Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???

  • 10 Vastauksia
  • 10295 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvov70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« : 11.09.2011, 21:37:29 »
Auto on siis V70 -2008 D5 Automaatti 430 000km. Säännöllisesti huolleettu, mutta 20thkm laatikon öljyt möyhässä !

Oisko kellään tietoa onko vaihdelaatikko määränsä päässä vai voiko sen saada vielä pelittämään 100% sesti
 
Auto nytkäyttää joskus kovaakin vaihdetta. Kun esim: 80km/h painaa kaasun pohjaa se heittää 3 vaihteen ja sillon nytkäyttää.
Toinen 35km vauhdissa kaasu pohjaan, heittää 1 selle ja silloin nytkäyttää pahasti.

Vaudin laskiessa esim 80km/h alaspäin auto pykältää itsestään pienmpää mitä enemmän vauhti tippuu!!
Onko normaalia? ainakin vanhemmassa -05 heittää vapaalle 70-80km/h kohilla.

Meinasin käyttää ohjelmoitavana 163>200hv Joku sanoi että samalla auto ohjelmoi itse laatikon ja saattaa parantua??
« Viimeksi muokattu: 11.09.2011, 21:43:19 kirjoittanut volvov70 »

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #1 : 12.09.2011, 09:21:08 »
Eli autosi on aina 80tkm välein vaihdettu öljyt .se on hyvä nyt vain 100tkm ajettu öljyillä ja koska se vika alkoi.Painaa kaasupoljinta vauhti kiihtyy huimasti ja nykäisee että hattu lentää takapenkille.Tämähän toimii niin kuin pitääkin kun kaasua painaa merkki että pitää kiihtyä eli pientä pesään ja matka taittuu kuinka on ,kun kiihdytetty riittävästi vaihtaako yläpäässä hyvin.Koneessa voimaa kyllä ne nykäisee vaihto tilanteessa kun lamellit nappaa kiinni ei ole sellaista kuminauhamaista lähtöä.Voihan se  uusi softa loiventaa laatikon käytöstä.?Mutta vaihda ne öljyt että voi laatikollaa ajaa 700tkm(joskin teho nosto laskee automaatin laskettua elinikää).Vaikuttaako ne sport ja ne muut nappulat sitä laatikon käytöstä

En puuttunut tuohon moottorituentaa ja vaihdelaatikon kumien  kondikseen kun säännölisesti huolettu auto kun noissa kaavioissa kaikki kun tarkistetaan aina huollon yhteydessä.Sekä onko ne pyörässä olevat napapultit eli vetoakseli kunnolla kiinni.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2011, 09:43:19 kirjoittanut Nercs »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #2 : 12.09.2011, 09:24:56 »
Kuulostaa enemmän siltä, että siinä 05:ssa oli vikaa, jos keskenkaiken vapaalle menee, sitä mukaa kun vauhti pienenee, vaihteiden kuuluu tosiaan pudota alaspäin.

Noihin nykimisiin, ihan ensimmäisenä kaikki moottorin tuennat ja heilahduksenvaimennus kumit kuntoon, sitten kun moottori heiluu konehuoneessa vain suunnitellusti, niin niin voisi arvella jossain muualla olevan vikaa, kuin moottorin tuennassa.
Noilla kilometreillä tuennat tuskin enää uutta vastaa.

Poissa volvov70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #3 : 14.09.2011, 15:45:29 »
KYLLÄ SE KUULUU HEITTÄÄ VAPAALLE!! kYSYTTY VOLVOLTA!!!

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #4 : 14.09.2011, 17:51:47 »
Vaudin laskiessa esim 80km/h alaspäin auto pykältää itsestään pienmpää mitä enemmän vauhti tippuu!!
Onko normaalia? ainakin vanhemmassa -05 heittää vapaalle 70-80km/h kohilla.

Ei se varsinaisesti vapaalle taida mennä, mutta momentinmuuntimen lukitus aukeaa ainakin noissa omissa, elinäissä omissa 2 kpl:n empiirisellä testauksella havaittu.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #5 : 18.09.2011, 12:40:31 »
Mitä ne Volvolla sanoi teidän laatikko viasta???

Ishvan

  • Vieras
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #6 : 22.09.2011, 01:02:14 »
KYLLÄ SE KUULUU HEITTÄÄ VAPAALLE!! kYSYTTY VOLVOLTA!!!

Olipas kiukkuinen vastaus. Kyllä ainakin itsellä kun nostaa kaasun esimerkiksi 80km/h nopeudesta niin aluksi tuntuu, että mene "osittain vapaalle" ja vauhdin enemmän hidastuessa vaihtaa itsellään pienempää aina sinne pysähtymiseen asti. Tuntuu siis lievätä moottorijarrutukselta loppuvaiheessa.

