Kulkukoira  Proturbo

varoitusvalot

  • 54 Vastauksia
  • 15546 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #45 : 13.01.2013, 16:15:33 »
Tuohan on selvä taulukko... pitää näköjään ladata oikeen kunnolla.
Tännään kun laitoin käyntiin niin hörähti todella nätisti.  :)
Ja katoin ne hiilet, toinen oli noin millin lyhyempi ku toinen. Noin 7mm. oli hiilten pituus ja liikkuivat sujuvasti.
Et voishan ton vaihtaa ku ton säätimen irrotukseen menny ku minuutti.  :)

hevonen

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #46 : 13.01.2013, 16:25:55 »
Asiaan liittyen, polkasin tänään pojan nissanin tulille kun oli seissyt viikon. Pakkasta välillä -20 nyt vain n. -5astetta.
Mittasin napajännitteen ennen yritystä, oli 11,73V.
Eikun starttaamaan.
Ensin pari kertaa kaasua, tuo kun on sellainen yksipisteruisku siis suutin ruuttaa kaasariin näin helposti ilmaistuna.
Hyvin veivas, tärähti tulille, ei jaksanut käydä.
Toisen kerran sama.
Kolmas kerta toden sanoi ja jäi tulille. Tein piruuttani tuon kokeen tosiaan lämmittämättä moottoria.
Ei se mikään maailman pirtein akku ollut mutta tuntui että olis jaksanut veivata vielä pitkään...

Ajelin puoli tuntia tuolla raaserilla ja mittasin napajännitteen akusta, 12.78V.
Akku on uusi 60Ah exide, normaali lyijyakku, mitään höpöhöpöakkuja en enää ota yhteenkään autooni.

Ed. Apropo, pitäisköhän akku kylmässä virtansa paremmin kun ottais kengän irti? Meinaan jos auto seisoo vaikka pojalla pari viikkoa intissä. Ainahan se vähän purkaa mutta jos kenkä on poies niin luulis uuden täyteen ladatun akun pärjäävän paremmin?

Eded. Kuinka monella on akussa yli 12V jos auto seisoo reilun viikon yli 10 asteen pakkasessa? Lähtee silti käyntiin.
Tuo mikan laittama taulukko kuvaa ihannetilannetta, ei todellisuutta suomen talvessa jos auto seisoo muutaman päivän. Ei sitä tarvii heti laturiin laittaa jos napajännite on alle 12.4V.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #47 : 13.01.2013, 16:29:16 »
Niin no ainahan nuo on suuntaa antavia, ja suomessa on tapana pärjätä heikommalla tai vanhemmalla kalustolla. ;)

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2516
  • S60 T6 AWD -11
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #48 : 13.01.2013, 16:39:31 »
Akunkengän irroitus auttaa jos seisottaa autoa viikonkin. Vielä enemmän auttaa kun vie sen akun lämpimään siksi aikaa.
Ennenvanhaan tehtiin  noin että akku otettiin irti lämpimään jos ei lokilämppäri ollut.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

hevonen

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #49 : 13.01.2013, 16:44:11 »
Akunkengän irroitus auttaa jos seisottaa autoa viikonkin. Vielä enemmän auttaa kun vie sen akun lämpimään siksi aikaa.
Ennenvanhaan tehtiin  noin että akku otettiin irti lämpimään jos ei lokilämppäri ollut.
Näin arvelinkin mutta ei tuo poika saa intissä akkua viereensä ottaa niin ottakoon edes kengän irti kun en viitsi päävirtakatkaisijaakaan tuon takia siihen asentaa... :facepalm:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #50 : 13.01.2013, 17:24:31 »
Eded. Kuinka monella on akussa yli 12V jos auto seisoo reilun viikon yli 10 asteen pakkasessa? Lähtee silti käyntiin.
Tuo mikan laittama taulukko kuvaa ihannetilannetta, ei todellisuutta suomen talvessa jos auto seisoo muutaman päivän. Ei sitä tarvii heti laturiin laittaa jos napajännite on alle 12.4V.

Tuo jännitetaulukko pitää paikkansa vain +20C lämpötilassa.  Jännite tippuu lämpötilan myötä ja samalla kasvaa latausjännitteen tarve täyteen lataukseen. Jännitteen lämpötilakerroin on -0.022V/C

Ja tuo taulukko on se lyijyakun todellinen taulukko. Lyijyakun ominaisuudet tunnetaan jo muutaman sadan vuoden kokemuksella.

