Proturbo  Autodiagnoosi

740 dieselöinti.

• 18 Vastauksia
  • 7168 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AV64

• Vieras
Vs: 740 dieselöinti.
« Vastaus #15 : 23.12.2011, 15:56:17 »
Hassua miten ihmiset on erilaisia :D Oman 940:n dieselöineenä, olen 100% eri mieltä tuon sun kirjoituksen kanssa. Ei siis todellakaan millään pahalla, mutta jännää miten ajatusmaailma voi olla niin erilainen :)

Mielestäni bensaturbo ja asuntovaunu on sellainen yhdistelmä, että eihän siinä ole mitään järkeä. Polttoaineenkulutus on kuitenkin jotain ihan hirveää ja teho/vääntö tulee liian suurilla kierroksilla. Mulla oli B230Ft lastulla ja koroteulla ahtopaineella ja nyt dieselissä varmaan 50hv/50nm vähemmän voimaa, mutta siitä huolimatta en ikinä vaihtaisi takaisin. Auton ajomukavuus tuollaisenaan on ihan eri luokka bensaturboon verrattuna.
Juu tuossa asiassa olet oikeassa vaunua kun vetää niin tulee +50% lisä kulutukseen,dieselin voima on sitkeempää voimaa siksi tuo dieselöinti kiinnostas.

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
« Vastaus #16 : 23.12.2011, 18:50:30 »
Hassua miten ihmiset on erilaisia :D Oman 940:n dieselöineenä, olen 100% eri mieltä tuon sun kirjoituksen kanssa. Ei siis todellakaan millään pahalla, mutta jännää miten ajatusmaailma voi olla niin erilainen :)

Dieselissä on puolensa, sitä ei käy kiistäminen. Olen dieselillä ajellut mailin jos toisenkin, joten tuttu juttu...  :)
Tosin se vääntökäyräkin on pannusta riippuvainen ja käyttökelpoinen tehoalue on huomattavasti bensa konetta kapoisempi.

Tosin AW-lootalla en vaunua paljoa vetelisi nykyisillä kokemuksilla kesäkelistä...
Merikonttia dieselillä en ole ajanut, joten koneen vääntökäyrästä ei mitään käsitystä.

Niin, tämähän on makuasia, kuka tykkää mistäkin...   :)

Mielestäni bensaturbo ja asuntovaunu on sellainen yhdistelmä, että eihän siinä ole mitään järkeä. Polttoaineenkulutus on kuitenkin jotain ihan hirveää ja teho/vääntö tulee liian suurilla kierroksilla. Mulla oli B230Ft lastulla ja koroteulla ahtopaineella ja nyt dieselissä varmaan 50hv/50nm vähemmän voimaa, mutta siitä huolimatta en ikinä vaihtaisi takaisin. Auton ajomukavuus tuollaisenaan on ihan eri luokka bensaturboon verrattuna.
Kuinka niin siinä ei ole järkeä?  :o

Polttoaineen kulutus on merikontissa aina hirveää....   :D

Minun mielestäni b230:n vääntö tulee mukavan alhaalla, tosin tätä vääristää AW-loota oikein mukavasti ja käytännössähän se pata ottaa heti sen 2500rpm, kun sille tarjoaa sandaalia edes hitusen.

Autowikin mukaan 230 Nm @ 2300 r/min lähtee vakio FK:stä ja TIC:stä 235 Nm @ 2400 r/min joten saman luontoisia ovat tuossa kohden. Voi tietenkin olla, että nokivasara pätkii bensapannun alle 2000rpm alueella. Tosin mitään en vetäisi alle 2000 rundeilla. Asiaa olisi helpompi vertailla kun molemmista näkisi vääntökäyrät.

