KL-varaosat  Carwist

dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua

  • 170 Vastauksia
  • 59539 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija
dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« : 29.09.2014, 23:28:32 »
Arvoisa lukija,

tervetuloa seuraamaan innokkaan käyttöautoilijan puuhasteluja eri merkkisten kulkupelien parissa. Olen ikäni ollut kiinnostunut kaikesta pärisevästä ja mahdollisimman paljon koetan aina tehdä huolto- ja korjaustoimenpiteitä itse. Ja selvennän vielä tässäkin: Vaikka itäsuomesta olenkin, en sentään niin itäsuomalainen ole kuin nimimerkki antaisi ymmärtää - kyseessä on inside-tyyppinen läppä :P

Tämän topikin perustan, koska ajoneuvoja on tullut haalittua turhankin paljon (ja itseni lisäksi myös isältäni on autojen hankkiminen karannut hieman käsistä...). Ja ihan jokaista menopeliä varten en viitsisi perustaa uutta keskustelua pitkin eri merkkifoorumeita - kokeillaan keskittää tähän noita "väärämerkkisiä"

Volvot
- 145 Van -71 (Myyty): Projektipäiväkirja :: Kuvagalleria
- 744 GLE -88 "Pure Jenkki": Showroom :: Kuvagalleria
- 745 GL -90 "Talvilintta?": Showroom :: Kuvagalleria
- 855 10V -94 "Biltema tuning": Projektipäiväkirja :: Kuvagalleria

Muut: (saakohan muille merkkifoorumeille linkittää...)
- Mazda 626 GV 2.2i -94: Kuvagalleria
- MB S210 E220 CDI A -99 "Ukin melluauto": Huoltomuistio :: Kuvagalleria
- Peugeot 807 SR 2.0 "Pulla": Huoltomuistio :: Kuvagalleria
- Seat Cordoba SDI -03: Kuvagalleria
- VW Caddy 1.6d -86: Kuvagalleria

Mainittuja autoja tulee huollettua ja laitettua ajan ja osaamisen puitteissa. Osa autoista on omia, osa tosiaan isäni kulkupelejä. Volvot on kaikki omia :)

Tallitilat on tommoset:




Eli pieni autotalli+varasto talon kyljessä, ja viereen olen kyhännyt pressutallin.

Maaseudulla n. tunnin ajomatkan päässä kotoa sitten on tuollainen muutamaankin kertaan laajennettu navetta, jonka neliömäärästä ei kenelläkään taida olla mitään hajua (tilaa on "riittävästi"):


Rakennus ei ole ollut aktiivikäytössä muutamaan vuoteen, ja autojen kerääminen sinne on lähtenyt hyvin käyntiin :P Lisäksi kuvassa näkyy piharakennus, josta puolet on autotallia ja toinen puoli varastoa/nukkuma-aitta.

Muiden kuin omissa topikeissaan olevien menopelien tilanneraportti löytyy tästä:

Mazda:

Ruostekorjaukset kesken - kohtalona päätyä romuksi tai muutamalla satkulla myyntiin, jos saan vielä leimattua.

Seat:

Useimmiten ajossa, isälläni tai siskollani käyttiksenä aina tarpeen mukaan.

Caddy:



Hitsattavaa riittäisi jos jaksaisi tehdä, menee tällaisenaankin metsä/mökkiautona.

Tähän topikkiin tarkoitus keräillä projekti/huoltomuistio-tyyppistä seurantaa noista muutamista, joille en ole vielä omaa topikkia mihinkään perustanut. Toivottavasti tällainen yhdistetty seuranta on ok - jos on, niin suosittelen muillekin, näitä on aina kiva lukea ja aina välillä sopivassa mielentilassa myös kirjoitella...
« Viimeksi muokattu: 18.09.2015, 14:21:06 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - Käyttöautoilua DIY-hengessä
« Vastaus #1 : 05.10.2014, 13:37:21 »
Tulipa eilen laitettua Mazda pyörilleen, liikkuu taas omin voimin eteen- taikka taaksepäin.


Eipä taida riittää motivaatio tuon laittamiseen, josko kelpaisi kellekään...

Mieluummin tuon jollekin Mazda-miehelle myisi kuin romuksi laittaisi.

Poissa V2T

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 319
  • Against Greenpeace with D24/D5252T/D4192T3
Vs: dneproshin's garage(s) - Käyttöautoilua DIY-hengessä
« Vastaus #2 : 06.10.2014, 11:43:55 »
Hyvähyvä, nää tällaiset on kyllä kiinnostavia, kun näkee mitä muut puuhaa, ja minkälaisissa tiloissa :D  O0

Epävirallinen EVRY-mies 
--> 850 TDI -96
ex:  V40 -03 1.9D HP, 244DL B200F, V70 TDI -2000- "Nelisilmä", 944 D24TiC, 244 GLE B19E

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - Käyttöautoilua DIY-hengessä
« Vastaus #3 : 06.10.2014, 21:17:13 »
### Seat vuonna 2014 ###

Tällainen ajopeli vaan ilmestyi jostakin keväällä 2014...

Moottorina väkivahva :P 1.9 SDI, tunnetaan myös koodilla ASY:


Heti ekalla koeajolla (isäpappahan se tämän oli ostanut vähän aiemmin) tuli peruutettua ojaan, tulipa testattua etupään hinauslenkin olemassaolo, käyttö ja toimivuus :) Ei näkyviä vaurioita, joten otin hyvillä mielin maisemakuvan maaseudulta:


Ostettaessa kilometrejä takana n. 215 tuhatta. Juuri katsastettu ja öljyt vaihdettu. Leimalle oli vaihdettu eteen jarruletkut ja takaiskarit. Rempan tekoon pääsi kuitenkin välittömästi, kuskin puolen vetonivel raksutti pahasti, kumi oli pettänyt totaalisesti. Lisäksi pitemmän seisonnan jälkeen moottoria joutuu sahailemaan käyntiin normaalia pidempään, liekö ilmavaivoja... Kaiken muun hyvän lisäksihän auto on tervattu sisältä aika huolella, siis tupakoitu runsaasti - asia korjattiin wunderbaumilla ja olankohautuksella...

Vetonivelen suhteen laitoin alle alkuperäislaatua, tai niin ainakin AD Varaosamaailman myyjä mainosti. ("Löbro"/GKN? 41-303556, 92,50 euroa). Samalla hommasin hehkureleen varalle (Hehkurele VAG TDI 60-75614048 25,50e). Nivelen vaihdon yhteydessä totesin etujarrujen olevan lopussa. Myöhemmin selvisi että myös takajarruissa oli vikaa - kuumenivat ikävästi ajossa, toiselta puolelta kitkapinnat olivat jo halkeilleetkin ikävästi. Ja vetonivelremppahan meinasi mennä pieleen kun ei millään saanut puristettua isompaa kiristintä paikoilleen - nurkista löytynyt iso letkuklemmari pelasti tilanteen. Pitäisikö tuohonkin hommata oma työkalu - hohtimilla ei vaan onnistunut tällä kertaa :P

Vinkkinä vetonivelhommiin: Näissä VAGgilaisissa (ja varmaan jossain muissakin) on jostakin syystä käytetty 12-kulmaisia muttereita, ainakin vetonivelissä ja myös takapyörän napamutterina. Koot taitaa olla luokkaa 36 ja 32 milliä. Itsekin piti hommata tuollainen sarja että remppa onnistui:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/762101/Erikoiskonehylsyt-12-k-303236mm-vetoakseli

17.08.2014 215212 km - Jarruremontti+ilmanputsari 220,10e







Eteen jarrulevyt+palat+asennussarja, taakse kengät+rummut+asennussarjat, Motonet laatua. Levyt ja rummut tuli jotain "kiinakuraa" (jarrulevyjen paketissa luki LPR - valmistajana, ei määränpään osoitteena :) ), palat ja kengät taisivat olla ihan Boschilaiset.

