Race.fi  Puotilan autokorjaamo

2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista

  • 10 Vastauksia
  • 557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JermuH

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« : 09.03.2025, 14:07:34 »
Olisi varmaan pitänyt jo aikaisemmin laittaa ketjua pystyyn, mutta tosiaan otsikon luuskassa on ilmennyt sammumista vauhdista, eikä lähde enää käymään. Saa virtaa, saa naftaa, pyörittää kyllä, mutta ei anna käymään. Lämpötila ei olennainen. Alkuun näytti siltä, että olennainen osa vikaa on nelossuutin joka on temppuillut jonkin aikaa, mutta vaikka suutin lopetti temppuilun, sammuilu jatkuu yhä. Siirtopumppu toimii ainakin näennäisesti ja sen liittimet olivat ehjät. Ainoa vika mitä kone antaa tähän liittyen on ECM-2400 mikä viittaisi ECM ja CEM kommunikaatioon, mutta molemmat liittimet läpikäyneenä siellä ei ole näkyvää vikaa. Kaikki pinnit oli puhtaat ja johdot kiinni liittimissä, eikä selkeitä katkoksia missään. Olisin vielä mitannut resistanssit johdoista, mutta kun mistään ei löydy johtokaaviota tai pinouttia niin annoin olla. ECM ja suutinten välinen sarja mitattu ja kaikki antoivat suhteellisen samoja arvoja.
Suutinten paluuvuoto mitattu ja kaikki antoivat suurinpiirtein saman verran takaisinpäin, yksikään ei selvästi eronnut joukosta. Mittaushan oli farssi ja mitään tarkkaa vertailuarvoa siitä ei saanut kun kaikki valui kupeista ulos, mutta tosiaan tahti oli kaikissa sama.
Muita vikoja mitä kone on antanut, olivat ECM-23D0: 4 suutin ei signaalia ja ECM-6662 sekä ECM-6664, hehkut 2 ja 4. Ainoastaan ECM-2400 on ilmaantunut kun vika on päällä. Ajonesto näennäisesti toimii, näyttää OK kun vika päällä ja autoa käynnistää. Kiskossa on hyvät paineet kun käynnistää. Jostain syystä ei vaan anna käymään asti. Nyt alkaa parin viikon tappelun jälkeen olla takki tyhjä kun töiden jälkeen painellut yöhön asti ja vikamahdollisuus toisensa jälkeen tullut torpattua... Mitään ideoita aiheesta?

Poissa JermuH

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #1 : 09.03.2025, 14:12:11 »
Niin ja tämän vian saa "ohitettua". Satunnaisen epäsatunnaisesti kone saattaa hörähtää ja sammua saman tien, jonka jälkeen ei taas edes lupaa. Mutta jos ehtii painamaan kaasua ja saa kierrokset yli kahden tonnin, kone on taas tyytyväinen. Elämä on auringonpaistetta ja linnut laulaa, tyhjäkäyntikin maistuu mannalta. Tekee DPF polttoakin tyytyväisenä yli parikymmentä minuuttia jos antaa vaan jauhaa. Ulkoisesti käynnistettyä polttoa siis, käytössä ollut naapurin korjaamon parempi tabletti, millä seurattu koodeja ja livetietoa. Jostain syystä dpf hieman tukossa kun suutin temppuili aiemmin ja löi raakaa naftaa putkentäydeltä...

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #2 : 10.03.2025, 00:07:36 »
Eikö näissä ole ollut ongelmaa jonkun releen kanssa joka antaa sähköt ECM:lle. Tuossa kaasun polkemisessa voisi käydä niin, että jos laturi ehtii herätä ja nostaa jännitteen 14V:iin niin rele joko vetäisi kärjet tiukemmin tai sitten releen kärkien ylimenovastuksen jännitehäviö ei riittäisi kyykkäämään ECM:ää kun latausjännite on korkeampi. Mutta en tiedä antaako startata ollenkaan jos ECM:n rele on viallinen joten voin olla täysin mettässä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #3 : 10.03.2025, 11:37:14 »
Miten vanha akku? Jos se kyykkää startissa ja boxit starttaa uudestaan.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #4 : 10.03.2025, 12:54:56 »
Jaa-a, jos kyseessä olisi vanha kunnon rivipumppudiiseli niin sanoisin, että hörppää ilmaa jostain. Puristussytytteinen kun käy edes jotenkin jos löpö liikkuu sylinterin suuntaan. Jos saa ilmaa niin kuolee siihen paikkaan. Luulisi kyllä, että D5 olisi osaisi ilmata itsensä.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa JermuH

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #5 : 10.03.2025, 21:19:53 »
Akku on vanhahko ja kevyesti kyseenalainen, mutta sitä on nyt myös runnutettu eestä ja takaa vianhaun yhteydessä. Ottaa yhä latausta vastaan ja pitää varauksen yli 12 voltin. Uusi on kyllä hankintalistalla, mutta ei ole ollut vielä varaa lyödä kahtaa sataa siihen, kun auto edes toimi.
Ensimmäisen kerran vika ilmaantui kun autolla oli ajettu tunti moottoritietä ja hetki taajaamaa, sen jälkeen sitten säännöllisen epäsäännöllisesti.

Ilma järjestelmässä taas luulisi näkyvän myös vuotona ulospäin auto sammuksissa, ja sen luulisi ilmaavan itsensä käynnistäessä, ainakin vanhemmassa toimii näin.

Autohan tuli hommattua viime kesänä käyttöautoksi vanhan 6.2 diesel letukan kaveriksi ja siihen on tullut joku viisitoistatonnia rullattua tähän mennessä. Huoltokin tuli juuri tehtyä tammikuussa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #6 : 11.03.2025, 07:04:14 »
Edullinen vaihtokohde voisi olla polttoainesuodatin. Onko sen vaihdosta mitään merkintää? Tyypilliset oireet on tosin vähän erilaiset - menee linkutusmodeen kesken kiihdytyksen koska ei saa tarpeeksi dieseliä.
Nyt kun luin aloituksen uudestaan, ei tämäkään oikein osu.
Ohivuoto voisi estää käynnistyksen kylmänä, muttei kai tyypillisesti sammuta lämmintä konetta. Kylmänä voisi testata lämmittämällä hiustenkuivaimella tai kuumailmapuhaltimella suuttimia, se jotenkin vähentää ohivuotoa.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2025, 07:12:26 kirjoittanut Jorma »

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #7 : 11.03.2025, 08:02:56 »
Jos jollain lukijalla voisi seurata railin painetta (esim. Torque osaa näyttää tämän), niin sekin voisi olla hyvä katsoa. Viallinen paineanturi ainakin mustakoppaisissa aiheuttaa sammumista lämpimänä esim. liikennevaloissa ja pientä levottomuutta pienellä kuormalla. Esim. vakkari päällä neljää kymppiä mennessä voi tuntua nypytystä/nykimistä. Jos siis railin paineet heittelevät villisti, niin lähtisin epäilemään anturin toimintaa.

Poissa JermuH

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #8 : 11.03.2025, 17:20:51 »
Ohjearvojen suhteen en osaa sanoa, mutta railin anturi antaa ainakin tasaisia ja loogisen kuuloisia tuloksia ja vaihtelua, ei eroa selvästi korvakuulosta, esim. Nollaa kierroksilla tai 1200 bar tyhjäkäynnillä tms. Ei sillä, vanhempia puristussytytteisiä enemmän roplanneena nuo 400-800 baariakin kuulostaa kohtuu järjettömiltä lukemilta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #9 : 11.03.2025, 20:34:27 »
Voiko syy olla se klassinen takapenkin alla oleva johdotus pumpulle?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC70 D5 P2 sammuilee vauhdista
« Vastaus #10 : 11.03.2025, 21:47:37 »
Tälläinen vastaava potilas oli katsottavana ja poltoainepuolen ilmavuoto aiheutti ongelman, satunnaisia sammumisia ja käyntiin lähtö välillä toivotonta.

 

Samppasport  Futurez