RallyBaron  Samppasport

740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia (ratkaistu!, tarkkaillaan)

  • 13 Vastauksia
  • 8143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Joo elikkä terve vaan kaikille! Uusi foorumilainen liittyi joukkoonne lähinnä kiperiä pulmakohtia kysyäkseen  ::)

Autona toimii 740 kaks litraasella sähköruiskuttimella ja ongelmana on lievä tehonpuute (:2funny:) ja ruiskun lämpöanturiin viittavaat vikakoodit!

Diagnoosipistokkeen ECU:n pinnistä tulee 1-2-3 koodi joka viittaa lämpöanturiin, kuten myös EZK:n pinnistä 2-2-4.

Vika tallentuu muistiin / vikavalo syttyy noin 30km matkan aikana satunnaisesti vaikkapa 20km tienoilla normaalissa maantieajossa.
Mittasin kyseisen anturin antamat ohmit molemmista pinneistä maata vasten ja antoi n. 440 ohm kun kone oli hetken jäähtynyt (~70c). Arvot kyllä näyttivät siis oikeata  ???

Johtoliitoksia en epäilisi, koska niihin ei ole satuttu ja eivät näytä mitenkään epämääräisiltä. Siispä mikä voisi olla vian aiheuttaja?


Tehonpuute ongelma viitannee vanhaan ja rikkinäiseen nakutusanturiin. Tämän vaihdoin käytettyyn _EI_ vastaavaan anturiin ajattelemalla, että se toimisi edes jotenkin. Pitää uusia boschilainen pian!

Bensankulutus on noin 9.8L / 100km josta 70% matka-ajoa.
0-100 kiihdytys 14s

Apuja kaivataan pikaisesti! Uus nakutusanturi olis 40-50e (Boschilainen), että hommaanko sen?
« Viimeksi muokattu: 02.06.2013, 19:34:35 kirjoittanut Rämpytin »

s73

  • Vieras
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #1 : 31.05.2013, 22:41:03 »
Nakutusanturia on kahta mallia ja niille on eri momentit, 11 ja 20nm. Jälkimmäinen on uudempi malli, liitäntä on vinossa. Laitoithan anturin momenttiin.

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #2 : 31.05.2013, 22:49:17 »
Joo mulla alkuperänen oli justiin se 2. malli joka on vähä V-mallinen 20nm momentti. Tällä hetkellä siis erimoinen nakutusanturi kiinni, kun en ole ollut varma että toimisko jos laittas vaan sen hintavan boschilaisen  :-[

Mutta aika pitkään tätä on tullut pohdittua ja eikai se oikein muusta se ennakko säädy, ku justihin jos toi anturi ei anna tietoa nii LH pitää vähä 'hätä' asetuksia päällä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #3 : 31.05.2013, 23:01:08 »
Ennakonsäätö ei kyllä anna sen mennä noin myöhäselle, kokeiles huvikses pari kertaa polkasta kunnolla kaasua paikaltaan ja mitata sytkän ajotus uusiks, veikkaan että lukemat muuttuu koko ajan, eli dampperin ulkokehä "sutii".
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

s73

  • Vieras
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #4 : 31.05.2013, 23:05:32 »
Lainaa tai hanki käytetty anturi siihen, ei vikaa voi etsiä väärillä osilla. Tulpan johdot ja jakajan kansi tarkistettu?

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #5 : 31.05.2013, 23:12:40 »
Joo pitää testailla huomenna tuota kenkimistä jos avittais.

Tulpanjohdot+tulpat on vaihdettu, virranjakajan kannen vain putsasin ja näytti hyvältä (on aikaisemmin jo uusittu).
Lähinnä kaikkea on tsekkailtu, että auto toimisi käyttiksenä erittäin hyvin. Päästöt on OK ja muutenkin auto käyttäytyy normaalisti lukuunottamatta nuota 2 ongelmaa.

Edit: eli joo tuli pieni tulkintavirhe ajoituslampun kanssa ja tyhjäkäynnillähän se näytti 12 asteen ennakon niinkuin pitää  :idiot2: ja ennakko näyttää menevän 30-40 asteen tienoille kierroksilla. Myös tuli irroitettua nykyinen nakututusanturi (ooppelista peräisin oleva) ja mitata ajoitusta ja syttyi vikavalo ja koodi 1-4-3 sytkäboksiin kun kriteerit täyttyi.. eli nakutusanturi toimii ainakin osittain, koska ennakko ei kierrätettäessä käväise myöhäsellä (mutta silloin kun anturi on irti se vähän myöhäistää, kun käyttää niitä staattisia, varmasti ei nakuttavia karttoja). Vaihdan anturin boschilaiseen varmaan hieman myöhemmin kun olen tuon lämpöanturi ongelman saanut selvitettyä!
« Viimeksi muokattu: 01.06.2013, 10:51:55 kirjoittanut Rämpytin »

s73

  • Vieras
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #6 : 01.06.2013, 11:14:08 »
Lämpöanturi on se taempi, lähempänä öljytikkua.

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #7 : 01.06.2013, 14:42:41 »
Joo justihi se ecun lämpöanturi. Sitä oon mittaillu ja sellasia arvoja molemmista nastoista antaa ku pitääki, en sitte tiedä miks satunnaisesti pöllähtää ne koodit siitä sinne..

