Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S80 2,5D pumpun hihna ei kestä

  • 7 Vastauksia
  • 1683 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lahti32

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
S80 2,5D pumpun hihna ei kestä
« : 07.12.2016, 12:58:24 »
Hei

Sanokaapa mitä olisi tehtävä eri tavalla että saisin kyseisen hihnan kestämään koko vaihtovälin 60tkm.  Olen vaihdattanut hihnan rattaineen aina kaikki kerralla mutta;  ensimmäinen satsi kesti 32000km, rattaat hyvin kuluneet ja Volvo hinurin lavalle. Seuraava satsi kesti 60100km, hampaat lähti ajaessani korjaamon kohdalla, sammui ja vauhti riitti pihaan saakka (ei hinauskuluja). Sitten mentiin 41000km, hinuri+ kävelyä 7km -32 asteen pakkasessa. Tällöin ei uusittu enää rattaita vaan pelkkä hihna, ja nyt maanantaina 34000km kohdalla sammui 100kmh vauhdista moottoritielle.

Mikä tässä maksaa että tämä hihna ei kestä täyttä vaihtoväliä? Pitääkö sille kesken matkan tehdä jotain?

Tiedättekö miksi sanotaan ihmistä joka toistaa samaa mutta odottaa eri lopputulosta?
S80 2,5D -01, XC90 D5 AWD -05, B58-6500S1 -79

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2,5D pumpun hihna ei kestä
« Vastaus #1 : 07.12.2016, 13:22:57 »
Yli 700 000 km ajolla pumpun hihna ei ole toistaiseksi koskaan pettänyt, vaihtovälinä on ollut 45 000 - 90 000 km. Rattaita en ole vaihtanut kertaakaan. Kiristin ja taittorulla on vaihdettu muutama kerta. Menee siten arvaamiseksi:
A) pumpussa vikaa siten, että se vaatii normaalia enemmän vääntövoimaa tai että se aiheuttaa resonanssia tavallista enemmän nykivän kuormitustapansa vuoksi (esim. vaihdettu isompihalkaisijainen nestepää eli suurpainesylinteri/mäntä).
B) käytetään huonolaatuisia tai väärän hammasmuodon hammashihnoja.
C) jakohihnapäässä resonanssia aiheuttava vika, kuten liian löysä kiristin tai kiristin asennettu jotenkin siten, että se joko pohjaa tai on muuten jumissa, jolloin jakohihna on löysällä jossakin moottorin lämpötilassa. Jos jakohihna resonoi löysyytensä vuoksi, resonoi pumpun puoli vielä voimakkaammin ja ravistaa hihnasta hampaat irti.
D) hihnakotelo rikki ja päästää hiekkaa rattaisiin.

Pari kertaa tarvikekauppa on myynyt liian löysän jakohihnan kiristimen, joka aiheutti myös pumpun hihnalle ylimääräistä resonanssirasitusta. Kerran tarvikekauppa myi väärällä hammasmallilla olevan Gates-hihnan, jota en laittanut käyttöön.


Poissa Lahti32

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2,5D pumpun hihna ei kestä
« Vastaus #2 : 07.12.2016, 13:35:36 »
Mietitään.

A. Automaattivaihteinen joten ei liene pahin nykijä? Pumppu alkuperäinen, ajettu 460tkm, katkesi ennen aikojaan jo 273tkm kohdalla
B. Gates tai Continental hihnoja käytetty, rattaat ja kiristäjät pörhöltä VW-Audi tiskiltä
C. Ennen katkeamista alkaa tyhjäkäynnille pudotessaan käynti yhdesti vavahtamaan ennen tasaantumista
D. Ehjä kotelo. Ajan Oulun seudulla. En kylläkään usko Oulun seutu juttuun mutta Pörhön rattaat kuluu pilalle 30tkm ajolla

Korjaamo ehdottaa 1000e täyttä pumpunremmi ja jakopäähuoltoa. Joulukin on tulossa  :'(
S80 2,5D -01, XC90 D5 AWD -05, B58-6500S1 -79

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: S80 2,5D pumpun hihna ei kestä
« Vastaus #3 : 07.12.2016, 15:12:32 »
Mulla on hämärä muistikuva, että volkkarin tiskin rattaissa on eri malliset hampaat kun volvon omissa. Voin olla väärässäkin, aikaa on muutama vuosi kun mulla on tdi ollu. Muistelen kuitenkin, että pumpun pyörä jäi ostamatta pörhöltä kun hampaiden malli oli eri.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Lahti32

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2,5D pumpun hihna ei kestä
« Vastaus #4 : 07.12.2016, 15:38:00 »
Mulla on hämärä muistikuva, että volkkarin tiskin rattaissa on eri malliset hampaat kun volvon omissa. Voin olla väärässäkin, aikaa on muutama vuosi kun mulla on tdi ollu. Muistelen kuitenkin, että pumpun pyörä jäi ostamatta pörhöltä kun hampaiden malli oli eri.

Sama varaosanumero niissä on.  260e uudet pumpun rattaat ja rullat. Vaimon lentoliput Kanarialle ja takas yht. 175€. Yök.
S80 2,5D -01, XC90 D5 AWD -05, B58-6500S1 -79

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: S80 2,5D pumpun hihna ei kestä
« Vastaus #5 : 07.12.2016, 15:54:48 »
Sama varaosanumero niissä on.  260e uudet pumpun rattaat ja rullat. Vaimon lentoliput Kanarialle ja takas yht. 175€. Yök.
osta vaimolle lahjakortti solariumiin :D

Jotain eroa niissä oli, kaverin kans joskus osia pörhöltä kateltiin. Voin yrittää ettiä foorumiltakin kun joku muu törmäs samaan.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa saamik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2,5D pumpun hihna ei kestä
« Vastaus #6 : 07.12.2016, 17:22:44 »
Jotain on kyllä pielessä tai vääriä osia. Aikanaan kun mulla oli S80 tdi, niin ajelin pumpunhihnalla useamman kerran jakopäähihnan vaihtovälin, eikä kertaakaan pumpunhihna katkennut.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: S80 2,5D pumpun hihna ei kestä
« Vastaus #7 : 07.12.2016, 17:27:30 »
Mulla oli ajettu 90tkm eikä näyttäny ees huonolta.

 

RallyBaron  Samppasport