Ajoin tänä aamuna kymmenisen kilometriä, sammutin ja lukitsin auton ja yritin käynnistää vartin päästä. Ei käynnistynyt. Kun käänsin avaimen käynnistysasentoon, rasti auton päällä -merkki paloi, mutta muutaman sekunnin päästä se sammui (klikkaa kuva auki).

Yritin käynnistää auton monta kertaa. Avasin ja lukitsin auton viisi kertaa avaimen kaukosäätimellä, mutta se ei auttanut, kuten ei käsittääkseni pitäisikään auttaa. Poistuin autosta alle minuutiksi lukitsematta ovia ja sitten auto yllättäen käynnistyi.
Mittariston perusteella kyseessä ei olisi siis ajonestovika. Kupari s40 kysyy aiheellisesti, olenko tarkistanut perusasiat eli maadoitukset konehuoneesta, akun kengät ja cemmin liittimen jalkatilasta. En ole vielä. Akun kengät ovat toki olleet irti. Mitä maadoituksia konehuoneesta tulisi putsata? Cemmin putsausohje on tässä linkissä, mutta se ei taida päteä MK1:een.
https://www.youtube.com/watch?v=H_M0KW3wFpI Ilmeisesti MK1:n cemmin liittimet putsataan irrottamalla ensin akun kaapeli ja mittariston alapuolinen paneeli ja sitten putsataan cemmin kolme liitintä elektroniikkaspraylla tai isopropanolilla.
Ilmeisesti virtalukonpohjan viat ovat tyypillisiä ja saattavat oireilla näin. Erikoista on se, että aika näyttää vaikuttavan, eli jos auto seisoo pari tuntia vian ilmenemisen jälkeen, se käynnistyy ensi yrittämällä. Tämä saattaa toki olla sattumaa, ja tänäänhän auto käynnistyi pian vian ilmenemisen jälkeen.