Jep, noinhan totesinkin että on ainoa, millä se oikeasti muuttaisi koneen toimintaa on "jumittua" näyttämään laihaa. Monestihan se hajotessaan muuttuu täysin arvottomaksi, jolloinka LH tajuaa signaalin puuttuvan ja sitten mennään kartoilla. Vakiopata pelaa ilman lambdaa hämmentävän hyvin, eikä kulutuksessa ole mitään eroa.
Ja kun ei... Lambda-antura on LH:lle tärkeä myös kierroslukualueen yläpäässä, sillä vaahteramäen eemelin (IMM) epälineaarisuudesta johtuen lambda antaa tärkeää tietoa karttojen kohdalleen osumisesta. IMM resoluutio heikkenee kun virtaus kasvaa suureksi. Tämä nimenomaisesti suhteellisen kovalla suht tasaisella kuormalla (vaikkapa kova nopeus).
Jos käyttää risalla lambdalla suhteellisen matalia kierroksia, ei kulutus välttämättä pomppaa taivaisiin, koska IMM on vielä sopivan "kartalla", mutta jos avosandaali
tm on kaasupolkimella, soppa maistuu siihen tyyliin, ettei paremmasta väliä....
En käy kiistelemään tästä enempää, mutta lainaampa nämä: :hello:
Fault Codes LH 2.4 Fault Condition LH 2.4 Causes of Fault LH 2.4 Symptoms
1-1-3* Fuel trim (lambda control) too lean or rich Mixture incorrect; O2S wiring fault High fuel consumption
1-2-1* Faulty signal to/from Air Mass Meter Wiring fault to or in AMM Various driving problems; fuel consumption
2-1-2* Signal missing/faulty from oxygen sensor Wiring fault to heated O2S sensor High fuel consumption, driving problems
2-2-1* Fuel trim (lambda control) too lean at part load Lean; air leak; low fuel pressure; bad AMM Engine stops when starting from cold; high fuel use
2-3-1* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load }If too lean: air leaks, low fuel pressure, bad sensor }Engine stops when starting from cold; high fuel use or
2-3-2* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle }If too rich: high fuel press., leaking injector } various driving problems
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.htmlAinakin nuo tukevat väittämääni.