Poissa Hapa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • V70 MY2012
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #7 : 23.09.2011, 20:29:54 »
Kyllä ainakin itsellä kun nostaa kaasun esimerkiksi 80km/h nopeudesta niin aluksi tuntuu, että mene "osittain vapaalle" ja vauhdin enemmän hidastuessa vaihtaa itsellään pienempää aina sinne pysähtymiseen asti. Tuntuu siis lievätä moottorijarrutukselta loppuvaiheessa.
Itse olen havainnut seuraavanlaisen "käytöksen": kaasun noston jälkeen pykältää normaalisti pienemmälle, mutta kun koskee jarruun esim. risteystä lähestyttäessä, niin heittää yhtäkkiä "vapaalle" kun nopeus putoaa arviolta n. 40-50 km/h. Tämän olen havainnut kierroslukumittaria seuraamalla. Jos juuri tällöin "vapaalle" heittäessä sattuukin huomaamaan risteyksessä, että reitti onkin vapaa ja painaa kaasua, niin omassa autossa ainakin tulee juuri tällöin ikävänpuoleinen viive tapahtumissa. Tällöin tulee painettua kaasua heman enemmän ja kun laatikko tässä vaiheessa päättääkin lähteä mukaan, niin seurauksena v:mäinen nykäisy. Ominaisuus oletan, ei välttämättä vika????

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #8 : 24.09.2011, 10:13:14 »
Tässä kyse lienee 6-vaihteisen tf-80sc automaatin ominaisuuksista.

Omat kokemukset: Tietynlaisella kaasunkäytöllä laatikon saa harhautettua vaihtamaan väärin ja epämiellyttävää viivettäkin tai äkäisen tuntuisia vaihtoja saattaa esiintyä. Kun tottuu tasaiseen kaasunkäyttöön niin ei tuo enää haittaa.

Kaasu pohjassa kiihdytys tuntuu vaihtavan liian pienen vaihteen. Vaihto tehdään selvästi parina erillisenä vaihtona eli esim. 4-3 ja 3-2. Kun katsoo moottorin teho- ja vääntögrafiikoita, niin vaihtamalla riittävän pienelle vaihteelle se tekee oikein koska isommilla kierroksilla saadaan enemmän tehoa. Ratin takana tuntuu usein että isommalle voisi vaihtaa aikaisemmin koska meno tuntuu hyytyvän lähellä tulevaa vaihtoa.

On sitten bensa tai diesel, olen liimannut kickdown nappulan viereen noin 3mm korkean muovinpalan 2-puoleisella teipillä. Näin on tilanne muuttunut niin että painettaessa kaasu pohjaan vaihtuukin usein vain yksi vaihde pienemmälle. Auto tuntuu lähtevän sähäkämmin kiihtymään koska vain yksi vaihde vaihdetaan ja siihen kuluu vähemmän aikaa. Tähän kun lisää lastutuksen moottoriin niin vaihteen toiminta paranee oleellisesti, eikä tunnista samaksi autoksi :).

Alkupään uusikoppaisissa auttaa ohjelmapäivitys vaihdelaatikkoon ja moottoriin. Ne toimivat kuitenkin yhteistyössä.

Kaikissa ajamissani TF-80SC laatikoissa aokilometreistä riippumatta ykkönen ja kakkonen pitävät inisevää ääntä. Toisissa se kuuluu selvästi ja toisissa vähemmän.

Poissa TKH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #9 : 07.01.2012, 16:48:36 »
Mitenkäs tämän laatikkotyypin ominaisuudet tuon turbiinin lukituksen osalta kuuluisi toimia?
Omassa varsinkin kylmänä (vaikka ei kelit juuri nollaa alempana ole käyneet) lähdettäessä ei lukitu vaikka nopeuttakin olisi reilu 80 ja vasta kun on ajettu useampi kilometri. Lämpimänä alle 60:n ei tahdo aina lukita vaan vasta kun nopeus nousee yli 60:n ja kun heittää vaihtamisen manuaalipuolelle huomaa taulussa olevan jo viitosvaihde. Pakkovaihteilla ei luistata. Ei tunnu järkevältä pitää vitosta päällä ja luistattaa samalla turbiinia. :(
Syksyllä huollossa laitettu uusimmat softat(ei vikakoodeja) ja öljyt vaihdettu ku oli ajaettu noin 86tkm tkm, nyt kilsoja 108 tkm.
Nurkkapyörityksessä tuppaa tämmönen toimintatapa viemään tuota dieseliä ihan kohtalaisesti alle 10:n ei pääse vaikka yritystä olisi kuinka.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: V70 -08 D5 LAATIKKO VIKA ???
« Vastaus #10 : 13.01.2012, 20:47:51 »
Kylmillä öljyillä momentinmuuntimen lukitusta rajoitetaan, jotta vaihteistoöljy saavuttaisi normaalilämmöt nopeammin, eli kylmänä ihan normia.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy