Näin lauantai-iltaan sain hieman jännitystä Volvon kanssa retkeillessämme.
Ajoin noin 15 minuuttia kaupungissa, lähtiessä moottori kylmä.
Kotimatkalla valoista kiihdytys, vedätin 2:sella johonkin 50km/h nopeuteen, koska kostea keli ja moottori hengitti niin kivasti.
Kierrosten ollessa noin 4000-5000 välillä (en nähnyt, kuuntelin vain) kuului pieni tzhuf tms ja kierrokset tippuivat, veto katosi ja lopulta kone sammui kesken ajon.
Sain ryömittyä tiensivuun ja hätärit päällä rupesin selvittämään ongelmaa. Oireet seuraat:
Virrat päällä varoitusvaloista:
-Näkyy hetkellisesti auton kuva ja sen päällä ruksi- 2 sekuntia myöhemmin se katoaa.
-Moottorin sähkövika (en muista oikeaa nimeä, mutta se hassu vihreä/oranssi kirjain)
Lisäksi huoltovalo palaa, mutta se paloi jo aiemminkin.
Moottorin lämpötila noin 80, ulkona 40'C pakkasta, kulutus hirvittävä, eli ajotietokoneesta ei mitään uutta.
Koneen saa käymään, käy 1-5 sekuntia riippuen kaasun määrästä, röpöttää laittoman paljon ja turbo vinkuu.
Autossa on pakoputkessa reikä (en tiedä missä), katsastuksessa ilmoittivat pienestä määrästä happea.
Mielestäni tehoa on hieman kadonnut 3kk aikana, minkä olen auton omistanut. Pakoputki/vika X?
Itse mietin viaksi:
-levinnyttä lambdaa ja katkennutta pakoputkea - helvetisti happea palokaasuissa ja softa syöttää liikaa bensaa moottorille - moottori tukehtuu.
-bensapumpun vikaa.
-kaveri ehdotti hajonnutta sytytyspuolaa.
En omista vikakoodinlukijaa ja olen muutenkin aika toivoton tapaus tämän Volvon ongelmien kanssa, joten nyt kysyn teiltä viisaammilta neuvoa. Onko tämä jokin tyyppivika ja/tai miten kannattaa toimia tästä eteenpäin. Eli huoltoon, mutta mitä on odotettavissa ja/tai varaanko suoraan Kuusankosken lavan ja Volgalle menolipun tonnikalapurkkitehtaalle.
Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.