Näin arvelinkin mutta ei tuo poika saa intissä akkua viereensä ottaa niin ottakoon edes kengän irti kun en viitsi päävirtakatkaisijaakaan tuon takia siihen asentaa... :facepalm:

No, eipä tuollainen pääkytkin ole kummoinen juttu asentaa, sillä se anta sitä starttausreserviä seisomisen jälkeen.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1830


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #51 : 13.01.2013, 17:51:03 »
Minulla sattui olemaan n 60 Ah:n akku jonka varasin täyteen viime vuoden syyskuun lopulla kun palattiin Pohjois-Savosta metsätöistä. Akku oli purettu 11,7volttiin ja sitä käytettiin kännykkäakkujen lataamiseen + vaimon sähköhammasharjan akun varaamiseen invertterin läpi. Kävin nyt mittaamassa kylmässä autotallissa napajännitteen. Oli 12,72 volttia! Lisäksi akku on siitä edellisestä Mondeosta ja teki ensimäisenä syksynä temput - ei virtaa ollenkaan kun menin autotalliin käynnistämään. Piti hankkia uusi. Ajattelin kuitenkin kokeilla onnistuuko elvytys ja pistin lataukseen - ei elonmerkkiä ja unohdin koko projektin. Kun seuraavan kerran noin viikon päästä huomasin tuon akun olevan varaajassa kiinni, totesin napajännitteen olevan 14.5 volttia ja siirsin varakalustoon. Ollut mm matkailuvaunun vaihtoakkuna pitemmillä reissuilla. Ilmeisesti tuo täystyhjäys johtui ehkä akun pohjalla olevasta pohjasakasta - sisäinen purkausvirta? Vanha akku? Akulla ikää n 6 - 7vuotta. Autossa taas oli ns automaattivalot.

Akun napajännite ei muuten muutu lämpötilan laskiessa. Sensijaan se tehonluovutuskyky heikkennee pakkasella oleeelisesti.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #52 : 13.01.2013, 18:04:00 »
Juu  lyijyakun kapasiteetti laskee uskomattomalla vauhdilla lämpötilan laskiessa. Tästä syystä olen aina survonut kotteroihini niin ison akun kuin sinne on sopinut.  Vanhoissa nokivasaroissani käytin yleisesti 100-170Ah akkuja!
Se on kiva laittaa parkit päälle ja raaputella ikkunoita -35C lämpötilassa ja sitten hehkuttaa ja startata. Oli siinä aina naapureilla ihmettelemistä, miten ihmeessä se nokivasara lähti käyntiin niin "kevyesti" startaten...   ;D
No, pyörittihän se kun siellä oli 170Ah:n akku!  Viimeisessä hlö-biilissä olikin sitten 2 kpl akkuja ja jumalaton solenoidi hässäkkä, joka kytki akut sarjaan starttauksen ajaksi (24V solenoidi). Pyöritti muuten vihaisesti sekin.

Tuo parkki kikka on sitä varten, että se pienehkö purkausvirta lämmittää kylmää akkua, koska akun sisäinen resistanssi kasvaa lämpötilan laskiessa.

Lainaus
Täyteen varattu akku jota kuormitetaan
lämpötilassa
+25 °C antaa 100 % kapasiteetistaan
±0 °C antaa n. 75 % kapasiteetistaan
-18 °C antaa n. 50 % kapasiteetistaan
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa zzzalee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #53 : 13.01.2013, 21:26:19 »
Jo tässä vaiheessa todettakoon, että kaivoin tuosta faijan eli takapotkukartanon kertomasta tapauksesta äsken jännitesäätäjämysteerion irti tuossa pihalla otsalampun valossa ja toisesta hiilestä näköjään vain nysä jäljellä. On noita ennenkin kuluneita nähty, mutta ei noin tynkää ikuna,,,
« Viimeksi muokattu: 13.01.2013, 21:30:18 kirjoittanut zzzalee »
Volvo 740 B234F  -89 & Volvo S60 B5244  -05

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #54 : 15.01.2013, 02:15:51 »
Luultavasti pelaa taas seuraavat kolme-neljä vuotta. Hyvä kun vika löytyi(uskoit puhetta).
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy