Yksi tuttu joka toimii ammattikoulun autopuolen opena oli sitä mieltä että likaantuneet hammaspyörät ei ole tällaiseen syynä ja että systeemi on oikeastaan "immuuni" rattaiden likaisuudelle. Ensimmäiseksi toimenpiteeksi suositteli jarrunesteen vaihtoa.
Moottoriöljyn vaihto auttaa ihan yhtä paljon

ABS-järjestelmä kytkeytyy yleensä pois ja jarrut saa lukkoon nopeuden ollessa riittävän pieni. (5-10 km/h rajana eli kun suistumisvaaraa ei ole).
Jos hammaskehän hampaita ei voi lukea, järjestelmä luulee pyörän olevan lukkiutunut ja aktivoituu.
Paskaa täynnä olevat hammasvälit + levystä irronnut metallipöly pinnassa voi oikeasti antaa signaalin lukkiutuneesta pyörästä.
Tutkisin hammaskehät silmämääräisesti.
Seuraavaksi tarkistaisin yleismittarilla pyörä kerrallaan anturit.
Nopeussignaalin tuloa en tiedä. Jos se tulee mittariston kautta vaihteistolta, se voi olla väärin.
Syttyykö varoitusvalo koskaan? Jos ei, todnäk vikamuistissa ei ole mitään, koska järjestelmä luulee toimivansa.
Jos nopeustieto tulee pelkästään ABS-antureilta, ohjainlaitevikakin on mahdollinen.
Oma Audi 100 teki aikoinaan samantapaista kujetta kevyelläkin jarrutuksella. Varoitusvalo vilahti joskus töyssyissä, (-89, ei vikamuistia). Syylliset olivat iskaritolpan kiinnikkeen kohdalta lähes poikki olevat etuanturien johdot.