Futurez  Kulkukoira

D5 sammuu satunnaisesti

• 37 Vastauksia
  • 14552 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Axu80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 sammuu satunnaisesti
« Vastaus #30 : 25.07.2023, 12:42:05 »
Löytyykö kohtalotovereita joilla tämä olisi ratkaistu? Auto on v70 02 D5 manuaali ja kilsoja reilu 400tkm.
Sammuu ajossa satunnaisesti. Mittariston valot kerkiää välähtämään mutta samassa "mäkistartti" jo käynnistää moottorin. Tuo pätkiminen on alkanut lisääntymään, ekan kerran teki viime kesänä. Nyt saattaa lyhyessä ajossa mennä monta päivää ettei sammu. Pidemmissä ajossa melko varmasti tekee ainakin kerran. Lämpötila ei vaikuta. Tekee kuumalla ja kylmällä ilmalla. Myöskään moottorin kuormitustilanne ei vaikuta.

Vikakoodit luettu ja tähän viittaavia vikoja voisi olla:
ECM-2501, Polttonestepaine-liian suuri paine
ECM-820A, Järjestelmärele- Signaali virheellinen

-Debilillä vaihtoivat vikakoodien luvun yhteydessä ECU:n releen ja jonkun toisen ristiin. Ei vaikutusta.
-Konepellin alla olevan sulakeboxin harmaata liitintä ja johtoja nitkutettu auton käydessä...ei vaikutusta.
-Huom. akku on alkuperäinen.

Päivitystä:
Viikko sitten kaverin vikakoodin lukijalla koitettiin tutkia miten rail-paineet käyttäytyy. Torquen softa kertoi "Fuel Pressure" vaihtelevan tyhjäkäynnilla n. 320-440 bar. Osaako joku sanoa onko tuo vaihtelu liikaa. Mitä tapahtuu jos paine nousee tietyn rajan yli?

Eilen öljynvaihtoa tehdessä lämmittelin konetta nostamalla vähän kierroksia. Kun asetti kierrokset 1500 ja piti kaasupolkimen paikallaan niin kierrokset seilas +- 200 rpm. Samaa teki vähän korkeammillakin kierroksilla.

Olisko kuitenkin railin paineensäätimessä häikkää? Tietysti tämä voi olla lisä oire ja varsinainen vika muualla. Johtosarjojen nykimisellä ei konetta ole saatu sammumaan.
Akku on vielä vaihtamatta...sillä kyllä lähti kone tulille parikin kertaa -18 lämpötilasta ilman lisälämmityksiä.

Hei, oikein kirjauduin tälle foorumille, jotta saisin kirjoittaa mahdollisen vikakorjauksen, koska täältä foorumilta olen itsekkin saanut apuja..

eli minulla on kans ollut tuo sammumisongelma. Auto on V70, D5 2003 manuaali. Ajettu 400k km. Kesken ajon, yhtä äkkiä auto käy sammuksissa ja samalla mittariston valot välähtävät ja kuten yllä kirjoitettiin niin saman tien "mäkistartti" perään ja ajo jatkuu. Toistuu epäsäännöllisesti. Tein kytkinremontin, ja olovanaan vika aloi muutama viikko siitä.

En tietysti ole vielä 100% varma siitä, että korjaantuiko vika, mutta nyt on mennyt "liian pitkää" ilman sammumista, joten ehkä jotakin korjaantui.

Otin paksut punaiset virtakaapelit irti startin päästä ja sulakeboxin päästä. Käsittelin ne kontaktispaylla ja laitoin takaisin. Samoin tein paksulle mustalle maadoituskaapelille. Kyseessä maadoituskaapeli, joka on moottorissa kiinni, startin alapuolella ja auton rungossa toinen pää, vasemmalla puolella. Sitten irroitin sulakeboxin harmaan liittimen ja painoin sinne liittimeen kontaktispraytä ja puhallin kuivaksi paineilmalla. Sitten vielä irroitin releet sulakeboxista ja vaihdoin niitä ristiin keskenään, siltä osin kuin pystyi. Minusta vika vaikuttaakin huuri sähkövialta (kontaktin katkeaminen), koska muuten auto pelaa hienosti, eikä vikakoodeja tule.

Nyt olen ajanut ainakin 150km ja ei yhtään sammumista. Normalisti vähintään 1 tai jopa 4 kertaa olisi jo sammunut.

Pitää infota lisää, kun kilometrejä karttuu.

