Autodiagnoosi  Carcom Oy

Uusi akku diisseliin, normi gai agm?

  • 24 Vastauksia
  • 17025 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #15 : 21.01.2013, 17:03:47 »
Biltemassa katselin agm:mää tuohon, 189€. 4v takuu. Sellanen kai haettava huomenissa.
V70N D5244T2

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #16 : 22.01.2013, 07:14:41 »
Niin, mistä katsoo, ja mitä hakee.
Exide Exell 12V 100Ah 130€
Exide AGM EK 920 12V 92Ah 235€
No, ei ehkä tuplahinta, mutta lähellä sitä  :)
Pitääkö ne kalleimmasta paikasta osta  :idiot2: (ja näköjään olet hakenut halvimman hinnan Exelille ja kalleimman AGMlle)
Lapinakut myy tuota AGM EK920 hintaan 185€ ja se Exell samasta paikasta sen 130€
Itse ostin sen Akkusalosta hintaan 200€ asenettuna.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #17 : 22.01.2013, 12:18:48 »
Minusta kukin ostaa niin kalliin akun kuin tarpeelliseksi näkee. On joitain käyttötapoja joissa ei tavallinen akku kestä, lähinnä tulee mieleen jos käyttää autoa koko päivän ja pysähtelee hetkeksi (esim. tunniksi) jonnekin ja jättää vepaston päälle jotta auto on lämmin kun palaa. Jos tätä tekee päivittäin ja pari kolme pysähdystä päivässä eikä ajoa paljon, niin ei varmaan vakioakku kestä.

Itse käytän ardic'ia lähes päivittäin ajastimella talvella, joskus kaksi kertaa päivässä (aamuin illoin) ja ajan 40km (noin 45min) työmatkaa suuntaansa. Ajastin käynnistää ardicin noin 45-50 min ennen lähtöaikaa. Siinä vakioakku on kestänyt hyvin.
Vaihdoin akun kun sillä oli ikää 8v ja syykin oli lähinnä se, että unohdin kerran avaimet virtalukkoon ja radio tyhjäsi akun. Ajattelin, että akku kärsi siinä niin, etten lähde uuteen talveen sillä yksilöllä. Asensin itse Biliasta ostamani akun ja jätin vanhan autotalliin. Minulla on sähköstartilla diesel-aggrekaatti jonka akku meni ihan romuksi ennen joulua 2012 kun sitä ei ollut käytetty pitkään aikaan. Asensin siihen "tilapäisratkaisuna" vanhan volvo-akkuni. Kaksi vuotta irrotettuna, täysin käyttämättömänä ja napajännite oli 12,21V (Flukella mitattuna). Piuhat kiinni ja aggrekaatti starttasi 10 asteen pakkasella kuin kesäkelillä vastaladatulla akulla. Akku ei ole siis ihan romutuskunnossa vielä.
AGM akku kestää tiettyjä olosuhteita paljon paremmin kuin perinteinen. Kuinka kauan, en osaa sanoa. Toisaalta 100 tai 200e tuntuu pieneltä rahalta siinä vaiheessa kun auto ei jonain päivänä käynnisty. Vaimon siskon auton akku kuoli kaupan pihaan matkalla pojan rippikirkkoon, ilman pienintäkään varoitusta. Siinä oli kuulemma paniikki lähellä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2013, 12:20:45 kirjoittanut Jorma »

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #18 : 23.01.2013, 06:40:57 »
Toisaalta 100 tai 200e tuntuu pieneltä rahalta siinä vaiheessa kun auto ei jonain päivänä käynnisty.
Tai volvon kanssa käy silleen että lähtee kyllä käyntiin, mutta tulee taulu täyteen vikakoodeja. (Mursut kuulemma viellä pahempia)
Mulla jäi vaihteisto vikatilaan. Onneksi on toi BSR...

