Autoracing  KL-varaosat

Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?

  • 5 Vastauksia
  • 3138 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
« : 15.08.2013, 20:08:03 »
?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
« Vastaus #1 : 15.08.2013, 20:16:19 »
Autodata näyttää ainakin yhdeen satunnaisesti valittuun 740 malliin 0°10´ - 0°26´

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
« Vastaus #2 : 15.08.2013, 20:24:37 »
Autodata näyttää ainakin yhdeen satunnaisesti valittuun 740 malliin 0°10´ - 0°26´
Kiitän  -H-
Luulisin sen olevan kaikissa sama.
Mutta tarkemmin ilmaistuna kyseinen yksilö on 740 B230F -89.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
« Vastaus #3 : 15.08.2013, 22:00:34 »
Mikäli alusta ei ole enää orginelli, ei aurauskaan enää ole paras mahdollinen käsikirjasta katsottuna. Kulkusuunta yritetään pitää aina suorassa. Etuveto pyrkii vedolla kääntämään renkaita auraukselle, mikä kompensoidaan lievällä harituksella. Takavedossa taas vierinvastust pyrkii kääntämään renkuloita hieman haritukselle mikä kompensoidaan aurauksella.

Mikäli olet laittanut alustaan jäykempiä puslia esim jotaan uretaani kökötyksiä ei alusta anna enää samassa suhteessa periksi, jolloin ei myöskään vakio arvot pidä paikkaansa.

Se mikä on loppupeleissä on oikea arvo on taas kokeiltava, tai tyydyttävä johonkin. Esim camber kulmaan vaikuttaa se ajetaanko autoa kahta markkaa kylkimyyryssä vai max 60 lasissa kirkkoon. Driftereissä iso camberkulma sen takia, että pitkä kylki edellä mentäessä kovaa vauhtia pyrkii paino saamaan renkaan koko pinnan asfalttiin milloin pito on parhaimmillaan(jos säädetty oikein).
« Viimeksi muokattu: 15.08.2013, 22:05:18 kirjoittanut miikel »

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
« Vastaus #4 : 15.08.2013, 22:12:48 »
Etuveto pyrkii vedolla kääntämään renkaita auraukselle, mikä kompensoidaan lievällä harituksella. Takavedossa taas vierinvastust pyrkii kääntämään renkuloita hieman haritukselle mikä kompensoidaan aurauksella.
Nyt taitaa kyseessä olla hieman turhan vanhaa tietoa. ::)
Jo 70-luvulta asti jolloin etuvetogolf esiteltiin alettiin käyttämään ns. negatiivista olkapoikkeamaa eli veto ei vedäkkään renkaita auraukselle. Enää moneen vuosikymmeneen ei etuvetoautoissakaan ole asetusarvot olleet harituksen puolella (harva poikkeus saatta kuitenkin löytyä).

Noista aurauskulmien asteista... Muutamia vuosikymmeniä kun noitakin hommia on työn puolesta tullut tehtyä niin kun auto laitetaan kulmien säätöä varten koneeseen kiinni ja siihen syötetään kyseisen auton mitta-arvot niin 700/900 sarjan Volvoissa säätö ohjearvon sisälle mutta aurausta lähelle maksimiarvoja.
Lukuisten kokemusten perusteella tuo toimii parhaiten.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2013, 22:24:05 kirjoittanut jip59 »
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Paljonko on 740 etuakselin auraus asteina?
« Vastaus #5 : 16.08.2013, 11:44:41 »
Hyvään lopputulokseen päästiin, kun säädettiin renkaan kosketuspinnan matkalle n. 3 mm auraus. Vehkeet menee suoraan ja kääntyilee tarvittaessa.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

 

KL-varaosat  Race.fi