Hei Jazka87, näin aluksi täytyy todeta, että kysymyksesi saisi varmasti enemmän huomiota topicissa
850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta.
Öljylaadusta en osaa kommentoida sen tarkemmin, itse käytin omassani ihan halpis Motox FullSynth 5W-40 ölppää. Motonetista saa Volvon alkuperäisen suodattimen ja on ilmeisesti hieman edullisempi kuin sinisen tiskiltä ostettuna.
Heti hälytyskellot soi kun kyseessä on -94 malli, näissä vanhemmissahan on tunnetusti ongelmana tolkuton öljynsyönti, tästä on itselläni kokemusta. Myyjän sanaan ei kannata luottaa yhtään jos ei ole tuttu myyjä. Eli silmä ja nenä tarkkana pöllyttääkö sinistä käynnistyksen jälkeen - kuumassa koneessahan ei välttämättä sinistä savua edes erota. Kysy heti että paljonko syö öljyä, jos myyjä sanoo että ei kulu yhtään niin valehtelee tai ei tiedä autoista mitään - näissä normaali kulutus on varmaan vähintään litra per vaihtoväli, ja jos sattuu tyhjä arpa käteen niin sitten se litra ei riitä edes tonnille.
En halua pelotella, mutta näiden kanssa kannattaa todella pistää myyjä selkä seinää vasten, itselläni on hiukka huonoja kokemuksia

Ettei sit jää harmittamaan jälkikäteen, niin pää kylmänä vaan!
Tarkista huohotus, on hankala mutta ei erityisen kallis korjata, ellei ole jo pullauttanut stefoja pellolle. Tarkista ilmanputsarilta kaasuläpälle menevä haitariputki, jos on rikki niin kone on todennäköisesti saanut hiekkaa sisuksiinsa. Tarkistamista varten putki pitäisi oikeastaan irroittaa kokonaan ja käännellä ja väännellä huolellisesti läpi.
Jäähdytinnesteeksi kelvannee mikä tahansa alumiinikoneille tarkoitettu, vanhat huuhtelee pois runsaan veden kanssa niin ei tule ongelmia. Eihän sitä koskaan tiedä mitä aikaisemmat omistajat ovat sinne laittaneet.
Tulpista ilmeisesti melko tarkka, oikeat saa siniseltä ja eivät ole edes kalliit siellä.
Manuaalilootaan ilmeisesti hyvät olisi RedLine MTL, itse laitoin ja olin tyytyväinen mitä kerkesin niillä ajella. Kalliin puoleiset, voi olla että ihan "tavalliset" halvemmat öljyt ajaisivat saman asian.