Tulipa siinä samalla rapsuteltua kaikki löytämäni kierteet ja ruuvit puhtaaksi ruosteenirroittajan kera, osan ruuveista käytin jopa aukikin / uusin huonoimmat. Päälle ja kierteisiin paksu kerros Bilteman spraytervaa, josko avautuisivat sitten seuraavan kerran tarvittaessa vähän helpommin. Mäntien suojakumejakin tuli raotettua, hyvältä näyttivät - löin kumit täyteen ATE jarrukumirasvaa, jotta säilyisivät jatkossakin hyvinä. Toinen rasvatuote mitä käytän jarruhommissa on CRC Bräkleen - tahmeaa tavaraa jonka ei pitäisi hevillä lähteä valumaan, tätä liikkuviin osiin niin hyvin pelittää. Motonetista löytynee molempia. Ja kitkapintoihin, levyihin tai rumpuihin ei tietenkään mitään ylimääräistä, korkeintaan putsaus Bräkleenillä jos varastorasvoja tai muita liukastimia niistä löytyy.

Jarrunesteet vaihtuivat myös periaatteella "ime säiliö lähes tyhjäksi, täytä uudella nesteellä, pumppaa nippa kerrallaan kunnes tulee kirkasta tavaraa => valmis". Ja tietty muistin vahtia ettei säiliö pääse tyhjäksi, ja etenin kauimmaisesta nipasta lähimpään. (Oikea taka - vasen taka - oikea etu - vasen etu) - perusjuttuja kai, mutta hyvä pitää mielessä.

Tappioina tässä remontissa oli vänkärin takapyörästä abs-anturin ruuvi, joka meni poikki - toivotaan että anturi kestää paikoillaan pelkällä kitkalla. (Pitikö se mennä availemaan kaikkia mahdollisia ruuveja, prkl :) )

22.08.2014 215489 km - Laturi+hihna 191,90e



Heti jarrurempasta toivottuani pääsin harrastamaan laturijumppaa. Maaseudun rauhasta pois yrittäessäni alkoi latauksen merkkivalo loistamaan. Pikainen mittaus yleismittarilla ja eihän siinä auttanut muu kuin lähteä mersulla hakemaan uutta laturia Lappeenrannan Motonetista (100 km suuntaansa). Hauskaa sinänsä, että mainittuun meseen oli vaihdettu laturi alkukesästä, ja nyt - Seattiin laturia hakiessani - kyseinen mersun laturi tietenkin hajosi taas :facepalm: Kotiin pääsin kuitenkin.

Tähän ei laturin vaihto maksanut sentään vajaata tonnia kuten mersuun - yksinkertaisessa tekniikassa on puolensa. Vaihto oli erittäin helppo, laturi on tyrkyllä koneen etupuolella ja apulaitehihnalla on tasan yksi laite pyöritettävänään - ohjaustehostinhan tässä on sähköinen ja ilmastointiakaan ei suotta ole lisävarustelistalta ruksittu, rikkaiden porvarien hapatusta mokoma viilennin  ;) Jaa niin, apulaitehihnan kiristin tuntui väljältä, uusi pitää tilata kunhan kerkeää.

Motonet tuotteet 30-6788 Moniurahihna 6x788mm ja 13-2303 Laturi VAG 99- 120A FW-hihn.

Samalla tuli vaihdettua aiemmin hommattu ilmanputsari:


Putsasin ja rasvasin myös kaikki maadoituspisteet mitä löysin sekä akun navat.

24.09.2014 217199 km - Laturi taas...



Ajelin kotiin töistä ja kesken matkan alkoi latauksen merkkivalo ensin vilkkumaan ja sit palamaan jatkuvasti. Oletin pääseväni kotiin asti kun matkaa oli vain n. 20 km - pääsin kyllä, mutta en ihan ongelmitta. Laitoin parkit päälle ja toivoin parasta - n. 15 km jälkeen alkoi mittaristo sekoilemaan ja viimeiset sadat metrit piti ajella ilman ohjaustehostinta piipityksen kera - näinkö nopeasti näistä virrat katoaa laturin kuollessa?

Seuraavana päivänä piti taas päästä töihin, joten kotiin päästyä toinen auto tulille ja Motonetista taas uusi laturi. Takuuvastaava ei ollu paikalla illalla, joten jouduin ostamaan uuden laturin "kovalla rahalla". Seuraavana päivänä toki sain rahat sitten takaisin - outoa toimintaa kuitenkin kun tarvitaan joku tietty henkilö jotta voidaan takuuasioita hoitaa.

31.10.2014, 219000 km. Talvirenkaat alle, 295 e

Uudet talvirenkaat hankin ja laitoin alle lokakuussa, mittarissa n. 219 tkm. Renkaat ovat 175/65 R14 82Q BFGoodrich G-Force Stud ja maksoivat Euromasterilla 295,00e irtopyörille asennettuna. Reilun tuhannen kilometrin jälkeen täytyy todeta, että ovat aivan kelvolliset kumit: pitoa on riittävästi, ajettavuus on hyvä ja melutaso kohdillaan - näistä tuntuu puuttuvan nastojen ulina kokonaan. Autossahan on olematon äänieristys eli ei renkailla toki ihmeitä voi tehdäkään... Vertailukohtaa ei tosin ole, kun muilla talvikumeilla en ole tätä ajanut.

Tuli myös kateltua VAG-COM kaapelilla ja softalla koodeja, jotain ilmeisesti laturin hajoamiseen liittyviä sieltä löytyi, nollasin ne pois. Softalla sai myös muutettua tuon Seatin inhottavan lukkojen toiminnan - nyt yhdellä painalluksella avautuvat kaikki lukot (oletuksena yhdellä avautuu kuskin ovi ja loput lukot "tuplaklikkauksella" - harvinaisen typerä ominaisuus mielestäni).

30.11.2014, 219931 km. Dieselsuodattimen vaihto, 20.40 e

Auto toimi niin hyvin että päätin vähän korjata sitä...

Vanha:


Vanha ja uusi:


Uusi:


Hyötyä tai ei, mutta laitoin simppelin suodattimen missä ei ole tuota kummallista lämmityskiertoa (?) - eli paluuvirtaus menee suodattimen kautta jotenkin hämärästi... Ei meinannut ilmautua millään, starttailin ja imuttelin posket lommolla - suhina vaan kävi. Olihan siellä sitten mitätön reikä letkussa, ei nähnyt ennenkuin taivutti kunnolla. Pätkä pois kun oli  sopivasti lähellä päätä ja lähtihän tuo rouskuttelija taas käyntiin.

