Carcom Oy  Elekma

volvo 850 öljytikku kerää vettä

  • 12 Vastauksia
  • 6375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
volvo 850 öljytikku kerää vettä
« : 17.12.2013, 14:52:35 »
Hei,

Mikähän mahtaisi olla, kun nesteet ei häivy, mutta öljytikku kerää majoneesia...
öljykorkissa ei ole, eikä koneessa muutenkaan.

öljyt pariviikkoa sitten vaihdettu.

Epäiltiin, että kylmä ilma kondensoi öljytikkuputkeen vettä -> majoneesisoituu.

Autona 10v 850volvo, sekä farmari, että sedani on alkanut tekemään tätä.
Öljyt vaihdetaan kerran vuodessa ja sedaniin vaihdettu nyt 2kk sisällä 2kertaa öljyt, edellisen omistajan laiminlyönnin takia (ei meinannut öljy tulla ulos...)

Yks mitä mietimme, että käytössä on motonetin Fullsynth 5w40, ja niillä on öljynlaatu vaihtunut, että mahtaisko johtua huonosta öljystä, kyllä sen pitäisi edes pariviikkkoa kestää siltikin...

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #1 : 17.12.2013, 15:56:10 »
Ajatteko lyhyttä matkaa? Jos kyllä niin siitä se sitten.
Onko termari kunnossa että käy varmasti lämpimänä?

Mites tuo huohotus?

Noilla kolmella luulisi selviävän.
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #2 : 17.12.2013, 16:52:22 »
autoilla ajetaan pitkää matkaa, farkulla jossa majoneesit ilmeni uudestaan öljynvaihdon jälkeen ajetaan 60-80km / päivä / jokapäivä.

termaria ei olla tarkistettu että varmasti on kunnossa, muistaakseni sedanissa ei lämmennyt kunnnolla tuossa alkusyksystä, en oo satavarma toimiiko nyt oikein.
-farkussa toimii termari, ainakin mittariston mukaan, oikein.

-huohotuksesta ei tietoa, onko 850:ssa jokin tapa tarkistaa onko tukossa.


kiitos infosta tähänmennessä

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #3 : 17.12.2013, 18:23:37 »
Tuossa ohjeet kuvineen: http://www.volvofinns.com/index.php?topic=516.0

Kannattaa tehdä suht pikaseen ettei tarvii tehdä samaa remppaa kuin minä....
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #4 : 17.12.2013, 23:13:55 »
ja sitten vielä että onko öljytikun o-rengas kovinkin vanha ja kovettunut ??? Porukoiden käyttiksessä loppui tikunvaihdon yhteydessä maitokahvin kerääntyminen  :hello:

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #5 : 18.12.2013, 11:59:36 »
Selkeä merkki huohottimen tukkeentumisesta on öljyinen moottori. Paine puskee pikkuhiljaa öljyhöyryjä ulos mm. virranjakajan juuresta ja öljykorkin tiivisteestä.

Huohotin on tukossa, jos mittatikun nostat pois ja sieltä reiästä nousee höyryä ulos. 

Kun huohotinletkusto ja öljyloukko ovat kunnossa, on moottorissa ja mittatikun reiässä pieni imu. Tuossa asiasta video, miten voit sen imun testata Elmu-tuorekelmulla.

Minullakin pääsi sen verran pahaksi, että pullautti moottorin takapään stefan ulos. Se olikin jo isompi homma korjata.
Sitä ennen pullautti virranjakajan stefan kertaalle ulos. Ihmettin, että mikä sillä on ja laitoin takaisin.

Lopulta huomasin, että mittatikun reiästä möusi höyry vienosti ulos ja lisäksi kun polki paikallaan kaasua, niin virranjakajan juuresta yritti kostuttaa moottoria.

http://www.youtube.com/watch?v=rSbb0Pn0dx8
« Viimeksi muokattu: 18.12.2013, 12:02:37 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #6 : 22.12.2013, 11:38:56 »
Onkos kellään havaintoa paljon kustantaa uus öljytikku, kun jäi muoviosa käteen...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #7 : 22.12.2013, 19:47:32 »
Jos tarvike käy niin eipä ole kovin kallis, 5.47 euroa: http://www.skruvat.fi/Oljytikku-P15955.aspx

Muovi on enemmän oranssi kuin alkuperäisessä. Oisko tuossa ollut asteikossakin jotain eroa, liittyy ehkä vuosimallikohtaisiin muutoksiin. Enempää en osaa aiheesta sanoa...

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #8 : 02.01.2014, 09:05:39 »
Tsiisus, sinisellä tikku maksas 35€, tilasin tuolta linkin osotteesta.

