RallyBaron  Samppasport

Nivomat yläpään kiinnitys

  • 11 Vastauksia
  • 710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Nivomat yläpään kiinnitys
« : 29.11.2024, 14:08:19 »
Volvo S60 2.4T AWD, vm.2002, reputti katsastuksen vasemman takaiskarin takia. Vaimennus on nolla. Takaa on jonkin aikaa kuulunut rutina/kolina ajaessa ja myös kädellä auton perää painaen. Nivomat iskarit on vaihdettu alle 5 vuotta sitten.
Todennäköinen diagnoosi on, että yläpään kiinnitys on irronnut. Niitä kuulemma irtoilee toisinaan. Kesäkelillä olisin itse yrittänyt korjata, mutta nyt vein auton pajalle kun ei ole tallia ja on muita kiireitä. Ja laiskottaa.
Tänään selviää vika ja ehkä tulee korjattua myös. Jos tarvitsee varaosia, voi mennä ensi viikolle.

Kerron diagnoosin kun se selviää. Tähän ei liity nyt kysymyksiä, paitsi ehkä : Miten Nivomatin kiinnitys sillä tavalla irtoilee? Yleensä iskarit pysyvät aika hyvin paikallaan.

« Viimeksi muokattu: 29.11.2024, 18:40:23 kirjoittanut JuhaManninen »
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #1 : 29.11.2024, 16:24:59 »
Pahus, vasen Nivomat iskari itse on rikki. Ei ollut kiinnityksessä vika.
Aika lyhyt ikäinen oli. Se kuulemma näyttää vanhemmalta kuin toisen puolen iskari. Molemmat kuitenkin vaihdettiin toisella pajalla n. 5 vuotta sitten. Ehkä se oli vaan heikompaa tekoa.

Mistä tämän foorumin asiantuntijat ostaisivat uuden Nivomatin?
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #2 : 29.11.2024, 17:26:58 »
Varmaan moni miettisi Nivojen korvaamista normaaleilla iskareilla ja siihen soveltuvilla jousilla. Nivoja voisi kokeilla etsiä Aeromotorsilta.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #3 : 29.11.2024, 18:36:48 »
Varmaan moni miettisi Nivojen korvaamista normaaleilla iskareilla ja siihen soveltuvilla jousilla.
Kieltämättä se tulee mieleen jos kallis Nivomat kestää vain 5 vuotta. On vissiin monimutkaista tekniikkaa ja vikaantuu helpommin kuin perus-iskarit.
En kuitenkaan korvaa vielä. Nivomat on luxusta kun se toimii hyvin kuorman kanssa ja ilman. Joistain kommenteista luin ettei tavallinen jousi+iskari toimi yhtä hyvin. Vai toimiiko? Se saattaa riippua jousesta+iskarista ja auton käytöstä ja kuskin mieltymyksistä.

Lainaus
Nivoja voisi kokeilla etsiä Aeromotorsilta.
Ei näy siellä Nivomattia. Tämä on AWD ja on vähemmän valikoimaa kuin etuvetoiselle. Tosin ei etuvetoisellekaan löydy Nivomattia.
Monroen sähkösäätöinen iskari löytyisi.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2024, 18:42:03 kirjoittanut JuhaManninen »
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #4 : 30.11.2024, 16:42:20 »
Tiedustelin 2021 alussa omaan S80 AWD:n nivoja siniseltä, hinnaston hinta oli silloin noin 700e/kpl. Kyseessä voi olla jopa sama tuote kuin S60. Saatavuus noille taitaa olla ainakin kotimaassa aika heikko muualla, kuin sinisellä. Voi toki olla saatavilla, jos oikean kanavan löytää ja sama lie pätee ulkomaihinkin, mutta hintatasossa ei taida isoja heittoja oikein missään olla moiselle marginaalituotteelle.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #5 : 30.11.2024, 18:39:59 »
Joskus tilasin Estate Serviceltä Hollanista Nivot edelliseen XC70:een ja oli ainakin silloin jonkunverran sinisen hintoja edullisemmat, Amsterdamissa asuva sisko hiukan auttoi kieliongelmien kanssa, toki mailiin vastaavat enkuksi. Äkkiseltään löytyi (haku Ophanging/Schokbrekers, achter) AWD S60:seen Nivot Volvon originaali no 30683625, mutta tuon mukaan vm -04 alkaen, lieneekö vanhemmassa sama? Hintaa toki on melkein 700€/kpl.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #6 : 30.11.2024, 20:52:43 »
Tuolla ErkkiXC numerolla katselin ison veden takaa, tuosta sitten vaan katselemaan ja selvittelemään rahdit ja tullit siihen. Sitten vertaamaan hintoja että minkä verran jää plussalle. Itse olen tuolta tilannut aikoinaan ja hyvin toimi koko ruletti.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #7 : 30.11.2024, 23:01:54 »
Kiitos vastauksista ja linkeistä. En kuitenkaan jaksa nyt miettiä parin kympin hintaeroja.
Olen delegoinut iskarin hankinnan korjaamolle Pukkilaan. Laitoin jälkeenpäin vielä viestin, että saavat käyttää harkintaansa ja vaihtaa jouset ja tavalliset iskarit alle jos siltä tuntuu.