Uusi suodatin on mallia Motonet 19-5014 (Topran 102 731) 13.90 e ja lisäksi ostin paluuletkuksi tuollaisen "BENSA/ÖLJY/ALIPAINELETKU Ø8/15MM 1METRI" hintaan 6.50 e.

Yhteenveto

Auto on nyt joulutauolla ja sen tarina on katkolla - saa nähdä otanko tämän vielä ajoon. Kesärenkaat on huonot, Volvokuume painaa päälle, tämä on aika ankea ja pieni auto, ahdistaa ajaa tämmösellä kopilla jne perusselitykset... Pitäisi selvitellä takapään kolinoita ja ennemmin tai myöhemmin fiksata ruosteita pohjasta. Perushuoltoa tietty lisää, nesteiden vaihtoa ja sen sellaista, vähemmän motivoivaa ainakin tämän auton kohdalla...

2014 auto oli ajossa 5 kk ja n. 4200 km. Polttoainetta kului keskimäärin 5,13 l/100 km ja siihen meni rahaa 289 euroa.

Hankintahinta 2500 e, huolto+korjaus+renkaat 845,40 e, polttoaine 289 e, viranomaiskulut ? e... Tuon verran tällä ajaminen maksoi, polttoaine ei tässä kokonaisuudessa kovin suurta roolia näyttele... Eipä taida kannattaa diesel minun ajossa.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2015, 15:57:03 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - Käyttöautoilua DIY-hengessä
« Vastaus #4 : 14.12.2014, 23:00:45 »
### Pullan elämää 2013-2014 ###





Tajusin vasta jokin aika sitten, että Peugeot-foorumin projektiosio ei ole julkinen, ja tätäkään ajoneuvoa ei ole tarkoitus piilotella sen kummemmin, joten kopioin sisällön tänne. Ei-julkinen keskustelu saa jäädä historian lehdille, linkki toimii vain peugeot-foorumi.com rekisteröityneille käyttäjille: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio

Auton tiedot, Peugeot 807 SR 2.0 5d:
- Käyttöönotto 9.6.2004
- Väri ruskea (beige, hiekka, mikälie - vaikea kuvailla, virallinen nimi "KCV - PAINT WHITE GOLD", jonka kertoi Service Box)
- Moottorina EW10J4 RFN (100 kW eli 136 hv, 190 Nm)
- Vaihteistona 5-v manuaali BE4R
- Renkaat alkuperäisillä 6.5" peltivanteilla. Kesäkumit on jotkut Champirot (215/65 R15), talvirenkaat Nordman 4 / BFGoodrich G-Force Stud (205/65 R15).
- Istuimia 7 (8-paikkaiseksi merkitty rekisteriotteeseen). Paikallaan yleensä 6 kpl.
- Ilmastointi (automaattinen)

Serviceboxin tiedot autosta:

Vehicle family    807
Build code    10028 U9 1 0658
Warranty Start Date    09/06/2004
BER    e2*98/14*0253*05

General information
PRODUCT TYPE    CAR
COMMERCIAL MARQUE/COMPONENT TYPE     PEUGEOT
VEHICLE FAMILY    807
SILHOUETTE    FAMILY SALOON
TRIM LEVEL    MEDIUM MEDIUM
ENGINE    INJECTION EW10J4
TRANSMISSION    BVM5
PAINT TYPE    METALLIC PAINTWORK
BODY COLOUR    KCV - PAINT WHITE GOLD
INTERIOR TRIM TYPE    DANDY "JK" CHAIN AND WEB
UPHOLSTERY COLOUR    "FT"
GEARBOX (CHARACTERISTICS)    BE4 J MANUAL GEARBOX
ENGINE (TYPE)    EW/DW
OTHER BADGE    WITHOUT FULLER BADGE
BADGE    SR

Vehicle characteristics
TRIM LEVEL    MEDIUM MEDIUM
PAINT TYPE    METALLIC PAINTWORK
BODY COLOUR    KCV - PAINT WHITE GOLD
INTERIOR TRIM TYPE    DANDY "JK" CHAIN AND WEB
UPHOLSTERY COLOUR    "FT"
GEARBOX (CHARACTERISTICS)    BE4 J MANUAL GEARBOX
STEERING    VARIABLE POWER STEERING
SPEEDOMETER DRIVE    TACHO TORQUE 18X14

Fuel supply-Engine
ENGINE    INJECTION EW10J4
DIESEL FILTER WATER DETECTOR    WITHOUT DIESEL FILTER WATER DETECTOR
FUEL    LEAD FREE PETROL
EMISSIONS STANDARD (ENGINE)    EEC 2000 DEPOLL (ENGINE)
ENGINE (TYPE)    EW/DW
OIL COOLER    MNTG WATER/OIL EXCHANGER ON ENGINE
VEHICLE EMISSIONS STANDARD (TYPE APPROVAL)    L5 TAX INCENTIVE DEPOLLUTION (HOMOLOGATION)
COOLING MOTOR    18V14 RADIATOR
CRANKCASE GAS CIRCUIT HEATING    WITH HEATER CASING GAS CIRCUIT
VEHICLE TECHNICAL DEPOLLUTION    IFL5 VEHICLE TECHNICAL DEPOLL (TAX INCENTIVE)
PARTICLE FILTER    WITHOUT PARTICLE FILTER
FAN    1 350W 3-SPEED FAN
FUEL VAPOUR RETRIEVAL    CONTROLLED PETROL VAPOUR RECUPERATION
INJECTION ASSOCIATED VARIANT    MOUNTING MAGNETI MARELLI
TANK FILTER    RESERVOIR FILTER INTERIOR
THROTTLE HOUSING (ENGINE INLET AIR CIRCUIT)    MOTORISED THROTTLE BODY (ENG AIR INTAKE)

Gearbox Transmission
TRANSMISSION    BVM5
GEARBOX (CHARACTERISTICS)    BE4 J MANUAL GEARBOX
FINAL DRIVE RATIO    REAR AXLE HYPOID GEARSET 14 X 62
SPEEDOMETER DRIVE    TACHO TORQUE 18X14
WHEEL STYLE    OPTIMIZED WHEEL
GEARBOX TYPE (TYPE APPROVAL)    GEARBOX BE4/5 J TYPE
TYRE (SIZE, TYPE)    215/65 R15 H NON REINFORCED TYRE
WHEELS FITTED    6,5" RIM ROAD WHEELS
WHEEL (TYPE)    STEEL WHEELS
INFLATION PRESSURE LOSS INDICATOR    WITHOUT TYRE DEFLATION INDICATOR
GEARBOX TYPE    GEARBOX BE4R

Suspension-Steering-Brakes
ABS    WITH ABS BRAKES
STEERING    VARIABLE POWER STEERING
DYNAMIC STABILITY CONTROL SYSTEM    WITHOUT ELECTRONIC STABILITY PROGRAM

