Hassua miten ihmiset on erilaisia
Oman 940:n dieselöineenä, olen 100% eri mieltä tuon sun kirjoituksen kanssa. Ei siis todellakaan millään pahalla, mutta jännää miten ajatusmaailma voi olla niin erilainen 
Dieselissä on puolensa, sitä ei käy kiistäminen. Olen dieselillä ajellut mailin jos toisenkin, joten tuttu juttu...

Tosin se vääntökäyräkin on pannusta riippuvainen ja käyttökelpoinen tehoalue on huomattavasti bensa konetta kapoisempi.
Tosin AW-lootalla en vaunua paljoa vetelisi nykyisillä kokemuksilla kesäkelistä...
Merikonttia dieselillä en ole ajanut, joten koneen vääntökäyrästä ei mitään käsitystä.
Niin, tämähän on makuasia, kuka tykkää mistäkin...

Mielestäni bensaturbo ja asuntovaunu on sellainen yhdistelmä, että eihän siinä ole mitään järkeä. Polttoaineenkulutus on kuitenkin jotain ihan hirveää ja teho/vääntö tulee liian suurilla kierroksilla. Mulla oli B230Ft lastulla ja koroteulla ahtopaineella ja nyt dieselissä varmaan 50hv/50nm vähemmän voimaa, mutta siitä huolimatta en ikinä vaihtaisi takaisin. Auton ajomukavuus tuollaisenaan on ihan eri luokka bensaturboon verrattuna.
Kuinka niin siinä ei ole järkeä?

Polttoaineen kulutus on merikontissa aina hirveää....

Minun mielestäni b230:n vääntö tulee mukavan alhaalla, tosin tätä vääristää AW-loota oikein mukavasti ja käytännössähän se pata ottaa heti sen 2500rpm, kun sille tarjoaa sandaalia edes hitusen.
Autowikin mukaan 230 Nm @ 2300 r/min lähtee vakio FK:stä ja TIC:stä 235 Nm @ 2400 r/min joten saman luontoisia ovat tuossa kohden. Voi tietenkin olla, että nokivasara pätkii bensapannun alle 2000rpm alueella. Tosin mitään en vetäisi alle 2000 rundeilla. Asiaa olisi helpompi vertailla kun molemmista näkisi vääntökäyrät.
Tehotkin ovat melkoisen samoissa lukemissa FK:ssa ja TIC:ssä:
99 kW (135 hv) @ 4900 r/min (FK)
90 kW (122 hv) @ 4800 r/min (TIC)
Newtonmetrit ovat täysin samanlaisia, kehitti ne sitten bensa-, diesel-, tai sähkömoottori.
Tuossa porukassa se sähkömoottori pätkii molemmat polttomoottorit mennen tullen...

Merikontilla olen vedellyt vain kuomuperäkärriä ja hyvin se on perässä seurannut!

Välillä on se nopeuskin meinannut lipsahtaa kun sitä ei ole juuri perässään tuntenut. Toki asuntovaunu takuulla tuntuu perässä, vaikken kokemusta siitä merikontissa omaakkaan ja muutoikin vähän kokemusta vaunun vetämisestä...
Kun olet omasi dieselöinyt, niin sitten hän sinä tiedät tarvittavat muutokset ajoneuvon rakenteisiin?
Eli tarvitseeko alustaan, jarruihin, tms. kajota?
Bensa merikontissa tykkään sen äänettömyydestä, sillä sen verran olen nokikoneen kalinaa kuunnellut...