Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 R awd talviautoprojekti

  • 43 Vastauksia
  • 19194 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #30 : 08.09.2015, 08:57:28 »
Joo sen huomasin että nuo nivot mitä korvaaviksi ajattelin ovat vapaana ainakin pitemmät. No perän korotus ei missään nimessä itseäni ainakaan haittaa kun asuu kaupungissa missä ei ole talvella teiden kunnossapitoa nimeksikään :D

Harrastemieltä on nyt pakko olla koska rahat loppuu tämän Volvon kanssa ihan justiinsa ja uutta nivoparia ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa.
Yritin jo aiemmin kysellä olisiko tänä nelikkoon jollakulla tiedossa jotain mitä noiden nivojen tilalle saisi askarreltua mutta kukaan ei ole tainnut sellaista tehdä tai sitten ei vaan viitsi siitä kertoa. Pitää vaan itse ostella summassa halpoja palikoita ja toivoa että jossain vaiheessa onnaa.

Eli nyt varmaan pitäisi saada tuollaiset tapit jostain ja porata alapään reiät sopiviksi noille tapeille. Sitten vaan toivotaan että materiaalivahvuutta riittää kun noita porailee..

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #31 : 08.09.2015, 11:19:05 »
Laitapas ihan kuvaa niistä nivojen kiinnityskohdista yms, niin pengon iskarivarastoja jos sattuisi löytymään joku mitoiltaan sopiva :)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4131
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #32 : 08.09.2015, 11:29:59 »
Tuolta saa uudet ehkä siedettävämpään hintaan kuin täältä kotimaasta jos sellaisiin pitää päätyä.

http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Shock-absorber/1168197/8626027.html
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #33 : 08.09.2015, 12:34:30 »
Tässä siis nelikon nivon alakiinnike



Ja tässä taas etuvedon jossa näkyy tuo kavennus reiän keskellä..



Kävin äsken paikallisella pajalla jutustelemassa asiasta ja mietittiin että yksi vaihtis voisi olla myös se että painattaa puslat tappeineen pois noista omista iskareista ja siirtää ne toisiin.. Tosin sitä ennen koitan onko tuo kiinnike kierteellä tuossa iskarin putkessa kun muistelen että olen nähnyt myös sellaisen kuvan Nivosta jossain netin syövereissä missä tuo pää olisi kierretty irti..

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #34 : 10.09.2015, 12:47:24 »
Pää lähti irti :) Ihan kiereellä on ja liima välissä. Huomenna kiikutan loput pajalle ja siirretään oikeanlaiset päät ja ehjät suojakumit noihin uusiin käytettyihin (oletuksena että kierteet on sitten samat) :) Kattotaan missä korossa volvon perä on niiden kanssa :D

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #35 : 15.09.2015, 20:59:57 »
Tää olisi vihdoin renkaillaan.. Eli alla on nyt TDi:n violetilla raidalla varustetut nivomatit joihin on käännetty nelikon alakiinnikkeet. Jo ihan tunkilta alas laskiessa huomasi että nyt on perässä joustoa entiseen verrattuna :) Korkeus näyttää ihan passelilta. Koeajo huomemissa.

Viikon aikana oli taas imassut sitten akun ihan kuiviin.. Nyt tuli katsottua ylkällä mikä oli jännite ennen laturiin kytkemistä ja tulos oli kaksi... Vasta kuukausi sitten tarkistettu akkuliikkeessä että akku on tikissä ja laturi lataa niinkuin kuuluukin eli jostain vuotaa virtaa. Pitää tuohon alkaa sitten keskittymään seuraavaksi.

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #36 : 16.09.2015, 09:34:01 »
Pienen ajon jälkeen perä on varmaan löytänyt sitten sen normaalin lentokorkeutensa. Tallissa ennen ajoa korkeus oli ihan totuttu mutta nyt vaikuttaa olevan öbaut 3cm korkeammalla. Entiseen verrattuna oli kyllä miellyttävä ajaa, jännä homma kun toinen nivoista oli oksentanut öljyt ulos.. Ei enään rämise eikä kolise mutta rumahan tuo nyt on tuollaisella korotetulla perällä :D

Ehkä tässä pitää vielä metsästää yksi tuollainen oikean pituinen nivo tuon ehjän alkuperäisen kaveriksi jossain vaiheessa mutta saa nyt leikkiä traktoria ainakin jonkun aikaa..

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #37 : 16.09.2015, 20:27:34 »
Eihän näihin kävisi mitenkään 965:n Nivot? Semmoiset olisi ylimääräisenä :)

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #38 : 17.09.2015, 08:15:23 »
En tiedä vaikka sopisikin :D
Onkohan jossain olemassa taulukkoa jossa näkyis nivojen pituudet malleittain?

Mutta R:n alkuperäiset ovat yläkiinnikkeen "pultin" tyvestä mitattuna alakiinnikkeen alkuun 37cm ja alakiinnikkeen päähän 43cm (paikoillaan nyt etuvetoisen alakiinnike)



Tuossa vielä lähempi kuva tyyppitarrasta




Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #39 : 26.10.2015, 10:40:27 »
Nyt kun tämä on hetken kestänyt nipussa eikä uusia vikojakaan ole ilmestynyt tuli aika leväyttää taas palasiksi ja jatkaa vähän viihdelaitteiston päivitystä.
Luonnollisesti mopo lähti keulimaan ja taas mennään isolla kädellä.

