Tämä rakentelukausi alkoi vaihdelaatikon pois tiputtamisella. Se on nyt merkannut reviiriään aina parkkeeratessa niin tehokkaasti, että jotain oli tehtävä.


Pääsyyksi epäilen tätä vaihteenvalitsimen oikeanpuoleista stefaa joka kuten
kuvassa, ei ole edes ollut paikolleen painettuna.
Stefan kumi on kovettunut muoviksi jo aikoja sitten, eli tuskin olisi mitään tiivistänytkään, vaikka olisikin ollut paikoillaan.
En tiedä miten se edes on pois pullahtanut. Ehkä se on hitaasti kiertynyt ulospäin aina vaihdetta vaihdettaessa.
Sinne on nyt vaihdettu uudet tiivisteet kummallekin puolelle (1065005 Skandix osanumero).
Skandixin sivulla kyseiset tiivisteet on merkattu manuaali vaihdelaatikon alle, eikä löydy automaattilaatikon osiosta lainkaan.

Kun asensin uuden stefan laatikon takapäähän, oli uusi tiiviste niin tiukka että se veti itsensä kieroon.
Siinä uutta stefaa tilatessani lueskelin netistä, että se takapään laakeri kannattaa vaihtaa samalla. Onneksi ne saikin tilattua samassa paketissa.

Kuten kuvasta näkyy, on vanha laakeri joskus vaihdettu ja asennettu väärin (öljyreikä ihan missä sattuu)

Tässä uusi tiiviste ja laakeri asennettu oikein.

Öljypohjan korkkitiivisteet ovat aina vuotaneet, että nyt päätin koittaa kumista tiivistettä.

Samalla vaihdoin myös laatikon etupään stefan (turbiinin takana), o-renkaita, kampiakselin takapään tiivisteen ja
nopeusmittarin vaijerin vimpulan (Skandix 381608) ja sen tiivisteen.
Vanha oli muovia ja sen kierteet porsittu jo aikoja sitten hajalle eikä siten saatu tiivistettyä, uusi on siis terästä. Ainut mitä en vaihtanut oli turbiini takana oleva iso o-rengas, sen kotelon irrottamiseen minulla ei ollut sopivaa työkalua tai
ulosvetäjää.
Kun otin ylivaihteen solenoidin irti, huomasin että eihän siellä ole sisempää o-rengasta ollenkaan. Laitoin kummatkin uudet o-renkaat ja kappas kummaa, nyt ylivaihde toimii moitteettomasti

Toistaiseksi laatikko on pitänyt hyvin nesteet sisällään. Täysin tiiviiksi näitä vanhoja laatikoita ei saa, kun ATF lämpenee on se kuin vettä ja tulee läpi pienimmästäkin reiästä, ja nytkin siellä on ihan muuta märkä kohta. Mutta aiempaan verrattuna huomattava parannus.
Edestä oikealta on kuulunut kolinaa jo jonkin aikaa ja olen epäillyt jousen yläpäitä, joten vaihdoin ne.
Noh, kolina ei hävinnyt, mutta koska kolina on alkanut sen jälkeen kun vaihdoin madallusjouset, laitan sen vain niiden piikkiin ennen kuin rupean puslia vaihtamaan.

Monille 240: omistajille on varmasti tuttua alkuperäisen lämppärin hanan haluttomuus sulkeutua täysin (tai ei ollenkaan.)
Skandixilla on onneksi tähän vastaus (1087431), täysin mekaaninen palloventtilli, suunniteltu juuri 240:iin.
Kallishan se on 136€ hinnalla, mutta olin saanut tarpeekseni ylimääräisestä hikoilusta.

Pian sen jälkeen kun olin saanut venttiilin vaihettua, alkoi kenno vuotamaan. Uusia 240:n kennoja saa hintaan 300€.
Aloin sitten katselemaan muita halvempia vaihtoehtoja ja päädyin 740:n kennoon.
Se on vähä kapeampi ja pidempi kuin 240:n, mutta pienellä kotelon muokkauksella sen sai käymään.
Koska se nyt on hieman kapeampi, puhaltaa se nyt ilmaa kennon ohi, mutta ei tällä autolla talvella ajetakaan, niin ei sillä ole suurta merkitystä.

