa kuva auki).


Yritin käynnistää auton monta kertaa. Avasin ja lukitsin auton viisi kertaa avaimen kaukosäätimellä, mutta se ei auttanut, kuten ei käsittääkseni pitäisikään auttaa. Poistuin autosta alle minuutiksi lukitsematta ovia ja sitten auto yllättäen käynnistyi.

Mittariston perusteella kyseessä ei olisi siis ajonestovika. Kupari s40 kysyy aiheellisesti, olenko tarkistanut perusasiat eli maadoitukset konehuoneesta, akun kengät ja cemmin liittimen jalkatilasta. En ole vielä. Akun kengät ovat toki olleet irti. Mitä maadoituksia konehuoneesta tulisi putsata? Cemmin putsausohje on tässä linkissä, mutta se ei taida päteä MK1:een. ???
https://www.youtube.com/watch?v=H_M0KW3wFpI
Ilmeisesti MK1:n cemmin liittimet putsataan irrottamalla ensin akun kaapeli ja mittariston alapuolinen paneeli ja sitten putsataan cemmin kolme liitintä elektroniikkaspraylla tai isopropanolilla.

Ilmeisesti virtalukonpohjan viat ovat tyypillisiä ja saattavat oireilla näin. Erikoista on se, että aika näyttää vaikuttavan, eli jos auto seisoo pari tuntia vian ilmenemisen jälkeen, se käynnistyy ensi yrittämällä. Tämä saattaa toki olla sattumaa, ja tänäänhän auto käynnistyi pian vian ilmenemisen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2021, 12:42:48 kirjoittanut S40 2.0 T Classic »

Poissa S40 2.0 T Classic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonesto temppuilee
« Vastaus #10 : 28.05.2021, 10:10:40 »
Päivitys:
Kaksi CEM:n liitintä eivät olleet aivan pohjassa, vaan pystyin painamaan niitä hiukan syvemmälle. Irrotin kaikki liittimet ja kiinnitin ne takaisin.
Irrotin myös moottoriin liittyvät ja virtalukon sulakkeet ja työntelin niitä paikoilleen ja pois monta kertaa.

Seuraavaksi täytyy paikantaa starttimoottorin johdot ja akun alapuolella oleva maadoituskaapeli ja putsata niiden liittimet. Pääseeköhän startin liittimiin käsiksi ilman imusarjan irrotusta? ??? Motonetista saa imusarjan tiivisteen, joten tarvittaessa imusarjan voi purkaa tieltä pois, mutta tietysti putsaisin mieluummin liittimet ilman imusarjan irrotusta.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2021, 10:19:01 kirjoittanut S40 2.0 T Classic »

 

Proturbo  Autodiagnoosi