Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kasipätkän farkun (-96) abs-järjestelmä aktivoituu hitaalla jarrutettaessa

  • 14 Vastauksia
  • 3118 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Otsikossa ongelman kuvaus pääpiirteittäin, eli hyvin hitaassa vauhdissa jarruttaessa liukkaalla abs-systeemi menee joskus päälle. Tästä seuraa se että mekanismi "jurnuttaa" eikä autossa olekaan jarruvoimaa. Viimeksi tästä aiheutui todellinen vaaratilanne Kouvolan keskustassa jossa etenin hitaasti toisen auton rinnalla, vähän tätä taaempana. Tämä etuoikealla ollut pysähtyi suojatien eteen jolloin minäkin jarrutin. Absimekanismi alkoi jurnuttaa eikä auto jarruttanut vaan lipui suojatielle. Tällä kertaa kaksi katua ylittämään lähtenyttä teinityttöä selvisi pienellä hämmästyksellä.....

Mistä voi olla kysymys? Yksi tuttu joka toimii ammattikoulun autopuolen opena oli sitä mieltä että likaantuneet hammaspyörät ei ole tällaiseen syynä ja että systeemi on oikeastaan "immuuni" rattaiden likaisuudelle. Ensimmäiseksi toimenpiteeksi suositteli jarrunesteen vaihtoa.

Mitäpä osaa Volvomiehet tähän sanoa, onko tullut omissa autoissa tällaista vastaan? Ohjainboksi on tinattu ammattilaisella viime keväänä.

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Yksi tuttu joka toimii ammattikoulun autopuolen opena oli sitä mieltä että likaantuneet hammaspyörät ei ole tällaiseen syynä ja että systeemi on oikeastaan "immuuni" rattaiden likaisuudelle. Ensimmäiseksi toimenpiteeksi suositteli jarrunesteen vaihtoa.
Moottoriöljyn vaihto auttaa ihan yhtä paljon ;D
ABS-järjestelmä kytkeytyy yleensä pois ja jarrut saa lukkoon nopeuden ollessa riittävän pieni. (5-10 km/h rajana eli kun suistumisvaaraa ei ole).
Jos hammaskehän hampaita ei voi lukea, järjestelmä luulee pyörän olevan lukkiutunut ja aktivoituu.
Paskaa täynnä olevat hammasvälit + levystä irronnut metallipöly pinnassa voi oikeasti antaa signaalin lukkiutuneesta pyörästä.
Tutkisin hammaskehät silmämääräisesti.
Seuraavaksi tarkistaisin yleismittarilla pyörä kerrallaan anturit.
Nopeussignaalin tuloa en tiedä. Jos se tulee mittariston kautta vaihteistolta, se voi olla väärin.
Syttyykö varoitusvalo koskaan? Jos ei, todnäk vikamuistissa ei ole mitään, koska järjestelmä luulee toimivansa.
Jos nopeustieto tulee pelkästään ABS-antureilta, ohjainlaitevikakin on mahdollinen.
Oma Audi 100 teki aikoinaan samantapaista kujetta kevyelläkin jarrutuksella. Varoitusvalo vilahti joskus töyssyissä, (-89, ei vikamuistia). Syylliset olivat iskaritolpan kiinnikkeen kohdalta lähes poikki olevat etuanturien johdot.
XC70 d5 2005

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
" Absimekanismi alkoi jurnuttaa eikä auto jarruttanut vaan lipui suojatielle."

Minulla teki abs toimimattomuus juuri päinvastoin, jarrut meni lukkoon eivät minnekkään hävinneet.
Edullinen se nesteiden vaihtokin, jäätä/vesi, jos et 2010 luvulla ole vaihtanut ;)

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
silloin kun absit alkaa hakkaamaan. niin poljinta täytyy polkea lisää eikä pitää paikallaan...eihän ne silloin toimi niinkuin pitäisi...

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Syttyykö varoitusvalo koskaan?

