Futurez  Kulkukoira

Äänestys

Tehdäänkö tästä...

GLT
107 (62.9%)
GLE
32 (18.8%)
muu, mikä
31 (18.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 165

240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu

  • 410 Vastauksia
  • 225475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #405 : 26.07.2024, 19:18:43 »
Heipä hei, päivitykset ovat olleet harvassa, mutta ei Minttua ole unohdettu.
Ennen kuin päästään tämän vuoden tapahtumiin, tässä yksi kuva viime syksyltä.
Mansikka on vielä työn alla ja 850 lainassa isällä, niin jouduin laittamaan talvipyörät Minttuun.
Kuva on otettu päivää ennen kuin syksyn ensilumet satoivat ja luntahan tuli silloin parissa päivässä kuukauden edestä :P
Kyllä kävi autoa sääliksi kun joutui työmatkat ajamaan loskassa ja suolassa :'(
Tämän päälle vielä keväällä 850:iin tuli bensaongelmia ja Minttu joutui taas ajoon huonoimpiin mahdollisiin keleihin.


Takapuskurin oikea listan paikalla on ollut varaosa-auton musta lista, koska oikeata listaa siihen ei ole ollut.
Päivät pitkät etsin käytettyä listaa, mutta juuri tämä lista tuntuu olevan harvinaisempi kuin kanan hampaat.
Päädyin lopulta ostamaan uuden, suolaiseen ~70€ hintaan.


toriin ilmestyi myyntiin nämä vanhat 140/240 kromipeilit (oikeasti rosteria) hintaan 20€.
Ebayssa samanmoisista pyydetään lähes kymmenkertaista hintaa.
Olihan näissä ongelmia, kuten lasin takapuolella oleva 'pinnoite' jotakin paperin tapaista, oli halkeillut ja irtoamassa.
Oikean puolen peilin lasi oli jotenkin kutistunut ??? ja heilui kuvussa. Kiristysruuvit olivat totta kai aivan jumissa.


Sain niistä kuitenkin taiottua vielä käyttökelpoiset peilit.


Itse peilit olivat lopulta niin huonokuntoiset, että rupesin etsimään josko niiden tilalle löytyisi parempia.
Sitten autodocin kautta löysin nämä alkuperäiset, käyttämättömät Volvon peilit. Osanumero on 1213992.
Lopputulos näkyy postauksen viimeisessä kuvassa.


Öljynpainemittari on aina näyttänyt, että paine olisi - no, ehkä hieman liian alhainen.
Olen koittanut jäykempiä öljyjä, mutta paine on silti ollut mittarin mukaan kuumalla koneella hädin tuskin yksi baari.
Öljypumppu olisi pitänyt vaihtaa jo silloin kun kasasin konetta, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Tämän ostin blackfriday alennuksella, olisiko ollut ~90€ :o valmistusmaasta ei ole tietoakaan.


Viimeistelyn taso ei ole päätä huimaavaa :buck2:




Öljypohjan irrottaminen on aina yksi savotta.


Vanha pumppu, en muista kuollaksenikaan, olivatko nämä jäljet näkyvillä jo aiemmin vai ovatko ne nyt tulleet.


Uuden pumpun myötä paine nousi - puolisen baaria. Sitten keksin koittaa toista mittaria ja katsoa mitä se sanoo. Kylmällä koneella toinen mittari näytti ~7bar.
Selvästikään aftermarket paineanturi ja Volvon alkuperäinen mittari eivät juttele täysin samalla aallonpituudella. Öljynpaineet siis ovat kunnossa, jos ovat edes puolet tuosta seitsemästä baarista niin se riittää :)

Madallusjousien myötä vakio panhard tanko tytöntää taka-akselia oikealle. Tätä korjaamaan ostin tämän Vpartsin alumiinisen säädettävän panhard tangon, hintaan 176€.


Väri piti muuttaa heti kättelyssä mustaksi. Se olikin pienin murheista. Kun koitin asentaa tankoa, ei sitä saanut paikoilleen.


Tanko oli lyhyimmillään lähes kaksi senttiä liian pitkä.


Onneksi lyhentäminen on helppoa, tämän verran pätkäsin pois että sain tangon istumaan.
Sain nyt myös taka-akselin istumaan kutakuinkin auton keskilinjalle.
En tiedä mihin tarkoitukseen tämä tanko on tehty jos se ei sovi lyhentämättä madallettuun 240:iin ja vakio alustan kanssa tällä ei tee mitään.
Ehkä IPD:n tanko olisi parempi vaihtoehto :-X en voi näin suoriltaan suositella tätä jos ei ole valmis muokkaamaan tankoa sopivaksi.