Tehotkin ovat melkoisen samoissa lukemissa FK:ssa ja TIC:ssä:
99 kW (135 hv) @ 4900 r/min (FK)
90 kW (122 hv) @ 4800 r/min (TIC)

Newtonmetrit ovat täysin samanlaisia, kehitti ne sitten bensa-, diesel-, tai sähkömoottori.
Tuossa porukassa se sähkömoottori pätkii molemmat polttomoottorit mennen tullen...  ;)

Merikontilla olen vedellyt vain kuomuperäkärriä ja hyvin se on perässä seurannut!  :D
Välillä on se nopeuskin meinannut lipsahtaa kun sitä ei ole juuri perässään tuntenut. Toki asuntovaunu takuulla tuntuu perässä, vaikken kokemusta siitä merikontissa omaakkaan ja muutoikin vähän kokemusta vaunun vetämisestä...

Kun olet omasi dieselöinyt, niin sitten hän sinä tiedät tarvittavat muutokset ajoneuvon rakenteisiin?
Eli tarvitseeko alustaan, jarruihin, tms. kajota?

Bensa merikontissa tykkään sen äänettömyydestä, sillä sen verran olen nokikoneen kalinaa kuunnellut...    ;)

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #17 : 23.12.2011, 20:28:41 »
No joo, ehkä mulla on hieman optimisten mielipide dieselistä, kun pellin alla hurisee 2,5tdi 8) Sen verran on tullut ajeltua myös D24TIC:llä, että onhan se luonteeltaan (äänimaailmaa ei lasketa) paljon lähempänä bensakonetta, mitä tuo tdi on.

Muutoksia ei katsastuksessa vaadittu mihinkään. Etujouset taitaa dieselissä alunperin olla paksummat, mutta lienee konttorikohtaista, että vaaditaanko niitä. Muuten on aika paljon pikkupuuhaa. Tankkisysteemit pitää muuttaa, sähköissä (mittaristossa) eroja aika paljon ja polttoaineensuodatin pitää muutaa eri paikkaan. Moottorin korvakotkin ovat erilaiset, mutta kuitenkin ihan helposti vaihdettavissa.

Jos ideana on laittaa D24, niin mielestäni ei ole järkeä. Tietty jos autoon on jotain erityisiä tunnesiteitä tjms, mutta muuten kannattaa ehdottomasto ostaa valmis dieselauto.

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
« Vastaus #18 : 23.12.2011, 21:31:41 »
No joo, ehkä mulla on hieman optimisten mielipide dieselistä, kun pellin alla hurisee 2,5tdi 8) Sen verran on tullut ajeltua myös D24TIC:llä, että onhan se luonteeltaan (äänimaailmaa ei lasketa) paljon lähempänä bensakonetta, mitä tuo tdi on.
Niin, D5252T on jo toinen moottori, kuin se merikontin alkuperäinen nokivasara....  Taitaa sen luonnekkin olla jotain muuta kuin TIC on vääntönsä puolesta, kun tuota vääntöä on vakionakin sen 30% TIC:tä enemmän...   :D

Muutoksia ei katsastuksessa vaadittu mihinkään. Etujouset taitaa dieselissä alunperin olla paksummat, mutta lienee konttorikohtaista, että vaaditaanko niitä. Muuten on aika paljon pikkupuuhaa. Tankkisysteemit pitää muuttaa, sähköissä (mittaristossa) eroja aika paljon ja polttoaineensuodatin pitää muutaa eri paikkaan. Moottorin korvakotkin ovat erilaiset, mutta kuitenkin ihan helposti vaihdettavissa.
Obelixissakin joutui etujouset heti vaihtoon, koska nokikoneen paino on reilusti enemmän.

Melkoinen projekti tuo muutos sinulla. Mitenkäs se ECU systeemi? Jos olen ymmärtänyt oikein, D5252T on sähköisesti ohjattu?

Jos ideana on laittaa D24, niin mielestäni ei ole järkeä. Tietty jos autoon on jotain erityisiä tunnesiteitä tjms, mutta muuten kannattaa ehdottomasto ostaa valmis dieselauto.
Juu, minunkaan mielestäni D24 pannua ei kannata laittaa mutta D5252T voi olla ihan toinen juttu...   :)

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Samppasport  Futurez