Talven aikana ostin Ebaysta jenkkivalot sekä -maskin.
Valot tulivat New Yorkista Long Islandilta ja maski Kaliforniasta San Franciscon läheltä, ja kun penkinpäälliset ovat Texasista, on tästä tulossa oikea jenkkimalli



Jotta nämä vanhemman korimallin (1979-1984) USA-mallin valot sai sopimaan uudempaan euromalliin, piti niitä muokata paljon ja kiinnikkeet tehdä kaikki itse.
Etuvilkku/parkki kotelolle piti tehdä myös omat kiinnikkeet, koska ne kiinnittyvät alkuperäisten ajovalojen sivuille.

USA valot ovat tietysti
sealed beam tyyppiset, ja jos lamppu palaa on koko kotelo vaihdettava.
Ebaysta onneksi löytyy E-koodein varustetut uudet valot jotka käyvät suoraan vanhojen tilalle. Näissä on ulommissa H4 ja pieni 5W parkkivalo, sisemmissä on H1.
Muutin parkkivalojen paikan sisempiin koteloihin (näkyy juuri ja juuri kuvassa) ja ulompiin laitoin kumitulpan vanha reiän paikalle.
Bilteman keltainen kalvo on rypistynyt jo alle viikossa, se on vaihdettava myöhemmin.

Valojen kehys mahtuu keulaan kun niistä leikkaa yläosan mustan osan pois.
Vanhemman korimallin vilkut ovat korkeammat ja muutoinkin erimalliset kuin uudemmat.
Korissa on myös valojen alla paikat valojen pesimille eurovaloille, mikä vähentää tilaa entisestään. Tästä johtuen valot ja vilkut ovat vähän eri linjoilla.

Jottei tämä nyt olisi liian helppoa, on myös jenkkimallin maski erikokoinen kuin euromalli. Se on siis korkeampi ja kapeampi, eli alkuperäinen maski ei sovi USA-valojen kanssa.
Tästä johtuen sahasin maskin alaosasta noin 15mm pätkän pois ja liimasin takasin kasaan. Sitä ei huomaa ellei mene läheltä katsomaan.
Volvon kenoviiva siirtyi samalla sivulle, mutta onneksi logo onkin jo valmiiksi sivulla

Taidan koettaa seuraavaksi toista jenkkimallin maskia jossa keskiosa on musta kromin sijasta.

Keväällä sain vihdoin ostettua tyylikkäämmät vanteet. Nämä ovat siis Japan Racing JR9 17x7.5, ET 20, Volvon jaolla.
Iso kiitos Futurezin asiakaspalvelulle


Ei edes tee tiukkaa


Taakse 7.5 leveät vanteet mahtuvat juuri ja juuri sisälokareiden kanssa.
Vanhat pyörät (195/65R15) ovat jo melko lähellä kello kahdessa/kolmessa (vasemmalla).
Uusilla pyörillä kumi on jo tehnyt itselleen lisää tilaa. Tämä on tullut nyt viikonloppuna kun kävin foorumin miitissä Hämeenlinnassa.
Takakontissa oli enemmän painoa (työkaluja ja tankki täynnä). Kumissa itsessään ei näy pahemmin jälkiä.
Tässä
kuva mikä vertailee vanhaa ja uutta pyörää.
Korkeus siis pysyi lähes ennallaan, eli nopeusmittari näyttää edelleen oikein.

Viikonloppuna kävin siis foorumin miitissä Ahvenistolla. Pellin alla ja auton ympärillä kävi taas kuhina, kuten aiemmillakin kerroilla.
Vieressä isäni vanha, nykyisin
Zeben omistama Amazoni (onnea palkinnosta

)

Vanteille pyöräytin Dunlopin Sport Bluresponse 205/50R17 renkaat. Keskiöihin tilasin Volvon logoilla olevat tarrat.
Tähän väliin kerron, että
Minttu on katsatettu 14.7. ilman huomautuksia.
Noh, happiarvo oli hieman korkea taas, epäilen suuttimien tiivisteitä, varsinkin ulompi ohut tiiviste on huonosti suunniteltu.


