Autoracing  KL-varaosat

Ford Duratec 2.0 moottorin purkuvideo (moottoria käytetty Volvon 2.0F malleissa)

  • 4 Vastauksia
  • 407 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Näillä moottoreilla on ajettu usein yli puoli miljoonaa ja meidänkin V70 2.0F lähentelee 300 tuhatta. Ominaisuuksiltaan kehno... laiska, bensasyöppö moottori mutta tuntuu olevan aika vahvaa tekoa. Ei ole koskaan ollut yhden sensorivian lisäksi mitään (100K kilometrin aikana).

Tässä puretaan tällainen moottori, kun autossa öljypohja oli haljennut pohjakosketuksen takia. 6 minuutista eteenpäin Ford-mekaanikko ihmettelee, miten näin ominaisuuksiltaan tylsään moottoriin ollaan laitettu noin järeä nokkaketju, kun saman aikakauden ketjut hajoavat lähes kaikissa muissa bensa-autoissa.

Ajattelin, että jos jotakuta kiinnostaa niin näkee hieman tuon moottorin struktuuria. Ei ne kaikki Fordin omistusaikakauden tuotteet olleet huonoja. :D

https://www.youtube.com/watch?v=6_n-AiBki44

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Mulla oli tuo Mondeona ja samaa mieltä pääosin ,laiska kone mutta 110k ajoin ilman yhtäkään vikakoodia,ainut kummastus oli "liimaventtiilit" joka kävi muutaman kerran mutta ei noistakaan vikakoodia tule ja sama ilmiö oli pari sukupolvea vanhemmassa Mondeossa.Ajotietokoneen mukaan kulutus oli noin 7,3 eli en pahana tuota pitänyt.

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Erittäin vähän on tietoa tuosta moottorista. Tai siitä, miten se on toiminut nimenomaan Volvoissa. Se on jonkinlainen Mazdan, Fordin ja Volvon "kimppamoottori" käsittääkseni ollut. V70:ssahan sitä tehtiin vain 08-10. Ne uudemmat BI-FUEL moottorit ovat eri koneita. 08-10 tuo 2.5 turbomoottori oli paljon myydympi, eikä ihme. Olen ajanut sitä moottoriakin ja ero ominaisuuksissa on kuin yöllä ja päivällä. Ja kulutuskin melkein sama. Se 2.5T on vain hihnavetoinen.

Vaikka tuo 146 hv paperilla on ihan ok, niin tuossa 2.0F Duratecissa on onneton alavääntö jonka takia se on käytännön ajossa laiska. Mutta kun tutkiskelin Ford-mekaanikkojen juttuja, on ollut pomminvarma moottori. Englannista vaihtokoneita saa tuhannella punnalla, mutta niitä ei kukaan osta kun nuo koneet eivät hajoa. Ainoa tapa hajoittaa se, on päästää se ylikuumenemaan.

Hyvä, että se ketju on niin järeä koska se olisi melkein mahdoton huoltaa/vaihtaa ilman koneen irroitusta, koska tilaa nokassa ei juuri ole.

Mielenkiintoista muuten, että niin monessa tuon aikakauden bensakoneissa ketjut olivat pommeja. Ihan kuin nuo valmistajat haluaisivat että ne eivät kestä. Ei luulisi että olisi niin valtava kustannuskysymys laittaa tuollainen paksu ketju jokaiseen autoon. Sitten taas eri merkkien dieseleissä ne eivät ole katkeileet ja hajonneet samalla tavalla. Ehkä siksi, että niitä dieselkoneita menee niin paljon takseihin ja kun niillä ajetaan niin paljon, joutuisivat takuuajan puitteissa korjailemaan niitä. Johonkin pikkubensa-Golfeihin ja Mineihin voi ilmeisesti laittaa muovirihkamalla rakennettua paskaa, koska niillä sen 150K kilometrin saavuttaminen voi kestää 10 vuotta.


Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
V50:ssä tuo ajaa asiansa vähintään hyvin. Harmi vaan että öljy alkanut maistumaan, no siitä selviää lisäämällä. kilometrejä on takana nyt 370t

Veikkaan että joku ecoboostin omistaja voisi ottaa mieluummin duratecin  ;)

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Tuossa vielä toinen Ford-mekaanikon näkemys tuosta koneesta. Satoja tullut vastaan, vain yksi on hajonnut ja sekin ylikuumenemisen takia kun jäähdytin vuotanut.
https://www.youtube.com/watch?v=zJGoDFTWYKI
« Viimeksi muokattu: 07.03.2025, 16:52:35 kirjoittanut V70_mies »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy