Moro,
Omistuksessa on 1-koppainen V70 johon viikonloppuna vaihtelin termostaatin kabiinin lämpömittarin laahattua jo pidemmän aikaa maantieajossa kaksi-kolme pykälää keskikohdan alla. Homma onnistui ja tuli kuntoon.
Laskin nesteet syylärin alapäästä operaatiota varten ja samalla huomasin ilmastoinnin kuivaimen olevan aika karussa kunnossa. Oli melko pahasti ruostunut ja paikoin näytti tihkuvan ainetta läpi. Oli ainakin värjäytynyt melko vihreäksi ja pohjassa olevalle muovilärpäkkeelle oli jokunen tippa ainetta tippunut.
Ensimmäinen kysymys kuuluukin että mitä sitten kun tuo poksahtaa? Ilmeisesti jokin automatiikka suojaa kompressoria kylmäaineen paineen laskiessa ja estää sitä lähtemästä käyntiin? Ymmärtäisin siis ettei suurempaa vahinkoa saa aikaiseksi vaikka talven ajelisi ilman toimivaa kylmästöintiä?
Toinen kysymys sitten koskee höyrystintä. Onko jotain järkevää tapaa todeta/tarkistaa höyrystimen silmämääräisesti? Auto on jo pidempään kosteilla säillä haissut märälle ja huurtanut ikkunoita. Lattiamatot eivät kastu, jäähdytysnestettä ei häviä kierrosta ja ainakin osa ilmastoinnin kondenssivedestä löytää auton alle. Haju ei ole yhtään jäähdytysnesteen omainen ja en osaa tuota ongelmaa suoraan paikallistaa lämppärin kennoon/o-renkaisiin. Mielessä onkin nyt pyörinyt tuo höyrystimen kenno. Pääseekö tuonne raittarista huolimatta niin paljon epäpuhtauksia että voivat alkaa tukkimaan kennoa ja haista likaiselle kastuessaan? Pääseekö kennon etupuolta kuvaamaan (vaikka kännykän kameralla) jostain helposti ja riittävän luotettavasti? Ei huvittaisi pelkän tarkistuksen vuoksi alkaa purkaa kaikkea etupenkkien ja tuulilasin välistä.
Mieluiten ajelisin noin kevääseen ja tarkistaisin kennon jos se helposti on tehtävissä. Kesällä sitten purkaisin autoa ja vaihtaisin höyrystimen jos se tarkistelun perusteella on tarpeen. Vien auton sitten jonnekin ilmastointihuoltoon ja pyydän vaihtamaan siellä kuivaimen sekä alipaineistamaan ja täyttämään järjestelmän.
Voiko tuota kuivaimen vaihtoa lykätä vai aiheuttaako pahempia vaurioita? Samassa yhteydessähän sitten tuo höyrystin kannattaa vaihtaa jos on vaihtokunnossa, mutta onko kunto tarkistettavissa helposti?
Onko ilmastoinnin komponenteissa muita osia kuin kuivain, josta ei sinettejä pitäisi avata ennen alipaineistusta?