Body fittings
TOWBAR    WITHOUT TOWBAR
AERIAL    AERIAL INTEGRATED IN QUARTER PANEL
WHEEL EMBELLISHER (STYLE)    ADAGIO STYLE 9-HOLES 15 INCHES
TINTED WINDOW    GREEN GLASS
SILL ILLUMINATION LAMP    REFLECTIVE DOOR SILL LIGHTING
EXT. REARVIEW MIRROR COMP. FUNCTION    EXT MIRROR MANUAL-FOLD BACK
WINDSCREEN WIPER    FRONT WIPER BLADE W/O RAIN SENSOR
HEADLAMP WIPER    HEADLAMP WASHWIPE
FRONT PANEL BLANK    PLUG FRONT FACADE
LUGGAGE RACK    WITHOUT ROOF BARS
FRONT FOGLAMP    FRONT FOG LIGHTS
EXTERIOR REAR VIEW MIRROR (DRIVER SIDE)    HT EXT RRVW MIRROR EL INT CONTR
SPARE WHEEL    STANDARD SPARE WHEEL
SUN ROOF    FIXED ROOF
BUMPER TRIM    DYED BUMPER STRIP
GLASS (APPEARANCE)    TINTED + OVER-TINTED REAR
REAR QUARTER WINDOW (TYPE)    PIVOTING REAR QTR GLASS
WINDOW (TYPE)    NON ATHERMAL WINDSCREEN

Interior fittings
INTERIOR TRIM TYPE    DANDY "JK" CHAIN AND WEB
ANTI-THEFT ALARM    WITHOUT THEFT PROTECTION ALARM
REAR HEAD RESTRAINT    REMOVABLE AND ADJUSTABLE REAR HEAD REST
REAR SEAT    3 PLACES SEPARATE REAR SEATS
SUPPLEMENTARY SEAT    WITHOUT SUPPLEMENTARY SEAT POSITN
LUGGAGE COVER    WITHOUT LUGGAGE COVER
FRONT SEATBELT    RETRACTOR ALARM DRIVER + PASS S/BELT
CLIMATE (AMBIENT TEMP)    VERY COLD COUNTRIES
SPEED GRADUATIONS    GRADUATION KMS/H
GRAB HANDLES    FRONT + REAR + ADDITIONAL HANDLES + HOOKS
DRIVING POSITION    LEFT HAND DRIVE
ADDITIONAL HEATING    WITHOUT ADDITIONNAL HEATING
DASHBOARD EQUIPMENT    DASHBOARD WITH GRAINED HEAT COV
MISC. INT. LAMPS    REAR CEILING LIGHT WITHOUT SPOTLIGHT
WORK TABLE    WITHOUT WORK TABLE
INSTRUMENT PANEL (CHARACTERISTICS)    3 DIALS
ADDITIONAL BLOWER    WITHOUT ADDITIONAL PULSE
SIDE DOOR CONTROL MECHANISM    NON-MOTORIZED, MANUAL LOCKING SIDE DOOR
SCREENING (BLIND, SIDE SUNBLIND, SUNROOF)    WITHOUT REAR BLIND
DRIVER SEAT CONTROL    DRIVERS FRT SEAT MANUAL CNTROL
FRONT PASSENGER SEAT CONTROL    PASSENGER FRT SEAT MANUAL CNTR
DRIVER SEAT ADJUSTMENT    RECLINING DRIVER’S SEAT BACK
FRONT PASSENGER SEAT ADJUSTMENT    PASSENGER TILTING BACK
FRONT SEAT ARMREST    ASSEMBLY WITHOUT FRONT ELBOW REST
COMPACT DISC    WITHOUT COMPACT DISC
SATELLITE NAVIGATION SYSTEM    WITHOUT NAVIGATION SYSTEM
HEADLAMP BULBS    HALOGEN BULB
REAR WINDOW LIFT    MAN CTRL REAR WINDOW LIFTER
DRIVER’S WINDOW LIFT    SEQUENTIAL DRIVER’S ELECTRIC WINDOW
PASSENGER’S WINDOW LIFT    SEQUEN CONTROL PASSENG FRONT WINDOW LIFTER
DISPLAY    DISPLAY (RADIO+CLOCK AND OR TEMP, CD)
COURTESY MIRROR    DRIVER+PASSENGER WITHOUT LIGHTING
HEATING ELEMENT    HEATED SEAT
FRONT LATERAL AIRBAG    SINGLE FRONT SIDE AIRBAG
PASSENGER AIRBAG    PASSENGER AIRBAG
HEATING DUCT    FRONT HEATING DUCT
HEADLAMP HEIGHT ADJUSTER    REMOTE MANUAL HEADLAMP ADJUSTMENT
RADIO RECEIVER    "RD3" RDS COMPACT DISC AUDIO SYSTEM
REFRIGERATION    AUTOMATIC AIR CONDITIONING
CRUISE CONTROL    WITHOUT SPEED CONTROL
DRIVER’S SEAT HEIGHT CONTROL    PARALLEL DRV HEIGHT ADJ
INTERIOR REAR VIEW MIRROR    DAY -NIGHT INNER REAR MIRROR
STORAGE (OTHERS)    GLASSES CASE + BINS + DRAWER ROW 3
LOAD SPACE STORAGE    W/O BOOT TIDY
CARPET    F620 TWISTED CARPET
INTERIOR PROTECTION    W/O PROTECTING NET
SWITCH    ELECTRONIC ANTI-THEFT KEY
OBSTACLE DETECTION SYSTEM    WITHOUT OBSTACLE DETECTOR
LATERAL BLINDS    WITHOUT SIDE BLINDS
INFLATION PRESSURE LOSS INDICATOR    WITHOUT TYRE DEFLATION INDICATOR
EQUALISER AMPLIFIER    WITHOUT EQUALISER AMPLIFIER
LOCKING CONTROL    SIMPLE CENTRAL LOCKING
REAR QUARTER WINDOW (TYPE)    PIVOTING REAR QTR GLASS
WINDOW (TYPE)    NON ATHERMAL WINDSCREEN
STEERING WHEEL    RUBBER STEERING WHEEL
STORAGE SPACE LOCKS    LOCKING GLOVEBOX
FAN    1 350W 3-SPEED FAN
RADIO-INFORMATION-COMMUNICATION PACK    RADIO CD / INFO 2
DRIVER’S KNEE AIRBAG    WITHOUT DRIVER’S KNEE AIRBAG
REAR VIDEO SCREEN    WITHOUT REAR VIDEO SCREEN
CHILD OBSERVATION INTERIOR MIRROR    INTERIOR CHILD MONITORING MIRROR

Electrical
ALTERNATOR    ALTERNATEUR CLASSE 8+
BATTERY    BATTERY L2 400
STARTER MOTOR    STARTER MOTOR CL 4
SPECIAL LIGHTING    DAYLIGHT RUNNING LIGHTS
MISC. INT. LAMPS    REAR CEILING LIGHT WITHOUT SPOTLIGHT
SILL ILLUMINATION LAMP    REFLECTIVE DOOR SILL LIGHTING
EXT. REARVIEW MIRROR COMP. FUNCTION    EXT MIRROR MANUAL-FOLD BACK
HEADLAMP BULBS    HALOGEN BULB
MULTIPLEXING    MULTIPLEXING ASSEMBLY CAN VAN
FRONT FOGLAMP    FRONT FOG LIGHTS
HEADLAMP HEIGHT ADJUSTER    REMOTE MANUAL HEADLAMP ADJUSTMENT
Component manufacturers
INJECTION ASSOCIATED VARIANT    MOUNTING MAGNETI MARELLI

