RallyBaron  Samppasport

jäähy nesteiden vaihto b230fk

  • 37 Vastauksia
  • 7139 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 701
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: jäähy nesteiden vaihto b230fk
« Vastaus #30 : 15.11.2013, 22:45:09 »
tapoja tuntuu olevan yhtä paljon kuin tekijöitäkin. Nyt mennään tällä STP:n aineella. +huuhtelut kylmällä ja kuumalla vedellä.
940 -97 B230fk+M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: jäähy nesteiden vaihto b230fk
« Vastaus #31 : 16.11.2013, 13:04:16 »
Ite oon ainakin suosinu konetiskitabletteja noissa puhdistus hommissa. Eine mitään hirmu myrkyjä voi olla kerta tiskikoneetkin niitä kestää.

Tiskikoneen sisuskalut ovat ruostumatonta terästä, siksi ne kestävät emäksiä ja happoja kohtuullisen hyvin. Samaten muovilaadut, jotka koneen sisällä ovat, on valittu kemikaalien keston vuoksi.

Konetiskitabletti sisältää mm. natriumsilikaattia, joka on aikas töpäkkä aine!
Lainaus
10.3. Vaarallisten reaktioiden mahdollisuus Reagoi alumiinin, sinkin, tinan ja niiden seosten kanssa, syntyy vetykaasua, joka reagoi ilman kanssa.
10.4. Vältettävät olosuhteet:         Puuttuvat
10.5. Yhteensopimattomat materiaalit:    Alumiini, sinkki, tina ja niiden seokset.
10.6. Vaaralliset hajoamistuotteet:      Reagoi alumiinin, sinkin, tina ja niiden seosten kanssa, syntyy vetykaasua, joka reagoi ilman kanssa.

Ja vielä kemikaalikortista lainaus:
Lainaus
KEMIALLISET VAARAT:
Aineen vesiliuos on keskivahva emäs. Reagoi alumiinin ja sinkin kanssa muodostaen syttyvää kaasua (vety - ks. ICSC #0001).

Eli emäkset syövyttävät vinokoneen kantta ja hapot lohkoa.
Mutta etikkahappo on heikkohappo, kuten sitruunahappokin, joten niitä käyttäessä ei tarvitse varoa mutta konetiskitabletin kanssa syyläri on kovilla ohuen ainevahvuutensa vuoksi. Kansi kestää sitä paljon kauemmin.

Itse käyttäisin joko, sitruunahappoa fosforihappoa, etikkaa (etikkahappo), tai tarkoitukseen tehtyjä aineita.
Miedot hapot poistavat kattilakiveä (kalkkisaostumia) ja ruostetta hyvin, mitä emäkset eivät tee.

Emästen kassa olisi hyvin varovainen sattuneesta syystä, sillä syylärin syöpymiä ei sieltä sisältä näe, ennenkuin ne tihkuvat.  Ja rasvaahan ei vesitilassa ole, ellei sinne ole päässyt moottoriöljyä!  :hello:
Moottoriöljyn saa vesitilasta pois ihan tensidipohjaisilla pesuaineilla, kuten astianpesuaineella tms. yleispesuaineilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: jäähy nesteiden vaihto b230fk
« Vastaus #32 : 16.11.2013, 13:53:47 »
Itse todennut veden kierrättämisen letkulla vääräänsuuntaan toimivan "parhaiten" jos kennossa paskaa.
Noi pesuaineet kun tuppaa syövyttävän enemmän tai vähemmän. Ja senhän tietää mitä tarkottaa vanhoilla kennoilla jne... NM. kokemusta muun merkkisissä. Varsinkin vanha sisäkenno muovipäädyillä ei tykkää noista putsauskamoista.

Mutta jokainen tekee miten haluaa.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: jäähy nesteiden vaihto b230fk
« Vastaus #33 : 16.11.2013, 18:00:16 »
Huuhtelu kyllä poistaa sakan, muttei ruostetta lohkossa tai kattilakiveä.

Esim. tuo fosforihappo on siitä omituinen aine, että se syövyttää ruostetta huomattavasti mielummin kuin rautaa. Eli se tekee ruosteesta rautafosfaattia, joka liukenee veteen. Sitruunahappo taasen käy myös ruosteen kimppuun ja se "tykkää" kalkista erityisesti, joten moottorissa oleva kattilakivi saa kyytiä.
Alumiini taasen passivoituu noiden aiheiden vaikutuksesta, joten se ei syövy niihin.  Tietysti jos niitä vuosia säilyttää moottorissa, niin alumiinikin syöpyy lopulta.

Mutta jos laittaa sitruunahapon ja fosforihapon seoksen koneeseen ja käyttää sen läpmpimäksi ja huuhtelee, niin moottori on vesitiloista puhdas ja syöpymiä yms. vahinkoja ei tapahdu.

Mutta konetiskiainetta tms. emäksiä en moottoriin laita!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 701
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: jäähy nesteiden vaihto b230fk
« Vastaus #34 : 16.11.2013, 19:51:19 »
huuhtelu on tehty sille tarkoitetulla aineella, aivan turhaan  >:(   on meinaan kait sisäkenno PASKANA  >:(  auton alla oleva letku (n.kennon alapuolella) niin sieltä tullut nestettä kun käytiin koeajolla jne..... onko suosituksia että mistä kannattaa hommata uusi? mikan:lla on ainakin kokemusta asiasta että mikä sinne kannattaa laittaa? ja onko eroja ilmastoidun ja EI ilmastoidun sisäkennojen välillä?     ja mitä moinen KUNNOLLINEN maksaa noin?
940 -97 B230fk+M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: jäähy nesteiden vaihto b230fk
« Vastaus #35 : 16.11.2013, 22:12:29 »
Jos lämppärin kenno on risa, niin ikkunat huurtuu ja lattialla on nestettä (ilmastoitu lämppäri).

Jos auton alla on nestettä, niin sitten etsisin letkuvikaa tms.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 701
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: jäähy nesteiden vaihto b230fk
« Vastaus #36 : 17.11.2013, 10:38:09 »
kuskin puoleinen ikkuna huurtuu, muut ei. ja lattia on kuiva. eikö sieltä kennon alapuolelta tule joku (kondensi veden)  poistoputki auton alle? ainakin tuossa 16v:ssä oli minkä purkasin, siinä ei ilmastointia.
940 -97 B230fk+M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: jäähy nesteiden vaihto b230fk
« Vastaus #37 : 19.11.2013, 14:39:19 »
kuskin puoleinen ikkuna huurtuu, muut ei. ja lattia on kuiva. eikö sieltä kennon alapuolelta tule joku (kondensi veden)  poistoputki auton alle? ainakin tuossa 16v:ssä oli minkä purkasin, siinä ei ilmastointia.

Sitten todennäköisesti lämppärin kenno ei vuoda, sillä vuotava kenno saa kyllä kaikki ikkunat huurtumaan varsinkin auton taka-osasta.

Ilmastoidun lämppärikennon kotelosta ei ole mitään poistoputkea auton ulkopuolelle. Ainoa kondessiveden poisto on ilmastoinnin kennolta ja sekin tiputtelee repsikan runkoaisan päälle vetensä siellä konehuoneen puolella.

Nimimerkillä kolmasti avattu se pirskatin lämppäri!  >:(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez