Autodiagnoosi  Carcom Oy

V50 1.6d sammuu kakkoselle vaihtaessa

  • 6 Vastauksia
  • 179 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaho1978

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V50 1.6d sammuu kakkoselle vaihtaessa
« : 04.08.2025, 15:15:00 »
Ensimmäistä viestiä tänne kirjoittelen.

Meillä on vuoden 2010 1,6d V50:nen. Autoon on tullut mystinen vika.

Auto lähtee normaalisti käyntiin ja ykkösellä liikkeelle lähdettäessä auto toimii ihan normaalisti. Sitten kun painaa kytkimen pohjaan ja vaihtaa kakkoselle, niin auto sammuu. Auto sammuu siinä vaiheessa kun kytkimen päästää ylös.

Jos ykköseltä vaihtaa suoraan kolmoselle, niin auto pysyy käynnissä ihan normaalisti. Kolmoselta neloselle ja neloselta vitoselle vaihtaessa ei ongelmia ole.

Olisiko ideoita, että mikä autossa mättää?

Vikakoodeja en ole vielä katsonut.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
Vs: V50 1.6d sammuu kakkoselle vaihtaessa
« Vastaus #1 : 04.08.2025, 18:13:17 »
Erikoiselta kuulostaa. Ensiksi tulee mieleen, että vaurioitunut johtosarja tekisi oikosulun kyseisessä tilanteessa. Tai se moduuli, joka kertoo mikä vaihde on silmässä. Sähkövialta tuo enemmän kuulostaa kuin mekaaniselta valta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jaho1978

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d sammuu kakkoselle vaihtaessa
« Vastaus #2 : 05.08.2025, 12:17:33 »
Päivitetäänpä tilannetta hieman:

Auto sammuukin silloin, kun kakkosen laittaa päälle. Kytkin pohjassa siis. Ei siis vasta sitten kun kytkimen päästää pois, kuten aiemmin kirjoitin.

Millään muulla vaihteella tätä ongelmaa ei ole.

Vikakoodiksi näyttää: P0830

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3253
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d sammuu kakkoselle vaihtaessa
« Vastaus #3 : 05.08.2025, 15:06:52 »
Kannattaa katsella sinne vaihteen siirtäjien suuntaan että ei mikään kaapeli ole siellä suunnalla hiertynyt ja ottaa osumaa juuri tuossa asennossa.

Poissa jani75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d sammuu kakkoselle vaihtaessa
« Vastaus #4 : 05.08.2025, 17:37:36 »
yhteenveto
A 2010 Volvo V50 1.6D stalling when shifting could be due to a few potential issues, including electrical problems, fuel delivery issues, or even transmission-related concerns. A good starting point would be to check for any fault codes stored in the car's computer system. Then, inspect the EGR valve, fuel system (including the fuel filter and pump), and electrical connections to sensors like the airflow meter, crank position sensor, and throttle position sensor.
Here's a more detailed breakdown:
1. Electrical Issues:
Fault Codes:
Check for any stored fault codes in the car's diagnostic system. These can provide valuable clues about the specific problem.
Sensor Connections:
Inspect the wiring and connectors for the airflow meter, crank position sensor, cam position sensor, O2 sensor, and throttle position sensor. Look for corrosion, damage, or loose connections. A poor connection can cause intermittent stalling.
Fuel Pump Relay/Fuse:
Check the fuel pump relay and fuse for proper function and clean contacts.
CEM (Central Electronic Module):
In some cases, issues with the CEM, which manages many of the car's electrical systems, can cause stalling. This is a more complex issue, but worth investigating if other solutions don't work.
2. Fuel System Problems:
Fuel Pressure:
Low fuel pressure, especially when shifting, could indicate a problem with the fuel pump or a clogged fuel filter.
Fuel Pump:
Check the fuel pump relay and the pump itself, including its electrical connections.
Fuel Filter:
A clogged fuel filter will restrict fuel flow and can cause stalling. Consider replacing it.
3. EGR Valve:
Function:
The EGR (Exhaust Gas Recirculation) valve can cause stalling if it malfunctions. Check the vacuum lines and electrical connections to the EGR valve.
Cleaning:
If the EGR valve appears clogged, try cleaning it with brake cleaner. If it's severely clogged, replacement may be necessary.
4. Other Potential Issues:
Turbocharger:
Problems with the turbocharger or its control solenoid can sometimes cause stalling. Check the vacuum lines to the turbo and its control solenoid.
Transmission:
While less likely, some transmission issues like rough shifting or delayed engagement can sometimes be mistaken for stalling. Inspect the transmission fluid and look for leaks.
Recommendations:
Start with a Diagnostic Scan: Get a code reading to see if any relevant error codes are present.
Inspect Connections: Carefully examine all electrical connections related to the engine's sensors and fuel system.
Check Fuel System: Test fuel pressure, inspect the fuel filter, and check the fuel pump's operation.
Consider EGR Valve: If you suspect the EGR valve, clean or replace it as needed.
Seek Professional Help: If you're not comfortable with these troubleshooting steps, it's best to take your Volvo to a qualified mechanic

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3253
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d sammuu kakkoselle vaihtaessa
« Vastaus #5 : 05.08.2025, 18:00:51 »
Näin se tekoäly toimii, eli vaihtoehtoja on kuin kristallipallossa, olisko live datasta apuja tässä kohtaa..

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6927
  • Global alligator
Vs: V50 1.6d sammuu kakkoselle vaihtaessa
« Vastaus #6 : 05.08.2025, 18:10:43 »
Eiköhän me kaikki osata googlea käyttää. Ei millään pahalla.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

 

Samppasport  Futurez