EGR-venttiili sijaitsee yleensä sylinterinpään ja imusarjan välissä tai lähellä turboahdinta. Dieselmoottoreissa venttiili löytyy usein moottorilohkosta imusarjan edestä, ja sen toimintaa ohjataan solenoidilla tai elektronisesti. Venttiilejä on olemassa erilaisia, kuten elektroniset, pneumaattiset, hydrauliset ja digitaaliset venttiilit, jotka kaikki kuitenkin säätelevät pakokaasujen virtausta.
EGR-venttiilin toiminta riippuu moottorin tilasta. Käynnistyksen aikana venttiili pysyy kiinni, jotta moottori saa raitista ilmaa tehokasta palamista varten. Tyhjäkäynnillä venttiili avautuu osittain, jolloin pakokaasujen ja palamisilman sekoittuminen alentaa moottorin lämpötilaa ja vähentää kulumista. Suurta tehoa vaativissa tilanteissa, kuten kiihdytyksessä, venttiili sulkeutuu, jotta palaminen olisi mahdollisimman tehokasta.
https://ovoko.fi/blog/egr-venttiilin-puhdistus-ajamalla