Mitä muuta? Bensapumpun vaihdoin uuteen Boschiin (pääpumppu joka tuottaa paineen), vanha piti vähän meteliä, ehkä olikin aika siirtää se eläkkeelle. Uusi pumppu oli huomattavasti ohuempi ja vanha teline pitää sitä joten kuten paikoillaan. Onhan se kummastakin päästä letkuilla kiinni ;) Vaihdelaatikon öljypohjan otin irti ja vaihdoin suodattimen sekä vuotavan tiivisteen. Se vuotaa edelleen, eipä noita korkkitiivisteitä taida saada pitäviksi millään. Takapönttö oli ottanut itseensä tiesuolasta ja siihen oli ilmestynyt ruostetäpliä, sen päälle suihkautin uuden kerroksen maalia ja putkiston vuotavat liitoksen sain tukittua nyt paremmin - kuva. Sisutaan vaihdoin pari oikean väristä pisteosaa. Minttu on katsastettu 15.7. ainut mistä katsuri huomautti suullisesti, oli 'öljyvuoto moottorin ja vaihdelaatikon välistä'. 20.7. kävin foorumin miitissä Hämeenlinnassa, unohdin itse tyystin ottaa kuvan todistusaineeksi, mutta onneksi kuvatopicista löytyy pari kuvaa :D Pellin alla riitti kävijöitä, jos oikein kuulin niin joku sanoi tiivistetysti että 'miksi kukaan jättäisi k-jetin Volvoon' V:>

Minttu pestynä ja vahattuna valmiina miittiin *W->



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993                     Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #406 : 19.09.2024, 21:47:37 »
Viime vuoden lopulla ostin Black Friday alennuksella tämmöisen 850R:n spoilerin SCStylingiltä. Ensisovittelua maaliskuulta.


Sitten kelataan muutaman viikon taakse.


Siipi tulee sivuilta kiinni takaluukkuun mukana tulevilla rosterikiinnikkeillä, siivessä on kunnon kierteet valmiina.
Kuvassa näkyy rautalankaa jolla vedetään keskijarruvalon johdot.


Siipi valmiina, maalasin sen korin sävyyn ja tuon "lipan" muovinmustalla.
Siipi käy suoriltaan kiinni 240:iin mikä oli mukava yllätys.


Keskellä olevaan korotukseen tein kumista välikappaleen.






Joskus aiemmin sanoin että tähän autoon ei tule keskijarruvaloa, mutta onhan tämä ihan päheä 8)
Siiven mukana tuli kirkaslasinen jarruvalo mutta se nyt on ihan ruma.



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993                     Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #407 : 04.08.2025, 18:10:36 »
Tämä rakentelukausi alkoi vaihdelaatikon pois tiputtamisella. Se on nyt merkannut reviiriään aina parkkeeratessa niin tehokkaasti, että jotain oli tehtävä.




Pääsyyksi epäilen tätä vaihteenvalitsimen oikeanpuoleista stefaa joka kuten kuvassa, ei ole edes ollut paikolleen painettuna.
Stefan kumi on kovettunut muoviksi jo aikoja sitten, eli tuskin olisi mitään tiivistänytkään, vaikka olisikin ollut paikoillaan.
En tiedä miten se edes on pois pullahtanut. Ehkä se on hitaasti kiertynyt ulospäin aina vaihdetta vaihdettaessa.
Sinne on nyt vaihdettu uudet tiivisteet kummallekin puolelle (1065005 Skandix osanumero).
Skandixin sivulla kyseiset tiivisteet on merkattu manuaali vaihdelaatikon alle, eikä löydy automaattilaatikon osiosta lainkaan.


Kun asensin uuden stefan laatikon takapäähän, oli uusi tiiviste niin tiukka että se veti itsensä kieroon.
Siinä uutta stefaa tilatessani lueskelin netistä, että se takapään laakeri kannattaa vaihtaa samalla. Onneksi ne saikin tilattua samassa paketissa.


Kuten kuvasta näkyy, on vanha laakeri joskus vaihdettu ja asennettu väärin (öljyreikä ihan missä sattuu)


Tässä uusi tiiviste ja laakeri asennettu oikein.


Öljypohjan korkkitiivisteet ovat aina vuotaneet, että nyt päätin koittaa kumista tiivistettä.


Samalla vaihdoin myös laatikon etupään stefan (turbiinin takana), o-renkaita, kampiakselin takapään tiivisteen ja nopeusmittarin vaijerin vimpulan (Skandix 381608) ja sen tiivisteen.
Vanha oli muovia ja sen kierteet porsittu jo aikoja sitten hajalle eikä siten saatu tiivistettyä, uusi on siis terästä. Ainut mitä en vaihtanut oli turbiini takana oleva iso o-rengas, sen kotelon irrottamiseen minulla ei ollut sopivaa työkalua tai ulosvetäjää.
Kun otin ylivaihteen solenoidin irti, huomasin että eihän siellä ole sisempää o-rengasta ollenkaan. Laitoin kummatkin uudet o-renkaat ja kappas kummaa, nyt ylivaihde toimii moitteettomasti :P
Toistaiseksi laatikko on pitänyt hyvin nesteet sisällään. Täysin tiiviiksi näitä vanhoja laatikoita ei saa, kun ATF lämpenee on se kuin vettä ja tulee läpi pienimmästäkin reiästä, ja nytkin siellä on ihan muuta märkä kohta. Mutta aiempaan verrattuna huomattava parannus.

Edestä oikealta on kuulunut kolinaa jo jonkin aikaa ja olen epäillyt jousen yläpäitä, joten vaihdoin ne.
Noh, kolina ei hävinnyt, mutta koska kolina on alkanut sen jälkeen kun vaihdoin madallusjouset, laitan sen vain niiden piikkiin ennen kuin rupean puslia vaihtamaan.


Monille 240: omistajille on varmasti tuttua alkuperäisen lämppärin hanan haluttomuus sulkeutua täysin (tai ei ollenkaan.)
Skandixilla on onneksi tähän vastaus (1087431), täysin mekaaninen palloventtilli, suunniteltu juuri 240:iin.
Kallishan se on 136€ hinnalla, mutta olin saanut tarpeekseni ylimääräisestä hikoilusta.


Pian sen jälkeen kun olin saanut venttiilin vaihettua, alkoi kenno vuotamaan. Uusia 240:n kennoja saa hintaan 300€.
Aloin sitten katselemaan muita halvempia vaihtoehtoja ja päädyin 740:n kennoon.
Se on vähä kapeampi ja pidempi kuin 240:n, mutta pienellä kotelon muokkauksella sen sai käymään.
Koska se nyt on hieman kapeampi, puhaltaa se nyt ilmaa kennon ohi, mutta ei tällä autolla talvella ajetakaan, niin ei sillä ole suurta merkitystä.


Talven aikana ostin Ebaysta jenkkivalot sekä -maskin.
Valot tulivat New Yorkista Long Islandilta ja maski Kaliforniasta San Franciscon läheltä, ja kun penkinpäälliset ovat Texasista, on tästä tulossa oikea jenkkimalli :D




Jotta nämä vanhemman korimallin (1979-1984) USA-mallin valot sai sopimaan uudempaan euromalliin, piti niitä muokata paljon ja kiinnikkeet tehdä kaikki itse.
Etuvilkku/parkki kotelolle piti tehdä myös omat kiinnikkeet, koska ne kiinnittyvät alkuperäisten ajovalojen sivuille.


USA valot ovat tietysti sealed beam tyyppiset, ja jos lamppu palaa on koko kotelo vaihdettava.
Ebaysta onneksi löytyy E-koodein varustetut uudet valot jotka käyvät suoraan vanhojen tilalle. Näissä on ulommissa H4 ja pieni 5W parkkivalo, sisemmissä on H1.
Muutin parkkivalojen paikan sisempiin koteloihin (näkyy juuri ja juuri kuvassa) ja ulompiin laitoin kumitulpan vanha reiän paikalle.
Bilteman keltainen kalvo on rypistynyt jo alle viikossa, se on vaihdettava myöhemmin.


Valojen kehys mahtuu keulaan kun niistä leikkaa yläosan mustan osan pois.
Vanhemman korimallin vilkut ovat korkeammat ja muutoinkin erimalliset kuin uudemmat.
Korissa on myös valojen alla paikat valojen pesimille eurovaloille, mikä vähentää tilaa entisestään. Tästä johtuen valot ja vilkut ovat vähän eri linjoilla.


Jottei tämä nyt olisi liian helppoa, on myös jenkkimallin maski erikokoinen kuin euromalli. Se on siis korkeampi ja kapeampi, eli alkuperäinen maski ei sovi USA-valojen kanssa.
Tästä johtuen sahasin maskin alaosasta noin 15mm pätkän pois ja liimasin takasin kasaan. Sitä ei huomaa ellei mene läheltä katsomaan.
Volvon kenoviiva siirtyi samalla sivulle, mutta onneksi logo onkin jo valmiiksi sivulla ;)
Taidan koettaa seuraavaksi toista jenkkimallin maskia jossa keskiosa on musta kromin sijasta.


