Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat

  • 11 Vastauksia
  • 2941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« : 18.01.2014, 12:39:41 »
Oireet on seuraavat, kun auton laittaa pakkasilla lohkolämppäristä käyntiin ja antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin:

- Lämpömittari puolivälissä
- Moottori haalea, ylävesiletku koneen puolesta haalea
- lämppärin letkut haaleat
- Flekti pyörii

Nyt kun tätä googlettelin, niin onko tämä kuitenkin laskettava msa 15.7 ominaisuudeksi ja onko mitään tehtävissä? Flektin ohjauksen nykäsin irti ettei se nyt ainakaan huuda täysillä. Lämmintä ei tule sisälle kunnolla oikein missään vaiheessa, ehkä kennokin tukkeessa, mutta muutenkaan lämppärin automatiikka ei oikein tunnu olevan järjissään. Mutta liittyykö tämä sitten moottorin lämpöihin vai onko täysin itsenäinen systeemi? Ardiccihan tuossa olis myös, mutta jostain syystä löpölinja katkaistu, joten jotain muutakin häikkää saattaa olla.
142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #1 : 18.01.2014, 13:15:29 »
kannattaisi vaihtaa ainakin aluksi orkkis termostaatti. ja ei olisi varmaan pahitteeksi käyttää autoa jossain vikakoodin luvussa,sieltä voisi selvitä mikä autoa vaivaa...jotain 20e maksaa vikakoodien luku.

Poissa matvuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #2 : 18.01.2014, 21:16:05 »
Itselläni on vähä samanlaista ilmassa, tyhjäkäynnille kun heittää parkkiin hetkeksi ni suorastaan tuntuu että alkaa kylmää tulemaan joka tuutista. Huomenna pitäis tutkailla et onko termari ok, mutta vähän tuntuu että on aika paljon ominaisuutta seassa.

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #3 : 18.01.2014, 21:57:16 »
ostakaa siniseltä alkuperäinen termostaatti,noilla tarvitermareilla ei tee mitään. mulla on orkkis ja lämmöt on normaalissa jopa -20 pakkasella ja puhaltaa kuumaa. ei tarvitse pitää eberiäkään päällä ajaessa.

mulla on autossa uusi jäähdytin ja lämmityslaitteen kenno jotka on laitettu sinisellä ja toimii.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #4 : 19.01.2014, 01:15:25 »
Samasta asiasta on tullut luettua monia kertoja aina pakkasten alettua. Itse juuri tuosta syystä vältän tyhjäkäyttöä lohkolämppäristä lähtiessä. Itsellä ei ongelmia ole ollut.

Täältä joskus muistelen lukeneeni teorian, että lohkolämppäri lämmittää nesteen lähelle käyntilämpöä moottorin lämpöanturin lähellä ja kun sitten käynnistyksessä neste sekoittuu ja kylmää nestettä virtaa anturille, niin moottorinohjaus tulkitsee anturin tms. vialliseksi, koska jäähdytysneste "ei voi" jäähtyä niin nopeasti.
Moottorinohjaus sitten menee vikatilaan ja varmuuden vuoksi flekti täysille, ettei kone ainakaan ylikuumene, kun ei enää oikeaa lämpötietoa ole saatavilla.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #5 : 19.01.2014, 09:58:08 »
Samasta asiasta on tullut luettua monia kertoja aina pakkasten alettua. Itse juuri tuosta syystä vältän tyhjäkäyttöä lohkolämppäristä lähtiessä. Itsellä ei ongelmia ole ollut. Kuinkas, jos laittais, kiertovesi pumpun, olis lämmöt tasaisia. :hello:

Täältä joskus muistelen lukeneeni teorian, että lohkolämppäri lämmittää nesteen lähelle käyntilämpöä moottorin lämpöanturin lähellä ja kun sitten käynnistyksessä neste sekoittuu ja kylmää nestettä virtaa anturille, niin moottorinohjaus tulkitsee anturin tms. vialliseksi, koska jäähdytysneste "ei voi" jäähtyä niin nopeasti.
Moottorinohjaus sitten menee vikatilaan ja varmuuden vuoksi flekti täysille, ettei kone ainakaan ylikuumene, kun ei enää oikeaa lämpötietoa ole saatavilla.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #6 : 19.01.2014, 12:33:56 »
Samasta asiasta on tullut luettua monia kertoja aina pakkasten alettua. Itse juuri tuosta syystä vältän tyhjäkäyttöä lohkolämppäristä lähtiessä. Itsellä ei ongelmia ole ollut.

Täältä joskus muistelen lukeneeni teorian, että lohkolämppäri lämmittää nesteen lähelle käyntilämpöä moottorin lämpöanturin lähellä ja kun sitten käynnistyksessä neste sekoittuu ja kylmää nestettä virtaa anturille, niin moottorinohjaus tulkitsee anturin tms. vialliseksi, koska jäähdytysneste "ei voi" jäähtyä niin nopeasti.
Moottorinohjaus sitten menee vikatilaan ja varmuuden vuoksi flekti täysille, ettei kone ainakaan ylikuumene, kun ei enää oikeaa lämpötietoa ole saatavilla.
Eipä ole moista sattunut kohdalleni vaikka auto käy sen aikaa kun putsaan lasit.

Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #7 : 20.01.2014, 10:52:07 »
Tänään onnistuin lähtemään lohkolämppäristä niin nopeasti, ettei tätä tapahtunut. Lasien raappaus jäi vähän heikoille ja ikävä oli istua kylmälle penkille. Tosin nyt -18 ja reilun 2h lämmityksen jälkeen vaati kolme starttia, että jäi käyntiin, kun moottori luulee että on kesä. Toissa yrittämällä en päässyt vielä tarpeeksi nopeasti liikkeelle, niin oireet ilmaantui noin kilometrin ajon jälkeen. Vähän ankealle tuntuu tämä talviautoilu tällä, joten ardicci olisi laitettava kiireesti kuntoon. Vikakoodit täytyy lukasta vielä, kunhan tarkenee.
142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #8 : 20.01.2014, 17:53:43 »
Oireet on seuraavat, kun auton laittaa pakkasilla lohkolämppäristä käyntiin ja antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin: Lämpömittari puolivälissä, - Moottori haalea, - lämppärin letkut haaleat,- Flekti pyörii (ja lambda-merkillä varustettu vikavalo palaa mittaritaulussa.)

Nyt kun tätä googlettelin, niin onko tämä kuitenkin laskettava msa 15.7 ominaisuudeksi ja onko mitään tehtävissä? Flektin ohjauksen nykäsin irti ettei se nyt ainakaan huuda täysillä..

On ominaisuus. Jos tuulilasin raapimisen jälkeen sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen, ei moottorinohjain mene vikatilaan, koska käynnistyksen jälkeistä lämpötilan nopeata laskua ei tapahdu. Lämpö laski jo lasien raapimisen aikaisena käyntijaksona. Jos vikatilaan meno ehti jo tapahtua, sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä moottorin toiminta palautuu normaalitilaan muuten, paitsi että vikavalo jää palamaan mittaritauluun. Se kuitenkin sammuu itsekseen, kunhan ajaa kymmenisen minuuttia, että moottorin lämpö ylittää noin 70 astetta.

Vikatilaan meno tapahtuu myös Ardicilla tehdyn ennakkolämmityksen jälkeen, vaikka siinä vesipumppu kierrättää koko vesitilan saman lämpöiseksi, mutta lämpötilan laskusta merkittävä osa johtuukin kylmästä moottoriöljystä (>6 litraa), joka alkaa kiertää käynnistyksen jälkeen. Jos sensijaan Ardicci käy heti startista alkaen, lämmittää se moottorin niin nopeasti, että vikatilaan ei mennä.
Termostaatin kunnolla ei ole merkitystä tässä vikatilaanmenoasiassa.
Vikakoodina on viallinen lämpöanturi, vaikkei siinä mitään vikaa olekaan.

Vikatilassa moottorinohjaimelta tulee lämmityslaitteen ohjaimelle/ilmastoinnin ohjaimelle lämpötilatieto, että moottorin lämpötila on muka normaali (noin 90 astetta), vaikkei olekaan, ja sen perusteella lämmityslaitteen puhallin alkaa puhaltaa maksimivauhdilla "lämmintä" (siis kylmää) sisällekin, mikäli puhallinnopeus on automaattiasennossa. Lämmityslaitteessa ei nimittäin ole omaa veden lämpötilan mittausanturia.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2014, 18:01:27 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #9 : 20.01.2014, 19:23:46 »
Ilmankos mulla ei ole tuollasia ongelmia. Taitaa olla lämpöanturi kunnossa?

Oireet on seuraavat, kun auton laittaa pakkasilla lohkolämppäristä käyntiin ja antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin:

- Lämpömittari puolivälissä
Taitaa olla anturissa enemmänkin vikaa tai sitten siellä on hemmetin suuri vastus.
Nimittäin mulla ei edes lauhemmilla keleillä kuin just asteikolle nousee viisari.

Poissa sakkeus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #10 : 20.01.2014, 21:16:02 »
minun v70 (-98) tekee myös tuon vikavalon ja flekti huutaa samalla roikassa olon jälkeen. lämpömittari pomppaili normi lämpöihin vaikka kone oli kylmä. vaihdoin lämpöanturin. nyt pelaa lämpömittari normaalisti, mutta tuo vikavalo ja flektin huutaminen jäi. liekkö tuo ominaisuus vai ei, jos se ei kaikilla tdi:llä tee sitä.

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI epämääräiset lämpöongelmat
« Vastaus #11 : 22.01.2014, 14:18:57 »
Minun s70 tdi:ssä-98 Ardic käynnistyy automaattisesti näillä pakkasilla kun käynnistää auton,lämpö nousee nopeasti,ja kun auton sammuttaa niin Ardic sammuu myös jollei ole painannu käynnistystä.
Onko muilla sama juttu Ardic:in kanssa. :hello:

 

Futurez  Kulkukoira