Yli 700 000 km ajolla pumpun hihna ei ole toistaiseksi koskaan pettänyt, vaihtovälinä on ollut 45 000 - 90 000 km. Rattaita en ole vaihtanut kertaakaan. Kiristin ja taittorulla on vaihdettu muutama kerta. Menee siten arvaamiseksi:
A) pumpussa vikaa siten, että se vaatii normaalia enemmän vääntövoimaa tai että se aiheuttaa resonanssia tavallista enemmän nykivän kuormitustapansa vuoksi (esim. vaihdettu isompihalkaisijainen nestepää eli suurpainesylinteri/mäntä).
B) käytetään huonolaatuisia tai väärän hammasmuodon hammashihnoja.
C) jakohihnapäässä resonanssia aiheuttava vika, kuten liian löysä kiristin tai kiristin asennettu jotenkin siten, että se joko pohjaa tai on muuten jumissa, jolloin jakohihna on löysällä jossakin moottorin lämpötilassa. Jos jakohihna resonoi löysyytensä vuoksi, resonoi pumpun puoli vielä voimakkaammin ja ravistaa hihnasta hampaat irti.
D) hihnakotelo rikki ja päästää hiekkaa rattaisiin.
Pari kertaa tarvikekauppa on myynyt liian löysän jakohihnan kiristimen, joka aiheutti myös pumpun hihnalle ylimääräistä resonanssirasitusta. Kerran tarvikekauppa myi väärällä hammasmallilla olevan Gates-hihnan, jota en laittanut käyttöön.