Hei.
Kyseessä siis 440, vuosimallia 1993, B18U moottorilla. Elii auto käy nopeaa tyhjäkäyntiä, reagoi kaasuun kyllä hyvin, mutta käy välillä raskaasti. Auto lähtee käymään hyvin mutta käy nopeaa tyhjäkäyntiä, eikä tasaannu nätille tyhjäkäynnille. Autossa siis tuntuu olevan "ryyppy" päällä koko ajan, vaikka siis käynnistää lämpimässä autotallissa. Vasta vaihdetut sytytystulpat ovat myös mustat, eli saa liikaa bensaa.
Aikaisemmin kun auton käynnisti niin auto kyllä lähti käymään korkeilla kierroksilla, mutta tasaantui nopeasti tavalliseen tyhjäkäyntiin.
Oireet alkoivat kun auto seisoi kovien pakkasten aikaan 3 viikkoa käyttämättömänä autokatoksessa.
Vosiko vika olla MAP ohjaus yksikössä? Olen ymmärtänyt että MAP ohjausyksikkö on apukuskin puolella konehuoneessa sijaitsevan kaukalon seinässä kahdella 10mm ruuvilla kiinni. Kyseessä on ilmeisesti tuollainen musta litteä palikka jossa lukee GM teksti, kyseiseen palikkaan menee vihreä liitin ja kumi letku. Mistä tälläisen uuden ohjausyksikön voi ostaa ja onkohan tuo kuinka kallis. Mikäli vika siis on tuossa MAP ohjausyksikössä.
Olen myös miettinyt voisiko autossa olla merkittävä alipainevuoto jossain, eli imisi ilmaa sisään jostain liitoksesta, sekoittaisi ruiskun toiminnan ja tämän takia ruisku yrittää rikastaa seosta kompensoidakseen imuvuotoa.
Mitenkäs kulunut Lambda anturi oireilee? Autoon ei ole ikinä vaihdettu Lambda anturia ja autolla on ajettu 320.000km. Autossa ei pala moottorihäiriö tai lambdan merkkivalo
Autoon vaihdettu tähän mennessä:
- Sytytystilpat
- Virranjakajan kansi
- Pyörijä
- Tulpanjohdot
- Bensan suodatin
Kiitos oikein paljon etukäteen