Nivomat oli yhden mainosvideon mukaan ZF:n keksintö. Nyt luin, että Sachs tekee niitä. Suoraa kilpailua ei ole, siis ihan samalla konseptilla varustettuja iskareita ei ole muita. Se osittain selittää kalliin hinnan.

Edelleen ihmettelen, miksi iskari kesti vain 5 vuotta. Olen kyllä vetänyt puun runkoja jarrullisessa kärryssä, mutta vain muutaman kuorman per vuosi ja vain 3 viime vuoden ajan. Painoa voi tulla tonni, mutta ei iskarin siitä pitäisi hajota. Ihmiset vetävät Volvoilla raskaita asuntovaunuja ympäri maailmaa tuhansia kilometrejä.
Oliko edellinen korjaamo huijannut ja laittanut käytetyn iskarin toiselle puolelle? Sekin on mahdollista kun touhu alkoi olla epämääräistä ja olivat rahapulassa. Eivät ole toiminnassa enää.

Eiköhän se saada kuntoon. Kun on luxus-auto niin pitää varautua kustannuksiin silloin tällöin.
Nyt on lainassa Citroën C3. Onpas pehmeä ja mukava jousitus kuoppaisella tiellä! Pitäisikö ostaa Citroën? Puukuorman veto ei taida onnistua C3:lla kuitenkaan.


Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #8 : 01.12.2024, 13:15:36 »
Nivomat oli yhden mainosvideon mukaan ZF:n keksintö. Nyt luin, että Sachs tekee niitä. Suoraa kilpailua ei ole, siis ihan samalla konseptilla varustettuja iskareita ei ole muita. Se osittain selittää kalliin hinnan.

Edelleen ihmettelen, miksi iskari kesti vain 5 vuotta.
Sachs ja ZF on samaa firmaa, joten ei tarvitse ihmetellä sitä puolta.

Viisi vuotta on jälkikäteen ostetussa Nivossa jo ihan hyvä ikä. Pääosin olleet selvästi huonolaatuisempia kuin tehtaalla autoon laitetut.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #9 : 01.12.2024, 16:51:20 »
Olen kyllä vetänyt puun runkoja jarrullisessa kärryssä, mutta vain muutaman kuorman per vuosi ja vain 3 viime vuoden ajan. Painoa voi tulla tonni, mutta ei iskarin siitä pitäisi hajota. Ihmiset vetävät Volvoilla raskaita asuntovaunuja ympäri maailmaa tuhansia kilometrejä.
Jos aisapaino pysyy sallituissa lukemissa, ei iskunvaimentimiin kohdistu mitään turmiollisia voimia.

Pieni huoli herää, kun puhutaan puun rungoista kärrylastina. Pitkä, vaappuva taakka voi aiheuttaa automaattiselle tasonsäädölle suunnittelemattomia dynaamisia kuormia, jopa sallitulla staattisella aisapainolla.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #10 : 02.12.2024, 01:10:38 »
Pieni huoli herää, kun puhutaan puun rungoista kärrylastina. Pitkä, vaappuva taakka voi aiheuttaa automaattiselle tasonsäädölle suunnittelemattomia dynaamisia kuormia, jopa sallitulla staattisella aisapainolla.
Kärry on yksiakselinen Anssems 1350, lavan pituus 2,5 m. Laillinen hyötykuorman kantavuus on yli tonni.
Puut olen sahannut n. 3 metrisiksi, joten ilman etu- ja perälautaa mahtuvat ja ovat tukevasti paikallaan. Kuorman korkeus on keskimäärin 2/3 m, leveys 3/2 m (siis 1,5 m) eli tilavuudeksi tulee n. 3 pinokuutiota.
Esim.:


Kuvassa näkyvät tukit ovat kuivuneet ja menettäneet painostaan ainakin puolet. Tuoreilla tukeilla olisi tullut ylipainoa. Ja olisi joutunut punnertamaan vielä enemmän lastatessa.

Kerran alkuaikana muistan kasanneeni painopisteen vähän väärin. Etu- ja peräylitys oli n. sama ja aisapaino nollan kieppeillä. Silloin ylinopeutta 90 km/h ajaessa kärry alkoi heilua puolelta toiselle. Sallitussa 80 km/h tuli nätisti perässä silloinkin. Sitten olen muistanut laittaa etuylitystä vähän enemmän niin että aisalle tulee painoa.
Uskomattoman hyvin Volvo käyttäytyy painavan kärryn kanssa. Aina ei kärryä ajossa edes huomaa, paitsi että kiihtyy huonommin.

Tosiaan, mitä Nivomat tekee, jos aisapaino on 0 ja töyssyjen takia aisa nostaa auton perää? Ei taida säätö toimia siihen suuntaan.

Miten saisin punnittua kärryn akselipainon? Nyt joutuu arvailemaan.
Netistä löytyy neljällä henkilövaa'alla tehtyjä virityksiä, mutta ne vaativat kovan lattian eivätkä ole kovin käteviä. Kärry pitäisi punnita metsätiellä.
Ihmettelen miksei kohtuuhintaisia vaakoja auton tai kärryn punnitukseen ole tarjolla. Poliisin ym. käyttämät vaa'at ovat kalliita. Kuitenkin tarvittava max. paino olisi vain n. 4 * henkilövaakojen tukema max. paino. Henkilövaakoja saa halvalla. Jos akselivaaka maksaisi 4 * enemmän, se olisi edelleen halpa.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2024, 01:46:11 kirjoittanut JuhaManninen »
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Nivomat yläpään kiinnitys
« Vastaus #11 : 06.12.2024, 15:34:02 »
Autoon vaihdetaan sittenkin tavalliset iskarit ja jouset. Korjaamo sai tarjouksen purkamolta. Samanlaisesta Volvosta purettu, 200€ koko setti. Toivottavasti eivät ole loppuun ajetut.
Nivomatin hinta/laatu suhde ei taida olla kovin hyvä, kun eivät edes ole pitkäikäisiä.
Nivomatista lienee eniten hyötyä kun auton perään lastaa paljon tavaraa. Kärryn aisapaino sen sijaan ei ole kauhean iso ja iskarin vaimennus on silloin tärkeämpi. Näin ainakin oletan.

Korjaamolla näytti olevan kiireitä enkä saanut autoa tällä viikolla. Ei se mitään, heidän laina-autonsa Citroën toimii hyvin.

[Edit] Nivomatit kuulemma saattavat juuttua ala-asentoon. Tässä ei kuitenkaan käynyt niin. Iskari liikkui ylös-alas jopa kädellä painaen, mutta piti ääntä. Auton perä ei ollut tavallista alempana.
Vaimennus oli 0 katsastusaseman mittarin mukaan.
Käsittääkseni Nivomatissa on 2 toimintoa, iskunvaimennus ja korkeuden säätö. Minulla korkeuden säätö saattoi edelleen toimia mutta vaimennus ei.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2024, 11:36:15 kirjoittanut JuhaManninen »
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

 

Elekma  Autoracing