RallyBaron  Samppasport

S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä

  • 7 Vastauksia
  • 313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« : 11.05.2024, 08:52:16 »
Autoon on vaihdettu molemmat vetoakselit 2024. Napapultit on tiukalla tai ei ainakaan löysällä.
Noin 80 km/h kun kiihdyttää 4 tai 5. vaihteella, jopa etumatkustaja huomaa tärinän. Ihan aina ei täristä.
Katsastus on tulossa kesäkuussa joten jotkut väljyydet selviää siellä.
Arvioita mikä muu kuin vetoakseli(t) voisi vaikuttaa? Tärinä lakkaa välittömästi kun kaasua vähentää.
Mittarissa on 572 tkm.
Vaihdoin kesärenkaat uusiin (16” -> 17”) mutta se ei vaikuttanut.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2024, 08:53:48 kirjoittanut Jorma »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #1 : 11.05.2024, 09:33:39 »
Moottorin tuet voi olla heikossa hapessa mutta veikkaan noilla kilsoilla kaksoismassavauhtipyörän löystymistä.
Tuskin siihen ihan just on täyttä kytkinremppaa tehty. Taas meni pari tonnia jos ei ite tee, silloin pääsee alle tonnin.
Tai sitten myyntiin tai osiks.
Tai sitten vika on ihan muualla, älä sitä vielä ala purkamaan. ;D tämähän on tämmöstä lottoa...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2928
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #2 : 11.05.2024, 10:28:31 »
Tuo finaalissa oleva kaksoismassa olisi kyllä hyvä veikkaus. Niin, olihan kyseessä siis manuaali? Pitääkö kaksoismassa tyhjäkäynnillä ääntä?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #3 : 11.05.2024, 15:05:23 »
Hyviä arvioita mutta sen verran piristetty, että kaksoismassa ja kytkin meni vaihtoon 450 tkm kohdalla, kytkin alkoi luistaa isoilla vaihteilla.
Kaksoismassa on nyt paljon parempi kuin alkuperäinen, ei ole koskaan jyristänyt, alkuperäinen jyristi heti lastun asennuksen jälkeen (120 tkm)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #4 : 17.05.2024, 05:40:34 »
Otin eilen apukuskin puoleisen tukilaakerilla varustetun vetoakselin pöydälle ja avasin molempien suojakumien isommat päät.
Keskellä (missä pallot) oli reilusti rasvaa (magneti marelli akselilla ajettu noin 2kk) mutta rasvaa oli paljon vähemmän akselin päässä olevassa nivelessä.
No, molempiin reilusti lisää, uudet pannat ja takaisin autoon. Asentaja oli laittanut napapulttiin rasvaa. Pesin kierteet, uusi pultti ja medium kierrelukitetta ja kiinni. (35Nm + 90 astetta). Jostain syystä ei täristä enää.
Ajatuksia?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2024, 05:43:28 kirjoittanut Jorma »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #5 : 17.05.2024, 08:03:16 »
Magneti marelli tuli mieleen, ei täs muuta.  :)
Onhan se yrittäny sähköosiakin tehdä vaihtelevalla menestyksellä. Niinku kaasuläppäkotelo.

No se rasvan vähyys kai sen teki, kun siinäkin koitetaan säästää ja on kivampi kasata.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #6 : 17.05.2024, 09:59:27 »
Magneti marelli tuli mieleen, ei täs muuta.  :)
Onhan se yrittäny sähköosiakin tehdä vaihtelevalla menestyksellä. Niinku kaasuläppäkotelo.

No se rasvan vähyys kai sen teki, kun siinäkin koitetaan säästää ja on kivampi kasata.

Joo, AutoJerry tarjous - luvattu OE tason osa ja magneti tuli ;D. En tosin tiedä mikä osa nykyään on hyvä, asensin vuosia sitten jälkikasvun S40 SKF akselin, joka toimi kyllä, mutta meni parissa kuukaudessa paksuun ruosteeseen.
Korjaamolla kun ei saa nykyään notkua joten kävi jo mielessä, että olikohan laatikossa käytetty osa tms - pitäs kaikki tehdä itse niin tietäisi mitä on tehty.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2024, 10:08:20 kirjoittanut Jorma »

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #7 : 19.05.2024, 04:53:00 »
Ajatuksia?

Itselläni samanlaista oiretta, paitsi että joka kerta auto suorastaan hytkyy ja tärisee kun painaa kaasua 4 tai 5 vaihteella noin 100-120km/h. Tuota ennen ja jälkeen hytkyminen on lähes olematonta. Kaasusta kun päästää, auto menee samettisesti kaikilla nopeuksilla. Jossakin netissä törmäsin henkilöön, joka oli irrottanut vetarin ja kääntänyt tyyliin 90 astetta. Oli sillä ongelma ratkennut. Koitan etsiä kyseisen kirjoituksen. Jos näin, mihin tämä vetarin kääntäminen ja ongelman poistuminen tätä kautta voisi perustua? Vai oliko vain ihan sattumaa tms.

 

Carcom Oy  Elekma