KL-varaosat  Race.fi

Sähköautot, joko?

  • 3607 Vastauksia
  • 717128 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3600 : 24.01.2025, 18:15:47 »
Aika vähän kulutus kasvanut talvioloissa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pakkastesti-paljasti-sahkoautojen-todelliset-ominaisuudet/bdbf7fc1-54f8-4887-8ea1-25fcf82cca21

On tosiaan, hetki sitten tuollaiset erot oli wltp vs. käytännön ajo ihan kesäkelissä.

Toki riippuu niin testioloista. Tuossa ei ajo-oloista (keli ja nopeus) sanottu juuri mitään. Talvella hitaasti ajaen kulutus on helposti pienempi kuin kesällä kovaa ajaen. Ja siis eihän tuo suomalaisittain mikään talvitesti ollut, lämpötilat lähinnä viileän juhannuksen. Mäetkään ei teoriassa kulutukseen vaikuta, ellei lopussa olla merkittävästi korkeammalla kuin alussa.
Ja niin, ajettiin yhteen soittoon, mutta pari kylmästarttia lisää tuolle matkalle, niin range oliskin jo ihan muuta.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3601 : 25.01.2025, 10:48:15 »
"Det var krevende kjøreforhold på strekningen Lunner til Lygna, grunnet underkjølt regn (i -6 grader!) og bilene ble stående i 45-60 minutter ved Reinsvoll mens de ventet på at flere lastebiler skulle få på kjetting."

-6, alijäähtynyttä vesisadetta, reilun 100 km ajon jälkeen tunnin stoppi. Reitin päätepiste oli autosta riippuen 7-800 metriä lähtöä korkeammalla.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3602 : 25.01.2025, 11:30:02 »
"Det var krevende kjøreforhold på strekningen Lunner til Lygna, grunnet underkjølt regn (i -6 grader!) og bilene ble stående i 45-60 minutter ved Reinsvoll mens de ventet på at flere lastebiler skulle få på kjetting."

-6, alijäähtynyttä vesisadetta, reilun 100 km ajon jälkeen tunnin stoppi. Reitin päätepiste oli autosta riippuen 7-800 metriä lähtöä korkeammalla.

Mihin tämä liittyy ja mitä tuo yrittää sanoa?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3603 : 09.02.2025, 12:17:18 »
Kas kummaa Audi A6 lataushybridin perusvero 72€ ja käyttövoimavero 49€ vuodessa. Olis voinu kuvitella että sähköautossa verot pienemmät.

Takamoottorin ongelmaa ei pysty helposti korjaamaan koska koko ongelman juurisyy on jäähdytysnesteen kierrättäminen moottorin pyörivissä osissa. Ennemmin tai myöhemmin tiivisteet alkavat vuotaa ja siitä seuraa noin 7000€ remontti.
Ei hyvää päivää Aut(s)i sentään... (En kyllä juurikaan tykkää tuosta "HVH" you know what I mean...)
https://www.youtube.com/watch?v=TuhJhT0K1wc&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=gEV6kVJUfr4&t=2s
Ei voi väitää etteikö muissakin plugareissa olisi ongelmia ja mitä Volvon ERAD yms verraten tiedän, niin eihän ne ole lähellekään noiden "nelirattaiden" kustannuksia... OOOO -> vähintään 4-numeroiset ongelmat :2funny:
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7097
  • Kaikkee sitä...
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3604 : 09.02.2025, 23:03:18 »
No tolla 7 tonnilla ei oo mitään tekemistä plugarien kustannusten kanssa. Sillä vaihtuu taka sähkömoottori uuteen...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3605 : 20.03.2025, 22:21:29 »
Itse en oikein enää jaksa tapella autojen kanssa, niin olin vähän odotellut, milloin tulisi Toijjotalta kunnollisia sähkiksiä Burzi-testikappaleiden jälkeen. No nyt on vuoden sisään luvassa kolmekin mielenkiintoista uutuutta (päivitetty Burzi, ch-r+ ja urban cruiser), mutta... Taas se mutta.

Urban cruiser on noista kolmesta Suzukin kehittämä yhteismalli ja selvästi se edullisempi järkivaihtoehto. Ei siinä mitään, mutta olisin kuitenkin ollut valmis panostamaan vähän enemmän, jos saisin samalla hyviä ominaisuuksia, joita arvostan. Mutta pienet asiat voi olla kynnyskysymyksiä. Tojokin on mennyt noissa kahdessa muussa pilaamaan auton valot, kuten niin monessa muussakin uutuusmallissa muilla merkeillä. Kuka. Hel**tin. Valopää. ...on keksinyt, että kuuminta hottia on tehdä ehkä korkea keula, mutta ylhäällä on vain kulissivalot/drl/parkit ja ajovalot on vedetty kohti maata pahimmillaan johonkin pieneen poteroon, johon lunta/loskaa kertyy rospuuttokelissä. Eikö sekin nyt ollut jo kaikille selvää, mikä on muutenkin tuollaisten "sumuvalojen" huono puoli? Joku Hyundai Inster (joka muuten olisi kiinnostanut myös) on tuosta pahin esimerkki, samalla onnistunut tekemään yhdistelmästä myös super-ruman.

En ymmärrä, miksi sähköautoista pitää edelleen tehdä erikoisia käytännön ominaisuuksien kustannuksella. Maailma kun on muuttunut parissa vuodessa aika paljon, eikä modernilla välkkeellä kuorrutettu ylihintainen roska enää myy entiseen malliin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6399
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3606 : 21.03.2025, 09:35:33 »
Se Opel Mokka jolla ajoin oli onnistuttu pitämään perinteisen auton kaltaisena ohjaamossa, anoppihan jopa suuttui kun siinä ei ollut navigaattoria vaikka "tämänhän piti olla sähköauto". Ainut miinus oli normaalia pienempi takakontti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3607 : 03.04.2025, 09:04:55 »
Opel lie kaikissa malleissaan pitänyt kiinni kunnollisesta käyttöliittymästä. Tosin näitä fyysisiä nappeja ja mittaristo ratin takana löytyy kaikista muistakin saman perusrakenteen (eCPM) autoista.

Kolikon kääntöpuoli... eCPM tarjoaa myös hybridi/polttomoottorivaihtoehdot eli ei ole tilankäytöltään paras mahdollinen (takana "kardaanitunneli" yms.) eikä ole sähkötekniikassakaan nyt ihan ajan tasalla. Akkukoko max. 50 kWh eikä esilämmitystä. Vanhemmat Mokat saattaa olla tätäkin pienemmällä akulla, oliko vaan 40 / 45 kWh?

 

KL-varaosat  Race.fi