Pieni huoli herää, kun puhutaan puun rungoista kärrylastina. Pitkä, vaappuva taakka voi aiheuttaa automaattiselle tasonsäädölle suunnittelemattomia dynaamisia kuormia, jopa sallitulla staattisella aisapainolla.
Kärry on yksiakselinen Anssems 1350, lavan pituus 2,5 m. Laillinen hyötykuorman kantavuus on yli tonni.
Puut olen sahannut n. 3 metrisiksi, joten ilman etu- ja perälautaa mahtuvat ja ovat tukevasti paikallaan. Kuorman korkeus on keskimäärin 2/3 m, leveys 3/2 m (siis 1,5 m) eli tilavuudeksi tulee n. 3 pinokuutiota.
Esim.:

Kuvassa näkyvät tukit ovat kuivuneet ja menettäneet painostaan ainakin puolet. Tuoreilla tukeilla olisi tullut ylipainoa. Ja olisi joutunut punnertamaan vielä enemmän lastatessa.
Kerran alkuaikana muistan kasanneeni painopisteen vähän väärin. Etu- ja peräylitys oli n. sama ja aisapaino nollan kieppeillä. Silloin ylinopeutta 90 km/h ajaessa kärry alkoi heilua puolelta toiselle. Sallitussa 80 km/h tuli nätisti perässä silloinkin. Sitten olen muistanut laittaa etuylitystä vähän enemmän niin että aisalle tulee painoa.
Uskomattoman hyvin Volvo käyttäytyy painavan kärryn kanssa. Aina ei kärryä ajossa edes huomaa, paitsi että kiihtyy huonommin.
Tosiaan, mitä Nivomat tekee, jos aisapaino on 0 ja töyssyjen takia aisa nostaa auton perää? Ei taida säätö toimia siihen suuntaan.
Miten saisin punnittua kärryn akselipainon? Nyt joutuu arvailemaan.
Netistä löytyy neljällä henkilövaa'alla tehtyjä virityksiä, mutta ne vaativat kovan lattian eivätkä ole kovin käteviä. Kärry pitäisi punnita metsätiellä.
Ihmettelen miksei kohtuuhintaisia vaakoja auton tai kärryn punnitukseen ole tarjolla. Poliisin ym. käyttämät vaa'at ovat kalliita. Kuitenkin tarvittava max. paino olisi vain n. 4 * henkilövaakojen tukema max. paino. Henkilövaakoja saa halvalla. Jos akselivaaka maksaisi 4 * enemmän, se olisi edelleen halpa.