Futurez  Kulkukoira

Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa

  • 8 Vastauksia
  • 487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Luotettavalla sotaratsulla matkaa takana 316 tkm, hyvin toiminut mitä nyt kaasuläppä jouduttu vaihtamaan, kirjoittelin vuosi, kaksi sitten auton nykimisestä ja tuo oli siihen silloin syynä. Ei vie mainittavasti öljyä 20 - 25 tkm öljynvaihtovälillä, ei lisäystarvetta vaihtojen välillä.
Olen viimeisen 200 km ajon aikana vetänyt kunnon kuormaa peräkärryllä,  myös tuolla jaksolla yli 100 km normi ajoa. Eilen noin 750 kg kuormalla tuli moottorin vikavalo ja vikakoodin luku GaragePro softalla kertoi oheisen P04D9 joka sanoo kohtuu suoraan että EGR on tukossa. No, näillä kilometreillä ei ihmekkään.
Katsoin Aeromotorsista vaihtoehtoja, kaikkea 100 - 900 euron välillä, mitä merkkiä raati suosittaa?
Mitä mieltä 200 euron Lucasista (+pantti)?
Linkki kaikkiin heidän vaihtoehtoihin,
https://aeromotors.fi/matkustajavaunut/volvo/7583-xc60-i-suv-156/100381-d4/10651-venttiili-pakokaasun-kierratys

Ja sitten tuo Lucas,
https://aeromotors.fi/tuote/8903925/lev2165-lucas

Katsoin että myös Born Varnerit ovat hyviä vaihtoehtoja  esim.
https://aeromotors.fi/tuote/12624029/710626d0-borgwarner-wahler
Vai onko muita kommentteja, ohjeita?

GaragePron kertomana,
P04D9 : Closed Loop EGR Control At Limit Flow Too LowStatus: CurrentPossible Causes:Malfunctioning EGR valveClogged or restricted EGR passagesFaulty EGR solenoid or sensorVacuum leak in the EGR systemPCM (Powertrain Control Module) software issueSymptoms:Check for any intake manifold or EGR valve blockages and clean if necessary.Inspect the EGR valve for any malfunction or carbon buildup and replace if needed.Verify the integrity of the EGR system's vacuum lines and hoses and replace any damaged components.Check and clean the EGR passages in the intake manifold.Perform an EGR system reset and relearn procedure.Solutions:Check engine light illuminatedEngine hesitation or stumbling during accelerationDecreased fuel efficiencyRough idleEngine stalling or difficulty starting.


« Viimeksi muokattu: 22.08.2025, 10:21:06 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #1 : 22.08.2025, 10:21:36 »
Puhdistus ja vikakoodien nollaus ja katsoo syttyykö uudestaan. Minulla korjaantui puhdistuksella ja sopeutuksella.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #2 : 22.08.2025, 10:52:12 »
Puhdistus ja vikakoodien nollaus ja katsoo syttyykö uudestaan. Minulla korjaantui puhdistuksella ja sopeutuksella.
Teitkö itse, millainen työ oli tehdä?

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #3 : 22.08.2025, 11:28:08 »
Teitkö itse, millainen työ oli tehdä?

En tiedä millainen vea:ssa mutta paskaahan tuo kerää mallista riippumatta, tarpeeksi likaa niin ventiili ei liiku riittävästi, sytyttää vikavalon. Voi rikkoa muoviset rattaat, minulla ei rikkonut ja puhdistus riitti ja sopeutus.

Enempää tietämättä ahtoputki pois egr ventiililtä ja puhdistus aineella puhtaaksi tai kokonaan irti.

Joku varmaan täydentää…

Jos työkalut pysyy kädessä, niin on tehtävissä diy… youtubesta löytyy
« Viimeksi muokattu: 22.08.2025, 12:09:34 kirjoittanut janhon »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1078
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #4 : 22.08.2025, 13:58:57 »
Teitkö itse, millainen työ oli tehdä?
Pistä YouTuben hakuun ”Volvo vea egr” niin homma avautuu :)!

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2926
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #5 : 22.08.2025, 16:55:44 »
Todennäköisesti EGR jäähdyttimen kenno on tukossa. Pystyy putsaamaan kohtalaisella vaivalla, mutta nokea on sen jälkeen kaikkialla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #6 : 22.08.2025, 20:32:16 »
Pistä YouTuben hakuun ”Volvo vea egr” niin homma avautuu :)!
No joo o. Olen egr aikaisemminkin vaihtanut, mutta tässä ei taida pelkällä egr:n vaihdolla selvitä, siinä määrin ainakin katsomassani pätkässä kaveri paikkoja purkasi ja putsasi.
Katsoin että nyt autossani kiini olevan Volvon alkuperäisnumeroa vastaa juuri Lucas ja Elstock, mm. Borgwarner ei vastannut.
(26.8.25 tarkennan, tähän autoon en ole egr:n vaihtoa tehnyt vaan ihan muihin autoihin)
« Viimeksi muokattu: 26.08.2025, 11:54:44 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #7 : 26.08.2025, 11:48:47 »
Tähän tilannepäivitys.
Tosiaan luin vikakoodit ja nollasin ne, mutta nollaamisen jälkeen vika heti palasi. Ajoin autolla Check vikavalon olessa päällä ehkä 20 km. Kunnes yhtenä aamuna vikavalo loisti poisolollaan, eli poistui itsestään. Nyt ajanut ehkä 300 km ja joukkoon mahtuu lyhyttä ajoa ja moottoritie ajoa. Auto toimii oikein hyvin.
Olisikohan alkujaan egr:n tukkeutumisen oireet aiheuttanut sport moodilla kärryn veto jossa reilu kuorma (2,5 m3 pinottua koivuklapia), kulutus oli ainakin silloin suuri luokkaa 20 - 30 l/100 km. Kun tuli taas normiajoa, putsaantuikohan itsestään ainakin siten, ettei vikavaloa enää sytytä.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2025, 11:51:12 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2926
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #8 : 26.08.2025, 20:48:24 »
Tähän tilannepäivitys.
Tosiaan luin vikakoodit ja nollasin ne, mutta nollaamisen jälkeen vika heti palasi. Ajoin autolla Check vikavalon olessa päällä ehkä 20 km. Kunnes yhtenä aamuna vikavalo loisti poisolollaan, eli poistui itsestään. Nyt ajanut ehkä 300 km ja joukkoon mahtuu lyhyttä ajoa ja moottoritie ajoa. Auto toimii oikein hyvin.
Olisikohan alkujaan egr:n tukkeutumisen oireet aiheuttanut sport moodilla kärryn veto jossa reilu kuorma (2,5 m3 pinottua koivuklapia), kulutus oli ainakin silloin suuri luokkaa 20 - 30 l/100 km. Kun tuli taas normiajoa, putsaantuikohan itsestään ainakin siten, ettei vikavaloa enää sytytä.
Egr:n läpäisykyky ei ollut riittävä suurelle kuormalle. Siksi sytytti vikavalon. Nyt pienemmällä kuormalla toimii riittävästi, jotta ECM on tyytyväinen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Samppasport  Futurez