Keväällä sain vihdoin ostettua tyylikkäämmät vanteet. Nämä ovat siis Japan Racing JR9 17x7.5, ET 20, Volvon jaolla.
Iso kiitos Futurezin asiakaspalvelulle O0


Ei edes tee tiukkaa ::)


Taakse 7.5 leveät vanteet mahtuvat juuri ja juuri sisälokareiden kanssa. Vanhat pyörät (195/65R15) ovat jo melko lähellä kello kahdessa/kolmessa (vasemmalla).
Uusilla pyörillä kumi on jo tehnyt itselleen lisää tilaa. Tämä on tullut nyt viikonloppuna kun kävin foorumin miitissä Hämeenlinnassa.
Takakontissa oli enemmän painoa (työkaluja ja tankki täynnä). Kumissa itsessään ei näy pahemmin jälkiä.
Tässä kuva mikä vertailee vanhaa ja uutta pyörää.
Korkeus siis pysyi lähes ennallaan, eli nopeusmittari näyttää edelleen oikein.


Viikonloppuna kävin siis foorumin miitissä Ahvenistolla. Pellin alla ja auton ympärillä kävi taas kuhina, kuten aiemmillakin kerroilla.
Vieressä isäni vanha, nykyisin Zeben omistama Amazoni (onnea palkinnosta :) )


Vanteille pyöräytin Dunlopin Sport Bluresponse 205/50R17 renkaat. Keskiöihin tilasin Volvon logoilla olevat tarrat.
Tähän väliin kerron, että Minttu on katsatettu 14.7. ilman huomautuksia.
Noh, happiarvo oli hieman korkea taas, epäilen suuttimien tiivisteitä, varsinkin ulompi ohut tiiviste on huonosti suunniteltu.






240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993                     Korpilahti

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #408 : 04.08.2025, 18:44:20 »
Hyvältä näyttää, jenkkikeula sopii minusta hienosti 240:n  :)

Joskus haaveilin omaan 240:n GTX keulaa jossa myös jenkkivalot, mutta eri maski.

Kun katsoo tuota suoraa kuvaa edestä, mieleen tulee että voisiko koko valopakettia tiputtaa alemmas ?


Ottaisi valojen alla olevasta mustasta paneelista alimman "rivin" verran pois. Sen jälkeen valojen ja kulmavalojen/vilkkujen linja olisi aika lailla sama. Konepellin ja valojen väliin tulisi myös enempi rakoa, eikä haittaisi vaikka alareunaakin jäisi vähän rakoa. Maski saattaisi jäädä vähän ylemmäs, silti maskin ja konepellin rako olisi silti liki sama.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #409 : 05.08.2025, 14:19:10 »
Hyvältä näyttää, jenkkikeula sopii minusta hienosti 240:n  :)

Joskus haaveilin omaan 240:n GTX keulaa jossa myös jenkkivalot, mutta eri maski.

Kun katsoo tuota suoraa kuvaa edestä, mieleen tulee että voisiko koko valopakettia tiputtaa alemmas ?

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ottaisi valojen alla olevasta mustasta paneelista alimman "rivin" verran pois. Sen jälkeen valojen ja kulmavalojen/vilkkujen linja olisi aika lailla sama. Konepellin ja valojen väliin tulisi myös enempi rakoa, eikä haittaisi vaikka alareunaakin jäisi vähän rakoa. Maski saattaisi jäädä vähän ylemmäs, silti maskin ja konepellin rako olisi silti liki sama.

Kiitos :)
Kyllä minä mietin monet eri vaihtoehdot miten valot saisi siististi sopimaan näiden vilkkujen kanssa, kuten tuon ehdottamasi. Tuon mustan osan takana on ohjaintapit jotka pitäisi sitten tehdä uudestaan/itse jos sitä rupeaa kaventamaan. Ja jos koko valopakettia alkaa pudottamaan, on kiinnikkeet tehtävä taas uusiksi, sitten pitää muokata valojen takana olevaa korin peltiä lisää jne. jne.
   Tuo kuva suoraan edestä päin onkin vanhempi, lisäsin maskin alle korotuspalat niin istuu nätimmin keskellä. Tämä nyt oli helpoin vaihtoehto ja kelpaa minulle, eli tällä mennään ;)

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993                     Korpilahti

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #410 : 05.08.2025, 20:44:49 »
Minun mielestäni edelliset umpiot olivat hienommat, sopivat paremmin yhteen kulmavalojen (vilkkujen) kanssa. Mutta tämä taitaa olla tätä vanhemman puolen Volvojen tuunausta että laitetaan tuplavalot jota itse en ymmärrä. Muuten kaikenkaikkiaan hieno auto!
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

 

Kulkukoira  Proturbo