Miscellaneous
SPECIAL SPECIFICATION    STANDARD
ATMOSPHERIC CONDITIONS    NORMAL ATMOSPHERE
DRIVING POSITION    LEFT HAND DRIVE
VIN PLATE    EUROPEAN UNION CONSTRUCTOR’S PLATE + NRE
RADIO HEADPHONE SOCKET    WITHOUT ACCESSORIES SOCKET
SET OF KEYS    1 HF PLIP KEY + 1 SINGLE MAIN KEY
COUNTRY ADAPTATION    WITHOUT ADAPTATION COUNTRY

Aikaisempia huoltoja:
- 24.08.2012, 142466 km. TB Diamond+suod. Tulpat. Ilmanputsari.
- 17.10.2011, 170279 km. Diamond+suod. Raitisilmasuodatin.
- 20.11.2012, 195441 km. Diamond+suod. Tulpat. Jarruneste.
- 26.02.2013, 200274 km. Jakohihna+rullat, vesipumppu.

Tarina meidän perheessä alkaa
Ostimme auton merkkiliikkeestä 1.8.2013 suoralla kaupalla 7095 eurolla. Tässä vaiheessa autossa oli kilometrejä takana n. 207000. Lappeenrannan Auto-Eekoon kanssa asiointi sujui moitteettomasti, myyntipuolen toiminta oli asiallista ja ripeää. Oleelliset huollot oli tehty ja mm. vetonivel (kuskinpuoleinen?) juuri vaihdettu.

TODO-lista:
- Etujarrut uusiksi
- Muut nesteet vaihdettu, ohjaustehostimen vois vielä huuhdella...
- Ruostesuojausta...
- Aluvanteet (in my dreams - kesäpyörille vois olla kivat jonkinnäköiset "risuvanteet", esim nuo: MSW Cross Over, ilmeisesti ihan asiallinen valmistaja?

Toisaalta myös olen aina tykännyt massiivisista vanteista, tossa malliksi vaikka tommonen "Cades Jadis")

Joka tapauksessa ensi kesä menee vielä nykyisillä peltivanteilla ja Champiroilla, katellaan vuoden päästä rahoitustilannetta uusiksi...
- Pakoputken paikkaaminen
- Uudet takajarrusatulat, jarrujen tarkistaminen/herkistely
- Uudet talvirenkaat syksyllä 2014
- Öljynvaihto heti kun kerkeää
- Uusi akku
- Etuvalon pesureiden poisto
- Takalasinpyyhkijän moottorin poisto
- Sisävalaistukseen uusia polttimoita (lämppärin säätimet, takakontti)


Pakollisia kuluja:
- Ajoneuvovero 01.08.2013 - 31.07.2015 249.66e+256,34e
- Liikennevakuutus 01.08.2013 - 31.07.2015 246.23e (55% bonus) + 222,16e (60% bonus)
- Osakasko 01.08.2013 - 31.07.2015 173.85e + 175,72e
- Polttoaineet 11.08.2013-28.11.2014 1947e (n. 10,11 l/100km eli perus pikkuauton/kauppakassin keskikulutus :) - Spritmonitor)

02.08.2013, 207000 km. Vikakoodinluku.
- Heti ostoa seuraavana päivänä ilmestyi "Antipollution fault" => Käytiin liikkeessä nollaamassa vikakoodit. Selkeää syytä eivät löytäneet, kehottivat tulemaan uudestaan jos vielä häiriövalo syttyy. Tämä käynti oli ilmainen.

XX.08.2013, 207XXX km. Valonpesuri rikki.
- Huomasinpa että valonpesurit ruikkivat nestettä lähinnä jostakin puskurin sisältä maahan. Otin pelkääjän puolelta valopesurin peitelevyn irti, koska se ei oikein asettunut koloseensa ja irvisteli rumasti. Saattaapi olla että valonpesurit katoavat keulilta kokonaan ja letkutkin menevät tukkoon, niin ei mene nesteet hukkaan :P

13.09.2013, 208900 km. Bluetooth-adapteri, 17.95e.

- Tulevia vikakoodeja varten tuli hommattua E-villesta Mini ELM327 bluetooth -vikakoodinlukija. Laite mahtuu kätevästi olemaan liittimessä kiinni koko ajan (kuvassa pelkkä liitin kuskin jalkatilan lokeron "katossa").

15.10.2013, n. 210500 km. Öljykorkki ylipaineventtiilillä, 14.90e.
- Tyyppivikoihin tutustuttuani totesin tarvitsevani paremman öljykorkin. Löytyi Auto-Eekoolta hyllytavarana tuotekoodilla 025869. Keskustelua aiheesta täällä.

25.10.2013, n. 210500 km. Talvirenkaat alle.
- Vaihtelin talvirenkaat alle. Samalla huomasin miten Auto-Eekoo oli "korjannut" käsijarrun. Ennenkuin ostimme auton valitin päälle jumittavasta käsijarrusta. Myyjä vakuutteli, että jarru laitetaan kuntoon, ja näin tapahtuikin. Kahvaan jäi hiukan omituinen tuntuma, mutta en ajatellut asiaa sen enempää ennen tätä. Tällaisia ratkaisuja en odottaisi näkeväni merkkiliikkeen jäljiltä - voin sanoa että menettivät tämän takia ainakin yhden potentiaalisen asiakkaan, tätä autoa en tule kyseiseen firmaan enää viemään.


xx.11.2013, n. 211000 km. Ruskeita pilkkuja ovissa.
- Kokeilinpa Bilteman Clay Bar -sarjaa ovien alareunoihin, joihin oli tarttunut ruostepilkkuja. Nehän lähti tuolla ihan mukavasti, laitoin vahan lopuksi pintaan.

21.12.2013, n. 211000 km. Pesua ja takalasinpyyhin irti.

- Kummallinen talvi kun joulun allakin on autonpesukelejä. Takalasinpyyhkijän sulka puuttui jo ostettaessa, en tehnyt asialle silloin mitään koska varsi pysyi nätisti irti lasista. Tutkin asiaa tarkemmin ja huomasin, että varsi pyörii varsin holtittomasti tyhjää => Irti kokonaan, myöhemmin poistan vielä moottorinkin ja laitan reikään jonkun asiallisen tulpan.

24.01.2014, 212300 km. Huohotin jäässä ja öljyt pihalle. Käsijarru jumittaa, puhaltimen moottori ääntää.