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #31 : 25.07.2023, 12:51:01 »
Kiitos tiedosta! Mulla muutama vuosi sitten kerran pari vuodessa sammui ja käynnistyi saman tien uudestaan kun sadekelillä pysähtyi ja kääntyi pihaan jyrkästi. Tätä ei ole enää tapahtunut sen jälkeen kun liimasin konepellin etutiivisteen uudestaan kiinni, se oli puoliksi irti. Virtapiuhoja ja maakaapeleiden liittimiä tuli kanssa putsattua mut toi tiiviste vasta suoraan tuntui poistavan ongelmat.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Axu80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #32 : 25.07.2023, 13:01:53 »
Kiitos tiedosta! Mulla muutama vuosi sitten kerran pari vuodessa sammui ja käynnistyi saman tien uudestaan kun sadekelillä pysähtyi ja kääntyi pihaan jyrkästi. Tätä ei ole enää tapahtunut sen jälkeen kun liimasin konepellin etutiivisteen uudestaan kiinni, se oli puoliksi irti. Virtapiuhoja ja maakaapeleiden liittimiä tuli kanssa putsattua mut toi tiiviste vasta suoraan tuntui poistavan ongelmat.

Aivan... huomasin myös jonkinlaisen "keliriippuvuuden" tuohon sammumiseen. Eli viittaisi myös sähkövikaan

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #33 : 26.07.2023, 09:34:22 »
Eihän se kosteus huonoja liitoksia koskaan auta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jalluvaari1

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #34 : 26.07.2023, 19:08:54 »
Mulla samallaista vikaa ja mulla vika punaisessa johtimessa mikä meni moottoritilan sulakerasiaan liittimeen vasemmalla puolella sulakerasiaa olisko 10 johdinta moottorinohjain laatikko sai sähköt sitä johdinta pitkin. mulla volvo v70 mk2 d5

Poissa Axu80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #35 : 27.07.2023, 23:37:30 »
Hei, oikein kirjauduin tälle foorumille, jotta saisin kirjoittaa mahdollisen vikakorjauksen, koska täältä foorumilta olen itsekkin saanut apuja..

eli minulla on kans ollut tuo sammumisongelma. Auto on V70, D5 2003 manuaali. Ajettu 400k km. Kesken ajon, yhtä äkkiä auto käy sammuksissa ja samalla mittariston valot välähtävät ja kuten yllä kirjoitettiin niin saman tien "mäkistartti" perään ja ajo jatkuu. Toistuu epäsäännöllisesti. Tein kytkinremontin, ja olovanaan vika aloi muutama viikko siitä.

En tietysti ole vielä 100% varma siitä, että korjaantuiko vika, mutta nyt on mennyt "liian pitkää" ilman sammumista, joten ehkä jotakin korjaantui.

Otin paksut punaiset virtakaapelit irti startin päästä ja sulakeboxin päästä. Käsittelin ne kontaktispaylla ja laitoin takaisin. Samoin tein paksulle mustalle maadoituskaapelille. Kyseessä maadoituskaapeli, joka on moottorissa kiinni, startin alapuolella ja auton rungossa toinen pää, vasemmalla puolella. Sitten irroitin sulakeboxin harmaan liittimen ja painoin sinne liittimeen kontaktispraytä ja puhallin kuivaksi paineilmalla. Sitten vielä irroitin releet sulakeboxista ja vaihdoin niitä ristiin keskenään, siltä osin kuin pystyi. Minusta vika vaikuttaakin huuri sähkövialta (kontaktin katkeaminen), koska muuten auto pelaa hienosti, eikä vikakoodeja tule.

Nyt olen ajanut ainakin 150km ja ei yhtään sammumista. Normalisti vähintään 1 tai jopa 4 kertaa olisi jo sammunut.

Pitää infota lisää, kun kilometrejä karttuu.

Edelleen auto pelaa. Ei ole sammuillut enää :)

Poissa Axu80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #36 : 27.07.2023, 23:39:19 »
Mulla samallaista vikaa ja mulla vika punaisessa johtimessa mikä meni moottoritilan sulakerasiaan liittimeen vasemmalla puolella sulakerasiaa olisko 10 johdinta moottorinohjain laatikko sai sähköt sitä johdinta pitkin. mulla volvo v70 mk2 d5

Oliko se siinä harmaassa liittimessä se punanen johto? Mahtava, että sait kuntoon. Viheliäinen vika.

Poissa Axu80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #37 : 06.12.2024, 10:16:58 »
Hei,

joo taisi olla. Se isohko harmaa liitin, joka menee siihen pääsulakerasiaan. Se irti ja kontakti-sprayta ja paineilmaa vuorotellen. Vieläkään ei ole vika palannnut :)

Samppasport  Futurez