Mittailin myös varmistaakseni nakutusanturin antaman tiedon vähän sinnepäin, sain ecun liittimen irti ja pinnistä 28 mittailin virrat vain päällä sain 0.3v kun pitäisi olla ~6..7v tienoilla. Pinnistä 13 (lämpöanturi) sain n. 0.7v kun kone oli hieman lämmin (Temp Sensor input 4(-20C) -0.5(80C)).
« Viimeksi muokattu: 01.06.2013, 19:36:44 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #8 : 01.06.2013, 15:27:42 »
itellä ainakin johtu B230F vikakoodin suurimmaks osaks hapettumista, liitimissä ja mootorinohjainpoksin liitimessä. liitimet hapettuu vaikka niihin ei ikinä koskis jos auto vähäisellä käytöllä tai jossain vaiheessa seissyt pisemmän aikaa
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #9 : 01.06.2013, 16:51:53 »
Ok kiitos vinkistä  :) Sopivasti juuri pähkäilen sytkäboksin modia, että sais 3 astetta lisää ennakkoa ja voisi ruiskuttaa hieman crc:tä boksien pinneihin jos helpottais jotenki.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #10 : 01.06.2013, 19:19:57 »
Joo justihi se ecun lämpöanturi. Sitä oon mittaillu ja sellasia arvoja molemmista nastoista antaa ku pitääki, en sitte tiedä miks satunnaisesti pöllähtää ne koodit siitä sinne..

Johtosarjassa/liittimissä huono kontakti.

Mittailin myös varmistaakseni nakutusanturin antaman tiedon vähän sinnepäin, sain ecun liittimen irti ja pinnistä 28 mittailin virrat vain päällä sain 0.3v kun pitäisi olla ~6..7v tienoilla. Pinnistä 13 (lämpöanturi) sain n. 0.7v kun kone oli hieman lämmin (Temp Sensor input 4(-20C) -0.5(80C)).

Nakutusanturia et pysty mittaamaan volttimittarilla!   :hello:

Oskilloskooppi on ainoa mittalaite, jolla sitä voit mitata. Ja sittenkin sinun pitää tietää mitä se pietzo-anturin tulisi antaa signaalina normaalisti/nakutuksessa.

Nakuanturin kohdalla tyydy vain johtosarjan mittaamiseen ja siihen, antaako EZK LH:lle käskyn antaa lisää soppaa (nakuttaa EZK:n mielestä liikaa).

Alkuviestisi vikakoodit ovat puhtaasti siitä lämpötila-anturista kotoisin (LH/EZK).

Mitä EZK:n nakutuksen hanskaukseen tulee, niin tyhjäkäynnillä ajoitukseen ei kosketa.
Ja kierroksillakin (kuormatieto LH:lta) EZK ensin myöhästää ja pyrkii jo kolmen kierroksen aikana palauttamaan ennakon takaisin oikeaksi.  Maksimi myöhästys on muistaakseni 14 astetta, koska jos se ei riitä vakiokartoilla, on jotakin pahasti pielessä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #11 : 01.06.2013, 19:33:17 »
Kiitos hyvistä tiedoista! Ruuttasin sytkä ja bensapoksien liittimien pinneihin crc:tä ja lämpöanturin pinneihin (näyttivät hyviltä) ja kävin ajamassa 5km testilenkin ilman, että vikavalo olisi syttynyt. Pitää tarkkailla, jos se vielä sattuu syttymään hieman pitemmän matkan varrella ja tutkia johtosarjaa enemmän.

Sytkä boksin modin (18&19 pinni maihin) jälkeen mittasin ennakon suurilla kierroksilla joka oli 50-52 astetta, ei se 3 asteen ennakon lisäys varmaan juuri mitään auta, mutta kenties se hieman paremmalta tuntui ;D

Maanantaina kyselen, kuinka edullisesti boschilainen alk. per. nakutustunnistin irtoaa kaupasta :)

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #12 : 02.06.2013, 17:41:50 »
Ei kannata perus 5-56 CRC:tä ruikkia liittimiin/sulakkeisiin. Turhan öljyistä. Toimii kyllä hetken, kun aine puhdistaa niitä pinnejä, mutta sitten karstoittuu ja helposti pahentaa ongelmaa. Ensin ei-voitelevaa puhdistusainetta (esim. brake cleaneria tai contact cleaneria) ja paineilmaa. Lopuksi kevyesti voiteleva sähköpuhdistusaine (esim. CRC Contact Protect) liittimiin ja sitten liitos kiinni.

Jos mitenkään mahdollista, niin liittimet kannattaa ennen mitään ruiskuttelua putsata raapekynällä: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=11333  Näin päästään eroon myös hapettumista, joita ei mikään sotku irrota.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -vm90 B200F Nakutus- ja lämpöanturi ongelmia
« Vastaus #13 : 02.06.2013, 17:51:35 »
Joo olen kans ite miettiny nuot oikee sähköliitinten putsauksii tarkotetuil aineil, mutta aina on unohtunu ostaa kaupasta :D Eli ainakin nyt 20km testiajon jälkeen ei ole lämpöanturin vika palaillut, seuraillaan jos se sattuu palaamaan nii toistetaan rasvaus rutianssi paremmilla ainehilla! + vakkarin sain tänää pelittää ;D

 

Futurez  Kulkukoira