- Auton alle ilmestyi öljylammikko => ekat kovat pakkaset ja huohotin heti jäässä. Onneksi tuli hankittua se ylipainekorkki, nyt tosin täytyy tarkistaa jakohihna siltä varalta että öljyä on päässyt hihnalle (keskustelua aiheesta) Nuo huohotinputkistot ovat kyllä aikamoisen ohkaisia pillejä:

Samana päivänä meinasin jäädä päiväkodin pihaan kun vetäisin optimistisesti käsijarrun päälle => Eihän se meinannut vapautua, onneksi hetken edes-takaisen ajelun jälkeen irtosi. Kaiken kruunasi lämppärin moottori, joka ei tykännyt pakkasesta ja alkoi kitisemään - kelien lauhduttua tosin vaikeni taas.

Akkuakin tuli latailtua (taas), liekö ihan alkuperäinen:

Alkaa jo osoittaa hiipumisen merkkejä, startti pyörii laiskanpuoleisesti jos akkua ei välillä erikseen lataile. Kerran syksyllä jätti jopa käynnistymättä kun parkit jäi muutamaksi tunniksi päälle.

28.2.2014, n. 213000 km. Lämmityslaitteen säätöpaneelin polttimot

Sain hommattua keskikonsolin valaistukseen sopivia polttimoita ja asentelin paikoilleen. Kustannuksia tuli kokonaista 1.20 euroa. Kirjoitin aiheesta kuvalliset ohjeetkin.

7.3.2014, n. 213400 km. Valopesurin poisto ja pissapojan korjaus. 26.90e +marginaalinen pientarvikelisä :)

Tuli askarreltua etupuskuri pois ja kirjoitettua siitäkin ohjeet. Pissapoika ei jaksanut ruiskia oikein lasille asti, maahan kyllä meni nestettä ihan reilusti. Syylliseksi paljastui pumpulta lähtevä muoviletku. Kumiletku on varma valinta ja sellaisen laitoin tilalle, ei tuo muovinen näköjään kestä hankausta tuossa paikassa. Laitoin samalla ihan varmuuden vuoksi kokonaan uuden pumpun (Motonet 12-1379) ja "unohdin" laittaa takalasille menevän letkun paikoilleen. Eli tulppasin sekä pumpusta toisen lähdön että vapaaksi jääneen takalasille menevän letkun pään (kuvassa harmaa letku johon laitettu nippusiteellä polkupyörän sisäkumin palanen päälle). Se jäi vähän epäselväksi, että miten takalasin pesu on toteutettu, laitetaanko pumppu kenties pyörimään väärinpäin jolloin neste ohjautuu toiseen lähtöön? Saattaa siinä tapauksessa tehdä huonoa pumpulle jos tulpattua takalasin pesuria yrittää käyttää. Tosin koko takapyyhkijä on nyt otettu irti => ainakaan itse ei tule ikinä käytettyä muutenkaan.

Valopesurit roikkuvat kuvassa puskurin päällä, toinen niistä jumitti aina silloin tällöin => Otin mokomat kokonaan pois kun en oikein kokenut tarpeelliseksi. Eikä ole edes katsastusvaruste tässä autossa (myöskään tuota takalasin pesuria/pyyhintä ei tarvitse lähtökohtaisesti olla tietääkseni missään autossa). Laitetaan sit takas jos joskus siltä tuntuu :) Niin, ja tulppasin valopesurin lähdön pultilla ja klemmarilla, kuten kuvasta näkyy, noille pesureillehan on ihan oma pumppu pissapojan säiliön kyljessä. Liittimen otin irti myös niin ei polta pumppua. Ruiskuttelin Bilteman tervasprayta kaikkiin kierteisiin samalla kun puskuri oli irti, josko lähtisivät tarvittaessa myöhemminkin irti. Ainakin auto tuoksahti muutaman päivän Linnanmäen vuoristoradalta :P Pissapojan säiliön täyttöputken totesin halkinaiseksi, laitoin ilmastointiteippiä ensiavuksi. Eipä tuo minua haittaa hirveästi, muutama tippa menee aina täytettäessä maahan, mut eipä tuota kovin usein tarvi täytelläkään.

9.3.2014. Pesupuuhissa (myös väyrynen huuhdeltu puhtaaksi)


12.4.2014, 214852 km. Öljyn ja suodattimen vaihto. Takalasinpyyhkijän moottori poistettu. 24.90 e.


Motonet:
Motox Fullsynth 5W-40 (4 e/l eli n. 16 e)
15-0153 Öljynsuodin PSA Purflux (LS867B) 7.90 e

Takalasin pyyhkijän moottori sai lähteä, akselin tilalle leikkasin lasten muoviliukurista tulpan ja liimasin Bilteman korikitillä ("Korin tiivisteaine") paikoilleen. Harmillisesti naarmuuntunut tuo takalasi, toki haitta on lähinnä kosmeettinen:


16.4.2014, Mudassa rypemistä.






On se nyt kumma kun meinaa omalle pihalleen jäädä kiinni ja melkein tasaiselle vielä. Pikkasen oli päässyt piha pehmeäksi. Auton sain hillittömällä sutimisella tuonne metsän rajalle, jossa onneksi tuli vastaan laho kanto, josta sai sen verran vauhtia että pääsi kovalle maalle taas. Takapenkiltä kuului vain lasten iloisia kommentteja "Nyt jäätiin kiinni" ja "Nyt ollaan vinossa"  ;D Nykyään tuossa kohdassa on kivimursketta, ei pitäisi toistua enää tuon tilanteen.

1.6.2014, 216500 km. Pakoputken paikkausta. 6.49 e.

Patenttikorjaus katsastusta varten:






Biltema 98-012: "Liitosputki 100 x 50 x 54,5", 6.49e

(Autossa on melko mahtava maavara, puuhastelin pakoputkiremontin ilman auton nostamista millään tavalla...)

2.6.2014, 216500 km. Katsastus. 55 e.

Läpi meni ilman huomautuksia, katsastuksen suoritti Autokatsastus Lappeenranta Oy, Paalukatu 8.
Bensa pakokaasumittaus 15 e
OBD 10 e
Määräaikaiskatsastus netistä varattu 30 e

10.7.2014, 217308 km. Öljynlisäys. 2 e.

Näyttää siltä, että auto syö hieman öljyä, lisäsin puolisen litraa. Tilannetta seurataan ja palaan aiheeseen myöhemmin...

19.10.2014, 219673 km. Talvirenkaat ja lisää öljyä. 189+2 e.





Euromaster LPR: BFGoodrich G-Force Stud 205/65 R15 94Q, 2 kpl asennettuna irtopyörille.
Öljyä taas puolisen litraa. Öljynkulutus tässä vaiheessa n. 0.5 l / 2000 km.

25.10.2014, 220056 km. Sekoilua moniurahihnan kanssa. 16.95 e

Vanha Contitech 6PK1705, ei tietoa ajomäärästä:


Tilalle Gates 6PK1708 (Topautoosat 16.95 e):


Jakopää pitää apulaitehihnan vaihdon jälkeenkin ikävää valitusta... Jakohihnan kiristin oli syypää, liian kireällä:


9.11.2014, 220221 km. Jakohihnan vaihto ym. puuhastelua. 351.31 e.

