Erittäin vähän on tietoa tuosta moottorista. Tai siitä, miten se on toiminut nimenomaan Volvoissa. Se on jonkinlainen Mazdan, Fordin ja Volvon "kimppamoottori" käsittääkseni ollut. V70:ssahan sitä tehtiin vain 08-10. Ne uudemmat BI-FUEL moottorit ovat eri koneita. 08-10 tuo 2.5 turbomoottori oli paljon myydympi, eikä ihme. Olen ajanut sitä moottoriakin ja ero ominaisuuksissa on kuin yöllä ja päivällä. Ja kulutuskin melkein sama. Se 2.5T on vain hihnavetoinen.
Vaikka tuo 146 hv paperilla on ihan ok, niin tuossa 2.0F Duratecissa on onneton alavääntö jonka takia se on käytännön ajossa laiska. Mutta kun tutkiskelin Ford-mekaanikkojen juttuja, on ollut pomminvarma moottori. Englannista vaihtokoneita saa tuhannella punnalla, mutta niitä ei kukaan osta kun nuo koneet eivät hajoa. Ainoa tapa hajoittaa se, on päästää se ylikuumenemaan.
Hyvä, että se ketju on niin järeä koska se olisi melkein mahdoton huoltaa/vaihtaa ilman koneen irroitusta, koska tilaa nokassa ei juuri ole.
Mielenkiintoista muuten, että niin monessa tuon aikakauden bensakoneissa ketjut olivat pommeja. Ihan kuin nuo valmistajat haluaisivat että ne eivät kestä. Ei luulisi että olisi niin valtava kustannuskysymys laittaa tuollainen paksu ketju jokaiseen autoon. Sitten taas eri merkkien dieseleissä ne eivät ole katkeileet ja hajonneet samalla tavalla. Ehkä siksi, että niitä dieselkoneita menee niin paljon takseihin ja kun niillä ajetaan niin paljon, joutuisivat takuuajan puitteissa korjailemaan niitä. Johonkin pikkubensa-Golfeihin ja Mineihin voi ilmeisesti laittaa muovirihkamalla rakennettua paskaa, koska niillä sen 150K kilometrin saavuttaminen voi kestää 10 vuotta.