Oireet on seuraavat, kun auton laittaa pakkasilla lohkolämppäristä käyntiin ja antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin: Lämpömittari puolivälissä, - Moottori haalea, - lämppärin letkut haaleat,- Flekti pyörii (ja lambda-merkillä varustettu vikavalo palaa mittaritaulussa.)
Nyt kun tätä googlettelin, niin onko tämä kuitenkin laskettava msa 15.7 ominaisuudeksi ja onko mitään tehtävissä? Flektin ohjauksen nykäsin irti ettei se nyt ainakaan huuda täysillä..
On ominaisuus. Jos tuulilasin raapimisen jälkeen sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen, ei moottorinohjain mene vikatilaan, koska käynnistyksen jälkeistä lämpötilan nopeata laskua ei tapahdu. Lämpö laski jo lasien raapimisen aikaisena käyntijaksona. Jos vikatilaan meno ehti jo tapahtua, sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä moottorin toiminta palautuu normaalitilaan muuten, paitsi että vikavalo jää palamaan mittaritauluun. Se kuitenkin sammuu itsekseen, kunhan ajaa kymmenisen minuuttia, että moottorin lämpö ylittää noin 70 astetta.
Vikatilaan meno tapahtuu myös Ardicilla tehdyn ennakkolämmityksen jälkeen, vaikka siinä vesipumppu kierrättää koko vesitilan saman lämpöiseksi, mutta lämpötilan laskusta merkittävä osa johtuukin kylmästä moottoriöljystä (>6 litraa), joka alkaa kiertää käynnistyksen jälkeen. Jos sensijaan Ardicci käy heti startista alkaen, lämmittää se moottorin niin nopeasti, että vikatilaan ei mennä.
Termostaatin kunnolla ei ole merkitystä tässä vikatilaanmenoasiassa.
Vikakoodina on viallinen lämpöanturi, vaikkei siinä mitään vikaa olekaan.
Vikatilassa moottorinohjaimelta tulee lämmityslaitteen ohjaimelle/ilmastoinnin ohjaimelle lämpötilatieto, että moottorin lämpötila on muka normaali (noin 90 astetta), vaikkei olekaan, ja sen perusteella lämmityslaitteen puhallin alkaa puhaltaa maksimivauhdilla "lämmintä" (siis kylmää) sisällekin, mikäli puhallinnopeus on automaattiasennossa. Lämmityslaitteessa ei nimittäin ole omaa veden lämpötilan mittausanturia.