Carcom Oy  Elekma

v70 D5 2002, oikea sisempi vetonivel

• 4 Vastauksia
  • 3748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Buster

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
v70 D5 2002, oikea sisempi vetonivel
« : 21.04.2014, 18:55:34 »
Terve
Olomman vetarin suojakumin vaihto menossa. FAQ:sta löytyi hyvät Miksun ohjeet.
Sisempi suoja kumi näyttää täysin ehjältä. Miten pitkälle olette sisemmillä kumeilla päässeet.
Itsellä 340tkm takana kun tuo ulompi suojakumi korkkasi.

Miten voin varmistua, että sisänivelessä on kaikki kunnossa. Vetari on pöydällä mietityttää onko vielä kuulat paikallaan. Vai onko tuo suojakumi vaan avattava...samalla sen siten kyllä uusiikin.

Entä nivelten kestävyys löytyykö ketään joka olis päässyt 500tkm?

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: v70 D5 2002, oikea sisempi vetonivel
« Vastaus #1 : 21.04.2014, 19:37:17 »
Jos se siinä pöydällä on, niin itse ainakin hommaisin uudet rasvat siihen. Muutaman sellaisen joka täristää, olen avanut ja niissä rasva on ollut melkolailla kuivunutta. Ilmeisesti paikka pakoputken lähellä lämmittää niveltä ja saa rasvan kuivumaan. Samantien se suojakumikin vaihtuisi. Oikein kuluneessa sisänivelessä on ulkokuoressa kulumia laakerien kohdalla. Pieni kuluma ei haittaa mitään jos ei täristä ajaessa.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #2 : 21.04.2014, 20:02:56 »
Ja kannattaa nivel purkaa ja putsata kunnolla kun se kerta kädessä on, toisin, kuin tuola mun tekemässä ohjeessa näkyy :)

Poissa Buster

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 22.04.2014, 21:13:10 »
Ulommasta nivelestä purin kuulat pois niin pesän sai putsattua aika hyvin. Sisempää en onnistunut purkamaan. Siitä pitäs varmaan lyödä tuo prässätty peltikoppa pois jotta kuulat sais poistettua. Rengas ja sisäelementti ei tullut pois. Väkivaltaa en ilennyt käyttää. Olis mukava tietää onko nuo oikeasti purettavissa.

Monelle on käynyt alapalloa vaihtaessa vahinko noiden kuulien kanssa. En ymmärrä miten ne voi vahingossa pudota vaikka tuota vetaria kiskois ihan reilus ulospäin. Huom, puhun nyt oikean puolen vetoakselista. Linkissä kuva jos sattuu toimimaan...

https://www.dropbox.com/s/59dp2zwr5rskmpw/20140422_142649.jpg
https://www.dropbox.com/s/pz72u8som1lt2j2/2014-04-22%2012.11.57.jpg

Sitten alkoikin projekti ahdistamaan. Sain väärät osat varaosaliikkeestä...syö miestä kun piti saada laita tänä iltana kasaan.
Alkuperäiset suojat on kumia. Varaosaliikkeestä tuli tilalle kovamuoviset härpäkkeet. Näinköhän kestävät yhtä hyvin kuin
alkuperäiset, joita ei siniseltä tiskiltäkään saanut tähän hätään. Olisin lyönyt tuon vanhan sisemmän takaisin mutta ei tietenkään ole käsillä sopia klemmareita.
Huomenna hakemaan uusia osia...

Poissa Vollemies

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 22.04.2014, 23:57:49 »
Vetoniveliä olen itse puhdistellut pesupistoolilla tärpätillä puhaltelemalla, joskaan noita Volvon niveliä ei ole vielä tarvinnut ronklata. Pesupistoolin suuttimeen voi laittaa kaulalle vaikka sopivan roiskesuojan niin se irtoava tavara ei tule niin pahasti remontoijan päälle. Lähtee ainakin normaalisti tosi puhtaaksi ja nopeasti mutta parasta vetää letku riittävän kauas nurkan taakse, sillä likaisempaa hommaa ei äkkiä tule mieleen. Jollakin putkentaivuttimella voisi ehkä pesupistoolin kaulan vääntää mutkalle niin sitten ei tarvitsisi tuota sateenvarjoakaan.

Vaikka tässä nyt on kyse tuosta sisemmästä, niin salliikohan Volvon ulommassa nivelessä rakenne ponnistaa nivelen ulos akselilta napapultilla? Miksun ansiokkaassa FAG ohjeessa neuvotaan koputtelemaan irti. Linkin kuvassa ulompi nivel näytti olevan sisäisellä ei pihdeillä avattavalla kiinnityssokalla ja juuri tuollaisessa rakenteessa on yleensä nätti irrottaa nivel napapultilla ponnistamalla.

Noiden kovien muovikumien kanssa olen muissa autoissa törmännyt ainakin siihen ongelmaan, että tuppaavat vuotamaan. Se muovi kun ei rautaan tahdo tiivistyä ihan täysin. 

Autoracing  KL-varaosat