Projektikertomus: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=71543



Ebay:
Laser Timing Tools sarja numero 4330. Kotiin kuljetettuna 129,01 euroa

Motonet:
Jakohihnasarja+vesipumppu 25-9521 159,90 (kuvassa, Gates tuotenumero KP15528XS)
ZeroPropylen pakkasneste 3l 60-9843 19,90 x2
Akkuvesi 5l kanisteri 60-5724 3,90 x2
Holts jäähdyttimen puhdistus 60-2913 5,90
Kulmakiristys astemitta 76-5010 8,90

Yhteensä 351.31 e.

Samalla huohottimen eristys (saunapefletistä on moneen käyttöön...):




Jos vaikka ei jäätyis enää (onneksi oli varoventtiilillä varustettu öljykorkki, ei tullu stefat pihalle mutta ykkösen tulppa ja jakopää saivat vähän ylimääräistä öljykylpyä...):




12.11.2014, 220240 km. Öljyä lisää 0.5l. 2e.l
570 km ajettu ja taas puoli litraa hävinnyt kys. matkalla...  :o

17.11.2014. Avaimeen käy CR1620-nappiparisto.


24.11.2014, 220500 km. Takajarrut tulivat tiensä päähän. 276.55 e

Auto ei enää tykännyt liikkua taaksepäin. Onneksi oli osat hommattuna valmiiksi, senkun löi paikoilleen... (Mitä nyt vähän piti ruuveja herkistellä että sai auki...):








Topautoosat:
2119111 Jarrusatula 85.95 e
2119112 Jarrusatula 85.95 e
Toimituskulut 9.95 e

Motonet:
22-5927 Jarrulevy P807 taakse (Brembot tuli tällä kertaa, se on ihan ok merkki) 2 kpl 63.80 e
22-1790 Bosch-takajarrupalat 27.90 e
Jarrunestettä puolisen litraa n. 3 e.

Takapyörän laakerit pyörivät hieman takeltaen, pitää taas alkaa tutkia mistä saisi halvalla hyvän valmistajan osat...

Lisätään vielä tähän havainto, jonka tein PP2000:lla: Jostakin lokeista löytyi epäilyttäviä rivejä, nimittäin kilometrilukemat ja päivämäärät kasvoivat loogisesti jonnekin 260 tkm tienoille asti, josta ajokilometrit hyppäsivätkin takaisin jonnekin vajaaseen 200 tkm:iin. Pitäisikö tästä päätellä, että mittaria on ruuvattu esim. myyntiä varten siten, että saadaan mukavasti alle 200 tuhatta ajettu pirssi... Tulin nollanneeksi tuon lokin (kun en varsinaisesti tiennyt mitä olin tekemässä ) ja uudestaan noihin tietoihin ei taida enää päästä käsiksi...

Lisäilmapumppukin on vaiennut jo aikoja sitten lopullisesti. Eipä sinänsä haittaa, aika harvakseltaan näyttäisi "Antipollution fault":ia herjaavan, tähän mennessä vasta kaksi kertaa (tässä muutaman kuukauden aikana). Annan olla tuollaisenaan ja nollailen vaan vikakoodeja sitä mukaa kun niitä tuosta tulee...

29.11.2014, 220800 km. Sytytystulpat. 23.6 e



Tulppien vaihto olikin mielenkiintoinen projekti, johtuen konehuoneen sijainnista tuulilasin alapuolella :idiot2:

30.11.2014, 220842 km. Vaihteisto + moottoriöljyt/suodin. 42.70 e.



Motonet: TOTAL (BV) 75W-80 vaihteistoöljy 2l 17.80 e



Motonet: 15-0154 Öljynsuodin PSA Purflux (LS923) 8.90 e. Öljyä kanisterista nelisen litraa (Motox FullSynth 5W-40).

Edellinen suodatin oli Purflux LS867B. Ulkoisesti nuo on ihan samanlaiset, mitä lie eroa niillä on. Öljynvaihtoväliksi tuli tällä kertaa näköjään 6 tkm ja 7 kk.

Sekalaiset kulut 2014:
Ebay: PP2000 n. 70 e
Motonet: 47-1793 Konepellin kiinnike 10553 8.2mm reikään 12kpl 6.90 e
Motonet: 47-1742 Muoviniitti 9703 PSA 8kpl 4.90 e
Ebay: Flektin vastus "Citroen Peugeot Résistance de chauffage 206 306 406 307 807 106 1267E3 1267.63" 16 e
Spareton toimituskulut 18 euroa...

Tilinpäätös 31.12.2014

Hankintahinta 7095 e

1.8.2013-31.12.2013 (5 kk):
207707 - 210988 km => 3281 km, 656.2 km/kk
- Viranomaiskulut 280 e
- Polttoaine 572.58 e
- Huollot/erikoistyökalut 32.85 e
Huoltoihin ei juuri panostettu ensimmäisinä omistuskuukausina. Hankintahinnan lisäksi rahaa käytetty 885.43 euroa eli n. 0.27 e/km.

1.1.2014-31.12.2014:
210988 - 221921 km => 10933 km, 911.1 km/kk
- Viranomaiskulut 709.22
- Polttoaine 1742.21 e
- Huollot/erikoistyökalut/rengaskulut 1083.15 e
Ajomäärä lisääntyi hieman ja huoltoihin/renkaisiin oli pakko panostaa enemmän kuin vähän. Rahaa kului 3534.58 euroa eli n. 0.32 e/km.

Rahoituskuvio kun otetaan mukaan laskuihin, niin n. 465 e/kk maksaa tämän auton pito tällä hetkellä. Jäännösarvoa en laskenut mukaan kun ei tästä kuitenkaan enää mitään saa, ajetaan paaliin vaan suoraan. 8)

Asennusta odottamassa:
Motonet: 59-0215 MOBIL ATF 1l synteettinen 16.90 e
RajaMarket: TB DIAMOND 5w-40 4l + 1l 27.90 + 8.90 e
Topautoosat: 8847018 Korjaussarja, jarrusatula 9.95 e x2
Topautoosat: CUK 4179 Suodatin, sisäilma 13.95 e
Alvadi AL84938 Moottorin pohjamuovi (PEUGEOT 807 (E_), year: 07.2002 - 44.18 e
Ebay: Tarrat "Peugeot wheel centre decal stickers X 4 Chrome 205 206 207 306 307 406 107 GTI
( 191262310242 )" 9.65 e
Ebay: Lämpöanturi "Bosch 0986280404 ,0 986 280 404 Coolant Temperature Sensor M12x1.5 9636777180 (191346564205)" 28.43 e
Spareto:
BDA595 - Carrier, brake caliper 14.47 e
BDA596 - Carrier, brake caliper 14.47 e
BDA588 - Carrier, brake caliper 11.66 e x2
D02519 - Piston, brake caliper 4.14 e x2
D41104C - Repair Kit, brake caliper 8.49 x2
1 457 432 200 - Air Filter 5.26 e
813.036 - Seal, oil drain plug; Seal 0.14 e x10
331.550 - Gasket, rocker cover 5.16 e
09.8003.10 - Brake Disc 37.07 e x2
PFK425 - Accessory Kit, disc brake pads 7.40 e
0 986 424 789 - Brake Pad Set, disc brake 39.73 e
PHB444 - Brake Hose 8.36 e x2
PHA319 - Brake Hose 6.72 e x2
BHS266 - Brake Caliper 30.39 e
BHS265 - Brake Caliper 30.39 e
532 0439 10 - Deflection/Guide Pulley, v-ribbed... 10.02 e
534 0022 10 - Tensioner Lever, v-ribbed belt 31.56 e
1 987 947 989 - V-Ribbed Belts 11.98 e
1 987 432 357 - Filter, interior air 11.02 e
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 18:11:19 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - Käyttöautoilua DIY-hengessä
« Vastaus #5 : 02.01.2015, 21:19:36 »
Lisäsin turinoita Seatista, viimeistelyä vaille valmis kokonaisuus vuodesta 2014.