Alkutalvesta se syttyi tällaisen tapahtuman jälkeen mutta nyt myöhemmin ei ole syttynyt. Abs:n suurehko liitin on vähän huono, ja loppuvuodesta merkkivalo saattoi syttyä kesken ajon (harvemmin) tai jäädä palamaan käynnistyksen jälkeen (verraten usein). Tähän yleensä auttoi se että pysähdyin, sammutin virrat ja käynnistin uudestaan jolloin valo taas toimi normaalisti. Nyttemmin tuota ongelmaa ei enää ole ollut vaikkakaan en ole vielä saanut aikaiseksi liitintä vaihtaa. Katsastettua sain tuon syksyllä silleen, että odotin että merkkivalo jää palamaan käynnistyksen jälkeen. Tämän jälkeen tein tuon auton sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen ja ajoin suoraan konttorille koska tiesin että valo käyttäytyy normaalisti ainakin muutaman seuraavan starttauksen yhteydessä ja näin kävikin ;)

Voisiko tuolla ohjausboksin liittimellä olla osuutta asiaan? Siinä on se "kupu" hyvin höllästi kiinni vaikka lukitussiivekkeet pitää sitä paikoillaan.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Samanmoinen kokemus 850:in abseista. Luminen hiekkatie eikä abs antanut yhtään mennä lukkoon. Aivan onneton jarrutusteho

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Selvisikö missä oli vika?

Vähän onnistuin parkkipaikalla kurkistamaan tuonne.... ei se nyt huomiotaherättävän likainen ole mutta ei kyllä uutuuttaan kiiltelekään. Näin äkkiseltään katsottuna ei vaikuttanut syöpyneeltäkään.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Ei pidetty silloin vikana vaan ominaisuutena joten ei selvitelty mitään.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Veikkaan, että se hammastus, joka antaa ABS-anturille impulssin on likainen. Toinen vaihtoehto voisi olla, että sulla lonksuu joku pyöristä - eli laakeri on laukeamassa. Molemmat pystyt itse tarkistamaan. ja jos jarrutusteho katosi, niin syy on etupyörissä.

Kolmas syy voisi olla esimerkiksi se, että olet asennellut autoon jotain ihmeellistä - esim. eriparia olevat renkaat.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Pitää putsata pensselillä ja tinnerillä nuo kehät. Katsastus oli loppuvuodesta eikä silloin laakereissa ollut sanomista. Myös rengastus on ok ja paineet kuten pitääkin.

Poissa Jarkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Oma 850 teki samaa - ilmiö tuli ensin vastaan mutkissa, ja sitten lopulta melkein joka jarrutuksessa. Edestä olivat molemmat kehät poikki.

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Putsasin, mutta ei tinnerillä sutiminen riittänyt. Tarvittiin teräsharjaa ja pikkuista ruuvimeisseliä rapsutteluun. Nyt koeajon jälkeen tuntuu toimivan normaalisti mutta aika näyttää miten tuo toimii "arjessa". Pikkaisen jostain lähti hitusia irti eli vähän niissä oli myös ruostetta. Silmämääräisesti vaikutti että ei olisi poikki kumpikaan.

Ihan varmuuden varalle.... Miten työläs homma noiden kehien vaihto on?

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Saako kehiä edes irtaallaan, jos saakin, niin kannattaako turata?
Eteenhän se tulee vetonivelen mukana ja taakse laakeri/napapaketissa eikä maksa paljoa.
http://www.skruvat.fi/Ulompi-vetonivel-P13599.aspx
http://www.skruvat.fi/Pyoranlaakerisarja-P10944.aspx
XC70 d5 2005

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Motonetissa näyttää olevan ulompi vetonivel 54,90 € kipale. Abs-kehiäkin saa hintaan 19,90 € kipale.

110 €:n satsauksella saisi molemmat nivelet kehineen, ja 40 €:n satsauksella kehät. Lienee olisi parempi vaihtoehto uhrata muutama kymppi lisää ja ostaa ulommat nivelet kokonaan.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Biltemasta saa myös ko. kehää: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrujen-ohjaus/Muu-jarrujarjestelma/ABS-rengas-65620/

Jos nivelet on ehjät, niin turhapa niitä on vaihtaa.
Katkinainen kehä pois, vetari puhtaaksi siitä kohtaa johon kehä tulee ja uusi kehä toholla kuumaksi, jolloin sen voi suorastaan tiputtaa paikalleen.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Kulkukoira  Proturbo