RallyBaron  Samppasport

940 FT puputtaa

  • 28 Vastauksia
  • 8529 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #15 : 05.02.2013, 13:46:59 »
laajakaista näyttää että kylmänä todella rikkaalla ja käynti vajaata hetken käynnin jälkeen tasaantuu ja seos laskee normaaliin tyhjäkäyntiin.

nyt on n 1bar ahdot käytössä ja kesällä ajeltiin IMMu painepuolella ennen kaasuläppää 1.45barilla

Vaikuttaako moottorin lämpötila millään lailla tuohon seokseen? Tekeekö tuota myös kuumana startatessa?

IMMun pohjatessa vaikuttaa sopan määrään enää kierrosluku, joten silloin sopan määrä on kiinni lastusta ja lambdasta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #16 : 05.02.2013, 15:40:28 »
ainoastaan kylmänä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #17 : 05.02.2013, 16:17:17 »
ainoastaan kylmänä

Sitten tutkisin erittäin huolellisesti moottorin lämpötila-anturin johdotuksen ja liittimen koska anturinhan olit jo vaihtanut.

Entäs oletkos tarkastanut bensanpaineen?

Koska vaikuttaisi sille, että sopat on paksulla niin kauan kunnes lambdan "penalty timer" tulee täyteen. Eli LH ei välitä lambdasta mitään, ennenkuin määrätty aika on tullut täyteen koneen käynnistyksestä. Lämpötila vaikuttaa tähän aikaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #18 : 06.02.2013, 09:24:17 »
bensanpaine OK vielä oli järjissään tuo malpassin säädin.

ja jos soppa on paksulla niin voiko se kastella tulppaa niiin että tuo käynti on vajaa?

mutta jos lämpötila-anturi ohjaa toimintaa kylmänä ja ruokkii tuon penalty timen ajan mutta koneeseen ei mene suhteessa tarpeeksi ilmaa ennenkuin lambda korjaus sitten tasaa seoksen.

lisäilman saanti takkuilee kylmänä? eikös sen paketin pystynyt jotenkin puhdistamaankin irti ja bräkleeniä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #19 : 06.02.2013, 15:56:10 »
bensanpaine OK vielä oli järjissään tuo malpassin säädin.

ja jos soppa on paksulla niin voiko se kastella tulppaa niiin että tuo käynti on vajaa?
Taatusti voi, varsinkin jos kone on kylmä. Kuumassa koneessa se vaatiikin sitten soppaa reilusti!

Tsekkaa ohmimittarilla vielä kaikki sytty piuhat.

mutta jos lämpötila-anturi ohjaa toimintaa kylmänä ja ruokkii tuon penalty timen ajan mutta koneeseen ei mene suhteessa tarpeeksi ilmaa ennenkuin lambda korjaus sitten tasaa seoksen.

lisäilman saanti takkuilee kylmänä? eikös sen paketin pystynyt jotenkin puhdistamaankin irti ja bräkleeniä
Jos lisäilman saatin takkuilee, niin kone ei käy tyhjäkäyntiä likikään oikeilla kierroksilla, eikä varsinkaan korotetuilla kierroksilla.

Jos kuumassa koneessa sopat ovat samoin tein oikein, niin silloin lisäilmansaannissa ei taatusti ole ongelmia.

Lämpötila-anturi on aina LH:ssa mukana ja rikastaa seosta tuonne liki +70C lämpötilaan asti.


Eli jos lämpötila-anturin tiedossa on jotain hämyä, niin sopat menevät rikkaalle tai laihalle, kunnes lambda-säätö tulee kehiin.

Tsekkaa vielä LH:n liittimestä mitaten se lämpötila-anturin toiminta, niin pääset varmuuteen, että se toimii oikein.
Jossain täällä foorumin uumenissa on lämpötila/vastus taulukko.

Saitkos vikakoodit luettua?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #20 : 10.02.2013, 11:10:21 »
eli 3 pinnistä ECU 2-3-1 koodia pukkaa, eli "2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla" syttypuolelta näytti 1-1-1.

Poissa Tuhnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #21 : 09.11.2015, 22:25:07 »
Olis kiva tietää löytykö ratkaisua tähän vikaan. Itellähän nimittäin antaa saman vikakoodin 2-3-1 ja pätkii tasakaasulla kiihdyttäessä. Täysin kylmällä koneella laittaessa kaasun pohjaan rötää aivan järkyttävästi ihan kun ois tukehtumassa. Tasaisessa ajossakin huomaa semmosta "seilausta" ja välillä saattaa pätkästä kokonaa jolloin tuntuu että perä repeää irti autosta ku nykäsee nii vitusti

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #22 : 09.11.2015, 22:37:21 »
pätkii tasakaasulla kiihdyttäessä.
Tuntus olevan ominaisuus. Alkaa arvat loppua tuon nypytyksen kanssa. Jos ei nakuanturin reeraamisella selviä, niin menkööt eläkeelle koko p*ska.  >:(

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #23 : 10.11.2015, 01:08:48 »
Varsinkin jos vakio auto (tai joskus toiminut viritelmä) niin ei niitä vikakohteita ole oikeasti montaa.

Seos liian laiha tai rikas:
Imuvuoto (ahtoputket, imusarjan tiiviste)
Lambda
Pakosarja/pakoputki vuotaa ennen lambdaa, tai heti sen jälkeen.
IMMu
Johtosarja
Ecu(t)
Bensanpaine(säädin)
Suuttimet(vuotaa)

Varsinkin jos nykii niin:
IMMu
Sytkäpääte
TPS
TULPAT
Tulpanjohdot
Jakajan sisään kertyy öljyä (7/900 volvot)

Hyytyy hetkeksi:
TPS
Bensapumppu(suodatin mahd. mutta harvinainen)
YKK-anturi
Sytkäpääte

Ja tietenkin rele viat.
Lastut ja niiden jatkojalostaminen bensanpaineilla jne sekottaa ruiskua aivan totaalisesti. (LH on oppivainen ruisku)
Varsinkin TPS:n viallinen tyhjäkäynti kytkin(tai pelkkä säätö) aiheuttaa todella outoja nykimisiä ja puutumisia (yleensä) pienellä tasakaasulla.
Karkeasti itse huomannut, että kun kerran kastuu tulpat. Niin ne ei kauaa toimi. n. viikon päästä vähintään alkaa kylmäkäynnistys ongelmat jne.

Kertokaa tarkemmin mitä vaihdettu/tutkittu, minkälainen kokoonpano ja missä tilanteissa vikaa tulee. Helpompi päästä asiasta kiinni.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Tuhnu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #24 : 10.11.2015, 07:41:40 »
Elikkäs minulla 940 vm.96 kone fk josta nostettu ahdot 0.8bariin kiinalaisella kellolla ja sitte bleedillä käytetty myös 1barilla. Autossa Tonin lastu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6802
  • Global alligator
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #25 : 10.11.2015, 08:58:33 »
eli 3 pinnistä ECU 2-3-1 koodia pukkaa, eli "2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla" syttypuolelta näytti 1-1-1.
3 nastasta luetaan ABS vikakoodit. 2 nastasta ruiskun.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5850
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #26 : 11.11.2015, 06:30:42 »
Elikkäs minulla 940 vm.96 kone fk josta nostettu ahdot 0.8bariin kiinalaisella kellolla ja sitte bleedillä käytetty myös 1barilla. Autossa Tonin lastu.
Jep jep.. Siinä syy. Et ole ensimmäinen. Laita vakioahdot ja vakiolastu niin toimii.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 06:33:09 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #27 : 11.11.2015, 10:16:35 »
Laita vakioahdot ja vakiolastu niin toimii.
Entäs jos on jo?  ::)

Jos ei nakuanturin reeraamisella selviä, niin menkööt eläkeelle koko p*ska.  >:(
Nakuanturin reeraaminen auttoi. Otin irti, hioin molemmat kontaktipinnat ja kiristin takaisin momenttin. Ei toi nyt vieläkään ihan tädellinen ole, mutta ei tule sitä itku-oksennus refleksiä kiihdyttäessä.

Tarvii tohon kaverin vakio FT-koneelliseen koettaa samaa niksiä. Siinä on vaihdettu puliukon listasta kaikki paitsi johtosarja ja nakuanturi.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 FT puputtaa
« Vastaus #28 : 11.11.2015, 20:07:18 »
Tarvii tohon kaverin vakio FT-koneelliseen koettaa samaa niksiä. Siinä on vaihdettu puliukon listasta kaikki paitsi johtosarja ja nakuanturi.

Nakuanturit on kuluvia osia... Skruvatissa oli jotain 20-30€ Boschin anturi.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

RallyBaron  Samppasport