Lisäsin Peugeotin tiedot servicebox-palvelusta. Huoltomuistio ei ole vielä ajan tasalla, kirjoittelen loppuvuoden tapahtumat kunhan ehdin.

Myös Mersusta löytyi tietoa VIN-koodin perusteella. (Linkki johtaa aloituspostaukseen, selaa viimeiseen viestiini jos haluat katsoa auton tarkempia varustetietoja.)

Milloinkohan Volvolle saatais vastaava palvelu, mistä selviäisi VIN-koodilla kaikki mahdolliset tiedot autosta? Vai tietääkö ne itekään tehtaalla mitä ne on maailmalle laittaneet... :P

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - Käyttöautoilua DIY-hengessä
« Vastaus #6 : 04.04.2015, 17:48:32 »
Uusin hankinta.















Kaikennäköistä pientä laitettavaa riittäisi tuossakin...

Aikoinaanhan tuo oli ergonomialtaan huipputason vehje - nyt koeajelulla kiinnitin huomiota lähinnä kopin surkean pieneen kokoon ja voimansiirron pitämään varsin äänekkääseen valitukseen. Penkki oli taka-asennossa, mutta meikäläisen jaloilla oli varsin ahdasta silti. Muutenkin ohjaamo oli varsin tyköistuva, kaikki oli kyllä varsin hyvin äärellään. Oikeasta työnteosta tällä vehkeellä minulla ei toki ole kokemusta, siinä mahdolliset muut ergonomian puutteet kyllä paljastuisivat nopeasti. Voimansiirto lienee ääntelee vanhuuttaan, vaikkakin tällä tunteja on mittarissa vain reilut 5000. Valmetin heikkoutena on käsittääkseni joissakin malleissa ollut vaihteisto-ongelmat, miten lie tässä.

Edit: Lisätty kuvia ja tunnelmia...
« Viimeksi muokattu: 07.04.2015, 10:18:25 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2060
Ainakin tuosta vähän uudempi 4-vetoinen 802 piti kanssa melkoista ääntä laatikosta, että taitaa olla noissa aika yleistä. Meteli oli kopissa kovempi tuossa Valmetissa kuin 1494 Casessa ja kääntösäde huonompi. Luultavasti tuo takapotku 702 on aavistuksen ketterämpi.

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Tuo valmetin vaihteiston jollotus on ihan ominaisuus. Isäukolla on 803 (takaveto) ja siinä vaihdelaatikko on huutanut uudesta asti ja ei kuulemma ole ääni muuttunut tähänpäivään mennessä ja edelleen toimii  :D
« Viimeksi muokattu: 08.04.2015, 00:53:14 kirjoittanut Xuppo »
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Teemu-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1780
  • Kantti on kaunista.
Nää on kyllä hienoja laitteita tän väriset -02:set. :pomo: Meillä on mummolla tommonen 502, niin siihen oli aika letkeä joskus vaihtaa kytkin pellon kulmassa... ::)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija
Juu, ohan nuo ihan tyylikkäitä vehkeitä, ohjaamostakin näkee että tähän malliin on ihan suunniteltu sellainen - aika monessa tuon ajan traktorissa oli sellainen väkisin väännetty jälkiasenteinen koppi.

Ehkä tuon lootan ulinan kanssa oppii elämään, sen sijaan jarrut kaipaisivat huomiota. Isäni meinasi hiekkakuormia tuolla vetää, voi olla jännät paikat noilla jarruilla (tuntuma on vähintään epämääräinen ja nestesäiliön korkkikin puuttuu  :o).

Kenellä olis myydä tähän vehkeeseen sopiva lumilinko? Pittää ruveta tori.fi:tä kattelemaan sillä silmällä...

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 462
Mulle on muodostunut sellainen käsitys, että tämän sukuhaaran Valumöteissä se huuto kuuluu enimmäkseen portaalipyörästöistä. Lootavaivoja taitaa esiintyä lähinnä runsaan maantieajon yhteydessä puuteellisen voitelun takia ja muuten sitten enempi turbovehkeissä. Tuohan on vielä kuivaputkikoneellakin, ei pitäis olla pelkoa vesikauhusta.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Kujeilija
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7616
  • Mörkö
    • Kotisivut
Ainoa oikea väri valmetille... meillä 1102  8)
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija
Tein varastossa inventaariota tänään. Tuon verran osia pitäisi saada asenneltua:


740 GLE:hen, Peugeotiin ja Seattiin, milloinkohan nuokin ehtisi pajottamaan...  :-\ Eikä tuossa oo edes kaikki...

Tuossa muuten toinen "perintötraktori":


Vähän uudempaa kalustoa, jonkin verran ollut (sähkö)vikoja tuossa. Metsäkäytössä pääasiassa ollut.

Valmetin tarina jääkin lyhyeksi, isäni päätti vaihtaa sen ... John Deereen:


Vähän lisää massaa ja paremmat jarrut... Ja kutoskone lienee aina varma valinta...  ::)

Fordien ja Massikoiden jälkeen Jontikkatilaksi. Itse tosiaan tässä toistaiseksi sivusta seurailen näitä, on se hyvä että isäpapalla on eläkepäiviksi rattoa, hän ei osaa näköjään jouten olla. Saa nähdä mihin tässä itse vielä joutuu noiden koneiden kanssa, oma ammatti kun on muualta hankittu ja vakityö vähän kaukana kotitilalta tällä hetkellä...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • Innokas käyttöautoilija


John Deere 3130. Aivan huikean pitkän tuntuinen traktori, ja ohjaamo on tosi kummallinen. Lyhyen koeajon kävin suorittamassa, ajoa haittasi lähinnä ohjauksen valtava välys. Nivelien metsästykseksi menee.

Kutoskone kehrää nätisti ja tässä ei voimansiirto jollota kuten Valmetissa. Ergonomia on kylläkin huonompi, lattiakepit keskellä ohjaamoa ja hytin muoto tekevät kuskin paikalle kipuamisesta todella vaikeaa. Toisaalta vaihteet löytyvät lattiakepeillä napakasti näin vanhanakin, samaa ei voi sanoa tuosta uudemmasta Jontikasta, jossa ykkönen on jatkuvasti hukassa - liikaa niveliä vaihteensiirrossa ilmeisesti, se on sitä ergonomiaa. Tarkka, ergonominen, edullinen valmistaa - valitse kaksi :)
« Viimeksi muokattu: 03.05.2015, 00:35:12 kirjoittanut dneproshin »

 

Ateho  Elekma