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #19 : 23.01.2013, 16:36:13 »
Tai volvon kanssa käy silleen että lähtee kyllä käyntiin, mutta tulee taulu täyteen vikakoodeja. (Mursut kuulemma viellä pahempia)
Mulla jäi vaihteisto vikatilaan. Onneksi on toi BSR...
Varmaan niitä vikatietoja tulee, jos auto ei ole ehtinyt unitilaan ennen akun lopullista sippaamista, mutta ei se sen jälkeen kyllä käymäänkään lähde  ;)
Mulla oli tuon S80:n kanssa joskus sellainen tilanne, että akkujännite vähissä, auto parkkiksella, ja ( volvo insinöörien neronleimaus, hähyytin huutaa, merkiksi että akkujännite alhainen  :pomo: )ja vie loputkin potkut.
No, mese onneksi ilmoittaa ennen kun tulee ongelmia  :2funny:
Eikä herneitä sitten nenään,,,
« Viimeksi muokattu: 23.01.2013, 16:40:59 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #20 : 23.01.2013, 16:57:52 »
Varmaan niitä vikatietoja tulee, jos auto ei ole ehtinyt unitilaan ennen akun lopullista sippaamista...
Eikun siitä että jännite tippuu käynnistyksen yhteydessä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #21 : 26.01.2013, 20:23:34 »
Eikun siitä että jännite tippuu käynnistyksen yhteydessä.

Jaha.. Tämän takia munkin v70 siis höpöttelee kovilla pakkasilla että "moottori vaatii huoltoa". Akku on agm, todn alkuperäinen eli jotain 2006. Webasto pörisee vähintään pari kertaa päivässä ja ajastimella kun sitä käytetään niin vähintään puoli tuntia aina kerrallaan. Lienee usein käy jopa kolme varttia. Ajoa tulee lämmityksen jälkeen max 20min. Ei niin millään tuu sitä 2-3 x lämmitysaika vastaavaa ajoaikaa. Tuollaiset ajoajat ovat ihan mahdottomia mulle mutta niin tuo akku van kestää..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #22 : 27.01.2013, 19:54:40 »
Jaha.. Tämän takia munkin v70 siis höpöttelee kovilla pakkasilla että "moottori vaatii huoltoa". Akku on agm, todn alkuperäinen eli jotain 2006. Webasto pörisee vähintään pari kertaa päivässä ja ajastimella kun sitä käytetään niin vähintään puoli tuntia aina kerrallaan. Lienee usein käy jopa kolme varttia. Ajoa tulee lämmityksen jälkeen max 20min. Ei niin millään tuu sitä 2-3 x lämmitysaika vastaavaa ajoaikaa. Tuollaiset ajoajat ovat ihan mahdottomia mulle mutta niin tuo akku van kestää..

Minusta ohje on että ajoa saman verran kun ardic on päällä. Eihän ny kovin monella normiajoa tule 2-3 x 45min (1½ - 2h) esim. työmatkalla per suunta. Sinulla kuiteskin herjää joskus kun starttaat. Ehkä kannattas satunnaisesti latailla akkua ihan piuhan päästä, ei siitä ainakaan haittaa olisi.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #23 : 05.02.2013, 21:48:05 »
Kyllä varmaan pitäis ladata. mutta tosiaan hyvin on tuo agm akku kestänyt. Hiihtolomat painaa päälle ja siinä tulee pitkää ajoa. Useamman tunnin ajo ladannee akun samaan kuntoon kuin perusteellinen piuhan päästä lataus vai mite?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Uusi akku diisseliin, normi gai agm?
« Vastaus #24 : 24.01.2015, 17:18:07 »
No niin, kaikki loppuu aikanaan. Jätti käynnistymättä kun vaimo oli ardicilla esilämmittäny taas sen normi 45min. Auto oli lämmin kabiinia myöten mutta ei jaksanu yhtään pyörittää, ei siis pätkääkään. Naksahti vain ja mittarivalot vain välkky. Ihmettelen että polttaa ardicia surutta vaikka akku on liki tyhjä. Kokeilin vielä erikseen ennen kuin annoin lisävirtaa niin kyllä lähti vielä ardic iloisesti pöhisemään :idiot2:

Nyt on sitten exide ek950 agm akku paikoillaan. Tajusin heti sillä startatessa että se vanha akkuhan oli tosiaan aivan loppu, aivan eri tahtiin pyörittää tuo exide. Noh, vanhan volvo oem akun navassa olikin 1605 leima... :)

Edit: niin onhan tuossa exidessä kyllä hiukan korkeampi kylmäkäynnistysvirta eli 830 vs. 850. Ja hintaa exidellä muuten oli 185eur joka ei minusta kyllä ylen paha ole jos nämä näinkin kauan kestää

Edit edit: nämä volvon alkuperäisakut vissiin mitään agm olekaan. Niissä kun on se kaasunpoistoletku.. Luulin et alan asiantuntija ja akkuja työkseen myyvä tietäisi mutta kävi taas se perinteinen..
« Viimeksi muokattu: 29.01.2015, 08:17:17 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Kulkukoira