Mankaksi vaihtui Alpinen IVA-505r ja sille kaveriksi vielä BT-vastaanotin.
Ja kun ilman viiveitä ei tämä miekkonen enää osaa olla niin pitäähän se prossukin laittaa eli 701 prossu kaivettiin kaapista.
Etupäälle tulee lopunperin Genesis Profile Four ja subipäätteeksi joku pieni mono kunhan sellainen kävelee vastaan. Nyt tuo GZ saa toimia väliaikaisena subipäätteenä.

Tähän mennessä olen saanut mankan vaihdettua ja kaikki siihen liittyvät piuhat vedettyä ja kytkettyä. Oviin en ole vielä koskenut mutta hoidan midien vaihdon ja johtojen uittamisen oviin sitten samalla kertaa.. Homma vaikuttaa noiden ovijohtojen osalta sen verran kettumaiselta että haetaan vielä motivaatiota. Sitä odotellessa käytän orkkis vahvistinta hyödyksi tällaisella takaisinkytkennällä  :buck2:


Illalla jatketaan hommia ja toivottavasti huomenna laitteisto olisi jo säätämistä vaille valmis. Mitään näyttelytason asennusta ei nyt aleta tekemään vaan kaikki asennetaan mahdollisimman pitkälti pois silmistä ja mielestä



Elikkäs prossu ja päätteet virtasysteemeineen sijaitsevat varapyöräkotelossa.

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #40 : 11.11.2015, 15:31:40 »
Viihdoin on Volvon oma vahvistin pudotettu pois välistä. Ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan tämäkään mutta ihan hyvään lopputulokseen päästiin :)

Meinasin tosissaan vetää uudet kaiutinpiuhat oviin mutta en sitten viitsinyt alkaa tällaiseen käyttöautoon panostamaan niin suurta määrää työtä mitä se olisi vaatinut. Helpoimmin tuo olisi onnistunut ottamalla ovet irti ja poraamalla uudet läpiviennit.. No hetken pähkäiltyä päädyin tekemään vaan oven päässä jatkopätkän elementeille orkkis liittimestä ja kytkeä vahvistimelta tulevat piuhat orkkis vahvistimen moninapaliittimeen. Onhan tuossa nyt kaksi liitosta matkalla mutta olkoon :)

Hauska ylläri oli myös tuon oven rakenne kun nappasin elementin irti ja takanahan ei ollutkaan vastassa kun pelti :D
Eihän siinä auttanut kun hetki päätä raapia ja miettiä minkälaisia työkaluja tämän dilemman ratkaisemiseksi löytyy. Porailin sitten reippaasti reikiä elementin taakse ja askelporalla reikiä laajentamalla sain elementin taakse nyt väliaikasesti aukon. Tuo pitää vielä sahata kunnolla auki kun saa paineilmasahan hommattua



Sitten ei muuta kun soviterengas vanerista ja ruuvaten kiinni. Vielä pieni määrä vaimennusmattoa tukkimaan reiät ja kasaan



Nyt on sitten mideinä Morel Dotech ovationit ja kojelaudalla orkkis diskanttien paikalla 2" peerlesin laajakaistat ja kyllähän nuo työmatkat alkavat mennä huomattavasti mukavammin :)
Ja ihan kivalta tuo 2din kokinen soitin näyttää tuossa kojelaudassa. Reunus puuttuu vielä mutta tulee kun se löytyy :D


Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #41 : 11.11.2015, 21:02:58 »
Varovasti sitten sen paineilmasahan kanssa ettet töki pintapeltiin asti. Ite otin dremelillä katkasulaikan kanssa tuon kupin pois.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #42 : 12.11.2015, 08:36:36 »
Varovasti sitten sen paineilmasahan kanssa ettet töki pintapeltiin asti. Ite otin dremelillä katkasulaikan kanssa tuon kupin pois.

Joo nyt se on helppo katsoa kun on se yksinkertaisella pellillä oleva osa jo porattu pois :) Ohjurireiät tuli porattua tuosta manitsemastasis syystä ja ikkuna ylhäällä.
Olisihan tuo dremeli ollut kaapissa mutta en jaksanut sillä alkaa nitkuttamaan ja normi rälläkkä isolla laikalla ei ihan mahtunut :D

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #43 : 13.12.2015, 21:22:36 »
Vihdoin vaihtui subipääte :) Nyt kontissa on pala historiaa eli Wanha Audison LR1140M. Vielä joku ilta puran nuo pois ja viimeistelen piuhat ja asennukset kun jäihän nuo vähän häiritsemään :D
Säädöt alkavat olla myös oikealla hehtaarilla ja kyllä nyt kuski viihtyy. Bluetoothin ja iPodinkin sain pelaamaan.



Sitten sattui vielä löytymään mahdollisesti toinen oikeanlainen Nivokin. Vuoden uudemmasta mutta pituudeltaan ihan identtinen. Mukaan kun sain vielä yhden risankin niin pääsen askartelemaan toiset nelikon kiinnikkeillä olevat joilla toivottavasti perän saa palautettua oikealle korkeudelle.

Tänään vielä jatkoin tuon mielestäni alhaisen latausjännitteen parissa ja lisäsin laturilta suoran 16mm2 piuhan akulle. Akulle oli jo aiemmin lisätty maadoitusta niinkuin moottorillekkin. Tyhjäkäynnillä jännite nousi liki puoli volttia mutta edelleen ollaan alle 14:sta. Mittasin vielä paljon tuo tuuppaa ampeereita tyhjäkäynnillä ja uutta piuhaa myöten meni 35A ja alkuperäistä 12A. Laturin kupeessa lukee että 50-100A. Katsotaan alkaako pelittämään paremmin, ja jos alkaa niin teen vielä uuden latauspiuhan 50mm2 piuhasta ja sulakkeella ihan varuiksi.

 

Proturbo  Autodiagnoosi