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #9 : 22.02.2014, 13:33:16 »
En viitsinyt uutta ketjua aloittaa niin päätin kirjoitella tänne, huomenna ois tarkoitus mennä ostamaan 94vm. 2.4l 850 farmaria, katsomassa on käyty ja autoa syynätty, huomenna myyjä palaa viikonloppu reissusta niin olisi tarkoitus tehdä kaupat. 850 olisi toinen Volvo itselleni. Aikaisempi oli 90vm 740. Kun kerta tuosta öljynlaadusta on ollut vääntöä niin onkohan täyssynteettinen 5W40 moottoriöljy hyvä vaihtoehto? 5W40:set meinasin sinne laittaa+uuden filsun, jäähdytinesteiden vaihto (ilmeisesti G12 punainen?), tulpat (suosituksia?) ja jossain vaiheessa laatikonöljyt. kyseessä siis manuaaliloota. Koneena siis tuo 2.4l 103kw/140hp versio. Nuo nyt ainakin meinasin tehdä aluksi ja pelata niiden kanssa varman päälle. pitänee sitten vielä katsoa että miltä jarru ja kytkinnesteet vaikuttaa. Onneksi on tallipaikka ja vehkeet missä laittaa. Muutenkin tykkään pitää autoni kunnossa ja huollettuna.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014, 13:34:47 kirjoittanut Jazka87 »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #10 : 22.02.2014, 13:55:56 »
Hei Jazka87, näin aluksi täytyy todeta, että kysymyksesi saisi varmasti enemmän huomiota topicissa 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta.

Öljylaadusta en osaa kommentoida sen tarkemmin, itse käytin omassani ihan halpis Motox FullSynth 5W-40 ölppää. Motonetista saa Volvon alkuperäisen suodattimen ja on ilmeisesti hieman edullisempi kuin sinisen tiskiltä ostettuna.

Heti hälytyskellot soi kun kyseessä on -94 malli, näissä vanhemmissahan on tunnetusti ongelmana tolkuton öljynsyönti, tästä on itselläni kokemusta. Myyjän sanaan ei kannata luottaa yhtään jos ei ole tuttu myyjä. Eli silmä ja nenä tarkkana pöllyttääkö sinistä käynnistyksen jälkeen - kuumassa koneessahan ei välttämättä sinistä savua edes erota. Kysy heti että paljonko syö öljyä, jos myyjä sanoo että ei kulu yhtään niin valehtelee tai ei tiedä autoista mitään - näissä normaali kulutus on varmaan vähintään litra per vaihtoväli, ja jos sattuu tyhjä arpa käteen niin sitten se litra ei riitä edes tonnille.

En halua pelotella, mutta näiden kanssa kannattaa todella pistää myyjä selkä seinää vasten, itselläni on hiukka huonoja kokemuksia :( Ettei sit jää harmittamaan jälkikäteen, niin pää kylmänä vaan!

Tarkista huohotus, on hankala mutta ei erityisen kallis korjata, ellei ole jo pullauttanut stefoja pellolle. Tarkista ilmanputsarilta kaasuläpälle menevä haitariputki, jos on rikki niin kone on todennäköisesti saanut hiekkaa sisuksiinsa. Tarkistamista varten putki pitäisi oikeastaan irroittaa kokonaan ja käännellä ja väännellä huolellisesti läpi.

Jäähdytinnesteeksi kelvannee mikä tahansa alumiinikoneille tarkoitettu, vanhat huuhtelee pois runsaan veden kanssa niin ei tule ongelmia. Eihän sitä koskaan tiedä mitä aikaisemmat omistajat ovat sinne laittaneet.

Tulpista ilmeisesti melko tarkka, oikeat saa siniseltä ja eivät ole edes kalliit siellä.

Manuaalilootaan ilmeisesti hyvät olisi RedLine MTL, itse laitoin ja olin tyytyväinen mitä kerkesin niillä ajella. Kalliin puoleiset, voi olla että ihan "tavalliset" halvemmat öljyt ajaisivat saman asian.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014, 14:00:52 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Jazka87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Kasipätkä Wagon!
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #11 : 22.02.2014, 14:18:21 »
kiitoksia dneproshin vastauksista, täytynee tuo postata myös tuone toiseen ketjuun. Täytyypi tsekata myös nuo mainitsemasi jutut ja käydä sieltä marmoritiskiltä ostamassa ne tulpat. :)

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 850 öljytikku kerää vettä
« Vastaus #12 : 23.02.2014, 19:48:00 »
Tsiisus, sinisellä tikku maksas 35€, tilasin tuolta linkin osotteesta.

OT: Jos tuo tuntuu kalliilta niin voi suhteuttaa Caterpillarin hintoihin, öljyn mittatikku ja sen putki ovh 3500 mummonmarkkaa vuonna 2000...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy