Ai meinaat, että 17 vuodessa ois pitänyt saada enemmänkin aikaiseksi? Sitä minäkin

Lopputulos on kuitenkin ihan siitä kiinni mihin jaksaa panostaa ja minkä verran.
Jatketaan siitä mihin jäätiin eli ostoajankohdan mukaan siirrytään seuraaviin kohteisiin. Teen kuitenkin siten, että käsittelen ensin omistuksesta jo poistuneet autot ja myöhemmin omistuksessa olevat.
245 -89 GL "B214SC"
Rakenteluhistoriassa toinen auto joka joutui tekniikanvaihdon ja remmiahtamisen kohteeksi. Omistajuus alkoi auton löydyttyä jobbarilta tammikuussa 2006, jolloin tekniikkana oli B200K ja AW71. Landiassa oli aihe tästäkin, nykyään tekstiä löytyy vain Volvokerhon foorumilta.
Korin puoleen ei ollut kummoisia korjattavia kohteita. Pohjan hiekkapuhallutus(jälleen Juvan Ruoste-eston toimesta) ja muutaman paikan hitsaus jonka jälkeen ruiskutin pari litraa epoksia. Siihen päälle kotelosuojaus ja alustamassaa ruiskulla kun kerran nosturilla pääsi tekemään. Niiden lisäksi tapahtui ovenkahvojen poistaminen vakiopaikoilta ja siirtäminen alumiinista taivuteltuihin
vetimiin ikkunatiivisteen väliin. Ylimaalaus oli aikomus tehdä jossain vaiheessa, mutta jäi kuitenkin mattamustaksi. Lasikuituinen konepeittokin tuli teetettyä kun hinta oli sopiva ja se on edelleen nurkissa.
Tekniikka koki aika pian oston jälkeen pieniä muutoksia, joista ensimmäisenä oli kannentiivisteen vaihto. Siinä yhteydessä päälle istutin käyttämättömän 398 K-jet kannen hieman siistittynä ja seetit tehtynä. Kansi oli lähtöisin Mikkelin AMK:lta -05 ostamastani
Volvon koulutusalusta joka olisi muuten mennyt paaliin. Sen säilyttämismahdollisuudet olivat nollassa, joten paloiksi ja osat hyötykäyttöön, vaikka säilyttäähän sellainen olisi pitänyt. Runkopalkkeja on edelleen tallessa "jos niitä joskus tarttis". Keväämmällä kannen vaihdon jälkeen automaattilaatikko sai kyytiä ja tilalle tuli M47 kevennetyn littupyörän kera.
Loppuvuodesta -06 koneeksi päätyi myös koululta ostettu, opetuskäytössä ollut, B21F. Perusremppaa, kannesta pois 1,5mm, yms. ja keulille kaasarin kanssa. Pari viikkoa eteenpäin oli K-jetin asennus vuorossa. Kaikkien em. operaatioiden aikana auto toimi ainoana käyttöautona, joten hommien piti onnistua kerrasta ja samana päivänä. Megasquirt löysi tiensä tähänkin ja muutaman vapariversion jälkeen päädyin boostilta tulleeseen B234 kanteen vaparina ja Kuuranteelta löytyneeseen B21 alakertaan. Tämä paketti tuli ajoon maaliskuussa -09. Jo kesällä 242:sta yli jäänyt Eaton M62 siirtyi
konehuoneeseen ja akku konttiin. Griffinin syyläri pääsi kyytiin heinäkuun puolivälissä -09.
Tarkempi kokoonpano ja teholukemia moottorin osalta on luettavissa
täältä. Kohdassa: 245:n ensimmäinen vaihe ahdettuna. Samassa on myös sinisen 242:n teknisiä tietoja.
Voimansiirto oli M47, 242:ssa hommansa aloittanut Turbon 215mm kytkinpaketti ja 4.1 taka-akseli em. koulutusalustasta samalla Detroit Lockerilla kuin 242:ssa. Myöhemmässä vaiheessa taka-akseli vaihtui ja tilalle tuli liikkeellelähtölukko kevennetyllä vastapainolla. Yhden M47:n sain suoraan vedosta kolmosvaihteella rikki, mutta sekin oli saanut kenkää Motoparkissa ratailun muodossa muutaman kymmenen kierrosta. Alustapuolella ei ollut tässäkään mitään erikoista. Uretaaneja siellä täällä sekä ylä- ja alatukia konehuoneessa. JSe:ltä ostin madallusjousisarjan joista taisin hieman nipsaista pois. Edessä lyhennetyt vakioiskarit ja takana Spaxin jäykkyssäädettävät joista en oikein tykännyt, koska vaimennuksen jäykistyminen tapahtui ns. väärään suuntaan eli ulosjoustossa.
Lukkojuttuja ja ulkokuosi ennen myyntiä.Peltihommia16V tekniikkaaTämä oli ensimmäinen auto johon suunnittelin tinakutosen laittamista, olin hommannut jo osiakin sitä varten. Se jäi kuitenkin tekemättä, koska laitoin keväällä 2010 myyntiin ja kaupat tapahtuivat aika nopeasti. Jäi lähistölle ja on nyt seissyt muutaman vuoden katsastamatta. Oli lähellä, etten ostanut viime kesänä takaisin samalta henkilöltä rullaavana(ja mattamustana), mutta ostin kuitenkin valkean -88:n sen sijaan. Ei tarvitse heti maalata -88:n koria uudestaan.
242 -77 "talvironttonen"
Rullaavana Peetulta syksyllä -11 hakemani koppa sai sisäänsä B230FX-pohjaisen kevyesti portatulla 531:llä, K-jetin imusarjalla, HX35:llä ja "luonnollisesti" Megasquirtilla. Lisäksi tuli muita puuttuvia osia kuten esimerkiksi puskurit ja kojelauta. Jonkinlaiset turvakaaret ja Opelin(?) etupenkit olivat jo ostaessa kiinni. Kori sai muutaman ruostekorjauksen jälkeen palvella sellaisenaan myyntiin asti melkein päivittäin. Vasta kaksi kuukautta hakureissun jälkeen auto oli leimassa ja ajossa

Jo pitkään ennen tämän auton hankkimista ja rakentamista olin aika vahvasti sitä mieltä, että ei turboa tarvitse vaan remmillä pärjää. Mutta aika muuttaa mielipiteitä ja tehoa pitää vaan saada lisää

Tämä oli siis ensimmäinen mulla ajossa oleva rakennettu turboauto(englantilainen oli jo tekeillä tämän aikana), eikä omistuksessa ollut ehtinyt olemaan muutenkaan kuin lyhyelti yksi vakio 740 Turbo B200ET:llä. Hyllyyn jäänyt käyttämätön Truetrac tuli ostettua eräältä foorumilaiselta ja se kävi tässä paikallaan myyntiin asti, jolloin otin takaisin talteen(ja myöhemmin englantilaiseen). Muita osia voimansiirrossa olivat M90 ja -618 SRE dieselin massalevyllä sekä reilusti kevennetty vauhtipyörä.
Koska autosta on täällä aika kattava
projektipäiväkirja vielä olemassa, en sen tarkemmin ala erittelemään kaikkea, mutta tekniikkapuolesta laitan tähän kuitenkin muutaman linkin.
Tekniikka koostettuna.
Penkitys A-nokan kanssa 1,3bar ahtopaineella. Inertiapenkki ja herääminen oli selvästi myöhässä siitä mitä kadulla.
Penkitys E85:llä 1,4bar paineella ja 5 astetta lisää ennakkoa, muuten sama kokoonpano. Rinnalla bensalla tehty veto.
Ulkokuosi.TekniikkaaAiemmin en ollut myöskään käyttänyt E85:ttä ja tämän kanssa siihen tuli tutustuttua. Voisi sanoa että ilman erikoisempia ongelmia. Lähti eteenpäin juhannuksen -12 jälkeen ja uuden omistajan muutamaa megan säätöön liittyvää yhteydenottoa enempää ei autosta ole juuri kuulunut. Samana syksynä näkyi tuloksien perusteella olleen Lappeenrannassa maililla ajamassa, tosin 530 kannella ja täysin samoilla säädöillä jotka olin tehnyt 531:lle...
245 GL -88 "B6254T"
Kesällä -14 piti saada yksi farkku lisää tekniikansijoituskohteeksi, koska valkea 745(siitä myöhemmin) oli tullut myytyä rullaavana. Lähistöltä löytyi kohtuulliseen hintaan katsastamaton moinen laitos sisällään B200E, M47 ja liikkeellelähtölukko. Juhannuksen aikaan tiputin
tekniikan sisälle, tein muutaman ruostepaikon ja katsastin.
Pakettina siis nurkissa lojuvista osista koottu perus 2,5l, T6 suuttimet, turbot ja pakosarjat, vakio 1.8 Motronic, T6 suuttimet, E85, T-5R kytkin sekä M90. 740:ssä majailun jäljiltä tarvitsi tehdä dp:hen ja ahtoputkistoon vain pieniä muutoksia, joten aikaa ei mennyt juurikaan ylimääräisyyksiin. Perus ajettavuus oli tekniikan suhteen oikein miellyttävällä tasolla ja kulutus E85 kanssa yllättävän hyvissä lukemissa.
Varttimailia tuli kokeiltua muutaman vedon verran Motoparkissa Radalle.comin aikaan samana kesänä ja silloin paras tulos oli 14,243s @ 159,36km/h, 60ft 2,235s, 0,3-0,4bar. Laskennallisesti taitaa tulla ~260hv. Edellisen sijoituspaikan eli valkean 745:n aikaan penkitettiin noin 60% E85 lisäyksellä 241hv @ 0,3bar. Varmaankin nakutusrikastus ja myöhästys olleet silloin jo vaikuttamassa tehoon. Video vedosta:
http://youtu.be/gf0_oXWaKa4Alustassa peruskamaa tässäkin, pientä madallusta, uretaanit panhardille, englantilaisesta seisonnan ajaksi lainaan 24mm etuvakaaja ja taakse 19mm sekä taakse englantilaisesta Gazin jäykkyyssäädettävät. Kesämiitissä -14 Alastarolla tuli muutama kierros ajettua ja siellä syylärin ylälähdön hajoaminen mutkassa aiheutti ylimääräistä luistoa takapyörille myös muillekin. Sen verran jäi tynkää jäljelle vielä, että letkun sai siihen kiinni ja kotimatka taittui hyvin. Syksyllä vaihdoin eteen uuskeulaisen 960:n 23mm vakaajan ja siirsin 24mm takaisin englantilaiseen. Vakaajan tangot piti tehdä uudet, muuten istui hyvin paikoilleen.
YleiskuvaaTuuliviiri pyörii aika rankasti välillä ja lokakuun lopussa -14 ehti olemaan nettiautossa alle päivän ennen kuin auto oli varattu ja jo samana iltana myyty. Siirtyi Kajaanin suuntaan ja on kuulemma saanut kenkää jääradallakin sen jälkeen ilman ongelmia. Nykytilanteesta ei ole tietoa.
Tästä on oma aiheensa
täällä Showroomissa, joten kovin pitkällisiä jaarituksia en sen takia tee.
Nyt ollaan päästy historiassa siihen pisteeseen, että seuraavaksi käsittelyvuorossa on tällä hetkellä omistuksessa olevat puuhaillut 200-sarjalaiset.
Sitä ennen kuitenkin voitaneen mainita pieninä kuriositeetteina omistuksessa reilun vuoden ollut -87 ambulanssi:
Kuvakansio.Ja 2013 muutaman kuukauden ajan lanssin jälkeen ollut -84 hauturi:
Kuvakansio.Showroom-topic.